Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Ben eens benieuwd in welke sectoren dit nog kan en hoe het komt dat ik mijn loon dan niet cash uitbetaald kan laten worden? De vakbonden zouden gewoon de keuze laten aan de werknemer aangezien ze onze belangen verdedigen.
'Onze' belangen (grootste gemene deler van werknemer) zijn niet noodzakelijk exact jouw belangen. Teveel bedragen die niet uitbetaald werden, maar waar werknemer wel iets tekende.

En in pc van de diamant en land en tuinbouw is het mogelijk denk ik.
 
Ik snap niet hoe je in een land als Belgie kan blijven wonen als je zo wantrouwig bent naar de gebruikelijke instituten (banken, overheid, ...).

Ga dan ergens in de Outback of in de Midwest je hut oprichten. Daar kan je nog met cash betalen.
 
Ik snap niet hoe je in een land als Belgie kan blijven wonen als je zo wantrouwig bent naar de gebruikelijke instituten (banken, overheid, ...).

Ga dan ergens in de Outback of in de Midwest je hut oprichten. Daar kan je nog met cash betalen.
Ik ben hier geboren, dat is de enige reden waarom ik hier nog woon. Het doel is idd om op termijn België te verlaten. Maar het is wel frappant dat je volgens jou België zou moeten verlaten om nog cash te mogen betalen.

De overheid kan niet zeer eenvoudig jouw rekeningen blokkeren. Dat is gewoon niet waar.
Jawel hoor, met noodwetten kunnen ze alles. ;)
 
Jawel hoor, met noodwetten kunnen ze alles. ;)
Stel je voor dat er een noodwet komt waarbij men rechtstreeks uw geld bij de werkgever gaat halen, nog voor het in jouw handen of op jouw rekeningnummer komt.

Als je op die manier paranoïde door het leven moet gaan, dat moet toch niet gezellig zijn? Je bent je aan het verdedigen en druk maken in hypothetische situaties. Wel ik kan er zo nog 100 bedenken waar cash net het risico is, maar die neem je niet mee in het doembeeld?

Privacy op zich is een beschermmiddel dat wettelijk geregeld is tot op zeker niveau. Ik heb het gevoel dat mensen graag tot in het absurde willen gaan om hun privacy te beschermen, niet omwille van het ding privacy zelf, maar als hobby en bestaansreden.
 
Stel je voor dat er een noodwet komt waarbij men rechtstreeks uw geld bij de werkgever gaat halen, nog voor het in jouw handen of op jouw rekeningnummer komt.

Als je op die manier paranoïde door het leven moet gaan, dat moet toch niet gezellig zijn? Je bent je aan het verdedigen en druk maken in hypothetische situaties. Wel ik kan er zo nog 100 bedenken waar cash net het risico is, maar die neem je niet mee in het doembeeld?

Privacy op zich is een beschermmiddel dat wettelijk geregeld is tot op zeker niveau. Ik heb het gevoel dat mensen graag tot in het absurde willen gaan om hun privacy te beschermen, niet omwille van het ding privacy zelf, maar als hobby en bestaansreden.
In Canada is dat gewoon gebeurd hoor. En nu mogen bepaalde mensen weer gaan roepen dat het niet zo is, ik zie wat ik zie. Dat zijn verontrustwekkende dingen die hier evengoed kunnen gebeuren. De beperkingen die ze ons opgelegd hebben voor Corona was ook iets wat niemand zich had kunnen indenken, toch is het gebeurd. Mensen hadden ook niet verwacht dat Hitler een wereldoorlog zou starten en zoveel mensen zou uitmoorden, toch is het gebeurd. Jij mag dat allemaal vergeten zijn misschien, ik niet. En nu mag je gaan roepen dat zoiets hier nooit meer gaat gebeuren, dat weet je gewoon niet. De kans is zeer reëel dat dit ooit weer gebeurt en dan kan je niets meer doen zonder dat de overheid het weet, je zal dus in lijn MOETEN lopen.

Mensen met macht is iets vies.
 
Jij mag dat allemaal vergeten zijn misschien, ik niet. En nu mag je gaan roepen dat zoiets hier nooit meer gaat gebeuren, dat weet je gewoon niet. De kans is zeer reëel dat dit ooit weer gebeurt en dan kan je niets meer doen zonder dat de overheid het weet, je zal dus in lijn MOETEN lopen.

Mensen met macht is iets vies.
Maar toen was er net geen enkele controle over geld, en toen heeft men ook perfect de mensen in de lijn laten lopen, of waren er toen al veel bankrekeningen/cashautomaten?

Jouw argwaan richting hypothetische situaties beschermt je 0,0. Als er hier een zot/zottin aan de macht komt die er een dictatuur van maakt, dan gaat dat ook gewoon gebeuren. Dat de overheid op dit moment nu kan zien dat ik 100 euro in de stripclub heb achter gelaten of dat ik deze cash betaal gaat daar 0,0 invloed op hebben.
 
Maar toen was er net geen enkele controle over geld, en toen heeft men ook perfect de mensen in de lijn laten lopen, of waren er toen al veel bankrekeningen/cashautomaten?

Jouw argwaan richting hypothetische situaties beschermt je 0,0. Als er hier een zot/zottin aan de macht komt die er een dictatuur van maakt, dan gaat dat ook gewoon gebeuren. Dat de overheid op dit moment nu kan zien dat ik 100 euro in de stripclub heb achter gelaten of dat ik deze cash betaal gaat daar 0,0 invloed op hebben.
Ik beweer niet dat je het kan vermijden, maar je moet het ze ook niet te makkelijk maken he. Alles staat tegenwoordig vol camera's, zonder die camera's en controle op waar je je geld uitgeeft kan je je door het land verplaatsen zonder dat men weet waar je bent. En tuurlijk GSM thuislaten etc.

Los daarvan hoeft de overheid/de bank niet te weten hoe dikwijls ik naar de hoeren, stripclubs, coffeeshops ga. Dat zijn enkel mijn zaken. Ik heb vroeger bij een bank gewerkt en ik kon perfect zonder enige controle in de rekening snuffelen van mensen. Ik weet dus hoe losjes daarmee omgesprongen werd en ik betwijfel dat recente regelgeving daar verandering in heeft gebracht.

Privacy is een illusie als je je geld op je bankrekening laat staan en met de kaart betaalt, zeker als je curieuze kennissen hebt die bij de bank werken waar jij je rekening hebt.
 
Ik beweer niet dat je het kan vermijden, maar je moet het ze ook niet te makkelijk maken he. Alles staat tegenwoordig vol camera's, zonder die camera's en controle op waar je je geld uitgeeft kan je je door het land verplaatsen zonder dat men weet waar je bent. En tuurlijk GSM thuislaten etc.

Los daarvan hoeft de overheid/de bank niet te weten hoe dikwijls ik naar de hoeren, stripclubs, coffeeshops ga. Dat zijn enkel mijn zaken. Ik heb vroeger bij een bank gewerkt en ik kon perfect zonder enige controle in de rekening snuffelen van mensen. Ik weet dus hoe losjes daarmee omgesprongen werd en ik betwijfel dat recente regelgeving daar verandering in heeft gebracht.

Privacy is een illusie als je je geld op je bankrekening laat staan en met de kaart betaalt, zeker als je curieuze kennissen hebt die bij de bank werken waar jij je rekening hebt.
Heb het gevoel dat uw bericht al stuk of 5x gepasseerd is.

Alles KAN inderdaad uitgepluisd worden als de "overheid" het wilt. Maar waarom zou De Croo vanavond opdracht geven om uit te pluizen hoe vaak je deze week naar 't keteltje bent geweest of naar Coffeeshop De Kanarie in Rotterdam, WAAROM? Of als niet "de overheid", waarom zou jouw bankbediende dat willen weten?

En dan nog, als die bankbediende zo zielig is dat hij van iemand alles wilt weten, who gives a f*ck? Als mijn bankbediende daar een erectie van krijgt moet hij/zij maar wat staan geilen op mijn uitgaves naar Zalando, verzekeringen, Payconiq betaling naar een collega, Brickshop, de parking van een sportcomplex in Deurne en nog een café in Antwerpen oftewel mijn laatste 6 betalingen.

Wat maakt dat in godsnaam uit? Omdat mijn privacy dan wordt benadeeld? Akkoord, van mij hoeft dat niet... Kan ik zoiets tegenhouden? Neen. Moet ik misschien mijn auto ineens verkopen want "zoiets kan gestolen worden en voor je het weet zitten ze erin en rijden ze naar Polen om die weer te verkopen"...

Soit, het valt mij vandaag op dat ge in een ander topic even "bizar" aan't posten zijt, echt op het trollige af, maar doe dat dan hé, steek al je geld in een sok onder de matras, draag hoodies op straat zodat de camera's je niet te pakken krijgen en gebruik VPN's met Torbrowsers om het nieuws te lezen op demorgen.be (uw internet provider zou maar eens moeten gaan kijken welke artikels ge vandaag aan't lezen zijt).
 
Als we enkel met cash zouden betalen, zou die meer buit binnengehaald hebben
Als we stoppen met cash dan stoppen die overvallen, roofmoorden, inbraken, pickpockets, ... ook massaal.
Een win-win situatie noemen ze dat. Behalve voor de criminelen dan.
 
Als we stoppen met cash dan stoppen die overvallen, roofmoorden, inbraken, pickpockets, ... ook massaal.
Een win-win situatie noemen ze dat. Behalve voor de criminelen dan.
Klinkt allemaal zeer euthopisch. Tot de criminelen in de regering zitten en dan heb je een probleem.

En voor iedere crimineel die geen cash geld meer kan stelen, duikt er wel een andere crimineel op die je grootmoeder oplicht met valselijke SMS berichten of de juwelen uit de badkamer graait.
Of ze dwingen je om het geld via QR code over te schrijven naar god weet waar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt allemaal zeer euthopisch. Tot de criminelen in de regering zitten en dan heb je een probleem.
Dan zal cash vs bancair geld eerlijk gezegd een van de minste zorgen zijn van mij.
M°°nblade zei:
En voor iedere crimineel die geen cash geld meer kan stelen, duikt er wel een andere crimineel op die je grootmoeder oplicht met valselijke SMS berichten of de juwelen uit de badkamer graait.
beide zaken die nu met evenveel gemak kunnen
M°°nblade zei:
Of ze dwingen je om het geld via QR code over te schrijven naar god weet waar.
idem. De kans stijgt niet dat ze dit succesvol kunnen doen.
 
Dan zal cash vs bancair geld eerlijk gezegd een van de minste zorgen zijn van mij.
Ik denk dat in een totalitair regime de privacy van uw geldtransfers een van de grootste zorgen zal zijn.
beide zaken die nu met evenveel gemak kunnen idem. De kans stijgt niet dat ze dit succesvol kunnen doen.
Dat weet ik ook wel. Mijn punt is dat als er geen cash geld meer gestolen kan worden, we niet opeens in het land van koekjes met melk en honing zullen wonen zoals straddle denkt maar dat de criminele activiteiten verschuiven. Dat hebben we tijdens de lockdown ook gezien met de sterke stijging van cybercriminaliteit.
 
Dat weet ik ook wel. Mijn punt is dat als er geen cash geld meer gestolen kan worden, we niet opeens in het land van koekjes met melk en honing zullen wonen zoals straddle denkt maar dat de criminele activiteiten verschuiven. Dat hebben we tijdens de lockdown ook gezien met de sterke stijging van cybercriminaliteit.
Geen land van koekjes en melk, maar het gaat wel gedaan zijn met veel overvallen op winkeliers of inbraken in huizen waar ze op zoek gaan naar sommen cash geld. Er is nu al een verschuiving bezig waarbij digitale criminaliteit (phishing) sterk stijgt, maar dit wordt niet afgeremd door cash in stand te houden. Cash kan er echt uit zonder problemen.
 
Geen land van koekjes en melk, maar het gaat wel gedaan zijn met veel overvallen op winkeliers of inbraken in huizen waar ze op zoek gaan naar sommen cash geld. Er is nu al een verschuiving bezig waarbij digitale criminaliteit (phishing) sterk stijgt, maar dit wordt niet afgeremd door cash in stand te houden. Cash kan er echt uit zonder problemen.
Ik ben er vrij zeker van dat het zo niet in zijn werk gaat. Die mannen breken in en pakken alles wat niet vasthangt mee. Klein elektronica, juwelen, stihl tuinwerkgerief uit uw tuinhuis, etc ...
Op 30 seconden tijd wippen die de badkamer in om horloges, goud, parels en diamanten oorbellen mee te grissen en zitten die in het volgende huis. Die gaan echt geen huis extra overslaan omdat er op de slaapkamer 'geen cash geld meer onder de matras ligt'.

Cash dat eruit gaat, dat is een probleem op zichzelf, los van de vermeende voordelen die niet opgaan.

Om nog maar een nadeel te geven: fysiek geld is een back-up in geval dat de centrale elektronische systemen platliggen.

Het is nog niet zoveel jaren geleden dat tijdens de kerstinkopen bancontact door een storing uren platlag en transacties niet meer konden doorgaan.

Als er oorlog uitbreekt, de overheid bevriest je rekening, er is een cyberaanval of de bank gaat blut, dan ben je blij met fysiek geld en decentrale cryptomunten als back-up om brood te kunnen kopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik snap niet hoe je in een land als Belgie kan blijven wonen als je zo wantrouwig bent naar de gebruikelijke instituten (banken, overheid, ...).

Ga dan ergens in de Outback of in de Midwest je hut oprichten. Daar kan je nog met cash betalen.
Ik snap niet hoe jij niet snapt dat mensen wel wantrouwig zijn naar de gebruikelijke instituten. Wantrouwen is nodig aangezien dat nog altijd mensen zijn die achter die gebruikelijke instituten zitten, en mensen zijn nu eenmaal mensen. En als je nu kijkt van wat er al allemaal in het verleden gebeurd is qua schandalen in de gebruikelijke instituten snap ik écht niet hoe jij niet snapt dat mensen wantrouwig zijn.

Sjanse dat er nog wantrouwen is, of die mannen zouden doen wat ze willen. Of wil je China toestanden waar elke commentaar op de gebruikelijke instituten hardhandig de kop ingedrukt wordt? Daar doen de gebruikelijke instituten inderdaad wat de gebruikelijke instituten willen.
 
Ik snap niet hoe jij niet snapt dat mensen wel wantrouwig zijn naar de gebruikelijke instituten.
Ik zei letterlijk
Ik snap niet hoe je in een land als Belgie kan blijven wonen als je zo wantrouwig bent naar de gebruikelijke instituten (banken, overheid, ...).
Sleutelwoord "zo", als in, een versterkend vergelijkend bijvoeglijk voltooid verdeeld naamwoord.
Graag mij geen woorden in de mond leggen.

Er is een groot verschil tussen corruptieschandalen en totalitaire ingrepen in het dagelijkse leven... Gezond wantrouwen is zeker goed. Paranoia over dingen die indien ze gebeuren, toch een deel zijn van iets veel ergers, lijkt me niet echt te helpen, in geen enkel opzicht.

Om even een van mijn punten hier te herhalen: geld, of het nu cash is of op een rekening staat, is in totaal beheer door "de overheid". Dus zolang je geen materiele ruilhandel gaat opzetten voor, wel, alles, kunnen ze met "jouw" cash nog steeds totaal onzinnige stoten uithalen.
 
Er is een groot verschil tussen corruptieschandalen en totalitaire ingrepen in het dagelijkse leven... Gezond wantrouwen is zeker goed. Paranoia over dingen die indien ze gebeuren, toch een deel zijn van iets veel ergers, lijkt me niet echt te helpen, in geen enkel opzicht.

Om even een van mijn punten hier te herhalen: geld, of het nu cash is of op een rekening staat, is in totaal beheer door "de overheid". Dus zolang je geen materiele ruilhandel gaat opzetten voor, wel, alles, kunnen ze met "jouw" cash nog steeds totaal onzinnige stoten uithalen.
Over totalitaire ingrepen gesproken:

Kan dus wel degelijk. En als het in Cyprus kan, kan hier zéker.

En je cash is een instrument dat de overheid onder beheer heeft. En dat is onderhevig aan de wereldmarkten en (wan)beheer van de Belgische centrale bank. Maar daar ging het eigenlijk niet over, het ging over dat de overheid het laatste echte anonieme betaalmiddel wil gaan afschaffen of verbieden. En dat is de laatste stap tot een totalitaire macht over jouw geld, waar ze zoveel kunnen aanslaan, bevriezen, controleren als ze willen (tot op de cent). Dat gaat mij een stap te ver. Wilt gij naar een toekomst waar uw méméke 100 euro cadeau wil geven aan u, en dat vervolgens via haar rekening moet doen, opdat de overheid dan vervolgens dat ziet en zegt "jamaja... daar moet belasting op betaald worden éh!".

Soit, cash aint goin nowhere.
 
Over totalitaire ingrepen gesproken:

Kan dus wel degelijk. En als het in Cyprus kan, kan hier zéker.

En je cash is een instrument dat de overheid onder beheer heeft. En dat is onderhevig aan de wereldmarkten en (wan)beheer van de Belgische centrale bank. Maar daar ging het eigenlijk niet over, het ging over dat de overheid het laatste echte anonieme betaalmiddel wil gaan afschaffen of verbieden. En dat is de laatste stap tot een totalitaire macht over jouw geld, waar ze zoveel kunnen aanslaan, bevriezen, controleren als ze willen (tot op de cent). Dat gaat mij een stap te ver. Wilt gij naar een toekomst waar uw méméke 100 euro cadeau wil geven aan u, en dat vervolgens via haar rekening moet doen, opdat de overheid dan vervolgens dat ziet en zegt "jamaja... daar moet belasting op betaald worden éh!".

Soit, cash aint goin nowhere.
Over totalitaire ingrepen gesproken (deel II):
Canada
Miljoenen canadese dollars die supporters via het gofundme platform ingezameld hadden om het politiek protest financieel te steunen, werden in beslag genomen door het platform en voor andere doeleinden gebruikt.

Mensen die via gofundme geld gestort hadden of deelnamen aan het protest hun bankrekeningen werden bevroren, zonder dat hiervoor een gerechtelijk bevel nodig was.

Veel plezier in een cashloze samenleving.

Om even een van mijn punten hier te herhalen: geld, of het nu cash is of op een rekening staat, is in totaal beheer door "de overheid". Dus zolang je geen materiele ruilhandel gaat opzetten voor, wel, alles, kunnen ze met "jouw" cash nog steeds totaal onzinnige stoten uithalen.
Er is nog steeds een groot verschil tussen:

'ik vertrouw de overheid toe om de valuta die ik gebruik te beheren'
versus
'de overheid en banken moeten de volledige toegang en transparantie krijgen tot mijn geld en de transacties die ik daarmee verricht'

Wat ik met mijn geld doe, daar heeft niemand, zelfs de overheid geen zaken mee. Dat is mijn keuze en mijn privacy.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan