Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Pro cash argument:

N26 heeft per ongeluk een heel deel rekeningen geblokkeerd voor meerdere dagen.
Ja so? Oppassen blijft die boodschap bij die "fintechs" (eigenlijk kan je daar niet eens van spreken bij revolut/n26), met hun gratis credit cards. Dat is geen argument pro koperen muntstukken of briefjesgeld.
 
Overheid kan makkelijk aan ons geld en het is maar een utopie dat we baas zijn over onze eigen financiële middelen...
Vooral inbrekers, dieven en een brand kunnen nu gemakkelijk aan je financiële middelen, dat is het enige dat je bereikt hebt door je nostalgische gevoelens aan een nadelig, achterhaald betaalmiddel.
 
Lol hier is amper genoeg cash in huis voor een brood te kopen :p

Idem heb zelfs zelden 5euro op zak alles met payconic of bankkaart.
 
Gisteren ging ik aan zo een self carwash van Gabriëls mijn auto afspuiten. Dat is dus enkel mogelijke met jetons die je daar enkel kan aankopen met cash geld in een automaat. Hopelijk voorzien ze daar snel een terminal voor elektronisch betalen op want zoiets is echt idioot.
 
Gisteren ging ik aan zo een self carwash van Gabriëls mijn auto afspuiten. Dat is dus enkel mogelijke met jetons die je daar enkel kan aankopen met cash geld in een automaat. Hopelijk voorzien ze daar snel een terminal voor elektronisch betalen op want zoiets is echt idioot.
Ik denk dat dit wettelijk wel nog altijd mag, snoep of frisdrankautomaten zullen ook nog wel even zonder cash blijven.
De nieuwe wetgeving verbiedt "handelszaken" een "cash only" beleid te voeren, maar voor automaten zal dit wel niet opgaan.
 
Ik denk dat dit wettelijk wel nog altijd mag, snoep of frisdrankautomaten zullen ook nog wel even zonder cash blijven.
De nieuwe wetgeving verbiedt "handelszaken" een "cash only" beleid te voeren, maar voor automaten zal dit wel niet opgaan.
Dus dan zou een pitazaak gewoon buiten een automaat kunnen zetten om klanten een bestelling te laten doen en dan enkel mensen toelaten in de zaak die reeds een bestelling hebben geplaatst.
 
Dus dan zou een pitazaak gewoon buiten een automaat kunnen zetten om klanten een bestelling te laten doen en dan enkel mensen toelaten in de zaak die reeds een bestelling hebben geplaatst.
Gaat ook wel een investering zijn om zoiets te doen. En daarmee schreeuw je ook wel uit dat je het doet omwille van zwart geld.
Daar zullen vast ook veel klanten op afknappen.

Los van het feit dat ik denk dat dit geen achterpoortje is en dus geen optie is.
 
Gaat ook wel een investering zijn om zoiets te doen. En daarmee schreeuw je ook wel uit dat je het doet omwille van zwart geld.
Daar zullen vast ook veel klanten op afknappen.

Los van het feit dat ik denk dat dit geen achterpoortje is en dus geen optie is.
Dat zwart geld is enkel de veronderstelling van velen hier op het forum. Ik ga er vanuit dat je heel makkelijk kan uitlezen uit zo'n automaat welke bestellingen er geplaatst zijn en er zal dus ook geen sprake zijn van zwart geld, wel van cash geld waar de bank of de overheid dus niet aan kan.

Los daarvan, vind ik zo'n systeem veel beter. Ik bestel liever bij een automaat dat ik ook een bewijs heb van wat ik besteld heb. Ben ik tenminste zeker dat ik krijg wat ik besteld had en heb ik ook bewijs als ze beweren dat ik iets anders besteld heb. En wat mij betreft is dat geen achterpoortje, maar gewoon de wet toepassen. :p
 
Dat zwart geld is enkel de veronderstelling van velen hier op het forum.
Inderdaad, maar als je met zo'n automaat afkomt (waar je dus serieus in moet investeren) puur om die wetgeving te ontwijken, kan het dan nog om iets anders dan zwart geld gaan?

Ik ga er vanuit dat je heel makkelijk kan uitlezen uit zo'n automaat welke bestellingen er geplaatst zijn en er zal dus ook geen sprake zijn van zwart geld, wel van cash geld waar de bank of de overheid dus niet aan kan.
Het is geen witte kassa systeem oid, dus de leverancier van die software kan er makkelijk voor zorgen dat er geen historiek bijgehouden wordt in dat toestel.

Los daarvan, vind ik zo'n systeem veel beter. Ik bestel liever bij een automaat dat ik ook een bewijs heb van wat ik besteld heb. Ben ik tenminste zeker dat ik krijg wat ik besteld had en heb ik ook bewijs als ze beweren dat ik iets anders besteld heb.
Daar geef ik je gelijk in

En wat mij betreft is dat geen achterpoortje, maar gewoon de wet toepassen. :p
Ik denk dat dit gewoon niet als automaat gaat gezien worden en dus gewoon onder de normale wetgeving zal vallen.
 
Dus dan zou een pitazaak gewoon buiten een automaat kunnen zetten om klanten een bestelling te laten doen en dan enkel mensen toelaten in de zaak die reeds een bestelling hebben geplaatst.
Nee, want elke zaak moet een mogelijkheid bieden om alle aankopen elektronisch te doen.
 
Nee, want elke zaak moet een mogelijkheid bieden om alle aankopen elektronisch te doen.
Je doet de aankopen elektronisch aan een automaat en daarnaast is er niet meer dan een afhaalpunt waar geen betalingen meer afgehandeld worden. Volgens mij valt dit er dus buiten. Zo had je vroeger ook automaten in Geel waarachter de keuken was en ze constant de automaten bijvulde met warme snacks. Zelfde principe zowat, behalve dat het dan niet op bestelling werkt.
 
Inderdaad, maar als je met zo'n automaat afkomt (waar je dus serieus in moet investeren) puur om die wetgeving te ontwijken, kan het dan nog om iets anders dan zwart geld gaan?
Als het mijn zaak was, zou het puur zijn om het geld niet op mijn rekening te hoeven zetten omdat ik banken en de overheid niet vertrouw.
 
Je doet de aankopen elektronisch aan een automaat en daarnaast is er niet meer dan een afhaalpunt waar geen betalingen meer afgehandeld worden. Volgens mij valt dit er dus buiten. Zo had je vroeger ook automaten in Geel waarachter de keuken was en ze constant de automaten bijvulde met warme snacks. Zelfde principe zowat, behalve dat het dan niet op bestelling werkt.
Als je aan het automaat je product niet kan meekrijgen, dan moet het automaat elektronische betalingen toestaan. Want dan is dat de winkel.
 
Tuurlijk niet, de overheid wil totale controle. Als ik de kans kreeg, direct!
die kans bestaat. In een aantal paritaire comités kan je nog cash betaald worden. Wat je argument van totale controle natuurlijk nonsens maakt
Betaling van het loon op rekening is er trouwens gevraagd door vakbonden omdat er teveel miserie was met cash uitbetaling.
 
die kans bestaat. In een aantal paritaire comités kan je nog cash betaald worden. Wat je argument van totale controle natuurlijk nonsens maakt
Betaling van het loon op rekening is er trouwens gevraagd door vakbonden omdat er teveel miserie was met cash uitbetaling.
Ben eens benieuwd in welke sectoren dit nog kan en hoe het komt dat ik mijn loon dan niet cash uitbetaald kan laten worden? De vakbonden zouden gewoon de keuze laten aan de werknemer aangezien ze onze belangen verdedigen.
 
Tuurlijk niet, de overheid wil totale controle. Als ik de kans kreeg, direct!
Misschien moet ik maar in het zwart gaan werken, dan kan ik mijn loon cash laten uitbetalen. :unsure:
Maar in ieder geval haal je het dan toch direct af de moment dat het op je rekening verschijnt?
 
Maar in ieder geval haal je het dan toch direct af de moment dat het op je rekening verschijnt?
Klopt. Het probleem is wel nog steeds dat de overheid zeer eenvoudig mijn rekeningen kan blokkeren als ik het niet eens ben met hen en dat ik op dat moment geen loon meer kan ontvangen.
 
Terug
Bovenaan