Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Gohja dat is hier toch een groot argument sinds de eerste pagina van deze thread uiteindelijk: het schrikbeeld dat zonder cash de overheid alles controleert van betalingen en zo macht kan uitoefenen. Al lijkt het mij dat nu ook wel ongeveer alles al elektronisch is, en dat iedereen die niet in een sector werkt die stijf staat van het zwart geld sowieso al het merendeel van zijn kapitaal "elektronisch" ergens heeft staan.

Het doet me dan ook wat denken aan de discussie in de VS over wapens, waar een terugkerend argument ook het 2de amendement is dat in leven werd geroepen om je te kunnen verzetten tegen een overheid.

In beide gevallen lijkt het me dat als de overheid werkelijk een dictatuur zou zijn en je wil in het gareel doen lopen, een valies cash geld of een wapen weinig gaan uithalen.
Ik denk dat het gemiddelde profiel op dit forum niet representatief is om het over zwart geld te hebben. IT jobs in loondienst of zelfs freelancers hebben komen doorgaans niet in contact met zwart geld.

Echter, zwart geld blijkt wel behoorlijk in omloop te zijn als ik dit artikel mag geloven: https://www.hln.be/geld/hoeveel-zwa...elastingen-loopt-vadertje-staat-mis~af0d74be/

De overheid is ook niet consequent he. Aan de ene kant wordt zwart geld tot op bepaalde mate gedoogd en anderzijds worden cash betalingen moeilijker gemaakt.
 
Hoewel ik geen tegenstander ben van digitale betaalmiddelen en dat zelf wel meestal het makkelijkste betaalmiddel vind, kwam ik onlangs een afbeelding tegen op fb die een aantal hier nog niet genoemde (denk ik?) nadelen van een cashloze maatschappij aanhaalde en die ik niet volledig onterecht vond:

no more tuck-away cash for those preparing to leave domestic violence
no more cash donations to hungry homeless you pass
no more money in birthday cards, piggy banks

Verder vind ik dat er vrij gemakkelijk voorbij wordt gegaan aan het "anoniem" kunnen kopen van bepaalde zaken, al was het maar een morning after pill. Natuurlijk staat er niet op je bankafschrift wat je hebt gekocht, maar je kan in ieder geval niet ontkennen dat je "iets" hebt gekocht in de apotheek (noch dat je daar was). En de link naar wat er is gekocht is - zeker voor "bevoegde" instanties - dan ook niet moeilijk meer om te leggen. Privacy als argument wordt hier door sommigen net iets te makkelijk van tafel geveegd.
 
Of een fooi geven. Zonder cash kan dat nog, maar dat is toch niet hetzelfde.

Al betaal ik zo goed als altijd alles met de kaart, ik zie toch niet graag het cash geld verdwijnen.
Al was het maar voor een alternatief te hebben, stel nu voor dat nadat het cash geld is afgeschaft, de banken onderling beslissen om negatieve rente te geven, dan kun je je eigen geld zelfs niet meer afhalen om dat te vermijden.
Of wat houdt de banken tegen om dan te lobbyen voor hogere transactiekosten? Wat kun je dan doen als er dan ineens 50 cent gevraagd wordt voor elke verrichting?
Of simpelweg uw kaart geblokkeerd, dan zit je daar met uw payconiq die niet meer werkt. :)
Of het betaalnetwerk valt uit, net als je aan de kassa staat.
Ik heb altijd wat cash op zak om problemen te voorkomen, en zelfs al maak ik daar niet dikwijls gebruik van, ik ben toch kontent dat ik dat alternatief heb.
 
Sorry, ik was vergeten dat we in een maatschappij met tere zieltjes leven tegenwoordig.
zegt de persoon die het erg vindt dat mensen die illegale zaken doen (ja, extreme geluidsoverlast is illegaal) hun rekening beslagen kunnen zien.
utolor zei:
Door controles uit te voeren op het terrein natuurlijk.
wat men ook doet. Maar dat lost niet alles op, omdat het enorm tijdsintensief is om zo'n controles uit te voeren. Tenzij je het tienvoudige aan controleurs wil en dan kan klagen over een politiestaat.
utolor zei:
FTFY
Dus ze mochten betogen, zolang ze geen straten blokkeerden en geen lawaai maakten? Dus eigenlijk mochten ze enkel stilzitten op de stoep zonder te roepen o.i.d. en dan moesten ze er ook voor zorgen dat er nog rolstoelen konden passeren op de stoep ook. Zoiets? Zou veel indruk gemaakt hebben...
Ze mogen niet dagenlang belangrijke straten blokkeren en doorgang naar bedrijven en nog veel meer blokkeren en niet dagenlang lawaai maken. Dus ze mogen véél meer wat je denkt.
 
Hoewel ik geen tegenstander ben van digitale betaalmiddelen en dat zelf wel meestal het makkelijkste betaalmiddel vind, kwam ik onlangs een afbeelding tegen op fb die een aantal hier nog niet genoemde (denk ik?) nadelen van een cashloze maatschappij aanhaalde en die ik niet volledig onterecht vond:

no more tuck-away cash for those preparing to leave domestic violence
no more cash donations to hungry homeless you pass
no more money in birthday cards, piggy banks
- tuck away cash: correct, al vraag ik me af of je dit dan beter niet op andere manieren kan oplossen, via het OCMW, voor die enkele gevallen waar er sprake is van tuck away cash
- cash donations: kan nu al via payconiq, op zich geen probleem. Ook thuislozen hebben rekeningen, hé :)
- birtdhay cards: m'n dochter heeft net een cadeaukaart van bol.com gekregen, banken zouden ook perfect een cadeaukaart kunnen regelen ("bewjs" van betaling.
Feignasse zei:
Verder vind ik dat er vrij gemakkelijk voorbij wordt gegaan aan het "anoniem" kunnen kopen van bepaalde zaken, al was het maar een morning after pill. Natuurlijk staat er niet op je bankafschrift wat je hebt gekocht, maar je kan in ieder geval niet ontkennen dat je "iets" hebt gekocht in de apotheek (noch dat je daar was). En de link naar wat er is gekocht is - zeker voor "bevoegde" instanties - dan ook niet moeilijk meer om te leggen. Privacy als argument wordt hier door sommigen net iets te makkelijk van tafel geveegd.
slecht voorbeeld: de overheid zou nu ook al perfect kunnen weten wat je van terugbetaalde medicatie hebt voorgeschreven. Maar bij andere zaken zie ik niet hoe ze de link zomaar zouden kunnen leggen tussen wat gekocht is door wie in pakweg de kruidvat. Nee, de overheid zal nooit, tenzij Kruidvat alles vrijgeeft, weten of ik nu condooms voor bij de maitresse of snoep gekocht heb.
 
Verder vind ik dat er vrij gemakkelijk voorbij wordt gegaan aan het "anoniem" kunnen kopen van bepaalde zaken, al was het maar een morning after pill. Natuurlijk staat er niet op je bankafschrift wat je hebt gekocht, maar je kan in ieder geval niet ontkennen dat je "iets" hebt gekocht in de apotheek (noch dat je daar was). En de link naar wat er is gekocht is - zeker voor "bevoegde" instanties - dan ook niet moeilijk meer om te leggen. Privacy als argument wordt hier door sommigen net iets te makkelijk van tafel geveegd.

slecht voorbeeld: de overheid zou nu ook al perfect kunnen weten wat je van terugbetaalde medicatie hebt voorgeschreven. Maar bij andere zaken zie ik niet hoe ze de link zomaar zouden kunnen leggen tussen wat gekocht is door wie in pakweg de kruidvat. Nee, de overheid zal nooit, tenzij Kruidvat alles vrijgeeft, weten of ik nu condooms voor bij de maitresse of snoep gekocht heb.
Ik denk dat hij ook wel bv bedoelt als de thuiswonende 17jarige dochter met oerconservatieve ouders een morning after pil wil gaan kopen.
Of de gewone pil/condooms al maar.
 
- tuck away cash: correct, al vraag ik me af of je dit dan beter niet op andere manieren kan oplossen, via het OCMW, voor die enkele gevallen waar er sprake is van tuck away cash
Ah, in de ideale wereld waarin iedereen toegang heeft tot of zelfs maar de weg vindt naar steun van de overheid, en die laatste ook nooit voorwaarden zou opleggen aan het verkrijgen van deze of gene bescherming?
- cash donations: kan nu al via payconiq, op zich geen probleem. Ook thuislozen hebben rekeningen, hé :)
Ik zal de bedelaars op de trappen van Brussel-Noord eens vragen of ze een QR code kunnen genereren zodat ik twee euro kan storten. No way dat elke sociaal zwakkere even makkelijk toegang heeft tot rekeningen als jij hier nu laat uitschijnen. Mensen gaan ook niet zomaar stoppen om even geld over te appen, terwijl een muntstuk of een briefje wel heel snel en passant is toegestopt.
- birtdhay cards: m'n dochter heeft net een cadeaukaart van bol.com gekregen, banken zouden ook perfect een cadeaukaart kunnen regelen ("bewjs" van betaling.
Charmeloos maar ok.
slecht voorbeeld: de overheid zou nu ook al perfect kunnen weten wat je van terugbetaalde medicatie hebt voorgeschreven. Maar bij andere zaken zie ik niet hoe ze de link zomaar zouden kunnen leggen tussen wat gekocht is door wie in pakweg de kruidvat. Nee, de overheid zal nooit, tenzij Kruidvat alles vrijgeeft, weten of ik nu condooms voor bij de maitresse of snoep gekocht heb.
Deze overheid niet, een andere ooit mogelijk wel. En als we dan nu al het pad naar totale controle faciliteren door cash volledig te verbannen, dan vind ik dat geen goed idee.
 
Ik denk dat hij ook wel bv bedoelt als de thuiswonende 17jarige dochter met oerconservatieve ouders een morning after pil wil gaan kopen.
Of de gewone pil/condooms al maar.
Een ouder kan je toch moeilijk met een "bevoegde instantie" gelijkstellen? Morning afterpil is trouwens gratis gemaakt. Met een reden, en da's niet omdat er nu al apotheken zijn die enkel elektronische betalingen toelaten.
Ah, in de ideale wereld waarin iedereen toegang heeft of zelfs maar de weg vindt naar steun van de overheid, en die laatste ook nooit voorwaarden zou opleggen aan het verkrijgen van deze of gene bescherming?
mensen die zo slim zijn om geld te versluizen zullen ook wel de weg naar het OCMW/vluchthuizen vinden hoor. En ja, er zijn voorwaarden om die te krijgen, en die lijken me verre van onredelijk.
Feignasse zei:
Ik zal de bedelaars op de trappen van Brussel-Noord eens vragen of ze een QR code kunnen genereren zodat ik twee euro kan storten. No way dat elke sociaal zwakkere even makkelijk toegang heeft tot rekeningen als jij hier nu laat uitschijnen. Mensen gaan ook niet zomaar stoppen om even te geld over te appen, terwijl een muntstuk of een briefje wel heel snel en passant is toegestopt.
er zijn nog altijd bedelaars in Noorwegen: https://www.thelocal.no/20180110/norwegian-buskers-and-beggars-both-make-use-of-payment-app/
Feignasse zei:
Charmeloos maar ok.
wat is er charmelozer aan voorgedrukt geld vs een voorgedrukte kaart of zelfs gewoon een zelfgemaakte brief waarin je aangeeft hoeveel de persoon krijgt?
Feignasse zei:
Deze overheid niet, een andere ooit mogelijk wel. En als we dan nu al het pad naar totale controle faciliteren door cash volledig te verbannen, dan vind ik dat geen goed idee.
cash hoeft trouwens niet volledig verbannen te worden, hé. Als je alle cashbetalingen B2B en B2C verbiedt, kan je nog altijd cash overhouden als tussen particulieren , dan is cash niet meer dan een soort van cadeaukaart tussen particulieren. En zelfs enkel B2B verkoop verbieden + in bepaalde sectoren (horeca, bouwmaterialen, ...) kan zorgen voor voldoende daling van zwart geld. Maar dan zal alle cash geld automatisch uitdoven, want in de praktijk is dat de grote reden waarom cash nog bestaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Als ik naar een coffeeshop, stripclub of bordeel ga wil ik dat niemand kan zien dat ik daar geweest ben. Mijn moeder niet, mijn lief niet, mijn bankier niet, de politie niet, het gerecht niet. Die anonimiteit is mij enkel gegarandeerd als ik cash kan betalen. En ook al staat op de rekeningafschriften niet meteen een duidelijke verwijzing naar het etablissement in kwestie, laat staan wat ik daar betaald heb, ik wil gewoon geen enkel traceerbaar spoor.
 
Als ik naar een coffeeshop, stripclub of bordeel ga wil ik dat niemand kan zien dat ik daar geweest ben. Mijn moeder niet, mijn lief niet, mijn bankier niet, de politie niet, het gerecht niet. Die anonimiteit is mij enkel gegarandeerd als ik cash kan betalen. En ook al staat op de rekeningafschriften niet meteen een duidelijke verwijzing naar het etablissement in kwestie, laat staan wat ik daar betaald heb, ik wil gewoon geen enkel traceerbaar spoor.
Denk dat dit beetje een simpele redenering is in de huidige maatschappij en dat je je tripje deftig zal moeten plannen:
- Ga zeker niet met de auto, wat een hoop ANPR camera's zullen mogelijk heen groot deel van uw traject vastleggen
- Zet zeker je GSM uit, want dmv triangulatie kan jouw locatie zeer nauwkeurig bepaald worden
- Doe een bivakmuts aan wanneer je bij de meisjes van plezier binnenwandelt, want wellicht zal daar wel iets van camera's hangen
enz...
 
Denk dat dit beetje een simpele redenering is in de huidige maatschappij en dat je je tripje deftig zal moeten plannen:
- Ga zeker niet met de auto, wat een hoop ANPR camera's zullen mogelijk heen groot deel van uw traject vastleggen
- Zet zeker je GSM uit, want dmv triangulatie kan jouw locatie zeer nauwkeurig bepaald worden
- Doe een bivakmuts aan wanneer je bij de meisjes van plezier binnenwandelt, want wellicht zal daar wel iets van camera's hangen
enz...
Aan al die zaken die je daar opnoemt kan ik iets doen, aan het feit dat ik niet cash kan betalen niet.
 
Als dat de beste argumenten zijn om cash te behouden dan schaf het maar snel af :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Als ik naar een coffeeshop, stripclub of bordeel ga wil ik dat niemand kan zien dat ik daar geweest ben. Mijn moeder niet, mijn lief niet, mijn bankier niet, de politie niet, het gerecht niet. Die anonimiteit is mij enkel gegarandeerd als ik cash kan betalen. En ook al staat op de rekeningafschriften niet meteen een duidelijke verwijzing naar het etablissement in kwestie, laat staan wat ik daar betaald heb, ik wil gewoon geen enkel traceerbaar spoor.

Als je niet wil dat iemand weet dat je naar een tettenbar gaat, ga dan niet.

Nobody cares hoor.

Bijna elk vrijgezellenweekend dat ik al naartoe gegaan ben, start met, eindigt met of frequenteert een tettenbar. Mijn madam weet dat, de madam van de vrijgezel weet dat, zelfs mijn schoonouders weten dat. En behalve een 'en, waren 't schone tetten', is dat na 30 seconde einde verhaal. Want ja, nobody cares.

Tenzij je daar elke week 500 euro erdoor jaagt, ligt toch niemand er van wakker dat je once in so much time naar de tettenbar gaat. En als je er elke week 500 euro door jaagt, dan zal het probleem het geldverbruik zijn en niet de tettenbar.

Heeft iemand hier ooit al een "hohohohoho, dien is naar de tettenbar gegaan" gehoord in zijn leven? Kwezels die op cafe gaan ook exotisch vinden hun opmerkingen tellen niet mee.

Idem met de coffeeshop.

Idem met hoeren. Als iemand naar de hoeren gaat, nobody cares. Als je naar de hoeren gaat en je lief mag het niet weten, ja, dan moet je misschien niet gaan. Dat heeft niks met cash te maken. Moest het kunnen met de kaart en je kon je bestemming wijzigen in IKEA, dan was het geen probleem.... ?
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk is de essentie dus dat bepaalde mensen verwachten dat het monetair systeem bedrog zoveel mogelijk blijft faciliteren:
hetzij door uw zwart geld te verstoppen voor de fiscus, hetzij door uw bezoek aan een bordeel te verstoppen voor uw lief.
Als Belg ben je geneigd om voor dat eerste misschien nog snel een oogje dicht te knijpen, maar het gaat er bij mij toch niet in hoe je dat laatste argument serieus kunt nemen. Dergelijk bedrog is iets zéér lelijks denk ik dan, dan moet je maar gescheiden rekeningen nemen als koppel en je partner je financiën niet laten inkijken.
 
Eigenlijk echt wel weerzinwekkend hoe veel mensen hier zeggen dat je je leven maar moet aanpassen aan het hebben van geen privacy, want er is toch al geen privacy meer. Who the fuck zijn jullie om te gaan bepalen dat niemand nog recht heeft op dat beetje privacy dat nog rest?

Stel dat ik naar een tettenbar wil gaan en ik niet wil dat mijn vriendin/de overheid/weet ik veel dat weet, dan moet dat gewoon kunnen. Punt.
Privacy is nog steeds een MENSENRECHT.
 
ZWART GELD IS EEN MENSENRECHT.

Vrijheden zijn niet absoluut. Met je zwart geld beperk je mijn vrijheid, want ik moet meer belastingen dokken en daardoor heb ik minder vrijheden. Dus de boom in met je zwart geld.

Als we het toch op flessen trekken...
 
ZWART GELD IS EEN MENSENRECHT.

Vrijheden zijn niet absoluut. Met je zwart geld beperk je mijn vrijheid, want ik moet meer belastingen dokken en daardoor heb ik minder vrijheden. Dus de boom in met je zwart geld.

Als we het toch op flessen trekken...
Ja want elk briefje cash geld is per definitie zwart verdiend...
 
ZWART GELD IS EEN MENSENRECHT.

Vrijheden zijn niet absoluut. Met je zwart geld beperk je mijn vrijheid, want ik moet meer belastingen dokken en daardoor heb ik minder vrijheden. Dus de boom in met je zwart geld.

Als we het toch op flessen trekken...
Voor de zoveelste keer: cash geld is GEEN zwart geld. 🤦‍♂️
 
Terug
Bovenaan