Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Iedereen gaat wel langs het feit dat zwart geld meteen terug geïnjecteerd word in de enonomie omdat het nu eenmaal niet op de bank gezet kan worden.

Als ik de buurjongen 50€ betaal om mijn gras af te rijden gaat hij daar s’avonds al een frietje mee eten, en daarna naar de cinema…. Dat geld rolt. Net zoals de tuinaanlegger die de particulier 500€ btw bespaart.
Maar dat zwart geld aan zijn vrouw geeft om naar de kapper te gaan en langs de traiteur voor wat lekker eten.

België draait daar gewoon op
Ik vraag mij af in welke mate dat nog klopt. Er is minder en minder cash geld in omloop en nu het aantal elektronische betalingen steeds meer gebruikt worden gaan er nog minder mensen met cash betalen. Op mijn vorige skireis waren er een aantal zelfstandigen die 400€-600€ cash hadden aan zwart geld waar ze al even mee zaten, het is nu ook niet dat je daar een economie op laat draaien.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag mij af in welke mate dat nog klopt. Er is minder en minder cash geld in omloop en nu het aantal elektronische betalingen steeds meer gebruikt worden gaan er nog minder mensen met cash betalen. Op mijn vorige skireis waren er een aantal zelfstandigen die 400€-600€ cash hadden aan zwart geld waar ze al even mee zaten, het is nu ook dat je daar een economie op laat draaien.
Ik vermoed dat veel zwart geld wel meteen terugvloeit via onmiddellijke consumptie. In mijn skigroepje zit ook zo'n aannemer die al zijn vertier ter plekke cash betaalt, en dat is niet omdat die geen bankkaart heeft he. Zwart geld oppotten is moeilijker maar niet onmogelijk. Dan gooi je het in een kluis bij je thuis of zo... Ik ken zo'n een familie ondernemers die twee miljoen euro had verstopt in hun woning. Dat was naar eigen zeggen hun 'appeltje voor de dorst'. Die waren zelf niet zo gelukkig met de opkomst van electronisch betalen en zo...

Ik ga er echter vanuit dat de meeste die zwart geld cashen op kleinere schaal dat geld ook meteen terug willen uitgeven, bvb. op vakanties of om kleren of zo mee te kopen. Kleinere bedragen (boven de 3000 kan je zelfs niet meer cash betalen in België, dacht ik) voor onopvallende zaken. Vele kleintjes maken echter een groot geheel he.
 
Laatst bewerkt:
Een cryptomunt is geen betaalmiddel, cryptomunten zijn valuta (of (digitale) goederen, afhankelijk van hoe je ze wil zien).

België kan mastercard NIET controleren en toch staat men Mastercard als betaalmiddel toe.
En een valuta is volgens Vandale een "geldig betaalmiddel in een bep. land, gezien in het internationaal verband; = munteenheid"
Je spreekt jezelf dus tegen hierboven.

Mastercard zal het geld op een rekening van de handelaar storten en betalingen via mastercard moeten terugbetaald worden via een rekening, dus de overheid heeft wél controle over betalingen met Mastercard. Als jij in Canada gaat protesteren tegen de regering, blokkeert de regering je rekening en kan je dus niet meer aan je inkomsten op je rekening en kan je je uitgaven via je Mastercard ook niet meer terugbetalen. Zoiets kan in België ook perfect gebeuren.

Wat is daar fout of misselijkmakend aan? Dat zijn allemaal reële voordelen van elektronische betalingen tegenover cash betalingen.
Dat ze de bevolking gewoonweg voorliegen over de echte reden waarom ze dit invoeren. Die voordelen gelden even goed voor sommige cryptomunten (en wat mij betreft zelfs voor cash), maar crypto geldt niet als "elektronisch betaaldmiddel" volgens de overheid. Je gaf zelf ook al aan dat geen enkel van die 5 redenen de hoofdreden is waarom ze die regel invoeren:
De hele bedoeling is net zwart geld tegen te gaan. Met crypto gaat dat niet lukken.

Ik ben het er niet mee eens dat het enkel om zwart geld gaat, het gaat over totale controle. Zwart geld tegengaan zal er idd een onderdeeltje van zijn, want daar willen ze uiteraard ook controle over.
 
Hoe weet je dat?
Ik ga er vanuit dat dat geen serieuze vraag is. Het wordt hier in België elke dag erger met hun controle over burgers. Overal hangen camera's (zelfs drones met warmtecamera's werden ingezet om mensen op te sporen die in hun 2de verblijf zaten), de fiscus mag steeds meer, banken moeten steeds meer controles doen van de overheid, cash betalen wordt steeds moeilijker door limieten van de overheid, de GAS reglementen worden steeds langer met belachelijkere regels (en om daar boetes voor uit te schrijven hoef je zelfs geen agent meer te zijn), ... Je moet echt wel blind zijn om niet te zien waar de overheid naartoe wilt.
 
Ik ga er vanuit dat dat geen serieuze vraag is. Het wordt hier in België elke dag erger met hun controle over burgers. Overal hangen camera's (zelfs drones met warmtecamera's werden ingezet om mensen op te sporen die in hun 2de verblijf zaten), de fiscus mag steeds meer, banken moeten steeds meer controles doen van de overheid, cash betalen wordt steeds moeilijker door limieten van de overheid, de GAS reglementen worden steeds langer met belachelijkere regels (en om daar boetes voor uit te schrijven hoef je zelfs geen agent meer te zijn), ... Je moet echt wel blind zijn om niet te zien waar de overheid naartoe wilt.
Bwa we zijn nu nog geen China en ik denk dat we ook nog lang geen China gaan worden, anders was het vast al veel erger geworden.
 
Bwa we zijn nu nog geen China en ik denk dat we ook nog lang geen China gaan worden, anders was het vast al veel erger geworden.
Daarin zeggen ze letterlijk dat ze onder de indruk waren van de "veiligheidsaanpak" van de Chinezen. M.a.w. moest niets hen tegenhouden, voeren ze maar al te graag zo'n systeem in. Nogal sjanse dat we hier nog een "vrije" media hebben die zulke dingen aan de kaak stelt (niettegenstaande dat de gesubsidieerde VRT een bastion van de linkse is). Maarja, beetje bij beetje, zullen ze wel hun goesting krijgen. Iedereen zal overal in de gaten gehouden worden, en privacy zal verdwijnen. Cash zal ook verdwijnen, maar ik verzeker u dat dat nog decennia zal duren. Misschien dat wij het zelfs niet meer zullen meemaken.

Het is overduidelijk dat heel die kluts van politiekers, korpschefs, gouverneurs etc, in ieder geval heel hard van de realiteit zijn ontkoppeld en gewoon in hun eigen wereldje leven.
 
Daarin zeggen ze letterlijk dat ze onder de indruk waren van de "veiligheidsaanpak" van de Chinezen.
Ze... Decaluwé. Dat is niet de regering hé.
Dat is een politieker van mijn voeten. Ik hoop al jaren dat hij vervangen wordt :(
 
En een valuta is volgens Vandale een "geldig betaalmiddel in een bep. land, gezien in het internationaal verband; = munteenheid"
Je spreekt jezelf dus tegen hierboven.
ik spreek mezelf niet tegen, Vandale spreekt me tegen ;).

Vandale is een goeie indicatie voor een term, maar is geen encyclopedie. Wikipedia (pagina: valuta) legt al wat meer nuance : https://nl.wikipedia.org/wiki/Valuta#Valuta_en_munteenheid
utolor zei:
Mastercard zal het geld op een rekening van de handelaar storten en betalingen via mastercard moeten terugbetaald worden via een rekening, dus de overheid heeft wél controle over betalingen met Mastercard. Als jij in Canada gaat protesteren tegen de regering, blokkeert de regering je rekening en kan je dus niet meer aan je inkomsten op je rekening en kan je je uitgaven via je Mastercard ook niet meer terugbetalen. Zoiets kan in België ook perfect gebeuren.
gelieve geen fake news te verspreiden. Je wordt NIET geblokkeerd als je protesteert, wel als je protest gewelddadig is (of bvb de straten té lang blokkeert).

utolor zei:
Ik ben het er niet mee eens dat het enkel om zwart geld gaat, het gaat over totale controle. Zwart geld tegengaan zal er idd een onderdeeltje van zijn, want daar willen ze uiteraard ook controle over.
Zwart geld is per definitie illegaal verdiend geld. Logisch dat ze daar controle over willen.

Verder (@whirlpool123 : als je Decaluwé al moet gebruiken als dé mening van Belgische politiek, dan ben je je eigen standpunt zwaar aan het ondergraven.
 
gelieve geen fake news te verspreiden. Je wordt NIET geblokkeerd als je protesteert, wel als je protest gewelddadig is (of bvb de straten té lang blokkeert).
Ik verspreid geen fake news. Als een overheid zo'n verregaande (Corona-)maatregelen en zo'n slechte beleidsbeslissingen neemt, moet je als volk ook tot verregaande acties overgaan om je punt duidelijk te maken. Wat straten blokkeren is dan nog heel braaf. Ze waren trouwens totaal niet gewelddadig.

Zwart geld is per definitie illegaal verdiend geld. Logisch dat ze daar controle over willen.

Verder (@whirlpool123 : als je Decaluwé al moet gebruiken als dé mening van Belgische politiek, dan ben je je eigen standpunt zwaar aan het ondergraven.
Tuurlijk, maar cash geld is niet per se zwart geld. Er zijn genoeg andere manieren om tegen zwart geld te vechten. Dit gaat over totale controle.
 
Ik verspreid geen fake news. Als een overheid zo'n verregaande (Corona-)maatregelen en zo'n slechte beleidsbeslissingen neemt, moet je als volk ook tot verregaande acties overgaan om je punt duidelijk te maken. Wat straten blokkeren is dan nog heel braaf. Ze waren trouwens totaal niet gewelddadig.
Wie akkoord gaat met een bepaald standpunt vindt altijd dat er actie moet ondernomen worden. Zo kan je elk protest goedkeuren van vakbonden tot BLM.

En toch heb je bij al die protesten ook stemmen die opgaan om paal en perk te stellen aan die storende acties.
 
Ik verspreid geen fake news. Als een overheid zo'n verregaande (Corona-)maatregelen en zo'n slechte beleidsbeslissingen neemt, moet je als volk ook tot verregaande acties overgaan om je punt duidelijk te maken. Wat straten blokkeren is dan nog heel braaf. Ze waren trouwens totaal niet gewelddadig.
Mogen de mensen die het wel eens waren met die maatregelen dan de huizen van de protesteerders blokkeren en hun gezin wakker houden met getoeter?

Ik heb eerlijk gezegd die freedom convoy protesten niet van dichtbij gevolgd, maar het was nu ook niet de ze een overduidelijke meerderheid van de bevolking vertegenwoordigden.
 
Mogen de mensen die het wel eens waren met die maatregelen dan de huizen van de protesteerders blokkeren en hun gezin wakker houden met getoeter?

Ik heb eerlijk gezegd die freedom convoy protesten niet van dichtbij gevolgd, maar het was nu ook niet de ze een overduidelijke meerderheid van de bevolking vertegenwoordigden.
Ja, want straten blokkeren is echt wel hetzelfde als huizen blokkeren. En tuurlijk vertegenwoordigden ze niet een overduidelijke meerderheid van de bevolking. De overheid nam je het recht af om voor je gezin te zorgen als je de protesten openlijk steunde. Je kon gewoon niet meer aan je geld en moest je gezin dus honger laten lijden. Mensen waren bang om voor hun mening uit te komen, net zoals in een dictatuur.
 
Ik verspreid geen fake news. Als een overheid zo'n verregaande (Corona-)maatregelen en zo'n slechte beleidsbeslissingen neemt, moet je als volk ook tot verregaande acties overgaan om je punt duidelijk te maken. Wat straten blokkeren is dan nog heel braaf. Ze waren trouwens totaal niet gewelddadig.
Express nachtenlang met een truck toeteren is wel degelijk geweld. Niet fysiek geweld, maar wel degelijk geweld. Wikipedia heeft een ganse lijst van incidenten.
Tuurlijk, maar cash geld is niet per se zwart geld. Er zijn genoeg andere manieren om tegen zwart geld te vechten. Dit gaat over totale controle.
geef eens de andere manieren om zwart geld aan banden te leggen?
De overheid nam je het recht af om voor je gezin te zorgen als je de protesten openlijk steunde. Je kon gewoon niet meer aan je geld en moest je gezin dus honger laten lijden. Mensen waren bang om voor hun mening uit te komen, net zoals in een dictatuur.
Opnieuw fake news. Je mocht wel degelijk nog altijd betogen en protesteren. Dat werd niet verboden door de overheid. Echter bedrijven dagenlang na elkaar tegenhouden hun werk te laten doen was wat verboden werd. En dat is zo in alle westerse democratische landen.
 
Laatst bewerkt:
Express nachtenlang met een truck toeteren is wel degelijk geweld. Niet fysiek geweld, maar wel degelijk geweld. Wikipedia heeft een ganse lijst van incidenten.
Sorry, ik was vergeten dat we in een maatschappij met tere zieltjes leven tegenwoordig.
geef eens de andere manieren om zwart geld aan banden te leggen?
Door controles uit te voeren op het terrein natuurlijk.
Opnieuw fake news. Je mocht wel degelijk nog altijd betogen en protesteren. Dat werd niet verboden door de overheid. Echter bedrijven dagenlang na elkaar tegenhouden hun werk te laten doen was wat verboden werd. En dat is zo in alle de westerse dictatuur democratische landen.
FTFY
Dus ze mochten betogen, zolang ze geen straten blokkeerden en geen lawaai maakten? Dus eigenlijk mochten ze enkel stilzitten op de stoep zonder te roepen o.i.d. en dan moesten ze er ook voor zorgen dat er nog rolstoelen konden passeren op de stoep ook. Zoiets? Zou veel indruk gemaakt hebben...
 
Sorry, ik was vergeten dat we in een maatschappij met tere zieltjes leven tegenwoordig.
Ach wat een doodoener weer. Protesten trekken een bepaald slag volk aan, of je het er nu mee eens bent op niet, ik kan best begrijpen dat iemand die in zo'n buurt woont het op de duur meer dan beu is.

Verder vind ik evengoed getuigen van een teer zieltje dat zoiets tegenwoordig al voor een dictatuur moet doorgaan hoor. Voorbeelden genoeg in de wereld waar zo'n protest al na een halve dag zou opgeruimd worden, desnoods door met scherp te schieten. Maar neen, de westerse dictatuur zeg. Snel, laten we ons naar Telegram reppen.
 
We kunnen toch wel ergens niet ontkennen dat er een beetje een onevenwicht is bij bepaalde acties.

Bijvoorbeeld het blokkeren van de rekeningen van die actievoerders in Canada.

Je zou toch op zijn minst verwachten dat dat via een rechter gaat waar men in beroep kan gaan.
Ik vind nu niet dat "blokkeren van rekeningen" een evenredige reactie is op een "illegale betoging".
Dat is een redelijke reactie op iemand waar men met grote zekerheid kan zeggen dat hij heroïne dealt of iemand die op de loop is voor een moord. Maar illegale betoging?

Doet me herinneren aan een Amerikaans geval waar een jongere met zijn auto een roadtrip deed van Oostkust naar Westkust. Blijkbaar had hij een paar duizend dollar bij in cash.
Bij een verkeerscontrole werd zijn cash geld in beslag genomen omdat de agent vond dat er een groot risico was dat die jongere dat ging gebruiken om illegale drugs te kopen terwijl er geen enkele indicatie was. (Niet onder invloed, geen geschiedenis van drugsgebruik, geen drugs in het voertuig.) Dit kon zelfs zonder dat die jongere op zich aangeklaagd werd voor drugsgerelateerde misdrijven.
Heel belangrijk om te weten. Het inbeslaggenomen geld wordt later eigendom van het politiekantoor dus duidelijk een belangenconflict maar wel "legaal" in de VS.

Oliver references a September report from The Washington Post, which states that, since 9/11, police have seized $2.5 billion in 61,998 cash seizures from people “who were not charged with a crime.”

Ik kan nu wel snappen dat zulke dingen gebeuren met iemand die 100.000 euro cash heeft in zijn jaren '90 Peugeot terwijl hij heel zijn leven werkloos was. Dan begrijp ik wel dat men dient te controleren van waar dat geld vandaan komt en dat die persoon moet bewijzen dat dat geld een witte oorsprong heeft :p.

Ik denk in West-Europa dat men een redelijk evenwicht heeft maar bijvoorbeeld in de VS kan men daar toch overdrijven.
 
Ik denk in West-Europa dat men een redelijk evenwicht heeft maar bijvoorbeeld in de VS kan men daar toch overdrijven.
Ik denk dat niet veel mensen dit zullen ontkennen. Net zoals dit voorval en de respons erop, in Canada, zeker wel eens tegen het licht mag gehouden worden. Dat maakt het echter geen dictatuur, en al die waanzin over de westerse dictatuur en het gebrek aan vrijheid niet minder onnozel.
 
Hoe het verdwijnen van Mr Cash automaten kan uitdraaien in een debat over vrijheden...
Gohja dat is hier toch een groot argument sinds de eerste pagina van deze thread uiteindelijk: het schrikbeeld dat zonder cash de overheid alles controleert van betalingen en zo macht kan uitoefenen. Al lijkt het mij dat nu ook wel ongeveer alles al elektronisch is, en dat iedereen die niet in een sector werkt die stijf staat van het zwart geld sowieso al het merendeel van zijn kapitaal "elektronisch" ergens heeft staan.

Het doet me dan ook wat denken aan de discussie in de VS over wapens, waar een terugkerend argument ook het 2de amendement is dat in leven werd geroepen om je te kunnen verzetten tegen een overheid.

In beide gevallen lijkt het me dat als de overheid werkelijk een dictatuur zou zijn en je wil in het gareel doen lopen, een valies cash geld of een wapen weinig gaan uithalen.
 
Terug
Bovenaan