Cash automaten verdwijnen uit de maatschappij

Stel dat ik naar een tettenbar wil gaan en ik niet wil dat mijn vriendin/de overheid/weet ik veel dat weet, dan moet dat gewoon kunnen. Punt.
Privacy is nog steeds een MENSENRECHT.
En dat recht wordt gegarandeerd door de overheid.
 
En de overheid staat in functie van het volk, niet de overheid zelf.
En de overgrote meerderheid van het volk gebruikt minder en minder cash.

In 2019, voor de crisis, was 58% van de betalingen nog in cash. Die vertegenwoordigden een waarde van 33%. (SPACE-studie). Er zijn nog geen cijfers van na corona, maar:


"De contactloze kaart is nu het favoriete betaalmiddel van 36% van de Belgen (tegenover 16% vorig jaar); 37% stopt toch nog liever de kaart in de terminal (tegenover 60% in 2020). Slechts 13% zweert nog steeds bij cash."

Het is mooi om te zien dat hier zoveel mensen inzitten met het lot van bedelaars, prostitués, etc, maar ik betwijfel dat dit hun echte motieven zijn. De behandelkost van cash geld zou trouwens tienduizenden bedelaars kunnen helpen, als dat het argument zou zijn.
 
En de overgrote meerderheid van het volk gebruikt minder en minder cash.

In 2019, voor de crisis, was 58% van de betalingen nog in cash. Die vertegenwoordigden een waarde van 33%. (SPACE-studie). Er zijn nog geen cijfers van na corona, maar:


"De contactloze kaart is nu het favoriete betaalmiddel van 36% van de Belgen (tegenover 16% vorig jaar); 37% stopt toch nog liever de kaart in de terminal (tegenover 60% in 2020). Slechts 13% zweert nog steeds bij cash."

Het is mooi om te zien dat hier zoveel mensen inzitten met het lot van bedelaars, prostitués, etc, maar ik betwijfel dat dit hun echte motieven zijn. De behandelkost van cash geld zou trouwens tienduizenden bedelaars kunnen helpen, als dat het argument zou zijn.

Wat zouden dan wel de motieven zijn? Ik werk als freelance adviseur voor boekhoudkundige toepassingen, zwart geld gaat er in die sector niet echt om trouwens waarom zou ik mijn vingers daar aan verbranden. Cash geld om is een klusjesman in het zwart te betalen ofzo dan? Tja dat is voor mij de moeite ook niet hoor, ik verdien meer dan genoeg mijn boterham.
 
Als we het zwart geld uitbannen gaat er gewoon een pak dienstbaarheid uitvallen en de overheid weet dit maar al te goed.

Een frituur die alles officieel doet, en zijn 1500€ maandinkomsten die "naast de kassa valt" ziet wegvallen. die neemt zondag als extra sluitingsdag erbij want al die extra inkomsten (die opeens wit worden)rollen gewoon terug naar de overheid. (dus bak uw frietjes maar zelf op zondag of rij 3 dorpen verder) (die mens kan moeilijk elk jaar een nieuwe frietketel zetten om kosten te kunnen afschrijven.)

Uw kapper die werkt tot 21.00 s'avonds om uw haartjes te knippen, je gaat snel zien dat het sluitingsuur op 18.00 komt.

Je loodgieter die tijdens de kerstvakantie zijn telefoon nog opneemt om u te helpen?, die heeft op 20 december zijn boekjaar afgesloten, en gaat niet komen aan 200% om 150% door te storten.

Zwart/cash (ja ik maak die vergelijking) zit vooral in dienstbaarheid, en als je dat 100% reglementair gaat maken valt die trein stil.


En als je dat fout vind moet je mij eerst uitleggen waarom lets go urban 4 miljoen euro subsidies krijgt en de lokale scouts met 200 leden niets.
 
Als we het zwart geld uitbannen gaat er gewoon een pak dienstbaarheid uitvallen en de overheid weet dit maar al te goed.

Een frituur die alles officieel doet, en zijn 1500€ maandinkomsten die "naast de kassa valt" ziet wegvallen. die neemt zondag als extra sluitingsdag erbij want al die extra inkomsten (die opeens wit worden)rollen gewoon terug naar de overheid. (dus bak uw frietjes maar zelf op zondag of rij 3 dorpen verder) (die mens kan moeilijk elk jaar een nieuwe frietketel zetten om kosten te kunnen afschrijven.)

Uw kapper die werkt tot 21.00 s'avonds om uw haartjes te knippen, je gaat snel zien dat het sluitingsuur op 18.00 komt.

Je loodgieter die tijdens de kerstvakantie zijn telefoon nog opneemt om u te helpen?, die heeft op 20 december zijn boekjaar afgesloten, en gaat niet komen aan 200% om 150% door te storten.

Zwart/cash (ja ik maak die vergelijking) zit vooral in dienstbaarheid, en als je dat 100% reglementair gaat maken valt die trein stil.


En als je dat fout vind moet je mij eerst uitleggen waarom lets go urban 4 miljoen euro subsidies krijgt en de lokale scouts met 200 leden niets.

ET alors? Als een frituur een extra dag sluit, betekent dat een andere frituur kan openen om die dag te kunnen serveren? Twee zelfstandigen in plaats van één. Ik zie dat als een win.
Idem die kapper. Gaan kappers zijn die dagopeningen doen, gaan kappers zijn die avondopeningen doen, gaan kappers zijn die beide doen. Vrije keuze, meer jobs.
Idem de loodgieter


En je scouts punt is iets erbij halen dat er niets mee te maken heeft. :p
Zwart geld bestrijden betekent niet dat we sjoemelarij met subsidies niet meer moeten bestrijden.
 
Als we het zwart geld uitbannen gaat er gewoon een pak dienstbaarheid uitvallen en de overheid weet dit maar al te goed.
ik noem dat geen dienstbaarheid, maar gefoefel. Want er is geen enkele reden waarom een verpleegster die in een ziekenhuis werkt anders behandeld zou moeten worden dan een kapper, loodgieter of friturist.
Wat zouden dan wel de motieven zijn? Ik werk als freelance adviseur voor boekhoudkundige toepassingen, zwart geld gaat er in die sector niet echt om trouwens waarom zou ik mijn vingers daar aan verbranden. Cash geld om is een klusjesman in het zwart te betalen ofzo dan? Tja dat is voor mij de moeite ook niet hoor, ik verdien meer dan genoeg mijn boterham.
boekhouders die niets afweten van zwart geld? Mss niet de mensen die de toepassingen schrijven, maar deze die de toepassingen gebruiken weten wel degelijk af van zwart geld.
 
Als we het zwart geld uitbannen gaat er gewoon een pak dienstbaarheid uitvallen en de overheid weet dit maar al te goed.

Een frituur die alles officieel doet, en zijn 1500€ maandinkomsten die "naast de kassa valt" ziet wegvallen. die neemt zondag als extra sluitingsdag erbij want al die extra inkomsten (die opeens wit worden)rollen gewoon terug naar de overheid. (dus bak uw frietjes maar zelf op zondag of rij 3 dorpen verder) (die mens kan moeilijk elk jaar een nieuwe frietketel zetten om kosten te kunnen afschrijven.)

Uw kapper die werkt tot 21.00 s'avonds om uw haartjes te knippen, je gaat snel zien dat het sluitingsuur op 18.00 komt.

Je loodgieter die tijdens de kerstvakantie zijn telefoon nog opneemt om u te helpen?, die heeft op 20 december zijn boekjaar afgesloten, en gaat niet komen aan 200% om 150% door te storten.

Zwart/cash (ja ik maak die vergelijking) zit vooral in dienstbaarheid, en als je dat 100% reglementair gaat maken valt die trein stil.


En als je dat fout vind moet je mij eerst uitleggen waarom lets go urban 4 miljoen euro subsidies krijgt en de lokale scouts met 200 leden niets.
Van al dat zwart geld dat wit wordt, gaat er maar een deel weg naar belastingen hé. De rest is pure meerinkomsten in het wit.
Je moet helemaal geen 150% van 200% doorstorten naar de staat.
Of je moet een enorm slechte boekhouder hebben.

De verhouding inkomsten/winst zal wat (of veel als je al heel veel in het zwart doet) zakken, maar je gaat nog altijd meer wit geld overhouden. Het is zeker niet dat bijna alles daarvan richting de staat vloeit.
 
Neen dank u, noem mij een oude ziel, maar het liefst betaal ik nog zoveel mogelijk met cashgeld.
Dan heb ik er gevoelsmatig meer controle over vergeleken met digitale betalingen.
Altijd hebben m'n familie en ik een groot bedrag cash in een kluis steken, zeker nu met deze woelige tijden.
Overheid kan makkelijk aan ons geld en het is maar een utopie dat we baas zijn over onze eigen financiële middelen...
 
Altijd hebben m'n familie en ik een groot bedrag cash in een kluis steken, zeker nu met deze woelige tijden.
Overheid kan makkelijk aan ons geld en het is maar een utopie dat we baas zijn over onze eigen financiële middelen...
Zou je dan niet beter met dit cash goud aankopen om in die kluis te leggen? Dit heeft ten minste nog een intrinsieke waarde. Cash is gewoon maar papier met wat getalletjes op waarmee je steeds minder kan kopen. Als je dan toch zo weinig vertrouwen hebt in de overheid.
 
Neen dank u, noem mij een oude ziel, maar het liefst betaal ik nog zoveel mogelijk met cashgeld.
Dan heb ik er gevoelsmatig meer controle over vergeleken met digitale betalingen.
Altijd hebben m'n familie en ik een groot bedrag cash in een kluis steken, zeker nu met deze woelige tijden.
Overheid kan makkelijk aan ons geld en het is maar een utopie dat we baas zijn over onze eigen financiële middelen...
Ik versta je logica niet. Je denkt dat de overheid bancair geld (waar ze slechts in België controle over hebben en die je gemakkelijk kan omzetten in andere valuta) zou aanslaan, maar cash geld, waar de overheid een monopolie op heeft, onmiddellijk ongeldig als betaalmiddel kan maken en in het verleden al vaak een munteenheid of de geldigheid van bankbiljetten veranderd heeft, dat vertrouw je wel?
 
Als we het zwart geld uitbannen gaat er gewoon een pak dienstbaarheid uitvallen en de overheid weet dit maar al te goed.

Een frituur die alles officieel doet, en zijn 1500€ maandinkomsten die "naast de kassa valt" ziet wegvallen. die neemt zondag als extra sluitingsdag erbij want al die extra inkomsten (die opeens wit worden)rollen gewoon terug naar de overheid. (dus bak uw frietjes maar zelf op zondag of rij 3 dorpen verder) (die mens kan moeilijk elk jaar een nieuwe frietketel zetten om kosten te kunnen afschrijven.)

Uw kapper die werkt tot 21.00 s'avonds om uw haartjes te knippen, je gaat snel zien dat het sluitingsuur op 18.00 komt.

Je loodgieter die tijdens de kerstvakantie zijn telefoon nog opneemt om u te helpen?, die heeft op 20 december zijn boekjaar afgesloten, en gaat niet komen aan 200% om 150% door te storten.

Zwart/cash (ja ik maak die vergelijking) zit vooral in dienstbaarheid, en als je dat 100% reglementair gaat maken valt die trein stil.


En als je dat fout vind moet je mij eerst uitleggen waarom lets go urban 4 miljoen euro subsidies krijgt en de lokale scouts met 200 leden niets.

Dit illustreert meteen hoe diepgeworteld de draagkracht voor zwart inkomen wel zit in onze contreien, ik denk trouwens dat een beetje goed gerunde horeca zaak zonder zwart geld nog steeds een goudmijn is (op basis van de jaarrekeningen van de zaken in mijn dorp - waar naast dat officiële nog eens een zak zwart geld bijkomt).
 
Wat zouden dan wel de motieven zijn? Ik werk als freelance adviseur voor boekhoudkundige toepassingen, zwart geld gaat er in die sector niet echt om trouwens waarom zou ik mijn vingers daar aan verbranden. Cash geld om is een klusjesman in het zwart te betalen ofzo dan? Tja dat is voor mij de moeite ook niet hoor, ik verdien meer dan genoeg mijn boterham.

Nee maar er zijn toch al boekhoudkundige toepassingen en digitale kassasystemen ontdekt die zwart geld faciliteren. :p

Enkele jaren terug was er bijvoorbeeld een kassasyteem van apothekers om verkopen zonder het achterlaten van logs te doen verdwijnen uit je kassa :p.
 
Nee maar er zijn toch al boekhoudkundige toepassingen en digitale kassasystemen ontdekt die zwart geld faciliteren. :p

Enkele jaren terug was er bijvoorbeeld een kassasyteem van apothekers om verkopen zonder het achterlaten van logs te doen verdwijnen uit je kassa :p.

Ging eerder over mezelf cash in 't zwart te laten betalen voor mijn diensten, maar soit.
 
Laatst bewerkt:

Nieuwsgierig wat de definitie is van 'buffer'.
Met zo'n ballontjes ...

Dus wie onverantwoord omgaat met geld wordt beloond.
 
Dat en dan nog de vraag wat de definitie is van 'buffer' en hoe ze dat inzichtelijk willen maken.

Met zo'n uitspraken wil ik mijn vermogen nog meer diversifiëren en minder inzetten op vast zichtbaar bezit (vastgoed met rechtstreekse opbrengsten -> misschien is dat het doelwit? Komt toevallig samen met artikels over de verhitting van de huizenmarkt)

Als ze gaan laten bijdragen voor domme keuzes van anderen dan mag daar misschien wel een (striktere) keuzebeperking bij.
 
Dat en dan nog de vraag wat de definitie is van 'buffer' en hoe ze dat inzichtelijk willen maken.

Met zo'n uitspraken wil ik mijn vermogen nog meer diversifiëren en minder inzetten op vast zichtbaar bezit (vastgoed met rechtstreekse opbrengsten -> misschien is dat het doelwit? Komt toevallig samen met artikels over de verhitting van de huizenmarkt)

Als ze gaan laten bijdragen voor domme keuzes van anderen dan mag daar misschien wel een (striktere) keuzebeperking bij.

Ja dat vraag ik me ook af. Ik begrijp het enerzijds wel, maar het moet toch echt wel eerlijk zijn. Dit kan niet zonder een grote algemene fiscale hervorming volgens mij. Beetje zoals de gevallen met een laag brutoloon die van de loonbonus genieten, maar wel nettovergoedingen en een salariswagen hebben.
 
Bijvoorbeeld maar dit slaat m.i. even goed op mensen die een huis gekocht hebben boven hun stand en niet hebben opgelet op de milieu-awareness van het voorbije decennium en nu dus geen buffer kunnen aanhouden en deze schok niet kunnen opvangen.

Maar dat is natuurlijk delicaat.

Maar een voorbeeld: niet meer als 60% kunnen lenen voor een woning EPC klasse B en lager als eerste woning. Niet meer dan x% van je inkomen spenderen aan huur van een pand met een slechte EPC waarde.
Al begrijp ik dat iedereen moet kunnen wonen maar nu is het van doe maar op en dan geven we een cheque waar we 'willekeur troef' laten voor opdraaien.

De toekomst zal dan ook SVK en SHM zijn voor een groot deel van deze categorie. (Maar dat kan even goed een koppel in een villa zijn die te ver gesprongen zijn. Maar die gaan kunnen downscalen) Wat in weze een uitwerking is op dit probleem maar evengoed voor wrevel zorgt. Het is wel efficiënter en kwalitatiever gemiddeld gezien maar dan met het nadeel van verlies van eigenaarschap. Wat dan weer moeilijk is want dat is voor sommige het appeltje.


Verder on topic gaat een vermogensregister bij slechte uitvoering enkel maar voor verdeeldheid zorgen vrees ik. Niet iedereen heeft evenveel geluk of heeft dezelfde capaciteiten of ambitie, dat is zo oud als de mens en zullen wij niet veranderen.

En reflecteren/relativeren individueel of als groep is niet algemeen de sterkste eigenschap. Logisch kost veel moeite, energie en inleving.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan