Card drafting games

recipe4hate

Well-known member
Crowdfunder FE
Het genre, bekend van 7 wonders of Magic The Gathering, is mij vrijwel onbekend.

Toch genoot ik altijd van MTG drafts.

Ik ben op zoek naar card games (niet TCG of LCG -liefst alles in 1 set waarbij expansions mogelijk zijn-) waarbij draften een core mechanic is en waarbij combat de essentie vormt.

Wie kan er mij enkele goeie aanraden?
 
Combat ?--> Blood Rage. Maar da's geen pure card game natuurlijk.

Anderzijds ga je toch al rap bij TCGs en dergelijke uitkomen vrees ik.


Deze had verder wel nog mijn aandacht: https://sites.google.com/view/lucidgame/home

Lucid, een drafting en deckbuilding game, ontwikkeld door een ex-Netrunnerspeler. Te bestellen als een PnP wel..
 
Kennen jullie toevallig Epic card game?
Ziet er ook wel een leuke draft and combat CG uit?
 
Epic is ideaal om te draften, zelfs maar met 4. Maar je kunt amper boven MtG maar dat is al met 6+.

Heeft zijn naam niet gestolen. Alle kaarten zijn impactvol en geen gezever met mana.
 
Let op, er is een verschil tussen card drafting en deck building als het gaat over mechanismem in bordspellen.

Star Realms is bijvoorbeeld een deckbuilder met een "card market", zoals Dominion.
Je hebt ook nog Hero Realms, dat is hetzelfde systeem maar dan in een fantasiesetting.

Iets wat helemaal up your alley zal zijn is Codex: Card-Time Strategy – Deluxe Set, maar veel geluk om die te vinden. :p

Alternatieven zijn ook KeyForge, RONE, Riftforce, en Ashes Reborn: Rise of the Phoenixborn. Of zelfs Battlecon, Unmatched en Super Fantasy Brawl (die zijnook wel met figurines en niet persé met deckbuilding).

Maar als je echt iets zoekt met combat en card drafting, ben je inderdaad snel beperkt in je keuze als je geen TCG of LCG wilt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zowel Epic als Star Realms inmiddels gespeeld. Beide zijn echt super leuk en exact wat ik zocht!

Epic is ideaal om te draften, zelfs maar met 4. Maar je kunt amper boven MtG maar dat is al met 6+.

Heeft zijn naam niet gestolen. Alle kaarten zijn impactvol en geen gezever met mana.
Ja klopt, MtG blijft king, maar ik ben blij dat ik met bovenstaande gewoon een volledige set heb en niet steeds naar boosters of nieuwe sets moet graaien.
Epic is inderdaad een kaart vol bommetjes, maar er zit echt genoeg tactiek achter als je draft of constructed speelt.

Let op, er is een verschil tussen card drafting en deck building als het gaat over mechanismem in bordspellen.

Star Realms is bijvoorbeeld een deckbuilder met een "card market", zoals Dominion.
Je hebt ook nog Hero Realms, dat is hetzelfde systeem maar dan in een fantasiesetting.

Iets wat helemaal up your alley zal zijn is Codex: Card-Time Strategy – Deluxe Set, maar veel geluk om die te vinden. :p

Alternatieven zijn ook KeyForge, RONE, Riftforce, en Ashes Reborn: Rise of the Phoenixborn. Of zelfs Battlecon, Unmatched en Super Fantasy Brawl (die zijnook wel met figurines en niet persé met deckbuilding).

Maar als je echt iets zoekt met combat en card drafting, ben je inderdaad snel beperkt in je keuze als je geen TCG of LCG wilt.
Die card market in Star Realms/Hero Realms is net het drafting stukje.
Ik vind het concept echt steengoed en heel eenvoudig.
Doet me aan roguelike deckbuilders zoals Slay The Spire denken.

Ik zal je suggesties eens een keer bekijken, thanks!!
 
Die card market in Star Realms/Hero Realms is net het drafting stukje.
Ik vind het concept echt steengoed en heel eenvoudig.
Doet me aan roguelike deckbuilders zoals Slay The Spire denken.

Ik zal je suggesties eens een keer bekijken, thanks!!
Als je dat concept van de card market (alé, eigenlijk card river in dit geval, want card market is eerder zoals in Dominion of Trains) interessant vind, dan kan je misschien volgende titels ook eens bekijken:

Ascension (de voorloper van Star Realms, geen idee hoe ik die kon vergeten. Heeft ook wel al veel uitbreidingen en is gemaakt door enkele MtG-pro's. Als je hiermee wilt beginnen, kan je makkelijk een van de Year X Collector's Editions oppikken. Er is trouwens ook een uitstekende digitale versie waarbij je de base game gratis kan spelen)
Shards of Infinity
Terrors of London
Volfyrion

Er zijn natuurlijk nog veel andere goede spellen, maar ik heb de focus gelegd op die waar vechten tegen elkaar ook wel centraal staat.
 
Als je dat concept van de card market (alé, eigenlijk card river in dit geval, want card market is eerder zoals in Dominion of Trains) interessant vind, dan kan je misschien volgende titels ook eens bekijken:

Ascension (de voorloper van Star Realms, geen idee hoe ik die kon vergeten. Heeft ook wel al veel uitbreidingen en is gemaakt door enkele MtG-pro's. Als je hiermee wilt beginnen, kan je makkelijk een van de Year X Collector's Editions oppikken. Er is trouwens ook een uitstekende digitale versie waarbij je de base game gratis kan spelen)
Shards of Infinity
Terrors of London
Volfyrion

Er zijn natuurlijk nog veel andere goede spellen, maar ik heb de focus gelegd op die waar vechten tegen elkaar ook wel centraal staat.
Thanks! Ben in het bijzonder geïnteresseerd in Ascension en Shards Of Infinity.
 
Ascension speelt heel lekker op de GSM of op Steam. Nooit fysiek gespeeld, maar heb dan ook DC en consoorten. Maar nu niet echt iets waarbij "draften" komt kijken. Randomness: ja... :p Heeft ook geen echt "combat"-aspect zoals DC Rivals en Epic.

Epic is trouwens ook gemaakt door MtG pro's van in de gouden tijd (dacht ik toch). Ik heb het eigenlijk nog maar bitter weinig gespeeld maar op papier zal het echt het beste spel zijn om mee te draften zoals jij het voor hebt.
 
Terug
Bovenaan