Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Je steekt de droogkast aan met een startuitstel van 2 uur (of hangt die gewoon aan een stoel te drogen?). Je EV-oplader staat standaard dat hij begint op te laden rond 23 uur, wanneer je in je bed kruipt.Je kind komt 's thuis van school met een jas die kletsnat of vuil is. Je wil die graag in de droogkast stoppen maar eigenlijk moet de lasagne de oven in want ze hebben honger. Net op dat moment komt papa thuis met zijn EV van een klant aan de andere kant van Vlaanderen. Veel geluk...
Ik zeg het, in het begin gaan mensen dat op alle mogelijk manieren proberen monitoren met apps en een P1 meter, maar na verloop van tijd zullen de meesten het los laten en de kost wel slikken.
Ja maar hoe relevant is het? Ze zitten er sowieso al minder vaak dan thuis. En over welke pieken spreken we daar dan? Een warmtepomp gaan ze meestal niet hebben lijkt me.waarom niet? Zeker in gebieden zoals aan de kust (appartementen) en in studentensteden heeft dat een groot effect. Dat gaat niet over 10000 woningen, hé.
Maar dan ga je er van uit dat je altijd meerdere uren tijd hebt om thuis bij te laden. Als je na je werk een halfuurtje thuis bent om dan weer te vertrekken wil je geen lage snelheid. En als dat nu 1x voorkomt op een maand, heb je het zitten.Je hoeft maar de instellingen qua laden eens juist te zetten en dan voor de rest er niet aan te komen?
Het gaat overigens over de piek op een kwartier, niet op de piek op 1 seconde, hé.
Ja in theorie allemaal goed en wel. Maar willen we echt op zo een manier gaan leven? Ooit ga je toch eens uit de bocht met je verbruik en is al dat timen voor niks goed geweest.Je steekt de droogkast aan met een startuitstel van 2 uur (of hangt die gewoon aan een stoel te drogen?). Je EV-oplader staat standaard dat hij begint op te laden rond 23 uur, wanneer je in je bed kruipt.
Welk probleem?
Idd, dat is mijn grootste probleem hiermee. 1 kwartier op een hele maand een fout begaan en alle moeite die je deed voor de overige kwartieren was voor niets.Ja in theorie allemaal goed en wel. Maar willen we echt op zo een manier gaan leven? Ooit ga je toch eens uit de bocht met je verbruik en is al dat timen voor niks goed geweest.
Met ICE betaal je meer belastingen dan een EV, dus dan heb je jezelf gefopt als je voor ICE gaatEigenlijk is dit ook gewoon een belastingsverhoging voor bedrijfswagens. Ze duwen bedrijfswagens richting EV en door die EV zal je een hoger capaciteitstarief hebben. Nog een reden voor mij om voor ICE of hybride te gaan indien nog mogelijk.
Je bedoelt VAA? Zo hoog is dat bedrag netto toch nooit, zelfs niet voor ICE?Met ICE betaal je meer belastingen dan een EV, dus dan heb je jezelf gefopt als je voor ICE gaat
Al dat uitstellen tot 's nachts alleen al.Ja in theorie allemaal goed en wel. Maar willen we echt op zo een manier gaan leven? Ooit ga je toch eens uit de bocht met je verbruik en is al dat timen voor niks goed geweest.
Dat laatste zit bij de meeste toch in de leasing.Je bedoelt VAA? Zo hoog is dat bedrag netto toch nooit, zelfs niet voor ICE?
Daarnaast moet je nog een laadpaal kopen van je eigen geld voor een EV, wat ook niet goedkoop is.
Het gaat wel over iets tegelijk...het gaat niet over "iets tegelijk", hé, je piekverbruik wordt niet drastisch als plots je én de waterkoker én de microgolf gebruikt.
Dat scheelt dag en nacht. Een BMW iX3 kost 200 euro VAA, een BMW 116d 245 euro VAA.Je bedoelt VAA? Zo hoog is dat bedrag netto toch nooit, zelfs niet voor ICE?
Daarnaast moet je nog een laadpaal kopen van je eigen geld voor een EV, wat ook niet goedkoop is.
Ja in theorie allemaal goed en wel. Maar willen we echt op zo een manier gaan leven? Ooit ga je toch eens uit de bocht met je verbruik en is al dat timen voor niks goed geweest.
Nope.Ik loop met mijn P1 meter app rond als ik 5 kook platen en de oven aan zet om te zien wat dat doet. Velen gaan er niet zijn die dat doen...
Ja natuurlijk, dus wil je vermijden dat je ALLES tegelijk doet. Als je de sauna en de jacuzzi aanzet terwijl je de was doet, je tv opstaat, de auto aan het snelladen is (terwijl dat niet nodig is omdat je met je minnares de jacuzzi in gaat springen) en de pyrolise van je oven uitvoert, tja, dat is dat niet slim. Je gaat me niet zeggen dat je hier niet met minimale moeite impact op kunt hebben? Ik spreek niet over 'perfecte verdeling', maar impact.Het gaat wel over iets tegelijk...
Uw pieken zijn samengestelde pieken over een kwartier. Dit wil zeggen uw waterkoker, microgolf, oven, wasmachine, warmtepomp, droogkast, TV, PC, console, telefoon die insteekt om te laden,...
Ik zie ook niemand voor een 'perfecte spreiding' gaan en alle comfort opofferen, dat wordt ook nergens gezegd dat je alles in functie daarvan moet doen?Dat die elk een ander effect hebben is wiedes, aangezien het nu ook is dat niet elk toestel eenzelfde verbruik heeft of het verbruik doet op eenzelfde wijze (dus andere piekcurve).
MAAR het gaat dus wel effectief over iets tegelijk. En ik zie mensen ook nog wel effectief hun verbruik gaan spreiden... zeker in het begin.
Maar wat ik niet zie doen is dat mensen hun gebruik zodanig gaan aanpassen dat dit een impact op hun comfort heeft. Als jij denkt dat ik voor een extra kost van 50 - 100€ per jaar ga zeggen van ik ga hier allerhande ingrepen doen waardoor ik niet meer kan doen waar ik zin in heb. Of anders gezegd waar ik de verandering niet meer als aanvaardbaar acht (en ja voor sommige mensen is dat anders als andere mensen) dan slik ik gewoon die kost. De meerderheid van de mensen gaan niet failliet van een extra kost van 50 - 150€ op jaarbasis.
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die daar niet wakker van zullen liggen, maar tegelijkertijd ook genoeg die wel zullen geven om 50 euro per maand.Hell zelfs al zouden we een piek krijgen van ik zeg maar iets 11kw tgv een elektrische wagen. Dan spreken we hier over 550€ aan kost als ik er niet naar kijk. Of anders gezegd 550€ max op jaarbasis. En ze gaan daar gewoon rationaal naar kijken, kan ik dat ontwijken zonder te veel moeite, dan doen we dat. Kunnen we dat niet... dan acht ik het realistisch dat de meesten gaan zeggen foert. Momenteel is die mogelijkheid er bij de meeste elektrische wagens dat ze dat kunnen instellen. Of is er de mogelijkheid met de laadpalen dat dit kan.
Ik ga akkoord dat het weinig aanzet tot het reduceren van pieken als je er al een gehad hebt, in die maand. Het blijft wel relevant over langere termijn.Maar laat ons echter duidelijk zijn. Als ik weet dat ik een wagen heb met zo'n laadpaal, en ik weet dat ik een 7kwp trek... dan is er geen enkele incentive of reden om in de rest van mijn pieken in de tijd er ook maar naar te moeten kijken. En dat ga ik dan ook niet echt doen (al ga ik ook niet uit mijn weg gaan om die pieken te genereren...). Dus hoe dit systeem ervoor gaat zorgen dat mensen hun verbruik effectief gaan spreiden en niet ervoor zorgen dat die pieken op slechte momenten vallen... daar lost dit systeem nog altijd niets aan op. En uiteindelijk is dat laatste het probleem van het balanceren van het net en onze netleverancier... niet het feit of je hoge pieken trekt. Aangezien pieken op zijn eigen geen probleem zijn. Pieken op slechte momenten of allemaal gelijk is het probleem... maar bij de dimensionering werd er al rekening gehouden met de te verwachte pieken en een bepaalde gelijktijdigheidsfactor.
Allez naast het feit dat die vaste kost ook een manier is om onafhankelijk van het effectieve verbruik via de digitale meter toch nog een bepaalde bijdrage te garanderen ook met mensen met zonnepanelen zolang ze niet off - grid gaan. Of waarom denk je dat ook al is uw piek lager dan 2.5kwp dat je nog altijd een forfait zal betalen voor die 2.5kwp...
Het enigste probleem is gewoon dat op dit moment tgv de elektrificatie de geraamde gelijktijdigheid (waar men dan ook nog wat aan kan morrelen via overzetten naar andere fasen) gewoon niet meer overeen komt met degene die men in de toekomst gaat moeten gebruiken. Maar in mijn ogen gaat deze maatregel dat probleem niet oplossen. En dient dit systeem dan ook puur en alleen om zoals al hier hoger gezegd een andere verdeling te verkrijgen in de bijdragen aan het elektrisch net EN het wat te rekken tot het moment dat ze de verzwaring kunnen uitvoeren en belangrijker om ervoor te zorgen dat men een minimumbijdrage heeft ongerelateerd aan het verbruik.
Perfect begrijpbaar, maar verkoop het dan aub niet dat de reden is tegen pieken ( nu of in de toekomst). Het feit dat een eerdere versie van de capaciteitsbelasting gebaseerd was op de zwaarte van de verbinding, maar waar er dan geen koppeling meer was met een bijdrage in functie van het verbruik... heeft dat in het verleden perfect diets gemaakt. En draait het dus ook vooral rond een tool om een zekere inkomstenstroom te garanderen met als excuustruus de gegenereerde piek.
Allez dat is voorlopig mijn mening hierover.
In theorie zou dat moeten gaan, vraag is in welke mate dat interessant is naar bv. Levensduur van de batterij tov. Wat het opbrengt.Een heel abstract idee, maar kan ik tijdens de wintermaanden (waar er weinig opbrengst is) bijvoorbeeld mijn thuisbatterij niet vullen met elektriciteit van het net aan nachttarief (dus wanneer ik sowieso geen piek heb) en die dan zo overdag gebruiken als buffer? Zo kom ik toch nooit aan hoge pieken?
Idem hier. En afgelopen week zat er op die iets killere dag net een ovenschotel in toen mijn WP in gang schoot, dan zie je pieken waar je niet blij van wordt als je weet dat je daarop zal belast worden.Ik loop met mijn P1 meter app rond als ik 5 kook platen en de oven aan zet om te zien wat dat doet. Velen gaan er niet zijn die dat doen...
Ik heb toch al gehoord dat mensen dat van hun bonus moeten betalen.Dat laatste zit bij de meeste toch in de leasing.
Dat scheelt dag en nacht. Een BMW iX3 kost 200 euro VAA, een BMW 116d 245 euro VAA.
Dus met een belastingstarief van 50% scheelt je dat 22,5 euro netto per maand.
Voor een auto van de onderste klasse versus een auto waar je al een paar klasses mag stijgen.
Wil je een X3 18d, dan zit je boven de 450 euro VAA.
En een laadpaal zit normaal mee in je leasebudget.
Je hebt het duidelijk niet doorgerekend, maar je bent boos over bedrijfswagens en EV's dus probeer je dit capaciteitstarief ook te vervloeken omdat het in je kraam pastEigenlijk is dit ook gewoon een belastingsverhoging voor bedrijfswagens. Ze duwen bedrijfswagens richting EV en door die EV zal je een hoger capaciteitstarief hebben. Nog een reden voor mij om voor ICE of hybride te gaan indien nog mogelijk.