Capaciteitstarief toch vanaf januari

Sinds augustus tussen de 2.2kW en 2.83kW piekvermogen, letten er nu meer op om minder netverbruik te hebben en meer zelfconsumptie van zonnepanelen. De maanden daarvoor dit jaar tussen de 3.52kW en 5.19kW piekvermogen.
 
Het aantal gereden km per jaar schat die tool zelf, dat is toch niet zo goed ...
En dat aantal staat standaard op 14600 km.

Ik vul in
16 Kwh / 100 km (volgens testen met de Cupra Born)
Batterij: 77 Kwh
Laadvermogen (gelimiteerd tot 7,36)
Laden bij thuiskomst
Analoge meter

Dat is dus 14600 * 16 / 100 = 2336 Kwh
Aansluiting op meter met 1200 Kwh verbruik per jaar
Totaal = 3536 Kwh per jaar

NU: 532€ nettariefkost (gebaseerd op het toekomstig verbruik)
Capaciteitstarief: 400€

Ik doe winst tem 2024 omdat ik een analoge meter heb.
Vanaf 2024 (digitale meter) is het break even als ik het laadvermogen beperk tot 7,36 kwh. (meer dan voldoende)
Ik heb sinds vorige maand een EV en mijn piek gaat van gemiddeld 3kW opeens naar 8,4kW in oktober :unsure:
Nochtans is de laadpaal gelimiteerd op 6,7kW (32 ampere en 210 volt).
 
Ik heb sinds vorige maand een EV en mijn piek gaat van gemiddeld 3kW opeens naar 8,4kW in oktober :unsure:
Nochtans is de laadpaal gelimiteerd op 6,7kW (32 ampere en 210 volt).
Dat kan wel. 6.7 kW + andere elektrische toestellen (Bijvoorbeeeld 1.7 kW sluimerverbruik) = 8.4 kW qua piek.
 
Dat kan wel. 6.7 KW + andere elektrische toestellen = 8.4 kW.
Idd. Dat gaat echt vervelend worden denk ik. Je hoeft maar 1 kwartier op een hele maand een blunder te maken en je gemiddelde schiet omhoog.

Ik zal wellicht mijn ampèrage verlagen vanaf dat de capaciteitstarief in voege gaat en als ik dan eens extra elektriciteit nodig heb voor de EV maar gaan snelladen...
 
ik ken niet veel in detail hoe de kwartierpiek berekend wordt, maar als dat letterlijk per kwartier is en dus meet bvb van 2.45-3.00 en 3.00-3.15 , dan zou je hem kunnen programmeren zodat de piek verspreid wordt over die 2 kwartieren. Dan halveert je piek mogelijks.

Wat is een enorme piek? Ik dacht dat die weerstanden die bij zo'n runs gebruikt worden wel meevielen maar blijkbaar niet dan?

Hieronder is een overzicht van het verbruik van begin november dit jaar. Om 01:00 start de warmtepomp met verwarmen van sanitair warm water van 45°C -> 60°C. In totaal duurt dit ongeveer een uur waardoor ik een piekverbruik van ~4 à 5 KW krijg op kwartierbasis. Het startuur aanpassen zal in dit geval weinig impact hebben. Zonder de legionella-run kan ik mijn piek halveren door koken/wassen/enz. wat slim te plannen. Het maakt ook dat er voor ons 0 incentive is om veel moeite te doen om ons piekverbruik te verminderen gezien we niets kunnen doen om de grootste piek te verminderen.

Uq6xc45.png
 
Hieronder is een overzicht van het verbruik van begin november dit jaar. Om 01:00 start de warmtepomp met verwarmen van sanitair warm water van 45°C -> 60°C. In totaal duurt dit ongeveer een uur waardoor ik een piekverbruik van ~4 à 5 KW krijg op kwartierbasis. Het startuur aanpassen zal in dit geval weinig impact hebben. Zonder de legionella-run kan ik mijn piek halveren door koken/wassen/enz. wat slim te plannen. Het maakt ook dat er voor ons 0 incentive is om veel moeite te doen om ons piekverbruik te verminderen gezien we niets kunnen doen om de grootste piek te verminderen.

Uq6xc45.png
Totaal geen kennis van, maar zou het mogelijk zijn dat dit proces vertraagd wordt, zodat dit bv. 2h duurt maar de piek lager is?
 
Ja kijk.

Dit capaciteitstarief is ingevoerd door de overheid
De overheid vecht dit zelf aan, want de huidige berekeningen zijn niet eerlijk.
De vreg zegt: TOO LATE! En zegt wat er ook gebeurt: wij voeren dit in op 1 januari. DISCUSSIE GESLOTEN. AMEN!

Ik vind dit toch kort door de bocht van de VREG? Ik zie massaal veel instanties dit tarief aanvechten en wat als de VREG ongelijk krijgt?
Dan zit de VREG nadien toch zwaar in de shit?

Of mis ik iets ??? :unsure:
De federale zit verwrongen met de deadline van de kernuitstap.

De Vlaamse met deze.

Wat een kluwen.

Voor hetzelfde zit dat jaren in beroepsprocedures.
 
Hieronder is een overzicht van het verbruik van begin november dit jaar. Om 01:00 start de warmtepomp met verwarmen van sanitair warm water van 45°C -> 60°C. In totaal duurt dit ongeveer een uur waardoor ik een piekverbruik van ~4 à 5 KW krijg op kwartierbasis. Het startuur aanpassen zal in dit geval weinig impact hebben. Zonder de legionella-run kan ik mijn piek halveren door koken/wassen/enz. wat slim te plannen. Het maakt ook dat er voor ons 0 incentive is om veel moeite te doen om ons piekverbruik te verminderen gezien we niets kunnen doen om de grootste piek te verminderen.

Uq6xc45.png
Ik zou die toch 's middags inplannen, een groot deel van het jaar heeft dat zeker impact, zeker indien enkelvoudig tarief. Niet alleen om je piekverbruik te verminderen maar ook om je zelfconsumptie van je zonnepanelen te optimaliseren. Nu haal je 's nachts energie van het net terwijl je zelfs op verschillende van die dagen dat je hier toont in de namiddag stroom zit te injecteren.
 
Laatst bewerkt:
Maar is het niet eerlijker dat je bij de aansluiting betaalt voor de capaciteit die voorzien moet worden? Het lijkt me dat, eens die capaciteit voorzien is, dat geen terugkerende kost is?
jawel, hé. Die leidingen moeten ook onderhouden worden + de voorzieningen voor de capaciteit op te wekken moet voorzien en onderhouden worden.
 
Ik zou die toch 's middags inplannen, een groot deel van het jaar heeft dat zeker impact. Niet alleen om je piekverbruik te verminderen maar ook om je zelfconsumptie van je zonnepanelen te optimaliseren. Nu haal je 's nachts energie van het net terwijl je zelfs op verschillende van die dagen dat je hier toont in de namiddag stroom zit te injecteren.
Ik heb er ook al aan gedacht. In de zomer is dit meestal wel een goed idee om het 's middags te doen. In de herfst/winter moet er dan opgelet worden dat er een uur lang geen andere verbruikers zijn, zeker als er die dag geen zon is. Ook de configuratie van (de start van de) legionella-cyclus is niet gemakkelijk en is in principe enkel toegankelijk voor installateurs.

Totaal geen kennis van, maar zou het mogelijk zijn dat dit proces vertraagd wordt, zodat dit bv. 2h duurt maar de piek lager is?
Heb eens in de installatiehandleiding gekeken. De duurtijd kan inderdaad ingesteld worden, staat nu op 40 min. en kan op max 60 min. staan. Ik zal eens zien welk effect dit heeft :).
 
Laatst bewerkt:
Hieronder is een overzicht van het verbruik van begin november dit jaar. Om 01:00 start de warmtepomp met verwarmen van sanitair warm water van 45°C -> 60°C. In totaal duurt dit ongeveer een uur waardoor ik een piekverbruik van ~4 à 5 KW krijg op kwartierbasis. Het startuur aanpassen zal in dit geval weinig impact hebben. Zonder de legionella-run kan ik mijn piek halveren door koken/wassen/enz. wat slim te plannen. Het maakt ook dat er voor ons 0 incentive is om veel moeite te doen om ons piekverbruik te verminderen gezien we niets kunnen doen om de grootste piek te verminderen.
Ok, een piek van 4 - 5 kW vind ik persoonlijk dan nog meevallen, maar het is voor jullie situatie natuurlijk jammer. Zeker 's nachts, dan zijn die pieken toch een minder groot probleem, ik dacht dat de uitdagingen vooral in de periode 17u-20u lagen. Om 01:00 is er toch weinig load op het netwerk zou ik denken, misschien een nachttarief met gehalveerde pieken invoeren. Maar dan wordt het nog minder transparant natuurlijk.
 
Ok, een piek van 4 - 5 kW vind ik persoonlijk dan nog meevallen, maar het is voor jullie situatie natuurlijk jammer. Zeker 's nachts, dan zijn die pieken toch een minder groot probleem, ik dacht dat de uitdagingen vooral in de periode 17u-20u lagen. Om 01:00 is er toch weinig load op het netwerk zou ik denken, misschien een nachttarief met gehalveerde pieken invoeren. Maar dan wordt het nog minder transparant natuurlijk.
Nachttarief was vroeger voordelig tgv de kerncentrales.

Bij hernieuwbare energie, is die link er niet noodzakelijk meer aangezien de zon snacht niet schijnt en er geen garantie is wat de wind gaat doen. Eigenlijk zou men dan ook de pieken snachts zwaarder moeten afstraffen ;p.
 
Vind het maar een gek systeem dat 1 piek je hele maand verpest.
Als ik nu 1x wat sneller moet laden met mijn EV heb ik een hoge piek, dus ga ik de rest van de maand ook niet meer oppassen. Absurd.
 
Je stroom wordt niet duurder hé die maand, het is gewogen over 12 maanden.
Klopt wel dat je in die maand geen incentive meer hebt om pieken te vermijden
@Renegadexxripxx : mensen met een warmtepomp gaan in totaal minder betalen voor energie (want de netkosten vallen weg). Lees nog eens een artikeltje, jij gaat het sowieso snappen.
 
ik vind 4 kWh ook nog meevallen, met de sauna hebben we 8,5 kWh
Goed oppassen dat je de juiste eenheden gebruikt.
Als je in een kwartier 2kWh verbruikt (hoeveelheid energie), is de kwartierpiek 8kW (vermogen)

Algemeen wordt er veel poeha gemaakt om niets, dit gaat niet veel impact hebben voor de meeste mensen
Ik heb al medelijden met alle vrouwen die van hun (slecht geïnformeerde) man niet meer gaan mogen de wasmachine en de droogkast opzetten wnr ze willen
 
Laatst bewerkt:
Je stroom wordt niet duurder hé die maand, het is gewogen over 12 maanden.
Klopt wel dat je in die maand geen incentive meer hebt om pieken te vermijden
@Renegadexxripxx : mensen met een warmtepomp gaan in totaal minder betalen voor energie (want de netkosten vallen weg). Lees nog eens een artikeltje, jij gaat het sowieso snappen.
Laat ons duidelijk zijn, mensen met een warmtepomp en zonnepanelen gaan véél meer betalen dan voor de invoering van de digitale meter, door de combinatie van het wegvallen van terugdraaiende teller en deze maatregel.
 
Vind het maar een gek systeem dat 1 piek je hele maand verpest.
Als ik nu 1x wat sneller moet laden met mijn EV heb ik een hoge piek, dus ga ik de rest van de maand ook niet meer oppassen. Absurd.
Uwe buurman die uw elektriciteit aftapt / steelt, 1x per maand - amper 12x per jaar --> Jij bent bescheten. 12x een enorme piek!
En jij maar spaarzaam zijn. Allemaal voor niks. :tongue:
 
Terug
Bovenaan