Capaciteitstarief toch vanaf januari

Oldskooler

Well-known member
Capaciteitstarief start dan toch begin januari
Het capaciteitstarief, de nieuwe berekening van de kosten voor het gebruik van het elektriciteitsnet in Vlaanderen, gaat in op 1 januari. De rechtszaak die minister Demir ertegen begon, start pas nadien, schrijft De Standaard woensdag.
...Binnenkort volgt een communicatiecampagne. Het capaciteitstarief zou consumenten ertoe moeten aanzetten hun energieverbruik beter te spreiden.



Hmm.
Kwestie van een pak mensen in de armoede te duwen.

1 januari. Wordt het wel een gelukkig nieuwjaar voor velen?
Stipt na middernacht alle sierverlichting uit.
 
1 januari. Wordt het wel een gelukkig nieuwjaar voor velen?
Stipt na middernacht alle sierverlichting uit.

Waarom?
De volgende dag steek je de vaatwasser aan terwijl er geen zon is en de piek gaat al hoger zijn dan je sierverlichting.
Of je laadt je PHEV/EV op en die piek zal nog groter zijn (afhankelijk van de laadpaal en voorziening).

Los daarvan is het allemaal een ranzig boeltje.
Is het zo moeilijk om die uitrol van die digitale teller gewoon te doen.
Ik heb een nieuwbouw van '19/'20 dus digitale teller, werd mij nog wijs gemaakt dat je 15 jaar terugdraaiend had met zonnepanelen voor eind 2020.
Los door de neus geboord, die met analoge teller mogen weer profiteren en weigeren om over te schakelen.
Nu met dat capaciteitstarief nogmaals de pineut.
 
Ge mist het punt van capaciteitstarief denk ik
De zogenaamde betere spreiding zeker?

Voor veel mensen in de praktijk ook gewoon niet haalbaar.

Die met 2 moeten gaan werken, s' avonds thuiskomen, en alles moeten geregeld krijgen.


Ok, ja sierverlichting zelf was maar een stom vb uiteraard. :cautious:
Tenzij ik effectief naar 1 van de buren in de straat kijk, die de halve straat steeds verlicht, maar zal met de huidige energieprijzen sowieso al niet veel zijn i.t.t. vorige jaren. :oi22:
Slechte mop ja. 😪
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het op dit moment eigenlijk onmogelijk om in te schatten welke impact dit concreet gaat hebben. Ik heb nog geen digitale teller, maar ik heb begrepen dat ook de vaste bijdrage zal stijgen.

Je kan trouwens een simulatie doen van de nieuwe tarieven, maar ik snap zelf maar weinig van die gegevens.
 
Laatst bewerkt:
Meest cynische weer is dat de meest zuinige gebruiker: i.e. een alleenstaande op een appartement ook een pak meer gaat betalen, maar een 'klassiek' gezin nauwelijks meer, en de rijder van een Tesla met een dure laadpaal minder... 💰💰💰
 
De zogenaamde betere spreiding zeker?

Voor veel mensen in de praktijk ook gewoon niet haalbaar.

Die met 2 moeten gaan werken, s' avonds thuiskomen, en alles moeten geregeld krijgen.
Je voorbeeld van sierverlichting is nu niet echt logisch, hé. Die sierverlichting ga je nauwelijks betalen.

Zelf onlangs de simuatie gedaan via https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/simulator en vond dat wij verbazend weinig gingen moeten betalen (pas op: oude tarieven!) voor een woning mét sauna, die dus een grootverbruiker is.
 
Meest cynische weer is dat de meest zuinige gebruiker: i.e. een alleenstaande op een appartement ook een pak meer gaat betalen, maar een 'klassiek' gezin nauwelijks meer, en de rijder van een Tesla met een dure laadpaal minder... 💰💰💰
hoe kom je daarbij (bron?)
 
hoe kom je daarbij (bron?)
Ooit gelezen... Denk hier:
Maar ben niet zeker.

Nu al bij al valt de meerkost eigenlijk mee... Maar het principe is gewoon pervers.
 
?
De volgende dag steek je de vaatwasser aan terwijl er geen zon is en de piek gaat al hoger zijn dan je sierverlichting.
Of je laadt je PHEV/EV op en die piek zal nog groter zijn (afhankelijk van de laadpaal en voorziening).

Los daarvan is het allemaal een ranzig boeltje.
Is het zo moeilijk om die uitrol van die digitale teller gewoon te doen.
Ik heb een nieuwbouw van '19/'20 dus digitale teller, werd mij nog wijs gemaakt dat je 15 jaar terugdraaiend had met zonnepanelen voor eind 2020.
Los door de neus geboord, die met analoge teller mogen weer profiteren en weigeren om over te schakelen.
Nu met dat capaciteitstarief nogmaals de pineut.
Met injectietarieven en de compensatiepremie doe je in meeste gevallen voordeel met digitale meter tov oude
 
Voor ons is het capaciteitstarief geen goed nieuws. Ondanks een energiezuinige woning en toestellen, creëert onze warmtepomp iedere week een enorme piek om 03:00 wanneer die zijn legionella run doet.

Nog anderen hier met hetzelfde probleem of oplossing (voorlopig geen thuisbatterij hier)?
 
Laatst bewerkt:
Meest cynische weer is dat de meest zuinige gebruiker: i.e. een alleenstaande op een appartement ook een pak meer gaat betalen, maar een 'klassiek' gezin nauwelijks meer, en de rijder van een Tesla met een dure laadpaal minder... 💰💰💰
Bwa die heeft net meer marge om alles wat te spreiden.
Die moet zich geen zorgen maken om wat andere huisbewoners doen op dat moment.

Die met 2 thuiskomen van het werk:
-kinderen willen tv zien en pluggen alle apparaten in.
-men begint te koken
-men wilt al wat wasmachines draaien
-...
-invloed warmtepomp?

Nu tijdens deze koude vochtige periode, komt de droogkast er bij velen nog eens bij.

Alé, een onoplettendheid kan dus veel gevolgen hebben.



Hoe het wordt berekend, terinfo:
Om de netwerkkosten met capaciteitstarief te berekenen meet je digitale meter elke 15 minuten je verbruik. Uit alle kwartiermetingen in een maand selecteert je digitale meter vervolgens automatisch je hoogste verbruik (in kWh) in een kwartier in een maand. Dat verbruik in kWh wordt omgezet naar kW om je maandpiek te kennen.
Als je in één kwartier bijvoorbeeld tegelijk je strijkijzer, airco en wasmachine inschakelt en je elektrische auto oplaadt, dan piekt je verbruik en zou dat wel eens je maandpiek kunnen zijn.
Om te vermijden dat één hoge maandpiek je elektriciteitsfactuur de hoogte zal doen inschieten, vertrekt de VREG voor de berekening van de netwerkkosten met capaciteitstarief elke maand van je gemiddelde maandpiek. Dat is het gemiddelde van de 12 voorafgaande gemeten maandpieken.

 
Los van wat duurder of goedkoper wordt voor wie, is het imho wel eerlijker: het duurste aan electriciteit is steeds meer niet de productie, maar het voorzien van voldoende capaciteit op het netwerk.
 
Met injectietarieven en de compensatiepremie doe je in meeste gevallen voordeel met digitale meter tov oude
Ik persoonlijk kan niet klagen omdat mijn gemiddelde maandpiek 2.5kW is en ik veel meer productie heb dan ik verbruik.
Dus ik profiteer idd van injectie.
Maar moest ik EV of warmtepomp hebben zou het denk ik wel al een ander verhaal zijn.
(Of laat staan groter gezin, elke dag koken/was/plas/etc zou ik al iets meer klagen denk ik)
 
Voor ons is het capaciteitstarief geen goed nieuws. Ondanks een energiezuinige woning en toestellen, creëert onze warmtepomp iedere week een enorme piek om 03:00 wanneer die zijn legionella run doet.

Nog anderen hier met hetzelfde probleem of oplossing (voorlopig geen thuisbatterij hier)
Wat is een enorme piek? Ik dacht dat die weerstanden die bij zo'n runs gebruikt worden wel meevielen maar blijkbaar niet dan?
 
Los van wat duurder of goedkoper wordt voor wie, is het imho wel eerlijker: het duurste aan electriciteit is steeds meer niet de productie, maar het voorzien van voldoende capaciteit op het netwerk.
Jammer genoeg betaalt men daar al jaren veel voor maar is dat geld gebruikt geweest om de putten in de gemeentekassen te dempen ipv te investeren in het de noodzakelijke voorzieningen.
 
Voor ons is het capaciteitstarief geen goed nieuws. Ondanks een energiezuinige woning en toestellen, creëert onze warmtepomp iedere week een enorme piek om 03:00 wanneer die zijn legionella run doet.

Nog anderen hier met hetzelfde probleem of oplossing (voorlopig geen thuisbatterij hier)
ik ken niet veel in detail hoe de kwartierpiek berekend wordt, maar als dat letterlijk per kwartier is en dus meet bvb van 2.45-3.00 en 3.00-3.15 , dan zou je hem kunnen programmeren zodat de piek verspreid wordt over die 2 kwartieren. Dan halveert je piek mogelijks.
 
Ooit gelezen... Denk hier:
Maar ben niet zeker.

Nu al bij al valt de meerkost eigenlijk mee... Maar het principe is gewoon pervers.
volgens die similatiepagina betaal ik 139€ meer dan nu.
ik heb nog een analoge teller. Fluvius is hier begin oktober een brief in de bus komen leggen voor een afspraak te maken voor een digitale te installeren, ik heb dat direct aan mijn huisbaas bezorgd, nog niks van gehoord.
mààr: het zou 30€ verschil maken.

op zich: over een héél jaar vind ik dat nog redelijk mee vallen, financieel.

of het een eerlijk systeem is: nee. als ik werk, ben ik ongeveer 12u van huis. doe daar nog een uur bij, vrijetijdsinvulling buitenshuis, en ik ben op een typische werkweek misschien 2/3 uur per dag thuis actief. als ik slaap staat alles af, met extra schakelaars zodat niks op standby staat, behalve de frigo.

vind ik dat ik méér moet betalen omwille van "capaciteit"? no way.
 
ik ken niet veel in detail hoe de kwartierpiek berekend wordt, maar als dat letterlijk per kwartier is en dus meet bvb van 2.45-3.00 en 3.00-3.15 , dan zou je hem kunnen programmeren zodat de piek verspreid wordt over die 2 kwartieren. Dan halveert je piek mogelijks.
Dat dacht ik ook en dat toon ineens aan hoe idioot het systeem is
 
Terug
Bovenaan