Capaciteitstarief toch vanaf januari

Je stroom wordt niet duurder hé die maand, het is gewogen over 12 maanden.
Klopt wel dat je in die maand geen incentive meer hebt om pieken te vermijden
@Renegadexxripxx : mensen met een warmtepomp gaan in totaal minder betalen voor energie (want de netkosten vallen weg). Lees nog eens een artikeltje, jij gaat het sowieso snappen.
108€ valt weg voor het verbruik van mijn warmtepomp (6cent korting op het distributietarief).
En ongeveer 126€ valt weg voor mijn gewoon verbruik (diezelfde 6 cent korting).
Ik krijg er echter een factuur van 50 * 4.8 (is het gewogen gemiddelde van mijn piek over de 12 maand heen) ergo 240€ bij.

Natuurlijk nog allemaal onder de voorwaarde dat ook voor de eerste 3.2kwp deze ook gerekend wordt aan 50€/kwp (dat moest namelijk nog gedefinieerd worden - en ik zou als ik de netbeheerder was die initiële piek zwaarder maken).

Ik las er namelijk niet in dat de volledige distributiekost wegvalt en vervangen wordt door een belasting op de piek. Bij mijn weten is het nog altijd een amalgaam van enerzijds een heffing in functie van het verbruik (ergo op basis van het aantal kwhverbruik) en een forfait in functie van de piek.

Is dat enorm veel? Neen. Dat is het niet. Maar ik houd er dan toch rekening mee. Het is niet dat ik er helemaal niet naar kijk... en de feiten zijn gewoon dat als ik kook op gas en mij verwarm op gas dat je er niet mee geconfronteerd wordt. En het is nu ook niet alsof de gasprijs zodanig slecht staat tov de elekriciteitsprijs via een heffingshift dat dit mensen gegarandeerd naar een warmtepomp duwt en dus de transitie ondersteunt.

Of anders gezegd, het piekvermogen is nodig om de belasting van het net in de goede richting te sturen, maar het verbetert de business case voor de energietransitie niet echt. Toch niet op dit moment, zolang men geen heffingen voorziet voor (zowel brandstof/benzine/diesel/mazout/gas voor) het equivalent van diezelfde piek. Al begrijp ik ook dat zoiets invoeren enerzijds politieke zelfmoord is en anderzijds enorm moeilijk om dan ook nog eens objectief te bepalen.
 
Uwe buurman die uw elektriciteit aftapt / steelt, 1x per maand - amper 12x per jaar --> Jij bent bescheten. 12x een enorme piek!
En jij maar spaarzaam zijn. Allemaal voor niks. :tongue:
Beetje redelijke argumenten gebruiken, he. Hoeveel buren zouden er speciaal een thuis batterij ofzo kopen om piekenergie van de buren te pikken? Of hoe zie jij dat?

Als je als buur iets zou willen doen, dan maak je net dat het niet piekt,want dan valt het minder op.
 
Hoe werkt dat capaciteitstarief. Ipv x cent per gebruikte kwh, gewoon y * piekvermogen, Los van je totale verbruik?

En wat met injectie?

Dat is toch gewoon een truc om te vermijden dat ze jaar na jaar de x per kwh moeten optrekken omdat er minder en minder verbruik is en ze hun fixed cost niet gedekt krijgen?
 
Hier werkt dat capaciteitstarief. Ipv x cent per gebruikte kwh, gewoon y * piekvermogen, Los van je totale verbruik?

En wat met injectie?
Zoals gezegd :

(Huidig tarief distributiekost per kwh - 6 cent) * verbruik in kwh + (gewogen gemiddelde over 12 maanden van het piekvermogen in kwp) * 50€
Al kan het zijn dat die laatste een combinatie is van een hoge forfait + verschil tussen gewogen piek tov 2.5 of 3.2kwp * 50€ dat was nog een beetje onduidelijk.

Of dat was toch de laatste iteratie die ik was tegengekomen.

Injectie, voorlopig vrijgesteld.
 
Net eens gesimuleerd. Scheelt 12 euro per jaar voor mij.

Net eens fluvius gecheckt. Vorige 12 mnd elke maand +-4kw piek. Telkens voorsavond. Koken + microgolfoven of wasmachine.

Misschien dat dat in de zomer met de nieuwe panelen 3.5 of 3kw kan worden, maar kans lijkt me groot dat er wel ergens een slechte dag zal zijn en we op 4kw uitkomen...
 
10 misvattingen over het capaciteitstarief weerlegd - VREG

5. Ik mag mijn elektrische toestellen niet meer samen aanzetten.
Natuurlijk wel! U hoeft zeker niet aan comfort in te binden of uw dagschema om te gooien. U kunt uw gebruikelijke huishoudelijke toestellen samen aanzetten. Dat heeft in de meeste gevallen maar een beperkte impact op het capaciteitstarief dat u betaalt. Vooral voor wie bepaalde ‘zware verbruikers’ heeft, zoals een elektrische wagen of warmtepomp, wordt het interessanter om het gebruik ervan te spreiden en de installatie eventueel slim aan te sturen.

Er zijn nog wel enkele andere zware verbruikers uiteraard. (nee geen sierverlichting :p )

Nu ja. In het achterhoofd hebben dat je niet full blown airco + fornuis + microgolf + wasmachine mag draaiende hebben best.
 
Maat voor veel gezinnen is dat niet echt haalbaar. Als ik kook savonds heb ik 2 -3 platen nodig. Soms nog een waterkoker of oven of microgolf.

kinderen in bed en alle kleren in de wasmachine of droogmachine, en de vaatwas ook op. Als ik alles sequentieel mag beginnen doen, kunnen we om 9h half koud eten eten en snachts om 3h de wasmachine gaan opzetten.

Je kunt spreiden wat je wil. Ooit ga je ergens in een maand wel eens iets tegelijk doen en ben je toch gepoept.
 
Maat voor veel gezinnen is dat niet echt haalbaar. Als ik kook savonds heb ik 2 -3 platen nodig. Soms nog een waterkoker of oven of microgolf.

kinderen in bed en alle kleren in de wasmachine of droogmachine, en de vaatwas ook op. Als ik alles sequentieel mag beginnen doen, kunnen we om 9h half koud eten eten en snachts om 3h de wasmachine gaan opzetten.

Je kunt spreiden wat je wil. Ooit ga je ergens in een maand wel eens iets tegelijk doen en ben je toch gepoept.
Dit vooral he, reken dan een hoger tarief aan voor hoger piekgebruik voor de periode van dat piekverbruik.
 
Laatste tijd gebruik ik gewoon de pan waar ik vlees in bak ook als kookpot .
Gewoon vleesje bakken en dan effe uit de pan leggen .
Groentjes effe aanbakken met eventueel de patatjes (carameliseren noemen ze dat dacht ik )
dan gewoon groentjes en patatjes samen onder water laten opkoken in de pan en dan effe wachten tot het meeste water uit de pan verdampt is , vliesje er terug effe bij om een paar minuten op te warmen en ziedaar …kant en klare maaltijd in de pan gemaakt en wat er van vocht over blijft in de pan is nog lekker als sausje …en veel minder afwas . ;)
Wel een pan gebruiken met hoge rand hee (een cm of 5)


(ook alleenstaand . ;) )
 
Ik snap de reden dat ze dit doen. En los van het feit of het effectief duurder gaat worden. Maar het is weer redelijk idioot uitgewerkt.
Waarom bv naar die ene piek per maand kijken? Kan toch korter genomen worden , zelfs per dag kan.
Zoals hier al gezegd: 1x per maand een hoge waarde met als gevolg:
- dat je de sjaak bent
- dat het geen zin meer heeft om je verbruik te gaan verspreiden

Is toch geen rocket science dit? Die ingenieurs moeten deze bedenking toch ook al hebben gemaakt? Die zijn mee niks anders bezig.
Of is dit al het geval en ben ik verkeerd geïnformeerd, kan ook!
 
Dag of maandpiek nemen maakt niet veel uit.
Idealiter weeg je elk kwartierverbruik met een factor. Pieken tijdens een weekendnacht hebben geen invloed op de dimensie van het net, een veel lagere piek op een weekavond heeft dit wel.

Waarom er voor dit ‘dom’ systeem gekozen wordt weet ik ook niet. Gezien de enorme problemen met de invoering van het nieuwe marktmodel (ondertussen al een jaar geleden en nog steeds vol issues) vermoed ik dat elk gecompliceerder systeem in de soep zou draaien. M’n kop er af als het nu al niet in de soep zal draaien.

Eigenlijk, maar zo’n systeem krijg je nooit verkocht, neem je best de hoogste verbruikspiek van het jaar en kijk je dan welk verbruik iedere eindafnemer dat exacte kwartier had. Maar in zo’n systeem weet je pas achteraf wanneer de piek gevallen is, en hoeveel je dus betaalt.

Moet maar eens googlen naar UK electricity triads voor zo’n type systeem.
 
Ik snap de reden dat ze dit doen. En los van het feit of het effectief duurder gaat worden. Maar het is weer redelijk idioot uitgewerkt.
Waarom bv naar die ene piek per maand kijken? Kan toch korter genomen worden , zelfs per dag kan.
Zoals hier al gezegd: 1x per maand een hoge waarde met als gevolg:
- dat je de sjaak bent
- dat het geen zin meer heeft om je verbruik te gaan verspreiden

Is toch geen rocket science dit? Die ingenieurs moeten deze bedenking toch ook al hebben gemaakt? Die zijn mee niks anders bezig.
Of is dit al het geval en ben ik verkeerd geïnformeerd, kan ook!
Hoe korter je de termijn maakt waarop de piek mee in rekening genomen wordt, hoe minder een groot verbruik belangrijk wordt. Als je het gemiddelde zou nemen van alle pieken per dag, daalt de gemiddelde piek vooral voor mensen die bvb een tweede verblijf hebben en is het nut ervan weg.

Als je plots een piek hebt, zal je trouwens nog altijd je gebruik gaan spreiden, om niet nog eens een hogere piek te hebben.

Maat voor veel gezinnen is dat niet echt haalbaar. Als ik kook savonds heb ik 2 -3 platen nodig. Soms nog een waterkoker of oven of microgolf.

kinderen in bed en alle kleren in de wasmachine of droogmachine, en de vaatwas ook op. Als ik alles sequentieel mag beginnen doen, kunnen we om 9h half koud eten eten en snachts om 3h de wasmachine gaan opzetten.

Je kunt spreiden wat je wil. Ooit ga je ergens in een maand wel eens iets tegelijk doen en ben je toch gepoept.
het gaat niet over "iets tegelijk", hé, je piekverbruik wordt niet drastisch als plots je én de waterkoker én de microgolf gebruikt.

Trouwens, ik denk dat veel mensen hier denken dat dat capaciteitstarief ervoor zorgt dat het verbruik zelf niet zo belangrijk meer is. Dat is allesbehalve het geval.

Als je nu kijkt naar een verbruik van 6000 kWh bij een standaard engie energiecontract:

Energiekost c€/kWh kWh € 2.527,04
Vaste vergoeding € 53,00
Energiecomponent (24u) 38,69 6.000 € 2.321,40
Kosten voor groene stroom 2,21 6.000 € 132,67
Kosten voor WKK 0,33 6.000 € 19,97
Nettarieven € 811,86
Transmissienettarieven (per kWh) € 80,01
Vaste distributienettarieven (vast) € 12,22
Distributienettarieven (per kWh) € 719,63
Heffingen € 104,15
Bijdrage op de energie € 12,25
Bijdrage Energiefonds € 5,40
Bijzondere accijns € 86,50

De nettarieven maken dus maar een relatief kleion deel van het tarief uit (toch zeker momenteel). Het is enkel de berekening daarvan die zal veranderen.
 
Volgens die tool ga ik minder nettarieven betalen per jaar, maar meer voor mijn energie met:

- 4kWhp zonnepanelen op 3,6kVA omvormer
- Elektrische wagen (74kWh batterij, 20kWh/100km verbruik)
- Extra verbruik 2000kWh (het zal vermoedelijk minder zijn)
- wagen s'nachts laden (zal uiteindelijk ook traag overdag worden als het zonnig is).

Ook een beetje logisch, aangezien je de enorme batterij verliest die het net is. Al bij al zou een stijging van 150 euro wel te overzien zijn. Ik verwacht dat wel met de zonnepanelen icm traag overdag laden van de auto te kunnen compenseren. Voor 10 euro per maand kan ik er nu ook niet echt wakker liggen natuurlijk.

In principe maakt het met een elektrische auto ook niet uit. Als je 1x per maand laadt aan 7,4kWh s'nachts zal dat de piek zijn en niets anders. Hoef je ook geen stress te hebben.
De grootste verandering zal wasmachine, vaatwasser en droogkast op zonnige dagen gebruiken zijn om elektriciteit zelf te verbruiken. Daar ligt nog wat winst.

@JPV , dat is de energiekost vandaag. Toen het systeem bedacht was, was de energiekost van 6000kWh slechts 400 euro ofzo.
Dus vandaag maakt dat nettarief en capaciteitstarrief dus inderdaad minder uit, maar dat was zo niet bedoeld.
 
Laatst bewerkt:
De warmwaterproductie kan ik min of meer plannen, en dat doe ik nu wanneer er het meeste kans is op zonneproductie, maar dat is dus geen zekerheid. Maar als het 's avonds nu ineens een graad of 5 frisser wordt en mijn buitenvoeler geeft door dat de aanvoertemperatuur omhoog moet dan trekt die warmtepomp zich toch wel ongepland ineens op gang, en dat is ook altijd in het geval van geen zonneschijn. Beide acties van die warmtepomp trekken toch wel snel tussen de 3 en 5 kW gedurende minstens een half uur. Op zo een momenten moet je dan echt niets anders meer doen of je zit met serieuze pieken.

Ik heb me voorgenomen om me er het eerste jaar niets van aan te trekken en achteraf op basis van al mijn statistieken eens te kijken hoe ik de boel kan optimaliseren.
 
Laatst bewerkt:
Hoe korter je de termijn maakt waarop de piek mee in rekening genomen wordt, hoe minder een groot verbruik belangrijk wordt. Als je het gemiddelde zou nemen van alle pieken per dag, daalt de gemiddelde piek vooral voor mensen die bvb een tweede verblijf hebben en is het nut ervan weg.
Moeten we echt daarnaar kijken? Dat de tweedeverblijvers niet buiten schot blijven?

Als je plots een piek hebt, zal je trouwens nog altijd je gebruik gaan spreiden, om niet nog eens een hogere piek te hebben.
Je hoeft maar eens per ongeluk te pieken met je EV op maximaal vermogen en de rest van de verbruikers er bovenop. Dan heb je al een gigantisch hoge marge voor de rest van de maand.
In mijn geval heb ik gepiekt op 8kWh. Als ik de EV niet oplaad, weet ik dat ik die 8kWh onmogelijk nog kan halen. Dus ik hoef nergens meer op te letten zolang de laadkabel niet in de wagen zit.
En ik zit dan nog op 1 fase. Met 3 fase kan je aan 11kW zitten als maandpiek. Limiteer die naar 5kW en je hebt nog 6kW marge om eens gek te doen met al je apparatuur voor de rest van de maand.
Allemaal omdat het toch niets meer uitmaakt.

Het enige waar je best op let is dat als je een hoge piek gaat krijgen in die maand, dat je dat best op de 1e dag doet, dan heb je de rest van de maand marge.
Want 30 dagen safe doen en dan een blunder begaan op dag 31 is natuurlijk zuur :p
 
Maat voor veel gezinnen is dat niet echt haalbaar. Als ik kook savonds heb ik 2 -3 platen nodig. Soms nog een waterkoker of oven of microgolf.

kinderen in bed en alle kleren in de wasmachine of droogmachine, en de vaatwas ook op. Als ik alles sequentieel mag beginnen doen, kunnen we om 9h half koud eten eten en snachts om 3h de wasmachine gaan opzetten.

Je kunt spreiden wat je wil. Ooit ga je ergens in een maand wel eens iets tegelijk doen en ben je toch gepoept.
Ik heb het hier met de digitale meter eens in de gaten gehouden en 't is wel zo dat de pieken van pakweg een wasmachine/vaatwas zeer voorspelbaar en klein zijn. Die pieken als ze het water opwarmen in het begin van de cyclus, daarna is hun verbruik bijna niet merkbaar. Dus zolang ik geen wasmachine of vaatwas in gang steek terwijl ik aan het koken ben, heeft dat 0.0 impact. En zelfs dan, mijn wasmachine geeft een "piek" van 0.4 kW op zijn hoogste punt, het eerste kwartier dat die aanstaat. Dus als je uw wasmachine aansteekt, tegen dat uw vaatwas is ingeladen kan je 'm aanzetten zonder problemen. Of omgekeerd, als uw vaatwas in gang schiet is zijn piek gepasseerd voor uw was gesorteerd is.

Enfin, van wat ik kan zien met mijn digitale teller klopt de quote die oldskooler post. Voor gewone huishoudtoestellen moet je er echt niet achter kijken en je moet zeker niet alles sequentieel doen. 't is de warmtepomp, de elektrische boiler en de EV die 'gevaarlijk' zijn en die je liefst zou willen kunnen sturen.
 
Moeten we echt daarnaar kijken? Dat de tweedeverblijvers niet buiten schot blijven?
waarom niet? Zeker in gebieden zoals aan de kust (appartementen) en in studentensteden heeft dat een groot effect. Dat gaat niet over 10000 woningen, hé.
Nineshots zei:
Je hoeft maar eens per ongeluk te pieken met je EV op maximaal vermogen en de rest van de verbruikers er bovenop. Dan heb je al een gigantisch hoge marge voor de rest van de maand.
Je hoeft maar de instellingen qua laden eens juist te zetten en dan voor de rest er niet aan te komen?

Het gaat overigens over de piek op een kwartier, niet op de piek op 1 seconde, hé.
 
Maat voor veel gezinnen is dat niet echt haalbaar. Als ik kook savonds heb ik 2 -3 platen nodig. Soms nog een waterkoker of oven of microgolf.

kinderen in bed en alle kleren in de wasmachine of droogmachine, en de vaatwas ook op. Als ik alles sequentieel mag beginnen doen, kunnen we om 9h half koud eten eten en snachts om 3h de wasmachine gaan opzetten.

Je kunt spreiden wat je wil. Ooit ga je ergens in een maand wel eens iets tegelijk doen en ben je toch gepoept.
Je kind komt 's thuis van school met een jas die kletsnat of vuil is. Je wil die graag in de droogkast stoppen maar eigenlijk moet de lasagne de oven in want ze hebben honger. Net op dat moment komt papa thuis met zijn EV van een klant aan de andere kant van Vlaanderen. Veel geluk...

Ik zeg het, in het begin gaan mensen dat op alle mogelijk manieren proberen monitoren met apps en een P1 meter, maar na verloop van tijd zullen de meesten het los laten en de kost wel slikken.
 
Terug
Bovenaan