Capaciteitstarief toch vanaf januari

Diegenen met thuiswerk kunnen dit wel optimaal benutten denk ik, straks nog een VAA ipv een vergoeding voor thuiswerk.

Ook een kanttekening: ik weet wat het probleem is - maar ben ook van mening dat de netwerkbeheerder toch wat stappen had moeten ondernemen in het kader van vooruitziend denken.
 
Ik vind het op dit moment eigenlijk onmogelijk om in te schatten welke impact dit concreet gaat hebben. Ik heb nog geen digitale teller, maar ik heb begrepen dat ook de vaste bijdrage zal stijgen.

Je kan trouwens een simulatie doen van de nieuwe tarieven, maar ik snap zelf maar weinig van die gegevens.
Voor mij negatief, wegens mijn warmtepomp als grootste drijvende kracht erachter (samen met koken). Wat niet echt helpt als je mensen van gas wil laten overstappen op elektriciteit voor de verwarming. Daar verwarming en koken op gas ervoor zorgt dat je defacto al buiten die piekbelasting bent. Mogelijks als ze wat prijssturing doen op het gebied van zwaardere belastingen op gas... maar dat blijft mijn inziens gevoelig.

Ik krijg het niet onder een piek van de 4.4 kw wat ik ook doe. En ik spreid al zo veel mogelijk zodanig dat de warmtepomp niet kan aanspringen wanneer ik kook, was, afwas, droogkast gebruik (die eigenlijk meer niet als wel opstaat) of...

Aan de andere kant, met de meerkost van 50 - 100€ op jaarbasis zie ik niet direct quick wins om dat verder aan te passen. En ik ben niet een dusdanige grootverbruiker dat het voordeel van de verlaging van 6 cent /kwh een dusdanig positief effect gaat hebben.

Los van wat duurder of goedkoper wordt voor wie, is het imho wel eerlijker: het duurste aan electriciteit is steeds meer niet de productie, maar het voorzien van voldoende capaciteit op het netwerk.
Met het dure gas heeft dit er ongeveer voor gezorgd dat we van een verhouding van 1/2de kostprijs elektriciteit tov distributiekost zijn gegaan naar 1/2de distributiekost tov elektriciteitsprijs. Dus productie is het duurste aan elektriciteit (vb 32 cent voor elektriciteit, 16 cent voor distributie)

Het uiteindelijke probleem is dan ook niet de productie of de capaciteit maar de balancering, waarbij de variabiliteit van groene energie niet echt een positieve invloed heeft gehad. En dat hoopt men dan ook met die digitale meters, maar in verlengde die batterijen die men promeert met deze formule aan de man/vrouw/x te brengen te stimuleren. Zodanig dat ze die batterij kunnen leegtrekken of vullen om zo het net makkelijker te kunnen balanceren zonder dat men op wijkniveau dergelijke batterijbanken als netwerkbeheerder moet zetten of dat men geen vervuilende jets of gascentrales dienen te activeren om die pieken te doen opvangen.

ik ken niet veel in detail hoe de kwartierpiek berekend wordt, maar als dat letterlijk per kwartier is en dus meet bvb van 2.45-3.00 en 3.00-3.15 , dan zou je hem kunnen programmeren zodat de piek verspreid wordt over die 2 kwartieren. Dan halveert je piek mogelijks.
Neen dat doe je best niet. Als je er niet voor wil zorgen dat je de levensduur van uw warmtepomp vermindert. Dat is niet voorzien om 10 minuten te bollen, 5 minuten gedesactiveerd te zijn om dan 10 minuten terug te werken. Er is een reden waarom men probeert om een warmtepomp niet te laten pendelen maar juist langere runs te laten doen.
 
Bwa die heeft net meer marge om alles wat te spreiden.
Die moet zich geen zorgen maken om wat andere huisbewoners doen op dat moment.
Uit het artikel :
Wie het tarief wel zal voelen, is de alleenstaande die op een appartement woont. Volgens de simulator zal die kleine stroomverbruiker (1.500 kWh) zijn stroomfactuur met zo’n 50 euro zien stijgen in het geval van een klassieke meter. Met een digitale meter blijft de meerkost beperkt tot 16 euro.

In het geval van klassieke meter. Dan wordt er immers een "standaard minimum piek" gehanteerd. Het spreiden zal niets helpen bij een klassieke meter. ;)
 
Uit het artikel :


In het geval van klassieke meter. Dan wordt er immers een "standaard minimum piek" gehanteerd. Het spreiden zal niets helpen bij een klassieke meter. ;)
Ah ja, lap. (had koc zijn artikel nog niet gezien^^)
Een pervers 'neveneffect' dus.

Nu, die digitale meter is men er stilaan aan het doorpushen toch.

In hetzelfde artikel:
"Een zelfde verhaal voor gezinnen met een warmtepomp. Hun stroomfactuur zal met de nieuwe tarieven dalen bij een klassieke meter. Met een digitale meter is de hoogte van de factuur afhankelijk van de spreiding."

Die doen dan weer een voordeel met een klassieke meter.
Maar eens digitaal, uw verwarming regelen met de rest van het huishouden...


Voor sommige mensen zal het voordeliger zijn, voor andere net niet.

Maar een gemiddelde mens heeft geen zin in extra zorgen, je moet al gaan leven dan volgens een halve agenda.
Dan en dan pas dat opzetten. Zien of uw medebewoner niet in de badkamer zit met het elektrische vuurtje aan op hetzelfde moment :p

De realiteit, veel mensen zijn er ook gewoon niet capabel voor.
Die al quasi op de bodem zitten, gaan nog meer deurwaarders over de vloer krijgen met de tijd.
 
Voor ons is het capaciteitstarief geen goed nieuws. Ondanks een energiezuinige woning en toestellen, creëert onze warmtepomp iedere week een enorme piek om 03:00 wanneer die zijn legionella run doet.

Nog anderen hier met hetzelfde probleem of oplossing (voorlopig geen thuisbatterij hier)
In de veronderstelling dat het 3:00 's nachts is en dat je zonnepanelen hebt (gezien sprake over thuisbatterij): kan je die legionella run niet overdag doen op een moment dat je weinig ander verbruik hebt?
 
Los van wat duurder of goedkoper wordt voor wie, is het imho wel eerlijker: het duurste aan electriciteit is steeds meer niet de productie, maar het voorzien van voldoende capaciteit op het netwerk.
Maar is het niet eerlijker dat je bij de aansluiting betaalt voor de capaciteit die voorzien moet worden? Het lijkt me dat, eens die capaciteit voorzien is, dat geen terugkerende kost is?
 
Nu, die digitale meter is men er stilaan aan het doorpushen toch.

Volgens de planning gaat dat bij mij toch nog minstens een jaar duren.

Dat wil zeggen dat ik (afgaande op dat voorbeeld van de alleenstaande met een vergelijkbaar verbruik als mij) meer zal betalen dan een andere Vlaming met net hetzelfde verbruik die wel een digitale meter heeft.
Dat is toch gewoon gigantisch oneerlijk?
 
Maar is het niet eerlijker dat je bij de aansluiting betaalt voor de capaciteit die voorzien moet worden? Het lijkt me dat, eens die capaciteit voorzien is, dat geen terugkerende kost is?
Neen, want het net stabiliseren kost nu eenmaal enorm veel geld.
Een grote verbruiker die constant verbruikt is heel makkelijk in te schatten :)
 
Ik kan het capaciteitstarief niet uitrekenen want ik heb pas vanaf begin volgend jaar een elektrische wagen.
En dan zegt die tool dat mijn "huidig" verbruik NIET mogelijk is met een elektrische wagen. :tongue:
En ja dan krijg ik een foutmelding ..
 
Persoonlijk mening: zolang ze de uitrol van digitale meter niet volledig afgerond hebben mag het niet ingevoerd worden.
Mag dit wel wettelijk: mensen anders laten betalen doordat de overheid er niet in geslaagd is om iedereen digitale meter te bezorgen voor 1 januari.

De weigeraars buiten beschouwing gelaten natuurlijk, die geef je dan het hoogst mogelijke tarief ;)

Ofte ik sluit me aan bij @C11
 
Ja kijk.

Dit capaciteitstarief is ingevoerd door de overheid
De overheid vecht dit zelf aan, want de huidige berekeningen zijn niet eerlijk.
De vreg zegt: TOO LATE! En zegt wat er ook gebeurt: wij voeren dit in op 1 januari. DISCUSSIE GESLOTEN. AMEN!

Ik vind dit toch kort door de bocht van de VREG? Ik zie massaal veel instanties dit tarief aanvechten en wat als de VREG ongelijk krijgt?
Dan zit de VREG nadien toch zwaar in de shit?

Of mis ik iets ??? :unsure:
 
Ik kan het capaciteitstarief niet uitrekenen want ik heb pas vanaf begin volgend jaar een elektrische wagen.
En dan zegt die tool dat mijn "huidig" verbruik NIET mogelijk is met een elektrische wagen. :tongue:
En ja dan krijg ik een foutmelding ..
Je zou enerzijds uw huidig elektriciteitsverbruik kunnen gebruiken en dan voor het gemak en om een idee te nemen uw aantal kilometers op jaarbasis * 18kwh/100km (https://www.energids.be/nl/vraag-antwoord/wat-is-het-verbruik-van-een-elektrische-wagen/212/ beetje naar boven afgerond)

Dus als je 20.000km op jaarbasis tel je dan ook bovenop uw huidig elektriciteitsverbruik : 20.000 * 18 /100 == 3600kwh bij. Pas dit aan naar het aantal km's dat je effectief rijdt. En als je nog correcter zou willen zijn zou je eventueel kunnen opzoeken of er voor de wagen die je gekocht hebt gemiddelden bestaan per 100km in functie van elektrische verbruik. Zoniet dan is die 18kwh /100km een goede inschatting dacht ik.
 
Je zou enerzijds uw huidig elektriciteitsverbruik kunnen gebruiken en dan voor het gemak en om een idee te nemen uw aantal kilometers op jaarbasis * 18kwh/100km (https://www.energids.be/nl/vraag-antwoord/wat-is-het-verbruik-van-een-elektrische-wagen/212/ beetje naar boven afgerond)

Dus als je 20.000km op jaarbasis tel je dan ook bovenop uw huidig elektriciteitsverbruik : 20.000 * 18 /100 == 3600kwh bij. Pas dit aan naar het aantal km's dat je effectief rijdt. En als je nog correcter zou willen zijn zou je eventueel kunnen opzoeken of er voor de wagen die je gekocht hebt gemiddelden bestaan per 100km in functie van elektrische verbruik. Zoniet dan is die 18kwh /100km een goede inschatting dacht ik.
Dan ga je er vanuit dat je alles thuis laadt, lijkt me ook niet realistisch. Hier is 1/3e vakantiekilometers bv
 
Dan ga je er vanuit dat je alles thuis laadt, lijkt me ook niet realistisch. Hier is 1/3e vakantiekilometers bv
Is dan ook niet om exact exact te zijn, maar om een idee te geven om in die tool te gooien. Al zou je uw vakantiekilometers er dan nog kunnen uithalen. Als je die correctie wilt maken ervoor.
 
Om te vermijden dat één hoge maandpiek je elektriciteitsfactuur de hoogte zal doen inschieten, vertrekt de VREG voor de berekening van de netwerkkosten met capaciteitstarief elke maand van je gemiddelde maandpiek. Dat is het gemiddelde van de 12 voorafgaande gemeten maandpieken.

Dus eigenlijk moeten we nu al gaan piekwatchen? (sounds dirty)
 
Het aantal gereden km per jaar schat die tool zelf, dat is toch niet zo goed ...
En dat aantal staat standaard op 14600 km.

Ik vul in
16 Kwh / 100 km (volgens testen met de Cupra Born)
Batterij: 77 Kwh
Laadvermogen (gelimiteerd tot 7,36)
Laden bij thuiskomst
Analoge meter

Dat is dus 14600 * 16 / 100 = 2336 Kwh
Aansluiting op meter met 1200 Kwh verbruik per jaar
Totaal = 3536 Kwh per jaar

NU: 532€ nettariefkost (gebaseerd op het toekomstig verbruik)
Capaciteitstarief: 400€

Ik doe winst tem 2024 omdat ik een analoge meter heb.
Vanaf 2024 (digitale meter) is het break even als ik het laadvermogen beperk tot 7,36 kwh. (meer dan voldoende)
 
Laatst bewerkt:
Dus eigenlijk moeten we nu al gaan piekwatchen? (sounds dirty)
Enkel de digitale meter laat dat zonder extra investering eigenlijk toe. En ik heb dat via mijnfluvius opgezocht en ik schommel tussen de 4.4 en de 4.8 gedurende het ganse jaar (vorig jaar tussen de 4.4 en de 5.2 - en de enigste wijziging die ik voorlopig gedaan heb is de frigo's vervangen, maar zou mij straf lijken als dat de oorzaak is/was).
 
Enkel de digitale meter laat dat zonder extra investering eigenlijk toe. En ik heb dat via mijnfluvius opgezocht en ik schommel tussen de 4.4 en de 4.8 gedurende het ganse jaar (vorig jaar tussen de 4.4 en de 5.2 - en de enigste wijziging die ik voorlopig gedaan heb is de frigo's vervangen, maar zou mij straf lijken als dat de oorzaak is/was).
Hoe ziet gij dat via mijn fluvius? Ik zie enkel mijn verbruik daar? Of ben je dat gaan afleiden uit die grafieken?
 
Hoe ziet gij dat via mijn fluvius? Ik zie enkel mijn verbruik daar? Of ben je dat gaan afleiden uit die grafieken?
Op verbruik klikken aan de bovenkant.
Dan klikken op piekvermogen.

En dan gewoon hoveren over die balkjes.
EDIT : Visueel hulpmiddel :
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Terug
Bovenaan