En bovendien ga je dan nog uit van bepaalde gemiddelden. Met 1 van die mensen heb ik onlangs nog een discussie gehad over EV en ik kan die persoon enkel bijstaan dat die niet op het voorstel van de werkgever ingegaan is. Vertegenwoordiger in de medische apparatuur, heel Vlaanderen labo's en ziekenhuizen als klant. Dagelijks op de baan, veel snelwegen. Voorstel was een Tesla Model Y van de werkgever. Als we daar even de werkelijke specs van nemen en niet uit de boekskes:
Praktische Actieradius tussen 250 - 510 km
&
Stad - Winter 335 km Snelweg - Winter 250 km Gecombineerd - Winter 290 km Stad - Zomer 510 km Snelweg - Zomer 325 km Gecombineerd - Zomer 405 km
Dus je voorstel van aan 2~3 kW op te laden met een slimme stekker betekent gewoon stopcontact.
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 29u30m 12 km/u 1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 18u30m 19 km/u
Stel dat je effectief 12u kunt laden (18u-6u), heb je nog altijd maar 144km geladen, en dat is gemiddelde. Wat dus al minder is dan je zei en op anderhalf de laadtijd en grotendeels niet op stroom die je zelf opwekt... En met weer zoals de afgelopen week heb je dubbel pech, want wagen verbruikt meer dan gemiddeld + laadt trager op.
Zie quote hierboven. Daar geef je aan dat die persoon niet rond komt aan 2-3kW laden. Volledig mee akkoord.Waar heb ik dat eerste beweerd? Ik had het enkel over actieradius en mogelijkheid tot laden tussen 18u en 6u. Al de rest is uw eigen invulling en toont wederom aan dat je de situatie niet kent maar wel uitgaat van bepaalde dingen.
En bestaan er 1 fasige laadpalen die 40A doen? Dacht dat max 32A (7.4kW) was. Wat ook logisch is sinds een monofasige aansluiting 40A is en het zou ook maar lomp zijn om dat volledig plat te trekken met 1 apparaat... Geen idee hoeveel kilometers er per jaar gedaan worden of huidig verbruik. Dus ook geen idee of de volledige 7.4kW benut kan worden 'snachts en of er zo voldoende bijgeladen kan worden. Enige info dat ik heb is dat volgens de berekeningen die die persoon zelf gemaakt heeft, het niet altijd voldoende zal zijn. Dus daar doe ik verder geen uitspraken over want dat deel van de situatie ken ik niet
Lees nu eens wat er staat, je kan de zonnepanelen niet los zien van het vervangen van het dak dus die business case valt direct al in het water als je dat meerekent.
Momenteel nog een analoge meter, dus ja, het forfait en geen zicht op exacte piek.
Die Tesla Model Y die jij linkt is de RWD met kleinere batterij. Ongeveer 57.5kWh netto. Er is ook een Long Range versie met 75-77kWh netto batterij. Geen idee welke hij als voorstel gekregen heeft, maar laten we uitgaan van de auto die je linkt.
1 fase lader is inderdaad max 32A of 7.4kW. 8kW of meer gaat dus niet lukken. Foutje van mij.
57.5kWh met 10% laadverlies maakt 63,25kWh in totaal. Dat wil dus zeggen dat je in 8.5h die auto van 0% naar 100% kunt opladen aan 7.4kW. Voor de Long Range tel je er 3 uren bij. Meestal komt ge ook niet met 0% thuis dus dit is echt worst case. In de ziekenhuizen zijn over het algemeen ook wel goed voorzien van laadpalen, dus als je daar een afspraak hebt, kun je die ook inpluggen en daar aan 11kW laden.
En omdat hij op gas kookt en verwarmt, zal zijn load balancer ook niet teveel in gang schieten. 1 fase is prima dus.
Er staat toch duidelijk bij dat zonnepanelen geen vereiste zijn? De werkgever betaald de stroomkost toch terug. Alleen dat het een mooi business model kan zijn als je in de zomer aan CREG tarief in de auto kan injecteren. Alleen maar voor de bevoegde thuiswerkers, ploegarbeiders of de thuisblijvers in de weekends natuurlijk.Lees nu eens wat er staat, je kan de zonnepanelen niet los zien van het vervangen van het dak dus die business case valt direct al in het water als je dat meerekent.