Capaciteitstarief toch vanaf januari

En bovendien ga je dan nog uit van bepaalde gemiddelden. Met 1 van die mensen heb ik onlangs nog een discussie gehad over EV en ik kan die persoon enkel bijstaan dat die niet op het voorstel van de werkgever ingegaan is. Vertegenwoordiger in de medische apparatuur, heel Vlaanderen labo's en ziekenhuizen als klant. Dagelijks op de baan, veel snelwegen. Voorstel was een Tesla Model Y van de werkgever. Als we daar even de werkelijke specs van nemen en niet uit de boekskes:

Praktische Actieradius tussen 250 - 510 km
Stad - Winter335 km
Snelweg - Winter250 km
Gecombineerd - Winter290 km
Stad - Zomer510 km
Snelweg - Zomer325 km
Gecombineerd - Zomer405 km
&
LaadpuntMaximaalVermogenTijdSnelheid
Stopcontact (2.3 kW)230V / 1x10A2.3 kW29u30m12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW)230V / 1x16A3.7 kW18u30m19 km/u
Dus je voorstel van aan 2~3 kW op te laden met een slimme stekker betekent gewoon stopcontact.
Stel dat je effectief 12u kunt laden (18u-6u), heb je nog altijd maar 144km geladen, en dat is gemiddelde. Wat dus al minder is dan je zei en op anderhalf de laadtijd en grotendeels niet op stroom die je zelf opwekt... En met weer zoals de afgelopen week heb je dubbel pech, want wagen verbruikt meer dan gemiddeld + laadt trager op.

Waar heb ik dat eerste beweerd? Ik had het enkel over actieradius en mogelijkheid tot laden tussen 18u en 6u. Al de rest is uw eigen invulling en toont wederom aan dat je de situatie niet kent maar wel uitgaat van bepaalde dingen.

En bestaan er 1 fasige laadpalen die 40A doen? Dacht dat max 32A (7.4kW) was. Wat ook logisch is sinds een monofasige aansluiting 40A is en het zou ook maar lomp zijn om dat volledig plat te trekken met 1 apparaat... Geen idee hoeveel kilometers er per jaar gedaan worden of huidig verbruik. Dus ook geen idee of de volledige 7.4kW benut kan worden 'snachts en of er zo voldoende bijgeladen kan worden. Enige info dat ik heb is dat volgens de berekeningen die die persoon zelf gemaakt heeft, het niet altijd voldoende zal zijn. Dus daar doe ik verder geen uitspraken over want dat deel van de situatie ken ik niet :sarcastic:

Lees nu eens wat er staat, je kan de zonnepanelen niet los zien van het vervangen van het dak dus die business case valt direct al in het water als je dat meerekent.

Momenteel nog een analoge meter, dus ja, het forfait en geen zicht op exacte piek.
Zie quote hierboven. Daar geef je aan dat die persoon niet rond komt aan 2-3kW laden. Volledig mee akkoord.
Die Tesla Model Y die jij linkt is de RWD met kleinere batterij. Ongeveer 57.5kWh netto. Er is ook een Long Range versie met 75-77kWh netto batterij. Geen idee welke hij als voorstel gekregen heeft, maar laten we uitgaan van de auto die je linkt.

1 fase lader is inderdaad max 32A of 7.4kW. 8kW of meer gaat dus niet lukken. Foutje van mij.
57.5kWh met 10% laadverlies maakt 63,25kWh in totaal. Dat wil dus zeggen dat je in 8.5h die auto van 0% naar 100% kunt opladen aan 7.4kW. Voor de Long Range tel je er 3 uren bij. Meestal komt ge ook niet met 0% thuis dus dit is echt worst case. In de ziekenhuizen zijn over het algemeen ook wel goed voorzien van laadpalen, dus als je daar een afspraak hebt, kun je die ook inpluggen en daar aan 11kW laden.

En omdat hij op gas kookt en verwarmt, zal zijn load balancer ook niet teveel in gang schieten. 1 fase is prima dus.

Lees nu eens wat er staat, je kan de zonnepanelen niet los zien van het vervangen van het dak dus die business case valt direct al in het water als je dat meerekent.
Er staat toch duidelijk bij dat zonnepanelen geen vereiste zijn? De werkgever betaald de stroomkost toch terug. Alleen dat het een mooi business model kan zijn als je in de zomer aan CREG tarief in de auto kan injecteren. Alleen maar voor de bevoegde thuiswerkers, ploegarbeiders of de thuisblijvers in de weekends natuurlijk.
 
Was hier wat tariefkaarten van engie easy variabel en drive aan het bekijken.

Met een digitale meter betaal je minder transportkosten per kw (elec)dan met een analoge?? Is dit bij alle leveranciers?
 
Was hier wat tariefkaarten van engie easy variabel en drive aan het bekijken.

Met een digitale meter betaal je minder transportkosten per kw (elec)dan met een analoge?? Is dit bij alle leveranciers?
Yep. De netkosten/captar zijn vast per gebied en de gekozen leverancier heeft daar geen invloed op.
En de vast netkost per kWh is inderdaad meer bij een analoge meter als digitale meter. Dus als je de piek laag genoeg kunt houden op een digitale meter, ben je goedkoper af als met een analoge (zonnepanelen buiten beschouwing gelaten)
 
1 fase lader is inderdaad max 32A of 7.4kW. 8kW of meer gaat dus niet lukken. Foutje van mij.
57.5kWh met 10% laadverlies maakt 63,25kWh in totaal. Dat wil dus zeggen dat je in 8.5h die auto van 0% naar 100% kunt opladen aan 7.4kW. Voor de Long Range tel je er 3 uren bij. Meestal komt ge ook niet met 0% thuis dus dit is echt worst case. In de ziekenhuizen zijn over het algemeen ook wel goed voorzien van laadpalen, dus als je daar een afspraak hebt, kun je die ook inpluggen en daar aan 11kW laden.
Nu ga je er ook van uit dat hij dagelijks zo lang kan laden, in mijn post voor diegene die je quote heb ik het ook over hobbies van jezelf en kinderen. Daarom niet ver (dus veel verbruik) maar dat snijdt wel in de laadtijd. Ik ken het exacte schema ook niet, maar van 1 hobby van die persoon zelf weet ik dat 3x per week er minstens 3u minder opgeladen kan worden.

Je overschat ook het aanbod aan publieke laadpalen aan ziekenhuizen vrees ik. Ze zijn niet overal aanwezig en als ze aanwezig zijn is het beperkt, meestal bezet en in vele gevallen ook weinig andere in de directe omgeving.
Neem Zottegem: geen van het ziekenhuis zelf. 2 publieke op ~10min stappen dus doenbaar.
Of bij VITAZ, 10 laadpalen gespreid over 4 locaties. Ze zijn er wel maar beperkt.
ASZ in Aalst: 2 11kW laders, de rest is 15min+ te voet.
Geraardsbergen: geen aan het ziekenhuis, weer 2 publieke op ~10min stappen.
Turnhout campus Sint-Jozef: geen ter plaatse, dichtsbijzijnde is 25min stappen!
Kortrijk: een ter plaatse, dichtsbijzijnde is 20min stappen.
...

En ik zal het simpel stellen: hij heeft het berekend met volledige kennis van de km's die hij moet doen, de tijd die hij zou hebben om thuis te laden en het praktische aspect in gedachte; dit zowel privé als werkgerelateerd. Hij zag het ook niet zitten om geregeld eens naar een publiek laadstation te rijden of tijd te verspillen om er 1 te zoeken in de buurt en nog meer tijd te verspillen om naar de locatie waar hij moet zijn te stappen tijdens zijn werkgerelateerde bezoeken. Dan moet iemand op een forum die de situatie niet kent niet afkomen met "het is wel doenbaar!!!".
En dan zwijg ik nog over de impact van de piek en het capaciteitstarief, want daar heb ik te weinig details om over te oordelen. Maar volgens zijn simulatie zou het niet voordelig uitkomen; in tegenstelling tot wat jij beweert.
 
Als je die pieken naar beneden kan halen door gewoon iets trager te laden, dan is dat toch mooi meegenomen?
In ons geval staat de auto toch overdag thuis als er geladen moet worden, dus kunnen we dat beter wat spreiden.

Als hier ooit een elektrische auto komt, zal die ook aan 2-3KW opladen via een slimme stekker. Vanaf de lente draaien die zonnepanelen vanaf 10h tot 6h 2-8KW. Ik rij kinderen naar school en terug en 1-2x per week naar werk. Aan dat laadtempo kan ik meer dan genoeg laden en geen piek trekken en optimaal de panelen gebruiken.
Oh sweet summer child.

Het is te zien dat jullie beiden nog geen EV hebben. In theorie werkt het bij ons ook zo, er is gewoon elke maand wel iets waardoor er pieken tot 11 kw getrokken worden.
Ook hebben wij geen benzine/diesel back up meer dus als we weg moeten en niet aan de lader onderweg willen hangen duwen we wel gewoon even 11kw in de wagen.
Cege als je zo traag gaat laden ga je veel verlies hebben. Hier kost dat +/- 300w of ik er nu 2kw of 22kw induw. Dus hoe langer aan de lader hoe meer verlies.

Hier kan de laadpaal zich perfect balanceren met de zonnepanelen (ik kan kiezen hoeveel % zonne energie ik in de batterij wil, van 0% tot 100% en die balanceert dan elke minuut weer de injectie).
Maar er is zo goed als maandelijks wel een moment dat er iets onverwachts is en dan je de laadpaal gewoon op maximaal vermogen zet.

Daarom ipv een paria te blijven proberen die piek naar beneden te halen betaal ik gewoon.
Al zeker omdat ik ook de kant van het net voor een klein stukje zie, wat een immense inspanningen er nodig zijn om te kunnen balanceren, vind ik de kost die ik moet maken nog altijd maar peanuts tegenover de moeite van het globale belgische net.

Onze beide werkgevers betalen gewoon terug en dus zijn wij ook gebaat met zoveel mogelijk zonne energie in onze wagens te krijgen.
Alleen is de praktijk verschillend van de theorie.

Jullie vergeten ook 1 ding: wij moeten maar 1 keer een piek trekken en zijn er aan voor de moeite voor die maand.
Want 98% van de tijd halen wij niet eens een piek van 3kwW
 
Oh sweet summer child.

Het is te zien dat jullie beiden nog geen EV hebben. In theorie werkt het bij ons ook zo, er is gewoon elke maand wel iets waardoor er pieken tot 11 kw getrokken worden.
Niet iedereen verbruikt 60kW per dag. Als je onder de 40kW per dag aan verbruik zit, ga je echt wel toekomen met een limiet van 3kW.
Ik heb al meer dan een jaar een EV en sinds het capaciteitstarief heb ik die nooit meer sneller dan 3,5kW laten laden thuis.
En als het dan nog eens nodig is, 5 min aan de snellader en er is al een dikke 10kW bijgeladen.
Er mag gerust nog een EV bij komen, nog gaan we geen 3 fasen nodig hebben.
 
Niet iedereen verbruikt 60kW per dag. Als je onder de 40kW per dag aan verbruik zit, ga je echt wel toekomen met een limiet van 3kW.
Ik heb al meer dan een jaar een EV en sinds het capaciteitstarief heb ik die nooit meer sneller dan 3,5kW laten laden thuis.
En als het dan nog eens nodig is, 5 min aan de snellader en er is al een dikke 10kW bijgeladen.
Er mag gerust nog een EV bij komen, nog gaan we geen 3 fasen nodig hebben.
Niet iedereen kan overdag bijladen of 14u aan een stuk (wat nodig is om 40kWh bij te laden aan 3kW).

En met die onderste 2 zinnen vermoed ik dat je een snellader op locatie bedoelt, niet thuis?
 
Oh sweet summer child.

Het is te zien dat jullie beiden nog geen EV hebben. In theorie werkt het bij ons ook zo, er is gewoon elke maand wel iets waardoor er pieken tot 11 kw getrokken worden.
Ook hebben wij geen benzine/diesel back up meer dus als we weg moeten en niet aan de lader onderweg willen hangen duwen we wel gewoon even 11kw in de wagen.
Cege als je zo traag gaat laden ga je veel verlies hebben. Hier kost dat +/- 300w of ik er nu 2kw of 22kw induw. Dus hoe langer aan de lader hoe meer verlies.

Hier kan de laadpaal zich perfect balanceren met de zonnepanelen (ik kan kiezen hoeveel % zonne energie ik in de batterij wil, van 0% tot 100% en die balanceert dan elke minuut weer de injectie).
Maar er is zo goed als maandelijks wel een moment dat er iets onverwachts is en dan je de laadpaal gewoon op maximaal vermogen zet.

Daarom ipv een paria te blijven proberen die piek naar beneden te halen betaal ik gewoon.
Al zeker omdat ik ook de kant van het net voor een klein stukje zie, wat een immense inspanningen er nodig zijn om te kunnen balanceren, vind ik de kost die ik moet maken nog altijd maar peanuts tegenover de moeite van het globale belgische net.

Onze beide werkgevers betalen gewoon terug en dus zijn wij ook gebaat met zoveel mogelijk zonne energie in onze wagens te krijgen.
Alleen is de praktijk verschillend van de theorie.

Jullie vergeten ook 1 ding: wij moeten maar 1 keer een piek trekken en zijn er aan voor de moeite voor die maand.
Want 98% van de tijd halen wij niet eens een piek van 3kwW
Hier lukt dat voortreffelijk hoor. Ik zit op 4.1kW voor januari.
Ik wacht niet om mijn auto op te laden tot ik weg moet. Ik zorg dat die al opgeladen wordt zodra ik thuis kom. Always be charging.
Mijn auto staat vandaag met 70% thuis en de stekker zit in want de zon schijnt. Ik kom maar zelden onder de 60% SOC tenzij op lange ritten natuurlijk.
Als ik met 10% thuis kom zoals afgelopen zondag, dan red ik het niet op 1 nacht. Maar dat ook niet erg. Ik geraak wel aan 70% tegen de maandag. Als ik dan naar kantoor ga ben ik 25-30% kwijt. Dan maandag avond terug aan de lader en dinsdag kan hij vol zijn. Als ik zou verhogen naar 5kW, kan ik perfect op 1 nacht van 10 naar 100% gaan.
Maar misschien rij je een stuk meer als mij. Ik heb nog maar een goeie 1300km gedaan deze maand. Al lijkt 11kW nodig te moeten hebben, me wel veel. Dan moet er toch iets mis zijn met de load balancer instellingen als je ongewild naar 11kW schiet? De mijn springt soms wel 200-300W boven mijn setpoint, maar nooit naar zijn maximum.

Ik heb zelf 4 maand uit het stopcontact geladen aan 3kW toen ik aan het wachten was op mijn laadpaal. Ja, ik ben me bewust van het extra laadverlies, maar dat betaald de werkgever.
Maar als jij graag het comfort hebt van die 11kW piek, dan zou ik zelfs niet teveel meer naar uw load balancer krijgen en gewoon altijd vol open zetten. Met 2 EV's en werkgeversvergoeding, gaat ge daar niet echt aan toesteken.
 
Laatst bewerkt:
Niet iedereen kan overdag bijladen of 14u aan een stuk (wat nodig is om 40kWh bij te laden aan 3kW).
De meeste auto's staan 's nachts wel makkelijk 10u stil. Dan zit je al aan 30kWh. Gerekend aan een verbruik van 200wH/km is 150km rijbereik en de meeste auto's zitten daar wel makkelijk onder qua verbruik.
Weinig mensen die over de 150km doen per dag.

En met die onderste 2 zinnen vermoed ik dat je een snellader op locatie bedoelt, niet thuis?
Thuis een snellader zou wel gek zijn :D , nee ik bedoel een snellader onderweg. Als ik dan toch nog +100km voor de boeg heb, is 5 min aan een snellader hangen nu niet direct een probleem.

edit: eigenlijk kunnen we dit beter verder zetten in het juiste topic
 
Oh sweet summer child.

Het is te zien dat jullie beiden nog geen EV hebben. In theorie werkt het bij ons ook zo, er is gewoon elke maand wel iets waardoor er pieken tot 11 kw getrokken worden.

Ik zie niet in waarom we ooit 11KW zouden trekken. Zeker niet als we 2 auto's hebben. Als je standaard een 4KW piek hebt en je trekt 1 maand 11KW, dat is al 7/12 *50euro erbij. Dure laadbeurt. Doe het 2 maanden, gaat snel naar boven. Dan pak ik wel de andere auto.

Ik werk 3-4d/week thuis en doe een dagelijks ritje van 10 of 20km naar winkel/school/creche. Madam idem.

Ook hebben wij geen benzine/diesel back up meer dus als we weg moeten en niet aan de lader onderweg willen hangen duwen we wel gewoon even 11kw in de wagen.

2 platte EVs is wel het toonbeeld van slechte planning zou ik denken. Hier heb ik mijn naft nog zeker 3y aangezien net een nieuwe lease is. De madam haar elektrische is in bestelling.

Cege als je zo traag gaat laden ga je veel verlies hebben. Hier kost dat +/- 300w of ik er nu 2kw of 22kw induw. Dus hoe langer aan de lader hoe meer verlies.

Ideaal, als je panelen elektriek aan consumptie tarief wordt terugbetaald is het eigenlijk de kunst om zoveel KWs kwijt te raken. Laden, rijden, laden, rijden rond de blok, laden. Als je laadverlies hebt, ideaal (tenminste als ze aan de juiste kant meten van het verlies -_-)

Hier kan de laadpaal zich perfect balanceren met de zonnepanelen (ik kan kiezen hoeveel % zonne energie ik in de batterij wil, van 0% tot 100% en die balanceert dan elke minuut weer de injectie).
Maar er is zo goed als maandelijks wel een moment dat er iets onverwachts is en dan je de laadpaal gewoon op maximaal vermogen zet.

Hier gebeurt er niks 'onverwacht'. Met ons leger kinderen is elke autorit 2h voorbereiding/drama/kak-of-pis in de auto (schrappen wat niet past).

Daarom ipv een paria te blijven proberen die piek naar beneden te halen betaal ik gewoon.

11kw ipv 4kw is 350-400 euro. Dat is toch al eens de moeite om naar te kijken
Al zeker omdat ik ook de kant van het net voor een klein stukje zie, wat een immense inspanningen er nodig zijn om te kunnen balanceren, vind ik de kost die ik moet maken nog altijd maar peanuts tegenover de moeite van het globale belgische net.

Onze beide werkgevers betalen gewoon terug en dus zijn wij ook gebaat met zoveel mogelijk zonne energie in onze wagens te krijgen.
Alleen is de praktijk verschillend van de theorie.

Jullie vergeten ook 1 ding: wij moeten maar 1 keer een piek trekken en zijn er aan voor de moeite voor die maand.
Want 98% van de tijd halen wij niet eens een piek van 3kwW

Aleja, ik zit hier nu te toeteren en zo, maar ik weet het inderdaad niet.

De familie heeft EV en die zagen altijd dat ze hier maar 2KW op de standaard buitenstekker halen. Geen idee of dat aan de stekker, kabel of auto ligt, want mijn oven of fornuis halen 4-5-6KW.

Er ligt een 3fase naar de oprit klaar om een paal op te monteren, dus hopelijk is het daar wat beter. Want ja, als de panelen 8KW halen en ik ben thuis, dan duw ik wel aan 8KW in de auto uiteraard.
 
Ik zie niet in waarom we ooit 11KW zouden trekken. Zeker niet als we 2 auto's hebben. Als je standaard een 4KW piek hebt en je trekt 1 maand 11KW, dat is al 7/12 *50euro erbij. Dure laadbeurt. Doe het 2 maanden, gaat snel naar boven. Dan pak ik wel de andere auto.

Hangt af van het gebruiksprofiel. Ik heb kennissen die vanuit Limburg elke dag naar Antwerpen, Brussel, Nederland bollen en waar telewerk dagdagelijks niet mogelijk is. Als beide partners iets in die trend hebben. Wat kan. of als 1 van hen een job heeft waar lange verplaatsingen (werven, salespersoneel) eigen is aan de functie. Dan moet je nu eenmaal dat terug goedmaken. Maar er gaan er veel meer zijn waar dit niet het geval zal zijn.
Maar de eerlijkheid gebiedt u dan wel om ermee rekening te houden. Niet voor uw zaak specifiek, maar voor het principe van een hypothetisch persoon.

Vergeet namelijk niet dat als uw madam haar wagen elektrisch oplaadt, die van u elektrisch oplaadt. En jij dit afgezekerd hebt op 3840kw (240V op 16A) en je beiden dit trekt dan heb je zonder de rest van uw verbruik de facto een piek van 7kwp+. En dan is die 11 nu ook niet zo ver af niet meer als je die dan tegelijkertijd hebt opstaan als uw oven, uw kookvuur (als dat geen gasvuur is),... En veel mogelijkheden om te beperken in die casus heb je dan ook niet.

Maar je betaalt dan natuurlijk ook wel weer voor elke kwh x cent minder. Als je veel km's doet dan verbruik je natuurlijk ook weer meer elektrische energie. Wat de meerkost dan weer beperkt.

11kw ipv 4kw is 350-400 euro. Dat is toch al eens de moeite om naar te kijken
Dat opletten zorgt er dan voor dat het ipv 11kw eerder 10 of 9 kw is. Of 250 - 300€. Die 100€ bespaar ik dan wel ergens anders dan mij daaraan te gaan bezighouden. Als ik mij zelfs druk zou maken over die 100€.


De familie heeft EV en die zagen altijd dat ze hier maar 2KW op de standaard buitenstekker halen. Geen idee of dat aan de stekker, kabel of auto ligt, want mijn oven of fornuis halen 4-5-6KW.
Afzekering, andere verbruikers die erop zitten, laadverliezen. Maar een stopcontact is normaliter 16A of 20A afgezekerd. (maar je moet zien welke afzekering er voorzien is op de lader - die hebben ook een beperking)
Enkel bij 3fase aansluitingen ga je die 5 - 6 kw halen.

Er ligt een 3fase naar de oprit klaar om een paal op te monteren, dus hopelijk is het daar wat beter. Want ja, als de panelen 8KW halen en ik ben thuis, dan duw ik wel aan 8KW in de auto uiteraard.

Neen dan duw je aan 8kw - uw thuisverbruik erin.
 
Laatst bewerkt:
Ik werk 3-4d/week thuis en doe een dagelijks ritje van 10 of 20km naar winkel/school/creche. Madam idem.

2 platte EVs is wel het toonbeeld van slechte planning zou ik denken.
Niet iedereen heeft die luxe hé. En dat is exact het punt dat ik hiervoor ook al aan het maken was. Goed voor u dat je 3~4d/week thuiswerkt en beide maar 10~20km/dag moet doen. Beeld je nu eens in dat je beide dagelijks op de baan bent (kantoor of klanten of...) en dan ziet de situatie er natuurlijk compleet anders uit.

De familie heeft EV en die zagen altijd dat ze hier maar 2KW op de standaard buitenstekker halen. Geen idee of dat aan de stekker, kabel of auto ligt, want mijn oven of fornuis halen 4-5-6KW.
Is normaal, de meesta laders voor in het stopcontact zijn 10A of dus 2.3kW. Reken daar ook nog het standaardverlies bij (~10%) en dan zit je aan die 2kW. Ik vermoed dat die enkel bij jou met die lader laden, want anders zouden ze wel weten dat het overal zo is...
 
Niet iedereen heeft die luxe hé. En dat is exact het punt dat ik hiervoor ook al aan het maken was. Goed voor u dat je 3~4d/week thuiswerkt en beide maar 10~20km/dag moet doen. Beeld je nu eens in dat je beide dagelijks op de baan bent (kantoor of klanten of...) en dan ziet de situatie er natuurlijk compleet anders uit.


Is normaal, de meesta laders voor in het stopcontact zijn 10A of dus 2.3kW. Reken daar ook nog het standaardverlies bij (~10%) en dan zit je aan die 2kW. Ik vermoed dat die enkel bij jou met die lader laden, want anders zouden ze wel weten dat het overal zo is...

Wel, ik leg mijn situatie uit en ik krijg een 'sweet summer child'. Ik weet dat niet iedereen in die situatie zit, maar ik zit dus wel degelijk in mijn eigen situatie.
 
De familie heeft EV en die zagen altijd dat ze hier maar 2KW op de standaard buitenstekker halen. Geen idee of dat aan de stekker, kabel of auto ligt, want mijn oven of fornuis halen 4-5-6KW.
Dat zal aan de lader liggen. De auto rapporteert het vermogen dat hij binnenkrijgt van de lader zonder verlies. Dat zal een 9A of 10A lader zijn.
Mijn mobiele lader gaat tot 13A (3kW)

Ideaal, als je panelen elektriek aan consumptie tarief wordt terugbetaald is het eigenlijk de kunst om zoveel KWs kwijt te raken. Laden, rijden, laden, rijden rond de blok, laden. Als je laadverlies hebt, ideaal (tenminste als ze aan de juiste kant meten van het verlies -_-)
Ik ga me rollen kopen voor de auto op te zetten. Dan kan ik van de zomer 's nachts de accu laten leeglopen en overdag opladen met zonnestroom die ik aan CREG tarief dan terug betaald krijg terwijl ik thuiswerk. Dan is mijn winterverbruik voor de warmtepomp dubbel en dik terug betaald en kan ik maandelijks een goe gaan eten daarmee.
 
Ik kan laden tot 11kW en heb die beperkt tot 6.7kW.
Dat laadt iets trager maar ik ben elke nacht wel vol geladen.

Met 6.7kW kijk ik niet naar het capaciteitstarief hoor. Voor die 100eur meer of minder ga ik geen jaar elke dag focussen op die laadpaal. 1 piek in de maand en het is toch allemaal nutteloos.
Daarnaast begin ik pas te laden om 22u wanneer er geen andere zware toestellen draaien en ik kan genieten van nachttarief.

Je paal beperken tot 2kW is niet heel slim. Je wagen laden duurt langer en verbruikt ook meer (de laadapparatuur verbruikt iets + laadverliezen)
 
Het ene is vermogen, het andere energie.
je spreekt niet over vermogen, je spreekt over effectief gebruikt vermogen. En dat lijkt me toch uiteindelijk gelijk te zijn aan energie. Is iemand anders die dit kan bevestigen/ontkrachten?
 
Dat zal aan de lader liggen. De auto rapporteert het vermogen dat hij binnenkrijgt van de lader zonder verlies. Dat zal een 9A of 10A lader zijn.
Mijn mobiele lader gaat tot 13A (3kW)
Op gewone 3G2,5 bekabeling??
Geen problemen mee?

Ben aan het kijken voor een regelbare tot 13A,een 16A ga ik zeker niet nemen.
Mijn originele is 10A.
Zoek dus Voor de zomer een 13A om even wat sneller te laden als de zonnepanelen genoeg geven.
 
Op gewone 3G2,5 bekabeling??
Geen problemen mee?

Ben aan het kijken voor een regelbare tot 13A,een 16A ga ik zeker niet nemen.
Mijn originele is 10A.
Zoek dus Voor de zomer een 13A om even wat sneller te laden als de zonnepanelen genoeg geven.
Älles tot 20A is 3G2,5 meer dan voldoende
 
Op gewone 3G2,5 bekabeling??
Geen problemen mee?

Ben aan het kijken voor een regelbare tot 13A,een 16A ga ik zeker niet nemen.
Mijn originele is 10A.
Zoek dus Voor de zomer een 13A om even wat sneller te laden als de zonnepanelen genoeg geven.
Yep, maar wel 1 zekering en maar 1 stopcontact. Dus nergens een andere aftakking of onderbreking.

Dit was mijn laadplaats in afwachting van een oprit en laadpaal :unsure:
 
Terug
Bovenaan