Michel Drets
Well-known member
Hier zitten we elke maand rond de 11kw. Dus wij letten er niet meer op. Er is wel altijd 1 moment in de maand dat we de autolader snel nodig hebben (of we beiden onze wagens tegelijkertijd moeten opladen)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
En ook niet in wat ik schreef, dus MSS zelf eens lezen wat er staat?
Gemiddelde vermogens komt gewoon neer op het meten van het gebruik zoals vroeger en voor iedereen delen door dezelfde factor. Dat verandert niks.
En dan verstaat bijna niemand hoe zijn factuur werkt. Wat ook niet gewenst is.
je verdraait wat er staat. Ik zeg nérgens dat ik er vanuit ga dat die 5 pitten en 3 ovens tegelijk draaien.Ik lees wat er staat (het staat zelfs gequote)
ik ging er vanuit dat je het effectief gebruikt vermogen bedoelde. Want vermogen van individuele toestellen kan niet gemeten worden. en vermogen van de aansluiting is reeds bekend, maar dat belasten zal niks veranderen aan het consumptiegedrag, gezien er een minimum vermogen is van de aansluiting voor iedereen en je dat gezien huurproblemenatieken niet zomaar vlug kan aanpassen.Ares zei:Nee dus. Gebruik is niet hetzelfde als vermogen. Niet onbelangrijk detail.
De gemakkelijkste manier om te claimen dat het haalbaar is "je moet het maar goed communiceren". Niet alles is goed communiceerbaar.Ares zei:Dat moet zowat de meest ridicule bemerking zijn om iets niet op een doordachte en doeltreffende manier te doen.
Bovendien is dat weinig meer dan een uitdaging voor een doorsnee communicatiepersoon.
ik ging er vanuit dat je het effectief gebruikt vermogen bedoelde. Want vermogen van individuele toestellen kan niet gemeten worden. en vermogen van de aansluiting is reeds bekend, maar dat belasten zal niks veranderen aan het consumptiegedrag, gezien er een minimum vermogen is van de aansluiting voor iedereen en je dat gezien huurproblemenatieken niet zomaar vlug kan aanpassen.
De gemakkelijkste manier om te claimen dat het haalbaar is "je moet het maar goed communiceren". Niet alles is goed communiceerbaar.
En welke invloed heeft dat dan op het capaciteitstarief?Hier zitten we elke maand rond de 11kw. Dus wij letten er niet meer op. Er is wel altijd 1 moment in de maand dat we de autolader snel nodig hebben (of we beiden onze wagens tegelijkertijd moeten opladen)
Zo iets ja. Maar dat is het enige. Wij gaan in 2024 toch maar 16€ per maand betalen voor al onze energie thuis.En welke invloed heeft dat dan op het capaciteitstarief?
Is dat dan 400€ op jaarbasis?
Mijn laadbox is geinstalleerd via de meter / zekering van de algemene delen. Achteraf bezien was dat zo slecht nog niet. Ik laad gewoon op aan 2,5 kW.Hier zitten we elke maand rond de 11kw. Dus wij letten er niet meer op. Er is wel altijd 1 moment in de maand dat we de autolader snel nodig hebben (of we beiden onze wagens tegelijkertijd moeten opladen)
Dat is toch prijzig om wat op te laden thuis?Zo iets ja. Maar dat is het enige. Wij gaan in 2024 toch maar 16€ per maand betalen voor al onze energie thuis.
Voordeel als je genoeg zonnepanelen hebt en dus ook veel terug duwt.
Die 400€ is wel een vaste kost. Dus kom je al minimaal op 33€ per maand uit, of je zou al elke maand voor 17€ meer moeten terugleveren dan je er uit haalt.Zo iets ja. Maar dat is het enige. Wij gaan in 2024 toch maar 16€ per maand betalen voor al onze energie thuis.
Voordeel als je genoeg zonnepanelen hebt en dus ook veel terug duwt.
Neen, is veel goedkoper thuis dan aan een publieke laadpaal.Dat is toch prijzig om wat op te laden thuis?
Wij leverden in 2023 wel heel veel terug inderdaad.Die 400€ is wel een vaste kost. Dus kom je al minimaal op 33€ per maand uit, of je zou al elke maand voor 17€ meer moeten terugleveren dan je er uit haalt.
Als je die pieken naar beneden kan halen door gewoon iets trager te laden, dan is dat toch mooi meegenomen?Neen, is veel goedkoper thuis dan aan een publieke laadpaal.
Ik heb pas sinds 2 weken een EV en hoop in 2024 op 60% te kunnen laden enkel op zonnepanelen energie.
Wij leverden in 2023 wel heel veel terug inderdaad.
Zie hierboven, zal voor 2024 wel pak minder zijn maar toch nog genoeg.
Als je die pieken naar beneden kan halen door gewoon iets trager te laden, dan is dat toch mooi meegenomen?
In ons geval staat de auto toch overdag thuis als er geladen moet worden, dus kunnen we dat beter wat spreiden.
Mja, weer hetzelfde probleem dat in heel deze thread constant naar boven komt: iedereen projecteert zijn eigen situatie.Als hier ooit een elektrische auto komt, zal die ook aan 2-3KW opladen via een slimme stekker. Vanaf de lente draaien die zonnepanelen vanaf 10h tot 6h 2-8KW. Ik rij kinderen naar school en terug en 1-2x per week naar werk. Aan dat laadtempo kan ik meer dan genoeg laden en geen piek trekken en optimaal de panelen gebruiken.
Maar dat is niet wat je hiervoor zei:Ik denk dat de mensen die een EV hebben EN dagelijks 150km pendelen EN minder dan 8h slapen wel beperkt zijn
Of wekken je panelen 'snachts ook zoveel op?Als hier ooit een elektrische auto komt, zal die ook aan 2-3KW opladen via een slimme stekker. Vanaf de lente draaien die zonnepanelen vanaf 10h tot 6h 2-8KW. Ik rij kinderen naar school en terug en 1-2x per week naar werk. Aan dat laadtempo kan ik meer dan genoeg laden en geen piek trekken en optimaal de panelen gebruiken.
Stad - Winter | 335 km |
Snelweg - Winter | 250 km |
Gecombineerd - Winter | 290 km |
Stad - Zomer | 510 km |
Snelweg - Zomer | 325 km |
Gecombineerd - Zomer | 405 km |
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 29u30m | 12 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 18u30m | 19 km/u |
Als je zoveel gaat rijden, gaat uw afname zo hoog zijn dat een verhoogd capaciteitstarief geen effect heeft op uw all-in kWh prijs. Je gaat hoogst waarschijnlijk zelfs goedkoper af zijn.Maar dat is niet wat je hiervoor zei:
Of wekken je panelen 'snachts ook zoveel op?
Je kan waarschijnlijk wel de piek beperken, maar geen optimaal gebruik maken van je panelen als je overdag niet thuis bent natuurlijk
Maar zelfs als er weinig zijn, er zijn er wel (en raar genoeg ken ik er meerdere die net om die reden ook geen EV willen...) en je weet niet wat @Japser zijn situatie is.
En bovendien ga je dan nog uit van bepaalde gemiddelden. Met 1 van die mensen heb ik onlangs nog een discussie gehad over EV en ik kan die persoon enkel bijstaan dat die niet op het voorstel van de werkgever ingegaan is. Vertegenwoordiger in de medische apparatuur, heel Vlaanderen labo's en ziekenhuizen als klant. Dagelijks op de baan, veel snelwegen. Voorstel was een Tesla Model Y van de werkgever. Als we daar even de werkelijke specs van nemen en niet uit de boekskes:
Praktische Actieradius tussen 250 - 510 km
&
Stad - Winter 335 km Snelweg - Winter 250 km Gecombineerd - Winter 290 km Stad - Zomer 510 km Snelweg - Zomer 325 km Gecombineerd - Zomer 405 km
Dus je voorstel van aan 2~3 kW op te laden met een slimme stekker betekent gewoon stopcontact.
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 29u30m 12 km/u 1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 18u30m 19 km/u
Stel dat je effectief 12u kunt laden (18u-6u), heb je nog altijd maar 144km geladen, en dat is gemiddelde. Wat dus al minder is dan je zei en op anderhalf de laadtijd en grotendeels niet op stroom die je zelf opwekt... En met weer zoals de afgelopen week heb je dubbel pech, want wagen verbruikt meer dan gemiddeld + laadt trager op.
Effect heeft het altijd eh. Het is een vaste kost van een kleine 50€ per kWh.Als je zoveel gaat rijden, gaat uw afname zo hoog zijn dat een verhoogd capaciteitstarief geen effect heeft op uw all-in kWh prijs. Je gaat hoogst waarschijnlijk zelfs goedkoper af zijn.
Niet op uw all-in prijs. Uw all-in prijs kan mogelijks zelfs zakken met een EV en als de werkgever uw laadkosten terug betaald, kan dat betekenen dat jij uw huishoudelijke elektriciteit goedkoper hebt.Effect heeft het altijd eh. Het is een vaste kost van een kleine 50€ per kWh.
En het zal nog meer zakken als je een lage piekbelasting hebt.Niet op uw all-in prijs. Uw all-in prijs kan mogelijks zelfs zakken met een EV en als de werkgever uw laadkosten terug betaald, kan dat betekenen dat jij uw huishoudelijke elektriciteit goedkoper hebt.
Buiten dat dit gewoon al niet klopt (of je verwoordt het verkeerd), is het ook naast de kwestie.Als je zoveel gaat rijden, gaat uw afname zo hoog zijn dat een verhoogd capaciteitstarief geen effect heeft op uw all-in kWh prijs. Je gaat hoogst waarschijnlijk zelfs goedkoper af zijn.
Iemand met 3000kWh afname en 4kW piek, betaald all-in per kWh evenveel als iemand met 6000kWh afname en 8kW piek. En eigenlijk is die met 6000kWh zelfs iets goedkoper af, want de vast kost is over meer kWh's gespreid.
Maar met 3000kWh doe je maar 15k km ofzo. Iemand die echt veel rijdt, zal jaarlijks wel 6000kWh in zijn wagen pompen. Als je dan incl. huishoudelijk verbruik op 9000kWh komt en 11kW piek, ben je goedkoper uit als zonder ev en 3000kWh afname met 4kW piek.