Capaciteitstarief toch vanaf januari

Hier zitten we elke maand rond de 11kw. Dus wij letten er niet meer op. Er is wel altijd 1 moment in de maand dat we de autolader snel nodig hebben (of we beiden onze wagens tegelijkertijd moeten opladen)
 
En ook niet in wat ik schreef, dus MSS zelf eens lezen wat er staat?

Ik lees wat er staat :) (het staat zelfs gequote)

Gemiddelde vermogens komt gewoon neer op het meten van het gebruik zoals vroeger en voor iedereen delen door dezelfde factor. Dat verandert niks.

Nee dus. Gebruik is niet hetzelfde als vermogen. Niet onbelangrijk detail.

En dan verstaat bijna niemand hoe zijn factuur werkt. Wat ook niet gewenst is.

Dat moet zowat de meest ridicule bemerking zijn om iets niet op een doordachte en doeltreffende manier te doen.
Bovendien is dat weinig meer dan een uitdaging voor een doorsnee communicatiepersoon.
 
Ik lees wat er staat :) (het staat zelfs gequote)
je verdraait wat er staat. Ik zeg nérgens dat ik er vanuit ga dat die 5 pitten en 3 ovens tegelijk draaien.
Ares zei:
Nee dus. Gebruik is niet hetzelfde als vermogen. Niet onbelangrijk detail.
ik ging er vanuit dat je het effectief gebruikt vermogen bedoelde. Want vermogen van individuele toestellen kan niet gemeten worden. en vermogen van de aansluiting is reeds bekend, maar dat belasten zal niks veranderen aan het consumptiegedrag, gezien er een minimum vermogen is van de aansluiting voor iedereen en je dat gezien huurproblemenatieken niet zomaar vlug kan aanpassen.
Ares zei:
Dat moet zowat de meest ridicule bemerking zijn om iets niet op een doordachte en doeltreffende manier te doen.
Bovendien is dat weinig meer dan een uitdaging voor een doorsnee communicatiepersoon.
De gemakkelijkste manier om te claimen dat het haalbaar is "je moet het maar goed communiceren". Niet alles is goed communiceerbaar.
 
ik ging er vanuit dat je het effectief gebruikt vermogen bedoelde. Want vermogen van individuele toestellen kan niet gemeten worden. en vermogen van de aansluiting is reeds bekend, maar dat belasten zal niks veranderen aan het consumptiegedrag, gezien er een minimum vermogen is van de aansluiting voor iedereen en je dat gezien huurproblemenatieken niet zomaar vlug kan aanpassen.

Ik bedoel ook het effectieve vermogen. Dat wordt/werd met een analoge meter nooit gemeten (die dingen meten enkel energetisch verbruik), dat kan je met de digitale meters on the fly uitlezen. Die gebruiken ze nu ook om op basis van kwartierpieken een capaciteitstarief aan te rekenen en daar zit juist de crux: er is technisch gezien geen enkele sturende factor om op basis van die kwartierpieken te werken. Je netwerk heeft geen nood aan een zwaardere uitvoering, omdat gezin x, y of z eens een kwartierpiek trekt (die de facto onder de capaciteit van de aansluiting ligt), je netwerk heeft nood aan aanpassingen als iedereen samen continue hoge pieken trekt (aka je netwerk is niet voorzien op elk afnamepunt dat gedurende langere periodes allemaal samen hoge vermogens trekt).

Op basis van de verkeerde meting trachten consumptiegedrag te sturen, is idioot. Op basis van de verkeerde meting die je bovendien dan ook nog eens naar hogere tarieven stuurt, zonder dat je daarvoor iets aparts moet doen (cq koken), reduceert de maatregel tot wat het is: een platte lastenverhoging.

De gemakkelijkste manier om te claimen dat het haalbaar is "je moet het maar goed communiceren". Niet alles is goed communiceerbaar.

Waarmee je letterlijk niets zegt :)
 
Hier zitten we elke maand rond de 11kw. Dus wij letten er niet meer op. Er is wel altijd 1 moment in de maand dat we de autolader snel nodig hebben (of we beiden onze wagens tegelijkertijd moeten opladen)
En welke invloed heeft dat dan op het capaciteitstarief?
Is dat dan 400€ op jaarbasis?
 
En welke invloed heeft dat dan op het capaciteitstarief?
Is dat dan 400€ op jaarbasis?
Zo iets ja. Maar dat is het enige. Wij gaan in 2024 toch maar 16€ per maand betalen voor al onze energie thuis.

Voordeel als je genoeg zonnepanelen hebt en dus ook veel terug duwt.
 
Hier zitten we elke maand rond de 11kw. Dus wij letten er niet meer op. Er is wel altijd 1 moment in de maand dat we de autolader snel nodig hebben (of we beiden onze wagens tegelijkertijd moeten opladen)
Mijn laadbox is geinstalleerd via de meter / zekering van de algemene delen. Achteraf bezien was dat zo slecht nog niet. Ik laad gewoon op aan 2,5 kW.

Het opladen heeft daardoor 0,0 impact op mijn eigen piekverbruik + het piekverbruik van de algemene delen is gewoon die 2,5 kW want buiten de halverlichting en de lift (die maar 10 sec max een piek trekt) is er geen ander verbruik. Dus voor de andere eigenaars heeft dit ook 0,0 impact. (en laad ik toch eens op aan > 2,5 kW wat tot op heden nog niet nodig was dan zijn de kosten daarvan sowieso voor mijn rekening)

Opmerking: Ja ik heb eerst toestemming gevraagd via de algemene vergadering. En dat werd aanvaard en is door iedereen getekend, dus dan mag dit he.
 
Laatst bewerkt:
Zo iets ja. Maar dat is het enige. Wij gaan in 2024 toch maar 16€ per maand betalen voor al onze energie thuis.

Voordeel als je genoeg zonnepanelen hebt en dus ook veel terug duwt.
Die 400€ is wel een vaste kost. Dus kom je al minimaal op 33€ per maand uit, of je zou al elke maand voor 17€ meer moeten terugleveren dan je er uit haalt.
 
Dat is toch prijzig om wat op te laden thuis?
Neen, is veel goedkoper thuis dan aan een publieke laadpaal.
Ik heb pas sinds 2 weken een EV en hoop in 2024 op 60% te kunnen laden enkel op zonnepanelen energie.
Die 400€ is wel een vaste kost. Dus kom je al minimaal op 33€ per maand uit, of je zou al elke maand voor 17€ meer moeten terugleveren dan je er uit haalt.
Wij leverden in 2023 wel heel veel terug inderdaad.
Zie hierboven, zal voor 2024 wel pak minder zijn maar toch nog genoeg.
 
Neen, is veel goedkoper thuis dan aan een publieke laadpaal.
Ik heb pas sinds 2 weken een EV en hoop in 2024 op 60% te kunnen laden enkel op zonnepanelen energie.

Wij leverden in 2023 wel heel veel terug inderdaad.
Zie hierboven, zal voor 2024 wel pak minder zijn maar toch nog genoeg.
Als je die pieken naar beneden kan halen door gewoon iets trager te laden, dan is dat toch mooi meegenomen?
In ons geval staat de auto toch overdag thuis als er geladen moet worden, dus kunnen we dat beter wat spreiden.
 
Als hier ooit een elektrische auto komt, zal die ook aan 2-3KW opladen via een slimme stekker. Vanaf de lente draaien die zonnepanelen vanaf 10h tot 6h 2-8KW. Ik rij kinderen naar school en terug en 1-2x per week naar werk. Aan dat laadtempo kan ik meer dan genoeg laden en geen piek trekken en optimaal de panelen gebruiken.
 
Als je die pieken naar beneden kan halen door gewoon iets trager te laden, dan is dat toch mooi meegenomen?
In ons geval staat de auto toch overdag thuis als er geladen moet worden, dus kunnen we dat beter wat spreiden.
Als hier ooit een elektrische auto komt, zal die ook aan 2-3KW opladen via een slimme stekker. Vanaf de lente draaien die zonnepanelen vanaf 10h tot 6h 2-8KW. Ik rij kinderen naar school en terug en 1-2x per week naar werk. Aan dat laadtempo kan ik meer dan genoeg laden en geen piek trekken en optimaal de panelen gebruiken.
Mja, weer hetzelfde probleem dat in heel deze thread constant naar boven komt: iedereen projecteert zijn eigen situatie.

Dit is allemaal natuurlijk niet mogelijk als je dagelijks naar het werk moet (of nog erger: naar klanten waar niet altijd een publieke laadpaal in de buurt is) en/of ook nog andere langere trips moet doen meerdere keren in de week (hobbies van jezelf/kinderen, familie bezoeken, ...).
 
Ik denk dat de mensen die een EV hebben EN dagelijks 150km pendelen EN minder dan 8h slapen wel beperkt zijn
Maar dat is niet wat je hiervoor zei:
Als hier ooit een elektrische auto komt, zal die ook aan 2-3KW opladen via een slimme stekker. Vanaf de lente draaien die zonnepanelen vanaf 10h tot 6h 2-8KW. Ik rij kinderen naar school en terug en 1-2x per week naar werk. Aan dat laadtempo kan ik meer dan genoeg laden en geen piek trekken en optimaal de panelen gebruiken.
Of wekken je panelen 'snachts ook zoveel op?

Je kan waarschijnlijk wel de piek beperken, maar geen optimaal gebruik maken van je panelen als je overdag niet thuis bent natuurlijk :sarcastic:

Maar zelfs als er weinig zijn, er zijn er wel (en raar genoeg ken ik er meerdere die net om die reden ook geen EV willen...) en je weet niet wat @Japser zijn situatie is.

En bovendien ga je dan nog uit van bepaalde gemiddelden. Met 1 van die mensen heb ik onlangs nog een discussie gehad over EV en ik kan die persoon enkel bijstaan dat die niet op het voorstel van de werkgever ingegaan is. Vertegenwoordiger in de medische apparatuur, heel Vlaanderen labo's en ziekenhuizen als klant. Dagelijks op de baan, veel snelwegen. Voorstel was een Tesla Model Y van de werkgever. Als we daar even de werkelijke specs van nemen en niet uit de boekskes:

Praktische Actieradius tussen 250 - 510 km
Stad - Winter335 km
Snelweg - Winter250 km
Gecombineerd - Winter290 km
Stad - Zomer510 km
Snelweg - Zomer325 km
Gecombineerd - Zomer405 km
&
LaadpuntMaximaalVermogenTijdSnelheid
Stopcontact (2.3 kW)230V / 1x10A2.3 kW29u30m12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW)230V / 1x16A3.7 kW18u30m19 km/u
Dus je voorstel van aan 2~3 kW op te laden met een slimme stekker betekent gewoon stopcontact.
Stel dat je effectief 12u kunt laden (18u-6u), heb je nog altijd maar 144km geladen, en dat is gemiddelde. Wat dus al minder is dan je zei en op anderhalf de laadtijd en grotendeels niet op stroom die je zelf opwekt... En met weer zoals de afgelopen week heb je dubbel pech, want wagen verbruikt meer dan gemiddeld + laadt trager op.
 
Maar dat is niet wat je hiervoor zei:

Of wekken je panelen 'snachts ook zoveel op?

Je kan waarschijnlijk wel de piek beperken, maar geen optimaal gebruik maken van je panelen als je overdag niet thuis bent natuurlijk :sarcastic:

Maar zelfs als er weinig zijn, er zijn er wel (en raar genoeg ken ik er meerdere die net om die reden ook geen EV willen...) en je weet niet wat @Japser zijn situatie is.

En bovendien ga je dan nog uit van bepaalde gemiddelden. Met 1 van die mensen heb ik onlangs nog een discussie gehad over EV en ik kan die persoon enkel bijstaan dat die niet op het voorstel van de werkgever ingegaan is. Vertegenwoordiger in de medische apparatuur, heel Vlaanderen labo's en ziekenhuizen als klant. Dagelijks op de baan, veel snelwegen. Voorstel was een Tesla Model Y van de werkgever. Als we daar even de werkelijke specs van nemen en niet uit de boekskes:

Praktische Actieradius tussen 250 - 510 km
Stad - Winter335 km
Snelweg - Winter250 km
Gecombineerd - Winter290 km
Stad - Zomer510 km
Snelweg - Zomer325 km
Gecombineerd - Zomer405 km
&
LaadpuntMaximaalVermogenTijdSnelheid
Stopcontact (2.3 kW)230V / 1x10A2.3 kW29u30m12 km/u
1-fase 16A (3.7 kW)230V / 1x16A3.7 kW18u30m19 km/u
Dus je voorstel van aan 2~3 kW op te laden met een slimme stekker betekent gewoon stopcontact.
Stel dat je effectief 12u kunt laden (18u-6u), heb je nog altijd maar 144km geladen, en dat is gemiddelde. Wat dus al minder is dan je zei en op anderhalf de laadtijd en grotendeels niet op stroom die je zelf opwekt... En met weer zoals de afgelopen week heb je dubbel pech, want wagen verbruikt meer dan gemiddeld + laadt trager op.
Als je zoveel gaat rijden, gaat uw afname zo hoog zijn dat een verhoogd capaciteitstarief geen effect heeft op uw all-in kWh prijs. Je gaat hoogst waarschijnlijk zelfs goedkoper af zijn.

Iemand met 3000kWh afname en 4kW piek, betaald all-in per kWh evenveel als iemand met 6000kWh afname en 8kW piek. En eigenlijk is die met 6000kWh zelfs iets goedkoper af, want de vast kost is over meer kWh's gespreid.
Maar met 3000kWh doe je maar 15k km ofzo. Iemand die echt veel rijdt, zal jaarlijks wel 6000kWh in zijn wagen pompen. Als je dan incl. huishoudelijk verbruik op 9000kWh komt en 11kW piek, ben je goedkoper uit als zonder ev en 3000kWh afname met 4kW piek.

Het CREG tarief dekt dat als je een goed contract hebt. Neem een dynamisch tarief en je maakt zelfs winst.
 
Als je zoveel gaat rijden, gaat uw afname zo hoog zijn dat een verhoogd capaciteitstarief geen effect heeft op uw all-in kWh prijs. Je gaat hoogst waarschijnlijk zelfs goedkoper af zijn.
Effect heeft het altijd eh. Het is een vaste kost van een kleine 50€ per kWh.
 
Effect heeft het altijd eh. Het is een vaste kost van een kleine 50€ per kWh.
Niet op uw all-in prijs. Uw all-in prijs kan mogelijks zelfs zakken met een EV en als de werkgever uw laadkosten terug betaald, kan dat betekenen dat jij uw huishoudelijke elektriciteit goedkoper hebt.
 
Niet op uw all-in prijs. Uw all-in prijs kan mogelijks zelfs zakken met een EV en als de werkgever uw laadkosten terug betaald, kan dat betekenen dat jij uw huishoudelijke elektriciteit goedkoper hebt.
En het zal nog meer zakken als je een lage piekbelasting hebt.
 
Als je zoveel gaat rijden, gaat uw afname zo hoog zijn dat een verhoogd capaciteitstarief geen effect heeft op uw all-in kWh prijs. Je gaat hoogst waarschijnlijk zelfs goedkoper af zijn.

Iemand met 3000kWh afname en 4kW piek, betaald all-in per kWh evenveel als iemand met 6000kWh afname en 8kW piek. En eigenlijk is die met 6000kWh zelfs iets goedkoper af, want de vast kost is over meer kWh's gespreid.
Maar met 3000kWh doe je maar 15k km ofzo. Iemand die echt veel rijdt, zal jaarlijks wel 6000kWh in zijn wagen pompen. Als je dan incl. huishoudelijk verbruik op 9000kWh komt en 11kW piek, ben je goedkoper uit als zonder ev en 3000kWh afname met 4kW piek.
Buiten dat dit gewoon al niet klopt (of je verwoordt het verkeerd), is het ook naast de kwestie.
Zoals @Nineshots al zei, gaat het altijd effect hebben. Je voorbeeld van 3000kWh met 4kW piek <> 6000kWh met 8kW piek klopt ook maar het verschil is verwaarloosbaar. Dit komt ook niet door het capaciteitstarief, maar wel doordat de vaste bijdragen niet omhoog gaan. Alle andere dingen zijn exact het dubbele (stroomprijs en bijdragen/accijnen zijn gelijk, maar x2 voor dubbele afname. Capactieitstarief x2 door dubbele piek). Dus ja, het is niet het dubbele want de vaste kosten (~€40/jaar afhankelijk van leverancier/contract) verdubbelen niet, maar dat gaat het verschil niet maken...
En de all-in prijs per kWh doet er niet toe hé, de totaalafrekening wel. En die gaat hoger zijn met een hogere piek...

Ook doet het er niet toe of het nu goedkoper is dan benzine of niet, het ging hem erover dat iemand kwam zeggen dat hij een hoge piek had met 2 EVs en dat anderen dan maar komen zeggen "spreid het gewoon" of "laad gewoon traag op" om die piek omlaag te krijgen; dit zonder de situatie van die persoon te kennen. Het ging er mij om dat dat soort projecties nutteloos is zonder de situatie te kennen, want voor sommigge mensen is dat gewoon geen optie.

[edit]Heb uw voorbeelden even in de V-test gesmeten en hetzelfde contract gekozen:
3000kWh & 4kW piek:
xuEdUV5.png


6000kWh & 8kW piek:
OkXAi5P.png


Zoals ik dus zei, enige verschil is dat de vaste vergoeding & tarief databeheer niet verdubbelt. En is idd ~€40/jaar.
 
Terug
Bovenaan