Capaciteitstarief toch vanaf januari

Das geen probleem.
Is een Apparte 20A zekering en legrand green up ev stopcontact👌
Da van mij was een buitenstopcontact van 20euro van amazon. Rated voor 16A of 20A geloof ik.
Aangezien het van het huis verwijderd is op een paaltje dat in de grond geklopt had, maakte ik me weinig zorgen. Maar ik ging er af en toe eens aan voelen en dat werd niet warm of iets.
 
Ik ga me rollen kopen voor de auto op te zetten. Dan kan ik van de zomer 's nachts de accu laten leeglopen en overdag opladen met zonnestroom die ik aan CREG tarief dan terug betaald krijg terwijl ik thuiswerk. Dan is mijn winterverbruik voor de warmtepomp dubbel en dik terug betaald en kan ik maandelijks een goe gaan eten daarmee.

Tot je werkgever natuurlijk eens je verbruik per 100 kilometer gaan narekenen.

Je zegt in essentie ook niet bijster veel anders dan wat ik zeg, alleen bekijk jij het vanuit het gehele netwerk inclusief grote afnemers, waar mijn reactie concreet over de gezinnen gaat. Het zijn die gezinnen waar het hier over gaat die nu met een cap-tarief geconfronteerd worden; grote(re) afnemers hebben al veel langer tarieven die ook de capaciteitsafname mee in rekening brengen. En daar gaat het net over: de individuele piekimpact van een gezin binnen een kwartier zoals dat nu bepaald wordt, is niet bepalend voor je gehele netwerk en is niet bepalend voor je lokale netwerk; dat wordt het pas wanneer én de timing tegenzit tov netwerk én de timing samenvalt met andere gezinnen in dat subnetwerk én de tijdsduur lang genoeg wordt om effectief boven je buffers én je nominale capaciteiten te gaan. Het resultaat blijft hetzelfde: het is en blijft een verkeerde meting voor gedragsturing en de verkeerde meting om echt je netwerk beter te benutten.

Niet akkoord. Want zo'n systeem zoals jij in je hoofd hebt is niet transparant voor de gewone consument.


Casus: de UK. Tot vorige winter werden bepaalde eindklanten gefactureerd (voor de transportcomponent dan) op basis van hun verbruik tijdens de "triads". Waarbij de triads dan de drie hoogste half-uur pieken gedurende een winter waren. Nu, de sport is dan om niet alleen zo weinig mogelijk te verbruiken tijdens die piekperiodes, maar vooral om die piekperiodes correct te gaan voorspellen.
Voor een grote afnemer is het de moeite waard om gespecialiseerde bedrijven in te schakelen om die pieken te voorspellen. Voor een individuele huishoudafnemer is dat niet de moeite. Anderzijds, moest die informatie vrij te verkrijgen zijn, en moesten de meeste huishoudens hier rekening mee houden, dan zou die kwartierpiek net compleet onvoorspelbaar worden, want op de verwachte piek zou iedereen met de rem op elektriciteit verbruiken, waardoor de echte piek net weer een uur later, of een dag vroeger, of... zou vallen.

Een systeem zoals de triads is dan wel intrinsiek correcter, omdat het elektriciteitsnet gedimensioneerd wordt op die hoogste pieken, en jouw kost rechtstreeks gelinkt is aan jouw aandeel van die maximale belasting. Maar voor de gewone afnemer is dit veel te ingewikkeld. Pieken voorspellen, opvolgen wat jouw verbruik is tijdens die pieken,...
In de praktijk krijg je het huidige systeem al bijna niet uitgelegd. Laat staan dat je zo een systeem zou uitgelegd krijgen. Met als risico dat veel mensen geen gedragswijziging doorvoeren, simpelweg omdat ze toch niet weten hoe ze hun gedrag moeten aanpassen.
Dan doe je beter de 80/20 regel: 80% van het effect met een systeem dat maar 20% van de complexiteit van het alternatief heeft.
 
Tot je werkgever natuurlijk eens je verbruik per 100 kilometer gaan narekenen.



Niet akkoord. Want zo'n systeem zoals jij in je hoofd hebt is niet transparant voor de gewone consument.


Casus: de UK. Tot vorige winter werden bepaalde eindklanten gefactureerd (voor de transportcomponent dan) op basis van hun verbruik tijdens de "triads". Waarbij de triads dan de drie hoogste half-uur pieken gedurende een winter waren. Nu, de sport is dan om niet alleen zo weinig mogelijk te verbruiken tijdens die piekperiodes, maar vooral om die piekperiodes correct te gaan voorspellen.
Voor een grote afnemer is het de moeite waard om gespecialiseerde bedrijven in te schakelen om die pieken te voorspellen. Voor een individuele huishoudafnemer is dat niet de moeite. Anderzijds, moest die informatie vrij te verkrijgen zijn, en moesten de meeste huishoudens hier rekening mee houden, dan zou die kwartierpiek net compleet onvoorspelbaar worden, want op de verwachte piek zou iedereen met de rem op elektriciteit verbruiken, waardoor de echte piek net weer een uur later, of een dag vroeger, of... zou vallen.

Een systeem zoals de triads is dan wel intrinsiek correcter, omdat het elektriciteitsnet gedimensioneerd wordt op die hoogste pieken, en jouw kost rechtstreeks gelinkt is aan jouw aandeel van die maximale belasting. Maar voor de gewone afnemer is dit veel te ingewikkeld. Pieken voorspellen, opvolgen wat jouw verbruik is tijdens die pieken,...
In de praktijk krijg je het huidige systeem al bijna niet uitgelegd. Laat staan dat je zo een systeem zou uitgelegd krijgen. Met als risico dat veel mensen geen gedragswijziging doorvoeren, simpelweg omdat ze toch niet weten hoe ze hun gedrag moeten aanpassen.
Dan doe je beter de 80/20 regel: 80% van het effect met een systeem dat maar 20% van de complexiteit van het alternatief heeft.

Of de Europese Commissie zorgt ervoor dat elke EV by default de pieken op het net vermijdt tijdens het laden. Gewoon, omdat het kan en omdat het iedereen ten bate komt. Uiteraard overrulebaar als je een snelle laadsessie nodig hebt. Resultaat: het probleem is opgelost en niemand moet nog nadenken over het opladen van zijn EV.
Complexiteit: bijzonder laag, je hebt alleen een soort van ElectricityMaps nodig waaraan de auto kan vragen wanneer de pieken tijdens de huidige laadsessie zullen vallen.

Inspiratie kunnen ze halen bij de iPhone met zijn Clean Energy Charging.

53254-106734-Clean-Energy-xl.jpg


When Clean Energy Charging is enabled and you connect your iPhone to a charger, your iPhone gets a forecast of the carbon emissions in your local energy grid and uses it to charge your iPhone during times of cleaner energy production.
Clean Energy Charging is available only in the United States and is on by default when you set up your iPhone or after you update to iOS 16.1.
Clean Energy Charging is enabled by default, but you can manage the setting by going into the Settings app, choosing Battery, then Battery Health & Charging. Here, you’ll see a new toggle dedicated to the Clean Energy Charging feature.

Clean Energy Charging works together with Optimized Battery Charging to learn your charging habits. Clean Energy Charging engages only where you spend the most time and regularly charge your iPhone for long periods of time, such as your home and place of work. The feature doesn’t engage if your charging habits are variable or you’re in a new location, such as when you travel.
 
Niet iedereen verbruikt 60kW per dag. Als je onder de 40kW per dag aan verbruik zit, ga je echt wel toekomen met een limiet van 3kW.
Ik heb al meer dan een jaar een EV en sinds het capaciteitstarief heb ik die nooit meer sneller dan 3,5kW laten laden thuis.
En als het dan nog eens nodig is, 5 min aan de snellader en er is al een dikke 10kW bijgeladen.
Er mag gerust nog een EV bij komen, nog gaan we geen 3 fasen nodig hebben.
Weer veel veronderstellingen... Maw geen inlevingsvermogen van een andere situatie.
Hier lukt dat voortreffelijk hoor. Ik zit op 4.1kW voor januari.
Ik wacht niet om mijn auto op te laden tot ik weg moet.
IK, dus je bent alleen idem met quote hier boven, wat als jullie beiden moeten opladen een hele nacht?
Aleja, ik zit hier nu te toeteren en zo, maar ik weet het inderdaad niet.
Story of your life :fingerguns_r: .


Maar als jij graag het comfort hebt van die 11kW piek, dan zou ik zelfs niet teveel meer naar uw load balancer krijgen en gewoon altijd vol open zetten. Met 2 EV's en werkgeversvergoeding, gaat ge daar niet echt aan toesteken.
Het is eerder proef ondervindelijk dat we bijna elke maand aan die piek zitten desondanks pogingen om die lager te krijgen. Dus in plaats van er naar te blijven staren heb ik gewoon ingesteld dat het maximale vebruik incl laadpaal 11 kW mag zijn. Dus de laadpaal past zijn snelheid aan aan het verbruik van het huis.
 
Niet akkoord. Want zo'n systeem zoals jij in je hoofd hebt is niet transparant voor de gewone consument.

Het is nochtans doodeenvoudig en prima transparant op te stellen en uit te leggen, al vereist het wel wat een tikje meer moeite dan "hier is uw max kwartierpiek, betalen!". En het zou bovendien effectief én gedragsturend zijn én doeltreffend qua impact op het netwerk én in lijn met de strategie van elektrificatie. Je huidige capaciteitstarief dekt geen enkele van die zaken af.
 
Het is nochtans doodeenvoudig en prima transparant op te stellen en uit te leggen, al vereist het wel wat een tikje meer moeite dan "hier is uw max kwartierpiek, betalen!". En het zou bovendien effectief én gedragsturend zijn én doeltreffend qua impact op het netwerk én in lijn met de strategie van elektrificatie. Je huidige capaciteitstarief dekt geen enkele van die zaken af.
Ach, het systeem is een systeem gelijk een ander.

Enige dat ik mogelijks gedaan had was de gemiddelde piek te nemen in de maand, zodanig dat het trekken van een 1 malige piek de rest van de maand niet naar de vaantjes hielp.
Aan de andere kant, ik betwijfel dat ik maar 1 keer mijn piek trek, waardoor het dan ook niet zo belangrijk is. Mogelijks dat ik dan eerder naar 4.8 ga ipv 5. En die uitmiddeling gebeurt al elke maand. Dus ik betwijfel dat het effect veel groter was.
 
Dat zal aan de lader liggen. De auto rapporteert het vermogen dat hij binnenkrijgt van de lader zonder verlies. Dat zal een 9A of 10A lader zijn.
Mijn mobiele lader gaat tot 13A (3kW)
Ik heb er eentje sneller dan verwacht.
Kwam er 1 op 2ehands tegen van Mennekes.
Instelbaar 6-8-10 en 13 A
Waarvoor 6 en 8A goed is weet ik niet maar handleiding staat bij dat er in bepaalde landen maar max 6 en 8 toegestaan is.

Voor de prijs wat ik betaald heb had ik ook wss een nieuwe maar dan made in china of fancy leddisplay dat alleen maar kan stukgaan.

Die nieuwprijs v die mennekes 😅
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er eentje sneller dan verwacht.
Kwam er 1 op 2ehands tegen van Mennekes.
Instelbaar 6-8-10 en 13 A
Waarvoor 6 en 8A goed is weet ik niet maar handleiding staat bij dat er in bepaalde landen maar max 6 en 8 toegestaan is.

Voor de prijs wat ik betaald heb had ik ook wss een nieuwe maar dan made in china of fancy leddisplay dat alleen maar kan stukgaan.

Die nieuwprijs v die mennekes😅

Ik heb er eentje bij de auto gekregen die op 3-fasen gewoon 11kW levert. Je moet wel de stekker voor 3-fase zelf kopen, standaard det die 16A op mono. Hij ligt hier stof te verzamelen, is zelfs nog niet uit de plastic geweest.
 
Ik heb er eentje bij de auto gekregen die op 3-fasen gewoon 11kW levert. Je moet wel de stekker voor 3-fase zelf kopen, standaard det die 16A op mono. Hij ligt hier stof te verzamelen, is zelfs nog niet uit de plastic geweest.
Idem voor de Tesla mobiele lader. Als je daar een krachtstroom stekker voor koopt als accessoire, kun je 11kW laden. Standaard komt die met een stopcontact adapter en dan is het 13A.
 
Voor een vertegenwoordiger die heel de dag op de baan is zou ik verwachten dat die minstens 1 keer per dag een kwartier aan de snellader hangt onderweg. Waarom moet dat allemaal thuis en op locatie geladen worden?
Je gaat toch ook benzine tanken onderweg? Sure, dat is op 5 minuten geklaard, en (snel)laden duurt wat langer.
 
Voor een vertegenwoordiger die heel de dag op de baan is zou ik verwachten dat die minstens 1 keer per dag een kwartier aan de snellader hangt onderweg. Waarom moet dat allemaal thuis en op locatie geladen worden?
Je gaat toch ook benzine tanken onderweg? Sure, dat is op 5 minuten geklaard, en (snel)laden duurt wat langer.

Ik stond gisteren aan de snellader, de gast voor mij was 15 minuten aan het sukkelen en doen (bellen naar de helpdesk onderandere) vooraleer die begon te laden. Heb daar 40 minuten staan wachten. Als ik had kunnen laden als ik toekwam was ik op 15-20 minuten weg, heb daar gisteren meer dan een uur stilgestaan. Mijn batterij was ook terug afgekoeld eer ik kon laden en de start was dus traag (40kW).
 
Voor een vertegenwoordiger die heel de dag op de baan is zou ik verwachten dat die minstens 1 keer per dag een kwartier aan de snellader hangt onderweg. Waarom moet dat allemaal thuis en op locatie geladen worden?
Je gaat toch ook benzine tanken onderweg? Sure, dat is op 5 minuten geklaard, en (snel)laden duurt wat langer.
Als ik benzine thuis kon tanken, zou ik altijd thuis tanken. Jij niet?
 
Inderdaad, maar ik snap je punt niet? Het gaat praktisch niet (te traag) dus je "kan" het in dat geval niet, dus er is toch niets op tegen om dan onderweg te "tanken"?
Maar als je thuis kunt laden tot 100%, waarom zou je dat niet doen?
Zeker als vertegenwoordiger ga je wel zorgen voor een auto die 400-500km reëel bereik heeft en elke dag met volle batterij vertrekken.
En als je dan nog niet toekomt kan je wel eens onderweg een 5-10 minuutjes bijladen.
 
Maar als je thuis kunt laden tot 100%, waarom zou je dat niet doen?
Zeker als vertegenwoordiger ga je wel zorgen voor een auto die 400-500km reëel bereik heeft en elke dag met volle batterij vertrekken.
En als je dan nog niet toekomt kan je wel eens onderweg een 5-10 minuutjes bijladen.
Tuurlijk, als je dat wil en het bijhorende capaciteitstarief wil betalen.

De discussie zoals ik ze las was dat dit niet voldoende was voor de voorgestelde bedrijfswagens en dat ze die daarom gewoon weigerden, wat in mijn ogen niet logisch is.
 
Terug
Bovenaan