Je bekijkt het vanuit een verkeerd standpunt: je moet het beschouwen als een autosnelweg. Als je opeens met uw 10 auto's tegelijk erover wilt rijden is er een brede autosnelweg nodig. Of je die nu maar één keer alle 10 tegelijk gebruikt in de maand of dagelijks doet er niet toe, je hebt een baan nodig met 10 baanvakken. Beeld u nu dan in dat er miljoenen mensen zijn met allemaal 10 auto's...
Ik kan met mijn 10 auto's per ongeluk een
1x 15 minuten op de autosnelweg rijden (midden van de nacht wanneer er geen kat op baan is)
en ik moet evenveel peage (capaciteit) betalen als
een grootverbruiker kan met zijn 10 auto's iedere dag , ieder uur van de dag dezelfde autosnelweg gebruiken.
Hij zal meer diesel moeten betalen voor zijn verbruik (algemeen verbruik).
Maar zijn (peage) capaciteitstarief is hetzelfde ondanks dat er 95x meer gebruik van de capactiteit van maakt
Dus wat ga ik doen , met mijn 10 auto's de rest van de maand toch de autosnelweg op , ik heb ze toch betaald.
Waardoor er nog meer baanvakken nodig zijn (want als 1 miljoen mensen van hetzelfde gedacht dan zijn), want ik ga geen moeite meer doen om mijn auto's te spreiden over de dag want ik heb mijn abonnement toch al betaald.
Als je het gemiddelde zou nemen, dan is dat niet anders dan je verbruik opnemen, hé. Zo'n "capaciteits"tarief is dan niet nuttig meer om apart te meten.
Als je van iedere week of dag of 3 dagen het piekmoment zou nemen en daar het gemiddelde van zou gebruiken kom je op een veel eerlijker tarief. Dat is niet hetzelfde als algemeen verbruik he.
Misschien moet ik er niet over zagen
Ik verbruik niets en zou volgens hun berekeningen minder moeten betalen , maar het systeem klopt niet in mijn ogen.