Capaciteitstarief toch vanaf januari

Sinds oktober heb ik aldus een digitale meter

Piek oktober 3.3 kW
Piek november 3.6 kW (tot op heden)

Ik had weer 3.3 kW verwacht maar toch ergens een hogere piek gehad zonder iets speciaal te doen.
Uw warmtepomp / airco opstaan voor de verwarming ?

Het is kouder, dus die kan een grotere piek trekken tgv geen terugmodulatie.
 
0.3kW is niet veel. Dat kan al het verschil zijn tussen uw oven aan het begin van het kwartier laten voorverwarmen of halverwege het kwartier.

Ik zit aan 4.6kW voor oktober. Oven, airfryer en kookplaat tegelijk opzetten en ik zit er aan. Maar ik lig er niet teveel van wakker. Das nog steeds goedkoper als een analoge meter. Vanaf het zomeruur zitten we terug onder 2.5kW.
 
0.3kW is niet veel. Dat kan al het verschil zijn tussen uw oven aan het begin van het kwartier laten voorverwarmen of halverwege het kwartier.

Ik zit aan 4.6kW voor oktober. Oven, airfryer en kookplaat tegelijk opzetten en ik zit er aan. Maar ik lig er niet teveel van wakker. Das nog steeds goedkoper als een analoge meter. Vanaf het zomeruur zitten we terug onder 2.5kW.
Ah right verbruikt dat al zoveel? Ik had 7u lang een kalkoen in de oven + 4 kookplaten + snelkookpan. Dat zal het dan wel geweest zijn. :)
 
Laatst bewerkt:
Ah right verbruikt dat al zoveel? Ik had 7u lang een kalkoen in de oven + 4 kookplaten + snelkookpan. Dat zal het dan wel geweest zijn. :)
Vooral in fase dat alles op temperatuur wordt gebracht. Eens de oven op temperatuur is en je kookplaten staan wat lager valt het wel mee. Denk dat onze oven alleen al 3kW trekt tijdens het opwarmen. De airfryer 2kW en 1 kookplaat op boost 3.7kW. Als ik 2 potten aan de kook breng en de oven opzet en de airfryer, dan gaat hier vlot naar 8-10kW. Geen volledig kwartier natuurlijk, maar genoeg om gemiddeld 4kW+ te halen in dat kwartier.
In de zomer hebben we daar geen last van want met 18 panelen pal op het westen hebben we genoeg opbrengst om 18-19h om die piek te vermijden. Zolang mijn jaargemiddelde onder 7kW zit, zijn we goedkoper af dan met een analoge teller en dat lukt goed voorlopig.
 
Blijf het toch absurd vinden dat capaciteitstarief.
Iedere maand maak ik wel keer een klein foutje (timers niet goed ingesteld ofzo) en het boeit dan geen kloot meer dan voor de rest van de maand eigenlijk. Je moet maar eens 15 minuten zot doen en de rest van de maand is toch naar de kloten, waar je zo je best voor doet.

Men laagte record is 3.7 kw over een jaar tijd, (geen zonnepanelen- geen EV)
Door dat foutje kom ik dan vaak uit op+4.5 kw zit en dan moet je daarvoor de rest op de maand voor betalen.

Blijkbaar in april eens iets heel fout gedaan en record op 7.5 kw gebracht
 
Blijf het toch absurd vinden dat capaciteitstarief.
Iedere maand maak ik wel keer een klein foutje (timers niet goed ingesteld ofzo) en het boeit dan geen kloot meer dan voor de rest van de maand eigenlijk. Je moet maar eens 15 minuten zot doen en de rest van de maand is toch naar de kloten, waar je zo je best voor doet.

Men laagte record is 3.7 kw over een jaar tijd, (geen zonnepanelen- geen EV)
Door dat foutje kom ik dan vaak uit op+4.5 kw zit en dan moet je daarvoor de rest op de maand voor betalen.

Blijkbaar in april eens iets heel fout gedaan en record op 7.5 kw gebracht
Wat is daar absurd aan? Je betaalt voor de capaciteit die je vraagt. Voor Fluvius maakt dat niet uit dat je maar één keer 7,5 vraagt, ze moeten die capaciteit (ruwweg) het jaar rond voorzien. Het systeem is nu véél eerlijker dan vroeger, waar een persoon die een aansluiting vraagt voor 32A maar slechts zelden daar is, quasi niks betaalt, maar wel evenveel vraagt qua werken in de straat etc.

(zelf een gemiddelde van 7,32 op onze 2e woning trouwens, met "dank" aan de combinatie van een electrische boiler, een sauna en een kookvuur. Dus ik betaal zelf ook goed mee maar vind dat niet meer dan normaal)
 
Hier ook rond de 7 kWh.

Het is wel elke maand iets waardoor we er over zitten, dus na 3 maand geprobeerd te hebben, laten we het zo.

Wel alles op elektriciteit. Wat hier veel voor pieken zorgt is koken en dan nog iets secundair (zoals afwas, was of droogmachine). Dan laden we ook onze beide EV thuis soms op.

Als deze grafiek nog relevant is, komen we toch nog goedkoper uit in totaal.
1701065391775.png
 
Laatst bewerkt:
In oktober was mijn piek 7,022 kW. Het verschilt van maand tot maand gaande van 3,758 kWh (juni) tot 9,426 kWh (januari). Ik begrijp het nut van het capaciteitstarief wel maar om heel eerlijk te zijn kijken wij daar totaal niet naar. Ik ga echt niet beginnen plannen wat ik wanneer opzet en wanneer niet. Die paar euro is mij dat extra gedoe niet waard.
 
Wat is daar absurd aan? Je betaalt voor de capaciteit die je vraagt. Voor Fluvius maakt dat niet uit dat je maar één keer 7,5 vraagt, ze moeten die capaciteit (ruwweg) het jaar rond voorzien. Het systeem is nu véél eerlijker dan vroeger, waar een persoon die een aansluiting vraagt voor 32A maar slechts zelden daar is, quasi niks betaalt, maar wel evenveel vraagt qua werken in de straat etc.

(zelf een gemiddelde van 7,32 op onze 2e woning trouwens, met "dank" aan de combinatie van een electrische boiler, een sauna en een kookvuur. Dus ik betaal zelf ook goed mee maar vind dat niet meer dan normaal)

Dat er zoiets is begrijp ik , maar dat ze dan het gemiddelde of mediaan ofzo nemen van de hele maand en niet die ene piek.

Stel dat je normaal 4kw verbruikt , je timers staan wat mis afgesteld waardoor je plots een piek hebt van 8 KW voor 15min bvb. , dan moet je de rest van die maand er niet meer achter kijken want je hebt die piekcapaciteit al gevraagd.

Als er gemiddelde is zijn er dan tenminste nog 20 dagen waarop je een beetje kunt letten om minder dingen tegelijkertijd aan te leggen (want dat is de bedoeling toch van dat tarief).
 
Dat er zoiets is begrijp ik , maar dat ze dan het gemiddelde of mediaan ofzo nemen van de hele maand en niet die ene piek.

Stel dat je normaal 4kw verbruikt , je timers staan wat mis afgesteld waardoor je plots een piek hebt van 8 KW voor 15min bvb. , dan moet je de rest van die maand er niet meer achter kijken want je hebt die piekcapaciteit al gevraagd.

Als er gemiddelde is zijn er dan tenminste nog 20 dagen waarop je een beetje kunt letten om minder dingen tegelijkertijd aan te leggen (want dat is de bedoeling toch van dat tarief).
Als je het gemiddelde zou nemen, dan is dat niet anders dan je verbruik opnemen, hé. Zo'n "capaciteits"tarief is dan niet nuttig meer om apart te meten.

De bedoeling van dat tarief is overigens niet om je verbruik te doen dalen, maar om je te laten betalen voor de capaciteit die je wil hebben. ALs je zoveel toestellen hebt die tegelijk kunnen aanslaan, moet Fluvius daar de nodige capaciteit voor voorzien en dus de nodige infrastructuur voorzien. Dat kost véél geld, de productie op zich kost een héél stuk minder.
 
Dat er zoiets is begrijp ik , maar dat ze dan het gemiddelde of mediaan ofzo nemen van de hele maand en niet die ene piek.

Stel dat je normaal 4kw verbruikt , je timers staan wat mis afgesteld waardoor je plots een piek hebt van 8 KW voor 15min bvb. , dan moet je de rest van die maand er niet meer achter kijken want je hebt die piekcapaciteit al gevraagd.

Als er gemiddelde is zijn er dan tenminste nog 20 dagen waarop je een beetje kunt letten om minder dingen tegelijkertijd aan te leggen (want dat is de bedoeling toch van dat tarief).
Je bekijkt het vanuit een verkeerd standpunt: je moet het beschouwen als een autosnelweg. Als je opeens met uw 10 auto's tegelijk erover wilt rijden is er een brede autosnelweg nodig. Of je die nu maar één keer alle 10 tegelijk gebruikt in de maand of dagelijks doet er niet toe, je hebt een baan nodig met 10 baanvakken. Beeld u nu dan in dat er miljoenen mensen zijn met allemaal 10 auto's...

Met die informatie kan Fluvius dan voorspellen (het is geen exacte wetenschap) hoeveel baanvakken zij moeten voorzien en waar de meest dringende infrastructuurwerken als 1e nodig zijn. Het capaciteitstarief is er gekomen omdat we opeens allemaal elektrisch moesten verwarmen, rijden en koken. Maar even honderd duizenden km kabel in de grond vernieuwen is niet zo evident. Het capaciteitstarief is niet meer dan een tool waarmee Fluvius weet waar de nood het hoogst is.
 
Laatst bewerkt:
Je bekijkt het vanuit een verkeerd standpunt: je moet het beschouwen als een autosnelweg. Als je opeens met uw 10 auto's tegelijk erover wilt rijden is er een brede autosnelweg nodig. Of je die nu maar één keer alle 10 tegelijk gebruikt in de maand of dagelijks doet er niet toe, je hebt een baan nodig met 10 baanvakken. Beeld u nu dan in dat er miljoenen mensen zijn met allemaal 10 auto's...

Met die informatie kan Fluvius dan voorspellen (het is geen exacte wetenschap) hoeveel baanvakken zij moeten voorzien en waar de meest dringende infrastructuurwerken als 1e nodig zijn. Het capaciteitstarief is er gekomen omdat we opeens allemaal elektrisch moesten verwarmen, rijden en koken. Maar even honderd duizenden km kabel in de grond vernieuwen is niet zo evident. Het capaciteitstarief is niet meer dan een tool waarmee Fluvius weet waar de nood het hoogst is.

Dat is ook niet helemaal juist. Je kan je eigen (al dan niet per ongeluk) piek trekken in het midden van de nacht wanneer er ruim veel capaciteit aanwezig was.
Daarna kan je elke dag de zelfde piek in spits trekken zonder fiscaal afgestraft te worden. Er is 0,0 incentive om je piek te beperkten nadat je 1x in de maand een uitschuiver hebt gehad.

Dat systeem is echt absurd in zijn huidige vorm. In een latere fase ga we sowieso naar een systeem waarbij een piek trekken in 'spitsuren' duurder wordt.

Als je het gemiddelde zou nemen, dan is dat niet anders dan je verbruik opnemen, hé. Zo'n "capaciteits"tarief is dan niet nuttig meer om apart te meten.

De bedoeling van dat tarief is overigens niet om je verbruik te doen dalen, maar om je te laten betalen voor de capaciteit die je wil hebben. ALs je zoveel toestellen hebt die tegelijk kunnen aanslaan, moet Fluvius daar de nodige capaciteit voor voorzien en dus de nodige infrastructuur voorzien. Dat kost véél geld, de productie op zich kost een héél stuk minder.
De capaciteit die Fluvius moet voorzien is relatief aan de dalmomenten op het net.
Als je 1x in een dalmoment een piek trekt kan je 'ongestraft' heel de maand dezelfde piek trekken op piekmomenten. Makes no sense.
 
Laatst bewerkt:
Je bekijkt het vanuit een verkeerd standpunt: je moet het beschouwen als een autosnelweg. Als je opeens met uw 10 auto's tegelijk erover wilt rijden is er een brede autosnelweg nodig. Of je die nu maar één keer alle 10 tegelijk gebruikt in de maand of dagelijks doet er niet toe, je hebt een baan nodig met 10 baanvakken. Beeld u nu dan in dat er miljoenen mensen zijn met allemaal 10 auto's...

Ik kan met mijn 10 auto's per ongeluk een
1x 15 minuten op de autosnelweg rijden (midden van de nacht wanneer er geen kat op baan is)
en ik moet evenveel peage (capaciteit) betalen als
een grootverbruiker kan met zijn 10 auto's iedere dag , ieder uur van de dag dezelfde autosnelweg gebruiken.

Hij zal meer diesel moeten betalen voor zijn verbruik (algemeen verbruik).
Maar zijn (peage) capaciteitstarief is hetzelfde ondanks dat er 95x meer gebruik van de capactiteit van maakt

Dus wat ga ik doen , met mijn 10 auto's de rest van de maand toch de autosnelweg op , ik heb ze toch betaald.
Waardoor er nog meer baanvakken nodig zijn (want als 1 miljoen mensen van hetzelfde gedacht dan zijn), want ik ga geen moeite meer doen om mijn auto's te spreiden over de dag want ik heb mijn abonnement toch al betaald.

Als je het gemiddelde zou nemen, dan is dat niet anders dan je verbruik opnemen, hé. Zo'n "capaciteits"tarief is dan niet nuttig meer om apart te meten.

Als je van iedere week of dag of 3 dagen het piekmoment zou nemen en daar het gemiddelde van zou gebruiken kom je op een veel eerlijker tarief. Dat is niet hetzelfde als algemeen verbruik he.

Misschien moet ik er niet over zagen 🥲
Ik verbruik niets en zou volgens hun berekeningen minder moeten betalen , maar het systeem klopt niet in mijn ogen.
 
Dus wat ga ik doen , met mijn 10 auto's de rest van de maand toch de autosnelweg op , ik heb ze toch betaald.
Waardoor er nog meer baanvakken nodig zijn (want als 1 miljoen mensen van hetzelfde gedacht dan zijn), want ik ga geen moeite meer doen om mijn auto's te spreiden over de dag want ik heb mijn abonnement toch al betaald.
maar ook dan zal je extra betalen per verbruik nog, dus er blijft evengoed een incentive om minder te verbruiken. Je hebt dus maar een deel betaalt
Obi Wan Kenobi zei:
Als je van iedere week of dag of 3 dagen het piekmoment zou nemen en daar het gemiddelde van zou gebruiken kom je op een veel eerlijker tarief. Dat is niet hetzelfde als algemeen verbruik he.
nee, dat is niet eerlijker, want dan betaal je minder dan wat je maximaal nodig hebt van bandbreedte op de energiesnelweg
Obi Wan Kenobi zei:
Misschien moet ik er niet over zagen 🥲
Ik verbruik niets en zou volgens hun berekeningen minder moeten betalen , maar het systeem klopt niet in mijn ogen.
Het eerlijkste systeem is dat ze:
- de productiekost verdelen volgens de productie die je hebt
- de aansluitingskost volledig doorrekenen op het moment dat je aansluit op het net
- de kost van het net (aanleg, onderhoud, ...) verdeelt volgens de maximale capaciteit die je wenst te halen

Dat verdeelt de 3 grote kosten die er zijn zo goed als mogelijk. En dat is ook wat er ruwweg nu gebeurt, met het voordeel dat je slechts betaalt wat je gemiddeld over 1 jaar verbruikt. Als men het "eerlijker" zou maken, dan zou je op voorhand moeten aangeven wat je maximum verbruik is en zouden toestellen uitvallen als je meer zou verbruiken dan wat je maximaal aangegeven had. Bij elke verhoging (die je op voorhand moet aanvragen) zou je dan de "volle pot" moeten betalen van de kost an de extra capaciteit. En dat betaal je dan inclusief de kost voor vernieuwing.

Nu zit je daar relatief dicht bij dat ideaal, maar kan je electriciteitsnet thuis niet beperkt worden, je kan onbeperkt verbruiken (allez, tot een héél hoog niveau, volgens je aansluiting die je thuis hebt).
 
Er is overigens ook een minimumpiek, ik vraag ze ook niet om een rijvak van 3 auto's te voorzien als ik maximum met 2 auto's rij. Ik betaal meer dan wat ik maximaal nodig heb van bandbreedte op de energiesnelweg. Hoe is dat dan eerlijk?
 
Terug
Bovenaan