Capaciteitstarief toch vanaf januari

Vriendin die de droogkast + wasmachine aanzet. Haar haren aan het föhnen is en ik die een koffie laat doorlopen.

That's it voor Maart 😅
Wees blij dat de piek nu al behaald is, ik heb mijn piek van januari op de 30e pas gehaald :/. Gelukkig niet veel hoger dan de overige pieken die maand.
 
Hier een piek van 10 kW omdat een aannemer het nodig vond van een elektrisch vuurtje in te steken om iets sneller te laten drogen net op het moment dat mijn warmtepomp aan de SWW run bezig was.
 
Ach ja, ik heb nog marge. Ik mag tot bijna 10kw piek gaan om break even te zijn met het oude systeem. Hoogste tot nu toe was 5,3kW.
 
Een vraagje.
Piekuren zijn hier van 6u in de ochtend tem 21u in de avond
Daluren zijn hier van 21u tem 6u in de ochtend

Stel
Tijdens de Piekuren is het piekverbruik 3 kW
Vanaf 21u steek ik mijn elektrische wagen in de laadbox en ik laad op aan 11 kW en tegen 6u in de ochtend is de wagen opgeladen.

- Volgens collega A zou het capaciteitstarief dan 3 kW zijn, want het piekverbruik voor de nacht (daluren) zou niet mee tellen voor het capaciteitstarief
- Volgens collega B zou het capaciteitstarief dan 11 kW zijn, want het piekverbruik voor de nacht zou wél mee tellen voor het capaciteitstarief

Wie heeft gelijk? Want volgend jaar heb ik een digitale meter en vanaf dan is dit voor mij van belang (nu dus nog niet, nu is het gewoon 2.5 kW).

Als ik het goed begrepen heb op de website van de vreg is het antwoord 'collega B'. Maar ik vraag het hier nog eens extra na, want het is allemaal weer lekker verwarrend :D
 
Laatst bewerkt:
6,88kW piek gehaald in augustus, in de namiddag dan nog...

en als ik die dag bekijk wat de zonnepanelen gedaan hebben dan hadden we om 3u in de namiddag nog 2,1kW input... da wil dus zeggen dat ik hier 9kW stroom staan verbruiken heb (zonder EV momenteel)

toch bijna onmogelijk? OF het moet zijn dat én de vaatwas opstond én het wasmachien, én de warmtepomp en ik nog es aan het koken was (wat ik niet was)
 
Achteraf is het nog moeilijk te vinden wat er op dat moment gebeurde.

Ik log mijn digitale meter in Home Assistant en Influx DB. Ook de wasmachine, EV en warmtepomp worden er in gelogd. Ik kan dan exact zien op mijn piek wat de toestellen aan het doen waren. Heel de zomer heb ik rond de 2.5kW. Enkel in augustus om 3.5kW omdat ik de wagen toen eens niet volgeladen kreeg door het slechte weer en we vertrokken op weekend. Dus ‘s nachts nog wat doorgeladen.
Vanaf oktober zal mijn piek wel stijgen eens de PV niet veel meer opbrengt en de warmtepomp zal verwarmen.
 
Max piek deze maand is met nog 1 dag te gaan 3,3 kW. Dat is volgens mij een normale piek?
Dat was de wasmachine aanzetten en eens een kwartierje stevig 'gamen' op de PC.
Ik moet proberen dat te vermijden maar ja 1 momentje even de aandacht verslappen en je hebt het al vlaggen :tongue:

Max piek deze maand voor de gemeenschap is 2,4 kW (ik laad elektrisch op via de gemeenschap maar ik doe dit nu aan 2,3 kW - ik heb dit gelimiteerd).
Die piek komt daarmee dus overeen.

Omdat ik op het einde van de rit de factuur moet splitsen tussen de gemeenschap en het elektrisch laden wil ik liefst de piek onder die 2.5 kW houden. Dan is de eindafrekening erg simpel op te stellen he want dan moet ik dus geen rekening houden met het capaciteitstarief voor de berekening.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben eens benieuwd wanneer (niet of maar wanneer) er capaciteitstarief gaat betaald moeten worden op injectie. Ik ben bijna zeker dat dat er op termijn ook gaat komen.
 
Ik ben eens benieuwd wanneer (niet of maar wanneer) er capaciteitstarief gaat betaald moeten worden op injectie. Ik ben bijna zeker dat dat er op termijn ook gaat komen.
Injectie wordt perfect gestuurd door de (dynamische, per uur) marktprijs, en Capaciteitstarief op je geïnjecteerde stroom wordt al betaald door de afnemer anyway, dus ik zie niet in hoe dit logischerwijs zou kunnen gebeuren...
 
Injectie wordt perfect gestuurd door de (dynamische, per uur) marktprijs, en Capaciteitstarief op je geïnjecteerde stroom wordt al betaald door de afnemer anyway, dus ik zie niet in hoe dit logischerwijs zou kunnen gebeuren...
Krijg jij per uur een andere marktprijs voor je injectie dan?
 
Krijg jij per uur een andere marktprijs voor je injectie dan?
Nog niet, maar ik zie dat wel binnen de komende vijf jaar de enige optie worden eerlijk gezegd. Er zijn al enkele dynamische injectiecontracten momenteel, dat aantal gaat enkel toenemen (en de huidige maandelijks geïndexeerde contracten gaat slinken denk ik).
 
Sinds oktober heb ik aldus een digitale meter

Piek oktober 3.3 kW
Piek november 3.6 kW (tot op heden)

Ik had weer 3.3 kW verwacht maar toch ergens een hogere piek gehad zonder iets speciaal te doen.
 
Terug
Bovenaan