Capaciteitstarief toch vanaf januari

Wat is daar absurd aan? Je betaalt voor de capaciteit die je vraagt. Voor Fluvius maakt dat niet uit dat je maar één keer 7,5 vraagt, ze moeten die capaciteit (ruwweg) het jaar rond voorzien. Het systeem is nu véél eerlijker dan vroeger, waar een persoon die een aansluiting vraagt voor 32A maar slechts zelden daar is, quasi niks betaalt, maar wel evenveel vraagt qua werken in de straat etc.

(zelf een gemiddelde van 7,32 op onze 2e woning trouwens, met "dank" aan de combinatie van een electrische boiler, een sauna en een kookvuur. Dus ik betaal zelf ook goed mee maar vind dat niet meer dan normaal)
Ik vind wel dat er een verschil is tussen een piek om 19h 's avonds op de piek of om 2h 's nachts wanneer het net amper belast is. Maar ze moeten ergens beginnen zeker?
 
Ik vind wel dat er een verschil is tussen een piek om 19h 's avonds op de piek of om 2h 's nachts wanneer het net amper belast is. Maar ze moeten ergens beginnen zeker?
Tuurlijk zijn er nog betere systemen, maar als je het nog een beetje behapbaar wil maken voor de gemiddelde mens, lijkt me het huidige niet zo slecht.
 
Tuurlijk zijn er nog betere systemen, maar als je het nog een beetje behapbaar wil maken voor de gemiddelde mens, lijkt me het huidige niet zo slecht.
De gemiddelde mens snapt momenteel nougabollen van het capaciteitstarief en impact op de factuur. Die trekken er zich dus ook niets van aan.
 
Inderdaad. Op kantoor zijn de 50 plussers daar de hele tijd over bezig en hoe duur dat wel niet zal zijn etc.
Als ik dan zeg dat mijn energie factuur net zal dalen er door (hoge afname/lage piek), dan denken ze dat ik het addertje nog niet gezien heb.
 
Inderdaad. Op kantoor zijn de 50 plussers daar de hele tijd over bezig en hoe duur dat wel niet zal zijn etc.
Als ik dan zeg dat mijn energie factuur net zal dalen er door (hoge afname/lage piek), dan denken ze dat ik het addertje nog niet gezien heb.

Same :laugh:

Tomski jongen, met uw warmtepomp thuis en uwen eletrieken auto: ge zijt geruineerd jong.

Euhm nee, ik mag zelfs een gemiddelde 10kW piek per maand trekken met mijn verbruik en nog goedkoper uitkomen dan vroeger.

"Gij gelooft nog in sprookskes!"

Ok dan zeker? :unsure:
 
Heb het thuis opgegeven. Mijn vrouw zet nog steeds meerdere kookplaten tegelijk vol open, de oven aan, eventueel de microgolf en als het past ook nog een wasmachine en/of droogkast. Gelukkig kan ze niet strijken tijdens het koken, want anders zou ze dat ook nog doen.
Mja soms is het ook gewoon nodig door het geval van het moment.

Ik kijk er ook niet veel meer naar. De zomermaanden zullen het gemiddelde wel wat naar beneden halen, maar nu zit ik toch gewoon aan 6-7.5 aan piek. Auto snachts opladen, warmtepomp die aangaat en het is al zover.
 
ik ga gewoon es wat moeten opletten in de winter dat ik mijn laadsnelheid van de auto wat lager zet als de warmtepomp van de woning 's nachts tegelijk moet draaien.
 
Tot nu toe vind ik het nog meevallen. Wij wonen 6 maanden in onze nieuwe woning (met warmtepomp, geen elektrische wagen) en komen nu gemiddeld uit op 2,7kw. Zal nog wel stijgen door de wintermaanden.

Deze maand hebben we voorlopig een piek van 4kw en in de zomer zijn deze pieken vrij laag, wat het gemiddeld naar beneden trekt.

Warmtepomp valt ook nog goed mee. Het is momenteel 0°C buiten en draait met een vermogen van 400w om gans de woning te verwarmen. Bij de opstart trekt die wel een 800-900w, maar nu draait die al 30 uur aan 1 stuk door.
Vandaag gaat een zonnige dag zijn, dus zal die wel uitvallen omdat het binnen gaat opwarmen door de zon.

Bij een warm water run trekt die wel wat meer vermogen, dan zit die eerder aan 1500w en dat voor 1 uur en 20 minuten. Warm water wordt hier gemaakt tussen 14:00 - 17:00.

Elke max piek dat er voorlopig is getrokken is puur door koken. Als ik ga kijken wanneer het voorviel lag de warmtepomp uit en wij starten ook geen andere toestellen tijdens het koken.

Gisteren de was ingegooid om die vandaag om 10:00 te laten starten, dan kan ik deze middag de was ophangen. :)

Ik hoor toch ook veel mensen er over klagen, terwijl ze niet eens weten hoeveel 1kw piek kost. Zolang de mensen maar kunnen klagen zeker. :)

Edit:
Gemiddeld maandpiek zal hoger liggen, want ik heb verschillende maanden lager dan 2,5kw. Dus die moet ik dan wel tellen aan 2,5kw.
Tenzij het minimum enkel geld op het totaal gemiddelde?
Anders kom ik nu uit op 3,03kw piek.
 
Laatst bewerkt:
2.7kw piek max, bij elektrisch koken? Da's netjes.
Merk van je kookplaat?
De pieken dat ik opnoem zijn uiteraard de max 15 minuut gemiddelde piek van een maand.
En de 2,7kw is het gemiddelde piek tot nu toe, op 6 maand. Hetgeen waar je uw capaciteitstarief op gaat betalen.
Uiteraard zal deze ook nog stijgen omdat de wintermaanden er nu aankomen (minder opbrengst zonnepanelen). Maar zoals ik later nog bij heb geschreven zal het eerder 3kw worden, omdat ik in de zomermaanden onder de 2,5kw zat.

Ik heb een Bora kookplaat. Die trekt wel meer als 2,7kw, maar geen 15 minuten aan een stuk. Anders zouden mijn potten liggen overkoken en mijn vlees aangebrand.
Net hetzelfde als een oven, als ik die opwarm tot 200°C, dan trekt die 5 minuten 3,5kw, maar eenmaal op temperatuur zakt dat verbruikt ineen. Verbruik is dan "0" en als die dan terug wat moet opwarmen stijgt dat verbruik terug voor misschien 45seconden en is het terug "0". Uw gemiddelde zakt dan ook in elkaar.
In de zomermaanden is er altijd wel opbrengst terwijl wij aan het koken zijn, dus dat heeft dan ook nog eens impact op de piek.
 
Heb het thuis opgegeven. Mijn vrouw zet nog steeds meerdere kookplaten tegelijk vol open, de oven aan, eventueel de microgolf en als het past ook nog een wasmachine en/of droogkast. Gelukkig kan ze niet strijken tijdens het koken, want anders zou ze dat ook nog doen.
Wij zetten nu ook wel de kookplaten, oven en evt. andere kooktoestellen op wanneer het moet. Ik ga niet eerst m'n vlezeke eten, 10min later mijn patatjes en pas daarna mijn groentjes. Dat moet allemaal tegelijk klaar zijn :D
Droogkast en wasmachine doen wij sowieso enkel overdag.
ik ga gewoon es wat moeten opletten in de winter dat ik mijn laadsnelheid van de auto wat lager zet als de warmtepomp van de woning 's nachts tegelijk moet draaien.
Of je neemt een laadpaal met instelbare load balancer/capaciteitstarief onderteuning. Ik heb die van mij nu op 4.5kW gezet omdat dit de piek is we voor november hadden door het koken. Dan laad de auto zo het kan en houdt die onze piek op 4.5kW. Als we beginnen koken, de warmtepomp start op of de wasmachine staat aan, dan gaat hij automatisch trager beginnen laden of eventjes pauzeren om de 4.5kW niet te overschrijden.
 
Wij zetten nu ook wel de kookplaten, oven en evt. andere kooktoestellen op wanneer het moet. Ik ga niet eerst m'n vlezeke eten, 10min later mijn patatjes en pas daarna mijn groentjes. Dat moet allemaal tegelijk klaar zijn :D
Droogkast en wasmachine doen wij sowieso enkel overdag.

Wij ook, maar mijn vrouw zet de pan voor het vlees al op als ze de kookpot voor de aardappelen opzet. Dat hoeft niet, want aardappelen koken duurt veel langer dan een stuk vlees bakken. Ze bakt dus vlees en houdt dat dan 'warm' op het vuur of in de oven zolang de aardappelen nog niet gaar zijn. Nu, onze max piek is altijd 4-5kWh, dus het maakt niet zoveel uiteindelijk.
Te weinig om me druk te maken.
 
Terug
Bovenaan