Capaciteitstarief toch vanaf januari

Wij zetten nu ook wel de kookplaten, oven en evt. andere kooktoestellen op wanneer het moet. Ik ga niet eerst m'n vlezeke eten, 10min later mijn patatjes en pas daarna mijn groentjes. Dat moet allemaal tegelijk klaar zijn :D
Droogkast en wasmachine doen wij sowieso enkel overdag.

Of je neemt een laadpaal met instelbare load balancer/capaciteitstarief onderteuning. Ik heb die van mij nu op 4.5kW gezet omdat dit de piek is we voor november hadden door het koken. Dan laad de auto zo het kan en houdt die onze piek op 4.5kW. Als we beginnen koken, de warmtepomp start op of de wasmachine staat aan, dan gaat hij automatisch trager beginnen laden of eventjes pauzeren om de 4.5kW niet te overschrijden.

Just, dat was ik al vergeten, die paal regelt dat idd.

Together with the SMA EV Charger, the Sunny Home Manager 2.0 provides blackout protection to prevent your home connection from
becoming overloaded. Anytime multiple loads are operating, the EV Charger automatically adjusts to the maximum permissible load,
remaining balanced and safe to the house connection.
 
Amai kheb dat hier is opgezocht en ons verbruik en piekverbruik lijkt mij gestoord hoog oO 7.7 kW in oktober
en verbruik per dag 37,756 kWh op maandag bvb. wat dus ne gemiddelde dag is.
 
Amai kheb dat hier is opgezocht en ons verbruik en piekverbruik lijkt mij gestoord hoog oO 7.7 kW in oktober
en verbruik per dag 37,756 kWh op maandag bvb. wat dus ne gemiddelde dag is.

Ligt toch maar aan wat je doet, elektrisch verwarmd of niet etc...
Ons elektriciteitsverbruik is gemiddeld 5-6kWh per dag (van het net, excl zonnestroom) in November. Verwarmen is op gas.
 
Amai kheb dat hier is opgezocht en ons verbruik en piekverbruik lijkt mij gestoord hoog oO 7.7 kW in oktober
en verbruik per dag 37,756 kWh op maandag bvb. wat dus ne gemiddelde dag is.
WP en/of EV-Hybride wagen?

In de koudere maanden ( november - februari, oktober reken ik hier eigenlijk wel niet bij) komen wij ook piekverbruik van 7-8-9 max kw meestal door combo geo WP met andere toestellen (wagen laad snachts)

Gemiddeld verbruik in deze periode ook vaak 30-40kwh met uitschieters tot boven de 50 waar dit in warmere maanden 15-25kwh zal schommelen.
Bij mij komt meestal neer op
-een base load van 3-4kwh/dag voor koelkast/diepvries/ventilatie/sluimerverbruik (bij afwezigheid dus)
-5-10 kwh verbruik (warm water, koken, huishouden,...)
-10kwh hybride wagen
-verwarming sterk afh. van temperatuur gaande van "0" tot +-25 kwh.

Afh van periode word dit wel (groten)deels opgevangen door zonnepanelen.

Ter vergelijking, grote goed geisoleerde woning met geo WP en hybride wagen:
maandag was het bij mij 36,6 met piek van 5,8kwh (door poetsvrouw i.c.m. WP) Netafname 36,2kwh, zonnepanelen hebben de 0,4kwh bijgedragen;-)

Dinsdag 43,5 verbruik, piek 4,8kw, netafname 25,6 door de zonnepanelen.
 
7.7kW is wel wat veel voor een warmtepomp alleen. Misschien is uw elektrisch element te vroeg bijgesprongen? Ik zou het in de gaten houden de komende dagen.
Voor een warmtepomp alleen uiteraard wel maar als deze WP opspringt als uw friteuse aan het opwarmen is voor de kroketjes en ondertussen het varkenshaasje in de oven steekt zal je al niet teveel lampen moeten laten branden of je komt nog hoger...
 
Voor een warmtepomp alleen uiteraard wel maar als deze WP opspringt als uw friteuse aan het opwarmen is voor de kroketjes en ondertussen het varkenshaasje in de oven steekt zal je al niet teveel lampen moeten laten branden of je komt nog hoger...
Maar met 37kWh verbruik op een dag lijkt me dat wel veel. Tenzij je voor 50 man kookt, een elektrische vuurtje een hele dag aan hebt, of een EV aan het laden ben. Maar zonder specifieker te monitoren, gaan we het nooit weten.
 
Amai kheb dat hier is opgezocht en ons verbruik en piekverbruik lijkt mij gestoord hoog oO 7.7 kW in oktober
en verbruik per dag 37,756 kWh op maandag bvb. wat dus ne gemiddelde dag is.
Maandag was ook een koude grijze donkere dag met heel veel regen. Zelfs als je zonnepanelen had zullen ze die dag bijna niks opgebracht hebben. Op een koude grijze winterdag haal ik ook wel 40 kWh hoor.
 
Ik ben eens benieuwd en vraag online via fluvius mijn verbruikshistoriek op, Er wordt gevraagd wat ik juist wil weten, dus ik geef aan, dag, maand, uur en kwartierverbruik.
Daarna krijg ik de melding dat er momenteel nog geen kwartiermetingen uitgevoerd worden maar na deze aanvraag het wel zal beginnen doen.
Dus ik begrijp het nu niet goed, ik dacht sinds ik mijn digitale meter heb (03/23) dat mijn kwartierpiekvermogen al werd doorgegeven om mijn capaciteitstarief te berekenen maar blijkbaar niet? Wanneer dan wel? Ik ben niet meer mee. Iemand die wat uitleg kan geven?

Edit: Nu toch mijn piekvermogens gevonden op de site, van maart tot september ongeveer gemiddeld 2.5-3KW piek, oktober 6.5kw
 
Laatst bewerkt:
7.7kW is wel wat veel voor een warmtepomp alleen. Misschien is uw elektrisch element te vroeg bijgesprongen? Ik zou het in de gaten houden de komende dagen.

Voor een warmtepomp alleen uiteraard wel maar als deze WP opspringt als uw friteuse aan het opwarmen is voor de kroketjes en ondertussen het varkenshaasje in de oven steekt zal je al niet teveel lampen moeten laten branden of je komt nog hoger...

Maar met 37kWh verbruik op een dag lijkt me dat wel veel. Tenzij je voor 50 man kookt, een elektrische vuurtje een hele dag aan hebt, of een EV aan het laden ben. Maar zonder specifieker te monitoren, gaan we het nooit weten.
Was uiteraard wel een reply op jou bericht met 7,7Kw piekvermogen en TS zei toch nergens dat piekvermogen van WP alleen is? Dan tel je gewoon het vermogen van alle apparaten die gelijktijdig energie vragen en zit je het i.c.m. met een WP vrij snel aan dergelijk vermogen.

In jou reply verwijs je dan weer naar de 37kwh op dagbasis. Met een WP en gewoon verbruik is een dagverbruik van 37kwh m.i. niet echt abnormaal. Zonder WP was dit inderdaad wel vrij hoog maar als het echt koud is kom je met die 37kwh mogelijks zelfs niet toe louter voor verwarming (afh. van type WP, Cop, temperatuur, gebouw,...)
 
Ik ben eens benieuwd en vraag online via fluvius mijn verbruikshistoriek op, Er wordt gevraagd wat ik juist wil weten, dus ik geef aan, dag, maand, uur en kwartierverbruik.
Daarna krijg ik de melding dat er momenteel nog geen kwartiermetingen uitgevoerd worden maar na deze aanvraag het wel zal beginnen doen.
Dus ik begrijp het nu niet goed, ik dacht sinds ik mijn digitale meter heb (03/23) dat mijn kwartierpiekvermogen al werd doorgegeven om mijn capaciteitstarief te berekenen maar blijkbaar niet? Wanneer dan wel? Ik ben niet meer mee. Iemand die wat uitleg kan geven?
Of misschien geeft de digitale teller gewoon 1x per maand de piek door. Dan heb je geen data nodig per kwartier om de capaciteitstarief te berekenen.
 
In jou reply verwijs je dan weer naar de 37kwh op dagbasis. Met een WP en gewoon verbruik is een dagverbruik van 37kwh m.i. niet echt abnormaal. Zonder WP was dit inderdaad wel vrij hoog maar als het echt koud is kom je met die 37kwh mogelijks zelfs niet toe louter voor verwarming (afh. van type WP, Cop, temperatuur, gebouw,...)
Dat kan, ik geef maar aan dat je het best in de gaten houdt. Als het bivalentiepunt verkeerd ingesteld staat, zal er meer verbruikt worden dan nodig. Maar misschien is het normaal. Dat kun je alleen maar te weten komen door de boel extra in het oog te houden.
Maandag is hier 8.5kWh naar de warmtepomp gevloeid en mijn piek was 4.7kW toen er gekookt werd. Totaal verbruik voor die dag was 18kWh. Als ik dan 37kWh op een dag zie passeren terwijl de EV niet geladen heeft, dan weet ik dat er iets mis is.
 
Heb het thuis opgegeven. Mijn vrouw zet nog steeds meerdere kookplaten tegelijk vol open, de oven aan, eventueel de microgolf en als het past ook nog een wasmachine en/of droogkast. Gelukkig kan ze niet strijken tijdens het koken, want anders zou ze dat ook nog doen.
Idem😅
 
Iets dat nu ik nu al even het zitten zoeken maar niet in tabelvorm vindt. Als mijn piekverbruik 5,2kW a 5,7kW is, in welke schaal val ik dan? Ik weet dat het minimum 2,5 is. Maar wat zijn de niveaus die erop volgen?
 
Terug
Bovenaan