Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
).
Ondanks er is gesproken over van firma veranderen die minder vaak zou maaien heeft de meerderheid toch weer beslist dat het hetzelfde blijft. (Spoiler: het zit hier vol boomers.)Bedoelde eerder alle bijen (die honing maken), ook wilde ...Zijn honingbijen niet net mee een oorzaak van het bijenprobleem? De wilde bij wordt hierdoor verdreven had ik eens gelezen.
En de honingbij overleeft sowieso wel door imkers.

Mijn tuin grenst aan een soort van verwilderde weide waar Natuurpunt jaren terug als afscheiding de geschikte bomen heeft geplant, en zelfs toen we dit huis net hadden gekocht en de tuin zowat 99% gras was zag ik hier meer insecten dan vroeger bij mijn ouders in zo'n tuin tussen de andere huizen aan een steenweg.Ik heb eigenlijk vrij veel bijen. Ik heb een paar vierkante meter lavendel en daar zitten er permanent veel bijen op, ook op de frambozenstruiken zitten er veel bijen en veel insecten in het algemeen eigenlijk. Ik heb nochtans geen grote tuin maar ik woon vlak achter een park waardoor ik denk dat de insecten van dat park al snel eens overvliegen naar mijn tuin
Ik denk niet dat er één oorzaak is eigenlijk. Particulieren kunnen sommige zaken niet meer aankopen, maar als ik me niet vergis zijn van wat professionele middelen de gevolgen niet zo duidelijk. Maar veel zaken spelen, en alles is verbonden. De stikstofuitstoot zorgt ervoor dat sommige planten het te goed doen en anderen wegconcurreren, minder diversiteit maakt het dan moeilijker voor dieren die net die planten nodig hadden. Landbouw is ook intensiever geworden, vroeger had je vaak nog houtkanten aan/tussen velden. Lichtvervuiling zou zelfs een effect kunnen hebben op sommige insecten. En de klimaatverandering, of tenminste vreemd weer, zal ook wel zijn duit in het zakje doen, alsook allerhande exoten die hier vroeger niet overleefden en nu wel de concurrentie kunnen aangaan.Worden er dan nog zoveel pesticiden gebruikt? Als particulier kan je toch die schadelijke producten niet meer aankopen, en voor de rest denk ik dat het gebruik door professionelen en overheden toch ook geminderd is?
Ik vermoed dat gelijkaardige zaken spelen als hierboven, minder insecten is ook minder voedsel, dan nog wat ziektes (denk dat er bij merels een ziekte rondging). Eksters, kauwen, kraaien, ... dat zijn intelligente opportunisten die desnoods eten uit een vuilbak gaan halen dus die zullen zich beter kunnen aanpassen denk ik.Ook nog even terzijde. Ik vind dat de diversiteit aan vogels in en rond de tuin ook enorm geminderd is. Vroeger zaten hier spreeuwen, lijsters, winterkoninkjes, groenlingen, sijsjes, ... Tegenwoordig zo goed als enkel nog kauwen, kraaien en eksters. Een twintig jaar geleden zag ik die kauwen trouwens nooit, van waar komen die beesten ineens?
Worden er dan nog zoveel pesticiden gebruikt? Als particulier kan je toch die schadelijke producten niet meer aankopen, en voor de rest denk ik dat het gebruik door professionelen en overheden toch ook geminderd is?
Dit 100%, ook hier een gezonde halfwilde tuin met een mooie variatie aan geleedpotigenMoesten mensen nu eens wat meer bij insectvriendelijke tuinen aanleggen ipv al die grasmatjes. Ik heb maar een klein tuintje en veel planten hiervoor en het zit hier in de zomer altijd vol met bijen en hommels.

Worden er dan nog zoveel pesticiden gebruikt? Als particulier kan je toch die schadelijke producten niet meer aankopen, en voor de rest denk ik dat het gebruik door professionelen en overheden toch ook geminderd is?
Ook nog even terzijde. Ik vind dat de diversiteit aan vogels in en rond de tuin ook enorm geminderd is. Vroeger zaten hier spreeuwen, lijsters, winterkoninkjes, groenlingen, sijsjes, ... Tegenwoordig zo goed als enkel nog kauwen, kraaien en eksters. Een twintig jaar geleden zag ik die kauwen trouwens nooit, van waar komen die beesten ineens?

Een paar jaar geleden waren er 3 bijenkorven dood die het dicht bij het akker naast de tuin zich bevonden.Worden er dan nog zoveel pesticiden gebruikt? Als particulier kan je toch die schadelijke producten niet meer aankopen, en voor de rest denk ik dat het gebruik door professionelen en overheden toch ook geminderd is?
Ook nog even terzijde. Ik vind dat de diversiteit aan vogels in en rond de tuin ook enorm geminderd is. Vroeger zaten hier spreeuwen, lijsters, winterkoninkjes, groenlingen, sijsjes, ... Tegenwoordig zo goed als enkel nog kauwen, kraaien en eksters. Een twintig jaar geleden zag ik die kauwen trouwens nooit, van waar komen die beesten ineens?
Maar vooral ook, waar zit de kruisspin?
Vroeger was het op elke hoek, op elke plant uitkijken, of er geen dikke kruisspin hing.
Nu, sporadisch zie ik er nog eens eentje hangen.