Bye bye bij?

Moesten mensen nu eens wat meer bij insectvriendelijke tuinen aanleggen ipv al die grasmatjes. Ik heb maar een klein tuintje en veel planten hiervoor en het zit hier in de zomer altijd vol met bijen en hommels.

De bijen vallen hier goed mee dit jaar, meer dan vorig jaar heb ik de indruk, maar toen hadden we er opvallend weinig. Wat dit jaar dan weer opvalt is dat we veel minder vlinders hebben. Enkele atalantas en af en toe een koolwitje, terwijl we andere jaren veel meer en vooral veel meer soorten vlinders hadden. Twee jaar terug zaten er hier simultaan 3 koninginnenpages, vorig jaar nog 1, dit jaar geen. Onze buur zet de voortuin ook altijd vol met bloemen die vlinders aantrekken, maar ook daar is het triestig gesteld.

Er staat ook wel gigantisch veel klaver tussen het gras dit jaar, dat zal de bijen ook wel aantrekken.

Hier zit het ook vol bijen en vlinders. Wat borders en perken verspreid door de tuin met insect vriendelijke planten naast ook wat gras voor de kinderen en wat bomen en hagen.

Een verwilderde bloeiende vierkante meter oregano voorziet momenteel tientallen bijen van werk.

De boomer buurman met gemillimeterd gazon en buxushaag, geen onkruid noch bloem te bekennen, en bidon met weet ik veel welke sproeirommel op zijn rug beziet onze tuin altijd hoofdschuddend maar zijn tuin uit de boekskes is wel zo dood als een pier (zelfs dat leeft daar misschien niet in de bodem :unsure: ).

De tuin hier is deels gemeenschappelijk en over het gras hebben wij helaas weinig zeggenschap. Het wordt hier maandelijks gemaaid door een firma. 🙄 Ondanks er is gesproken over van firma veranderen die minder vaak zou maaien heeft de meerderheid toch weer beslist dat het hetzelfde blijft. (Spoiler: het zit hier vol boomers.)
Wat ik nu zelf doe is insectvriendelijke potplanten plaatsen zoals lavendel. Helaas heb ik behalve één bijtje nog geen enkel insect eraan gezien (en dat was dan heel kort, want de kat zat het al achterna). Nu, ik ben van plan nog meer potplanten te plaatsen.

Laatst bewerkt:
Dat het al jaren niet goed gaat met de bijen is al lang geweten.
Mijn ouders hebben een 10 tal bijenkorven.
De overheid werkt ook wel tegen bij de varrao bestrijding. . Je kunt dit sinds enkele jaren enkel kopen bij de apotheek, dit kost hier 48 euro voor 5 korven en velen zien dit niet zitten. Ze maken het ons moeilijk. Waarom ze dit gedaan hebben weet ik niet. Terwijl dit in Frankrijk 28 a 30 euro kost voor t zelfde.

We hebben weinig bijensterfte (deze winter geen bijenkorf sterfte) maar door de pesticiden en de varroa zijn er een paar korven wel zwak.

Voor de Aziatische hoornaars. Sinds vorig jaar hebben een hoornaarval en hebben we er al een paar gevangen. (Eens gevangen, dan we ze in de diepvriezer)

Laatst bewerkt:
Hier toch ook minder bijen ondanks er meer en meer planten staan die bijen aantrekken. Maar ook veel minder wespen en andere insecten dus ik geloof wel dat het natte jaar zijn tol eist (en mijn insectenhotel dat tijdens een storm gevallen is en onder water is komen te staan zal er ook geen goed aan gedaan hebben).

Zijn honingbijen niet net mee een oorzaak van het bijenprobleem? De wilde bij wordt hierdoor verdreven had ik eens gelezen.
En de honingbij overleeft sowieso wel door imkers.
Bedoelde eerder alle bijen (die honing maken), ook wilde ...

Ik kijk vooral naar het bos omdat m'n tuin geen maatstaf is met nogal weinig bloemen en hij is ook niet groot.
Vorig jaar leek vooral een echt dieptepunt, 3 bijen gezien incl hommels op de ganse zomer :S
Dit jaar is (lijkt) het een klein beetje beter. We zien natuurlijk niet de gans populatie, maar die is er dus mogelijks vrij slecht aan toe.

Viel op hoe weinig vlinders ook daarnet, wel een paar.

Is er een stuk grond van de gemeente waar er niets mee gedaan wordt, stuur een mail naar de burgemeester en vraag of ze volgend jaar wilde bloemen willen zaaien.
We kennen iemand die een paar stukken in zijn tuin (hij heeft een grote tuin) gezaaid heeft met wilde bloemen.
leuk om het aantal en # insecten te zien die op die wilde bloemen gaan.

Ik heb eigenlijk vrij veel bijen. Ik heb een paar vierkante meter lavendel en daar zitten er permanent veel bijen op, ook op de frambozenstruiken zitten er veel bijen en veel insecten in het algemeen eigenlijk. Ik heb nochtans geen grote tuin maar ik woon vlak achter een park waardoor ik denk dat de insecten van dat park al snel eens overvliegen naar mijn tuin

Ik heb eigenlijk vrij veel bijen. Ik heb een paar vierkante meter lavendel en daar zitten er permanent veel bijen op, ook op de frambozenstruiken zitten er veel bijen en veel insecten in het algemeen eigenlijk. Ik heb nochtans geen grote tuin maar ik woon vlak achter een park waardoor ik denk dat de insecten van dat park al snel eens overvliegen naar mijn tuin
Mijn tuin grenst aan een soort van verwilderde weide waar Natuurpunt jaren terug als afscheiding de geschikte bomen heeft geplant, en zelfs toen we dit huis net hadden gekocht en de tuin zowat 99% gras was zag ik hier meer insecten dan vroeger bij mijn ouders in zo'n tuin tussen de andere huizen aan een steenweg.

Bijen en vooral vlinders zie ik steeds minder.

Dit jaar ook weinig wespen. Anders een pest.

Maar vooral ook, waar zit de kruisspin?
Vroeger was het op elke hoek, op elke plant uitkijken, of er geen dikke kruisspin hing.
Nu, sporadisch zie ik er nog eens eentje hangen.

--
Ik dacht, zo'n dramatisch nieuws zet me aan tot googling.

En kijk eens aan:

Het aantal kruisspinnen in West-Europa is met maar liefst 99% gedaald in enkele decennia. Spinnen zijn voor hun voedsel bijna volledig afhankelijk van vliegende insecten. “Het wijdverspreide verlies van vliegende insecten in grote delen van Europa heeft een negatieve invloed op het voortbestaan van spinnen.

Een drama is het. Vaarwel kleine vriendjes.

Laatst bewerkt:
Worden er dan nog zoveel pesticiden gebruikt? Als particulier kan je toch die schadelijke producten niet meer aankopen, en voor de rest denk ik dat het gebruik door professionelen en overheden toch ook geminderd is?

Ook nog even terzijde. Ik vind dat de diversiteit aan vogels in en rond de tuin ook enorm geminderd is. Vroeger zaten hier spreeuwen, lijsters, winterkoninkjes, groenlingen, sijsjes, ... Tegenwoordig zo goed als enkel nog kauwen, kraaien en eksters. Een twintig jaar geleden zag ik die kauwen trouwens nooit, van waar komen die beesten ineens?

Vlinders hebben er dit jaar serieus van langsgekregen inderdaad, ik zie sporadisch eens eentje voorbij vliegen.

Worden er dan nog zoveel pesticiden gebruikt? Als particulier kan je toch die schadelijke producten niet meer aankopen, en voor de rest denk ik dat het gebruik door professionelen en overheden toch ook geminderd is?
Ik denk niet dat er één oorzaak is eigenlijk. Particulieren kunnen sommige zaken niet meer aankopen, maar als ik me niet vergis zijn van wat professionele middelen de gevolgen niet zo duidelijk. Maar veel zaken spelen, en alles is verbonden. De stikstofuitstoot zorgt ervoor dat sommige planten het te goed doen en anderen wegconcurreren, minder diversiteit maakt het dan moeilijker voor dieren die net die planten nodig hadden. Landbouw is ook intensiever geworden, vroeger had je vaak nog houtkanten aan/tussen velden. Lichtvervuiling zou zelfs een effect kunnen hebben op sommige insecten. En de klimaatverandering, of tenminste vreemd weer, zal ook wel zijn duit in het zakje doen, alsook allerhande exoten die hier vroeger niet overleefden en nu wel de concurrentie kunnen aangaan.

Voor honingbijen specifiek komt daarbovenop dan die varroamijt en de Aziatische hoornaar.
Ook nog even terzijde. Ik vind dat de diversiteit aan vogels in en rond de tuin ook enorm geminderd is. Vroeger zaten hier spreeuwen, lijsters, winterkoninkjes, groenlingen, sijsjes, ... Tegenwoordig zo goed als enkel nog kauwen, kraaien en eksters. Een twintig jaar geleden zag ik die kauwen trouwens nooit, van waar komen die beesten ineens?
Ik vermoed dat gelijkaardige zaken spelen als hierboven, minder insecten is ook minder voedsel, dan nog wat ziektes (denk dat er bij merels een ziekte rondging). Eksters, kauwen, kraaien, ... dat zijn intelligente opportunisten die desnoods eten uit een vuilbak gaan halen dus die zullen zich beter kunnen aanpassen denk ik.

Ik bestrijd onkruid met azijn (laat onkruid verbranden in volle zon) en strooizout. Ik vermoed dat dat niet veel gezonder is voor de bodem want het helpt toch wel goed, zijn spotgoedkoop en makkelijk te verkrijgen.

Moesten mensen nu eens wat meer bij insectvriendelijke tuinen aanleggen ipv al die grasmatjes. Ik heb maar een klein tuintje en veel planten hiervoor en het zit hier in de zomer altijd vol met bijen en hommels.
Dit 100%, ook hier een gezonde halfwilde tuin met een mooie variatie aan geleedpotigen :)

i-3qgpjGN-XL.jpg

i-mZbVWBS-XL.jpg

i-d8t5H35-XL.jpg

Mijn buurman heeft >1000m2 gazon. Ik heb hem er nog nooit in gezien als recreatieve activiteit... en zijn kinders ook niet. Ik zie hem enkel maaien, verticuteren, mesten, sproeien, sproeien, sproeien... :laugh:

Ik heb de moestuin in het midden van de pelouse. Rondom 1m met bijenbloemen die ik zaai. In de moestuin wat veldjes met snijbloemen om de madam content te houden.

Ik heb hier bijen en vlinders en egels en kikkers en konijnen en hazen en herten en weet ik veel wat.

Een paar jaar geleden waren er 3 bijenkorven dood die het dicht bij het akker naast de tuin zich bevonden.
Een paar dagen eerder had de boer gesproeid.. maar begin dit eens te bewijzen

Maar vooral ook, waar zit de kruisspin?
Vroeger was het op elke hoek, op elke plant uitkijken, of er geen dikke kruisspin hing.
Nu, sporadisch zie ik er nog eens eentje hangen.

Ik heb dan weer een plaag van kruisspinnen, overal zitten ze. Ik heb zelfs deze ochtend 1tje verhuisd van de badkamer naar buiten :unsure:

Ik heb al twee maand een slakkenplaag van extra slijmerige slakken (niet de oranje maar gele). Niet te doen. Ze komen zelfs binnen in de keuken om te eten van het eten van mijn katten.

Terug
Bovenaan