Citronella/Munt etc als wespenafweer

Squidward

Redacteur
Na 15 maanden moeten we er van uit gaan dat twee Buxus struiken in onze tuin echt wel zaliger zijn. (Waren al ziek toen we het huis kochten dus reken op meer dan 2 jaar, lijkt mij overleden).
De wespen-free-for-all klimop is weg dus dat maakt drie plaatsen waar we iets nieuws kunnen zetten.
Een wesp-vrije tuin vraag ik zeker niet, maar wesp-luw zou tof zijn. Op dit moment staan er behalve evergreen struiken vooral Rhododendron, Hortensia en een paar soorten Japanse/Aziatische rozen en die trekken bijtjes aan (die zijn welkom). Ik lees dat bijvoorbeeld Citronella, Munt of Eucalyptus wespen afweren. Is het dan een goed idee om effectief 1 tot 3 vrije plaatsen te gaan beplanten met deze of is het effect eigenlijk maar zo-zo en kan ik net zo goed twee potten munt voor de ramen zetten waar ik wespen wil uithouden?
Ik zou anders graag meer bloemen genre ‘je krijgt er een prachtig geurende tuin van’ willen planten máár voor minder wespen geef ik dat wel graag op.
Onze tuin heeft een fantastisch diverse bevolking dus ik wil geen chemische toer op. Maar ik wil ook niet de herhaling van vorig jaar waar mijn raam Oekraïne was en die wespen allemaal Rus.
 
10 meter verderop een pot met suikerwater zetten en al je wespen gaan wel weten waar ze moeten zitten in plaats van rond je hoofd.
 
Qua wespenval al vanalles geprobeerd. Heeft het meeste effect, echt een gigantisch verschil met andere, zijn waterijsjes. Nadat ik de gevallen Callippo van de zoon in de wespenval had gestoken zat dat ding een dag later plots stampvol.
 
Je kan ze beter omarmen dan verweren/doden want ze behoren tot de bestuivers, en in deze tijd is dat toch wel belangrijk. Bovendien zijn er bijen en zweefvliegen - ook belangrijke bestuivers -die op wespen lijken. Dus dat zou jammer zijn als die ook gedood worden.

Zet gewoon voldoende planten in de tuin en zet deze niet te dicht bij het terras of raam en dan gaan ze eerder naar daar en dan ga je er amper last van hebben.
 
Je kan ze beter omarmen dan verweren/doden want ze behoren tot de bestuivers, en in deze tijd is dat toch wel belangrijk. Bovendien zijn er bijen en zweefvliegen - ook belangrijke bestuivers -die op wespen lijken. Dus dat zou jammer zijn als die ook gedood worden.

Zet gewoon voldoende planten in de tuin en zet deze niet te dicht bij het terras of raam en dan gaan ze eerder naar daar en dan ga je er amper last van hebben.
Dood moeten ze idd niet, ik trek de lijn op mijn raam te kunnen openzetten zonder dat ze binnen een familiebijeenkomst houden en dat liep wat de spuigaten uit: raam op een kier en ‘bonzzzzzour’ met vijf in een keer.
 
Dood moeten ze idd niet, ik trek de lijn op mijn raam te kunnen openzetten zonder dat ze binnen een familiebijeenkomst houden en dat liep wat de spuigaten uit: raam op een kier en ‘bonzzzzzour’ met vijf in een keer.
Vliegenramen werken ook tegen wespen he :unsure:

Hier zitten vrij veel wespen maar ik heb ze nog nooit binnen gezien. Soms als wat eens buiten eten komen ze wel eens piepen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Vliegenramen werken ook tegen wespen he :unsure:

Hier zitten vrij veel wespen maar ik heb ze nog nooit binnen gezien. Soms als wat eens buiten eten komen ze wel eens piepen.

Vliegenramen inderdaad. Lidl heeft er en die zijn niet zo duur. Ooit eens gekocht toen ik de oude ramen nog had. Het is wel een geprul om in elkaar te zetten :unsure:
 
Niet echt een vraag over wespen, maar kunnen bijen steken, en is dat erger als een wespensteek als die steken?

Al een week lang zet ik mij in nen tuin stoel in den hof en komt daar een soort van bij, in een tic-tac vorm, dus geen wespentaille ofzo, constant boven mijne kop hangen gelijk nen drone...

Precies of het staat da bischke niet aan dat ik mij daar kom zetten... Ik dacht enkele weken geleden gezien te hebben dat zulke bijen aan het circuleren waren tegen de muur van de tuin, én dacht zelf 2 keer gezien te hebben dat er eentje in een spouw gat van de muur ging...

Maken zulke bijen nesten in gaten van muren? En is dit eentje die het gevaar voor het nest komt scouten? Elke keer als ik ff op mijn gemak wil zitten komt da vervelend geluid rond mijne kop...

Ik zal niet zeggen dat het zich agressief gedraagt, maar storend is het dus wel, ik heb al een paar keer een zetje kunnen geven (lees weggeslagen) en dan was ie ff weg...

Echt bijna op het randje zo vervelend als wespen vind ik...
 
Niet echt een vraag over wespen, maar kunnen bijen steken, en is dat erger als een wespensteek als die steken?

Al een week lang zet ik mij in nen tuin stoel in den hof en komt daar een soort van bij, in een tic-tac vorm, dus geen wespentaille ofzo, constant boven mijne kop hangen gelijk nen drone...

Precies of het staat da bischke niet aan dat ik mij daar kom zetten... Ik dacht enkele weken geleden gezien te hebben dat zulke bijen aan het circuleren waren tegen de muur van de tuin, én dacht zelf 2 keer gezien te hebben dat er eentje in een spouw gat van de muur ging...

Maken zulke bijen nesten in gaten van muren? En is dit eentje die het gevaar voor het nest komt scouten? Elke keer als ik ff op mijn gemak wil zitten komt da vervelend geluid rond mijne kop...

Ik zal niet zeggen dat het zich agressief gedraagt, maar storend is het dus wel, ik heb al een paar keer een zetje kunnen geven (lees weggeslagen) en dan was ie ff weg...

Echt bijna op het randje zo vervelend als wespen vind ik...
Bijen kunnen steken maar sterven dan doorgaans dus die zijn meestal niet agressief, in tegenstelling tot wespen.

Wat jij beschrijft klinkt als een soort metselbij, een solitaire bij en ook niet agressief zover ik weet.
 
0RJFCDi.jpeg


Hier is hem, de snoodaard...

Elke keer als ik buiten ga komt mijn nieuw huisdier mij gezelschap houden :ROFLMAO:
 
T'is een bij (achtige) niet echt fel geel, maar twas wel degelijk geel met zwarte lijnen afgewisseld...

Derjust vloog ze pal voor mijn gezicht, en denk idd dat het de soort moet zijn die @Sylverscythe gezegd heeft, toch in diene slag, ze had ook heel wat borsthaar derop :unsure:

Foto is van 2 tal meter getrokken
 
T'is een bij (achtige) niet echt fel geel, maar twas wel degelijk geel met zwarte lijnen afgewisseld...

Derjust vloog ze pal voor mijn gezicht, en denk idd dat het de soort moet zijn die @Sylverscythe gezegd heeft, toch in diene slag, ze had ook heel wat borsthaar derop :unsure:

Foto is van 2 tal meter getrokken
Ik had het hierop: https://www.natuurpunt.be/pagina/gehoornde-metselbij
Die zie ik veel op dit moment, de piek was wel al twee weken terug. Die zoeken effectief gaatjes in stenen en hout om eieren te leggen en vullen dit dan op. Er zijn natuurlijk ook andere soorten die het zouden kunnen zijn.

Maar die hebben geen lijnen, gewoon nogal wollig met zwart en dan een oranje achterlijf dat geler wordt wanneer ze ouder zijn.
 
Ik kon gene close-up nemen, is ook maar al vliegend da ge dat beestje ziet, dus kan het niet met zekerheid zeggen
 
0RJFCDi.jpeg


Hier is hem, de snoodaard...

Elke keer als ik buiten ga komt mijn nieuw huisdier mij gezelschap houden :ROFLMAO:
Zweefvlieg, geen bij, op basis van de foto. Zweefvliegen kunnen inderdaad nogal irritant zijn omdat ze graag "pronken" met het stilhangen, en als dat vlak naast je hoofd is hoor je dat idd. Volledig onschadelijk, dat wel.

Metselbijen gaan nooit zo stil hangen tenzij vlak voor hun nestje en dan nog duurt het niet lang. Ze zijn echt rossig en zwart van kleur, helemaal anders dan op jouw foto:

DSCF6856-L.jpg

 
Terug
Bovenaan