Burnout ervaringen, verhalen...

Hier op het werk zie ik collega's bij bosjes uitvallen en dat is dan de ambtenarij waar er zogezegd niet gewerkt wordt, de laatste tijd is het echt erg geworden. Vaak ook dezelfde generatie (30'ers) die thuis met kleine kinderen zitten. Zelf enkele jaren terug bewust gekozen voor een andere functie met op papier meer verantwoordelijkheden maar in de praktijk wel minder stress omdat ik ook op het randje zat. Nu, daar is ook maar schot in de zaak gekomen omdat ik elders ben gaan solliciteren, anders zat ik waarschijnlijk nog altijd in mijn oude functie (of ziek thuis dus).
Ik zie bij ons vooral zeer jonge mensen uitvallen. Momenteel 3 gevallen in ons team, alle 3 nog geen 2 jaar van de unifbanken. Vraag mij soms af of heel die covidperiode en hybrid working het voor schoolverlaters niet extra lastig maakt.
Daarnaast speelt voor die generatie de druk van social media des te fel. We leven in een maatschappij waarin je nooit echt ‘vrij’ bent, continu aan een scherm geketend waarin naast een e-mail, een post op social media of een bericht op messenger/whatsapp onmiddellijk een reactie verwacht.

We leven in een maatschappij waarin je nooit echt ‘vrij’ bent, continu aan een scherm geketend waarin naast een e-mail, een post op social media of een bericht op messenger/whatsapp onmiddellijk een reactie verwacht.
Ik heb voor mezelf uitgemaakt, emails komen niet op mijn GSM. Relatief hard, maar ik kan zelfs niet aan mijn mails vanop mijn GSM omdat ik altijd mijn authenticator nodig heb (die op mijn laptop staat). Ik heb dit bij mijn nieuwe job zo gedaan, en ik moet zeggen we zijn nu een half jaar verder. Ik ervaar een heleboel rust hierdoor. Ik kan mij 's avonds een pak beter concentreren om effectief bezig te zijn met wat er allemaal voor mij aan het afspelen is, in het nu zijnde. Film samen kijken in de zetel, verveeld saai moment, bam: email doos open. Reclame die niet doorspoelbaar is: rood bolleke op de mail doos. Iedereen kent het. Ongezond eigenlijk. Ik ben nog steeds verbaasd hoeveel impact het feitelijk op mij heeft om gewoon cold turkey te deconnecteren van die mail box. Wat een mentaal vergif feitelijk.

Wat ik wel doe als tegenprestatie is als alles een beetje rustig is (na 22:00), dan neem ik de tijd om de laatste zaken nog bij te lezen. Vind ik persoonlijk fijn dat ik mijn volgende werkdag kan beginnen met een quasi bijgewerkte inbox. Ik bekijk alles wat er moet gelezen worden en zet emails klaar om de dag erna te behandelen. Als ik er zin in heb werk ik ze zelfs nog af.

Die mailbox uit mijn GSM flikkeren is voor mij een verdedigings mechanisme om te voorkomen dat ik burn out. Want ik ben een gigantische work aholic eerste klas. (Logisch, als je van je hobby je werk maakt en hier al 20 jaar mee bezig bent).

hybrid working
En thuiswerken daar zie ik toch ook wel serieuze gevaren. Ik merk gewoon dat ik die rit naar huis nodig heb om mentaal van mijn werk weg te geraken. Als je thuis werkt, bam 17:00 op 't werk, 17:01 mentaal switchen naar je kind en/of familie. Voor mij valt die switch mentaal echt als een mokerslag. Dat kan toch feitelijk niet gezond zijn als je dat heel lang doet.

Laatst bewerkt:
Ik heb even getwijfeld om hier te schrijven, het valt niet helemaal onder burn-out maar ook weer wel.

Op mijn vorig werk heb ik mij nooit 100% thuis gevoeld. Veel faalangst, imposter syndrome, minderwaardigheidsgevoel tegenover collega's met veel meer ervaring en expertise. Ook de discipline lag mij niet helemaal. Dicht genoeg bij de mijne, maar ook weer vanuit een heel andere insteek. De inhoud was ook wat te veel gevraagd voor mij, veel zaken die moeilijk waren voor mij of net out of my comfort zone waren. Net afgestudeerd zijn en verantwoordelijk zijn voor een eigen project met alles wat er bij komt kijken. Ik werd goed ondersteund maar ik had ook constant het gevoel dat ik niet voldeed. Elk evaluatiegesprek ging ik tegemoet met het idee dat nú de bom zou vallen, dat mijn leidinggevende ontevreden zou zijn of zou vragen wat er scheelde. En elke keer was ik oprecht verbaasd dat ze tevreden was over mij en mij complimentjes gaf. Ik kampte ook met uitstelgedrag, terwijl ik uiteindelijk altijd alles wel af kreeg op het moment dat het klaar moest zijn. Nu weet ik dat ik het best presteer onder druk of met een aankomende deadline, toen zag ik dat als iets negatiefs waardoor ik 95% van de tijd aan het stressen en panikeren was en 5% van de tijd in een flow zat te werken.

Vijf jaar en drie projecten later was dat nog altijd niet beter. Ik had nog steeds geen idee wat ik aan het doen was of waar ik goed in was, en bovendien vervreemdde ik steeds meer van mijn collega's. Ik ben niet supersociaal, hou niet van small talk en recepties, dus die sloeg ik vaak over. Ik ging ook 's middags niet graag samen eten, ik vond dat ongemakkelijk. Maar ja, dan merk je dat een collega die op hetzelfde moment gestart is als jij, na vijf jaar helemaal geïntegreerd is in de groep en dat jij van niets weet. Er komen nieuwe projecten, er zijn inside grapjes, er wordt gepraat over zaken die spelen en ik wist niet waar ze het over hadden en durfde het ook niet vragen. Ik was alleen maar bezig ben, wat denken ze van mij, hoe ben ik een goeie werknemer, wat doet een goeie werknemer, wat zegt die, is het raar als ik nu koffie ga halen, moet ik vragen of ze ook koffie moeten hebben of niet, oei, die twee collega's zijn aan het praten, verwachten die dat ik nu ook iets zegt? Maar zo de hele dag door hé, dodelijk vermoeiend. Er was dan ook nog eens een conflict met een collega die zelf door een moeilijke periode ging, dat was iemand waar ik naar opkeek en die weigerde om zijn naam te zetten onder het rapport dat ik gemaakt had omdat hij het zo slecht vond. Daar ben je wel ff niet goed van.

Ik zat daar wel in een enorme luxepositie. Goed betaald, héél veel flexibiliteit en verlof, mogelijkheid tot veel opleidingen volgen (waar ik ook gebruik van gemaakt heb) en ik heb daar ook heel leuke dingen gedaan waarvan ik dacht dat ik dat nooit zou kunnen of doen. Voor dat soort dingen was dat eigenlijk een ideale job. Ik was ook opgevoed met het idee 'je hebt nu een goeie job, je gaat dat toch niet opgeven zeker!'

Het is pas misgelopen toen het privé ook te veel werd. Het moeilijkste jaar van mijn leven, met een relatie die beëindigd werd, een nieuwe die startte, een overlijden, een vriendin met zelfmoordgedachtes die ik zelfs even in huis heb genomen, midden in een vechtscheiding (van iemand anders) verwikkeld raken, rechtszaken, een verhuis (waardoor ik ineens vier keer verder van mijn werk woonde),... Het bleef maar komen. Op mijn werk was er net een nieuw project opgestart met opnieuw ik als hoofdverantwoordelijke en ik ging ook lesgeven in drie nieuwe vakken, naast de twee die ik al gaf.

Ik ben op de eerste dag van het nieuwe semester opgestaan en gewoon gedacht 'nee.' Ik ben naar de huisarts gegaan die mij twee weken ziek thuis zette. Dan kreeg ik te horen dat ik zeker moest rusten en leuke dingen doen. Maar ik raakte in paniek toen het einde van die twee weken in zicht kwamen, die dan weer verlengd werden, en dat is dan nog zo een paar keer gebeurd tot ik een maand thuis gezet werd. Mijn leidinggevende was daar heel begripvol voor, en stelde voor dat ik mij zelf nog langer ziek zette, tot aan de paasvakantie. Maar het werd niet beter.

Een half jaar daarvoor was ik ook al eens uitgevallen, maar dat was net één of twee weken voor het groot verlof dus dat viel toen nog wel mee. Er was toen ook al vanalles opgestart, begeleiding en psycholoog en psychiater. Maar toen ik helemaal uitviel, startte het echt, met veel gesprekken, afnames van testen, doorverwijzingen. Ik denk dat ik een jaar echt thuis-thuis heb gezeten, waarbij ik eigenlijk alleen maar bekwam van het jaar ervoor. Maar toen kwam eigenlijk ook alles boven waar ik voordien ook gesukkeld mee had, depressies en angsten en slechte jeugdervaringen. Ik heb toen een intensief therapietraject gevolgd, dan nog traumatherapie om dan uiteindelijk de diagnose autisme te krijgen.

Als ik daar nu op terugkijk, heb ik die paar jaar écht nodig gehad om terug op mezelf te kunnen plooien en grondig te kijken naar alles wat tot dan toe af en toe aan de oppervlakte kwam maar nooit echt diep behandeld of bekeken geweest is. Ik heb ook zo allerlei fases doorlopen, in het begin was ik alleen maar moe en bang (en ook concentratieproblemen, woordvindingsproblemen die ik sowieso al de laatste twee jaar had, denken dat mijn vaatwasser stuk is omdat hij niet start, daar vijf minuten naar staan kijken, al zitten denken aan loodgieters om dan te beseffen dat ik gewoon niet op de startknop had geduwd maar echt compléét blanken daarop omdat dat zo'n automatische handeling is), daarna was ik heel boos op mezelf. Dat is niet nuttig en al helemaal niet nodig maar het heeft toch even geduurd voor ik dat door had en ik daar voorbij was. En daarna 100% gefocust op mijn herstel.

Alleen is dat herstel er nooit 100% gekomen en zal dat er ook nooit zijn. Door die diagnose autisme te krijgen kan ik héél veel dingen plaatsen (onzekerheid, sociaal niet sterk zijn, dingen niet leuk vinden, niet houden van stress en verandering) en kan ik nu ook voorkomen dat ik weer in zo'n situatie terecht kom. Tegelijk zijn er ook dingen die gewoon nooit zullen weggaan, zoals dingen heel vermoeiend vinden en ontzettend veel energie steken in 'gewoon' leven. Ik weet nu dat voltijds werk voor mij niet meer haalbaar is, maar dat is oke. Ik werk nu halftijds, en heb mijn dagen ook zo ingedeeld dat ik een halve dag werk, daarna een volledige dag, dan een recuperatiedag en dan weer een volledige dag. Twee volledige dagen na elkaar bleek te zwaar te zijn. Dat gaan dan puur over het aanwezig zijn, prikkels, moeten maskeren in het openbaar, en niet over de hoeveelheid werk. Ik werk juist heel flexibel qua tijden, ik beantwoord thuis ook nog mailtjes of maak iets in orde. Dus thuiswerk zit ook ingebouwd in mijn schema.

Ik ben nog steeds moe als ik thuis kom van mijn werk, de dagen 'rond' mijn werk moeten ook redelijk rustig zijn (iets plannen op mijn recuperatiedag is bvb al tricky), maar ik werk nu in een heel toffe job (mijn droomjob, eigenlijk) tussen heel lieve collega's en het beste van alles is dat ik gewoon meer en meer mezelf durf zijn. Daardoor voel ik me ook veel competenter en ben ik minder onzeker. Op mijn werk zijn ze op de hoogte van mijn diagnose en ik krijg daarvoor zelfs extra ondersteuning.

Dus ja, het is een soort van burn-out maar dan van een andere soort, een autistische burn-out. Achteraf ben ik daar wel 'blij' mee, want het heeft mij ander werk opgeleverd (na drie jaar op ziekte) en een diagnose. Maar het was zeker geen gemakkelijke periode, met heel veel schaamte en moeite om dingen uit te leggen aan buitenstaanders.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of dit echt een burnout is. Ik houd het kort (want het hele verhaal heb ik al eens gepost)

In maart 2020, helaas net bij de uitbraak van COVID, het BOF virus gekregen als 45 jarige. Ik heb daar een felle auto-immuun reactie op gekregen en in juli 2020 de diagnose sarcoïdose verkregen. (Nadat ik eerst de foute diagnose kanker gekregen had maar na verdere onderzoeken bleek dat vals alarm)

In december 2020 ben ik dan helemaal gecrasht en een maand thuisgebleven wegens 'fysiek en mentaal' gewoon opgebrand. Ik kon niet meer en ik moest toch even bekomen. Daarna ben ik langzamerhand beetje bij beetje hersteld.

Impact op mijn werk anno 2023? Ik ben 'iets' gemakzuchtiger geworden. In die zin .. is er uitzonderlijk eens een periode met minder workload, dan doe ik alsof ik hard werk "terwijl ik in praktijk dan zit te niksen". Als een collega of baas vraagt om iets te doen tijdens die minder drukke momenten, dan schiet ik uit mijn kraam, lever ik dat 110% goed en snel op. Maar ik ga niet meer die extraatjes doen -gewoon omdat dit de norm is-.

En thuiswerken daar zie ik toch ook wel serieuze gevaren. Ik merk gewoon dat ik die rit naar huis nodig heb om mentaal van mijn werk weg te geraken. Als je thuis werkt, bam 17:00 op 't werk, 17:01 mentaal switchen naar je kind en/of familie. Voor mij valt die switch mentaal echt als een mokerslag. Dat kan toch feitelijk niet gezond zijn als je dat heel lang doet.
Bij mij is het omgekeerd. Ik heb tijd nodig om wakker te worden en 'klaar te zijn voor mijn werk'.
Nu is dat: Wekker gaat om 7u! Om 7u05 log je aan! WORK BEGINS NOW!
En ik ben dan wel grotendeels genezen van sarcoïdose, vooral in de ochtend -net na het wakker worden- heb ik daar nog wel regelmatig last van.

Je kan ook nog rustig ontbijten ja, maar de druk om die laptop open te doen is enorm (bij mij).

In de avond is er geen issue. 8u gewerkt? Collega die mij nog nodig heeft? Uurke langer werken want die help ik dan altijd nog uit de nood. Maar indien het stil blijft? --> Bam! Afmelden en klaar. Ik heb daar 0.0% problemen mee.

Laatst bewerkt:
Niet echt burnout, maar wel enkele jaren terug 5 maanden in een job gezeten waar ik:

* Dagelijks om 5.30 moest vertrekken thuis
* Pas om 18.30 thuis was
* Het beloofde werk helemaal anders was en puur bestond uit draadjes aansluiten, waardoor ik al zeer snel het gevoel kreeg een goedkope werkkracht te zijn.
* Nul respect van de werkgever
* Klaplong gekregen : nul empathie van de werkgever
* Overuren moest je op een blad schrijven, dit waren ze plots kwijt. Al die uren voor de drol? Ik dacht het niet.

Begin juli toen naar dokter, direct maand thuis gezet. Ondertussen ontslagbrief gemaakt en gewoon op reis vertrokken met camper. Adres in Frankrijk doorgegeven voor controle-arts.

Werkgever belde mij op om me uit te schelden en dreigde met takelwagen om bedrijfswagen te komen halen op mijn oprit. Zeer rustig gebleven aan telefoon en hem gezegd dat ik niet van mij laat profiteren. Na reis sleutels en telefoon in bus gaan droppen en wagen daar afgezet.

• Burnout is nog altijd een taboe merk ik, en wordt door veel ondernemingen of managers niet serieus genomen of wordt er een stempel van zwakkeling op die persoon geplakt. Altijd ironisch als dergelijke managers dan zelf in burnout vallen en het dan ineens wél een bestaande en serieuze medische conditie is.
  • Meestal is er meer aan de hand dan puur de werkdruk (scheiding, te druk sociaal leven, andere verplichtingen (sport, vrijwilligerswerk,..), familiale problemen,...)
  • Zelf geen burnout gehad maar een bore-out.. Dagenlang op bureau zitten met niks te doen (2 mails per dag), en dan toch nog werk uitstellen. Ongemotiveerd raken, onzeker worden over uw capaciteiten en heel uw leven in twijfel beginnen trekken "heb ik hier nu zo lang voor gestudeerd"?. In zo'n gevallen moet je uw eigen wat bezig zien te houden dus heb ik gewoon wat khan academy video's beginnen kijken en royco minute soup poeders liggen mengen met elkaar om nieuwe combinaties te ontdekken.

Geen burnout, maar zit volgens mij dichtbij een boreout. Elke dag met tegenzin naar het werk gaan en eens daar wachten tot ik weer naar huis kan. Ik voel geen enkele connectie met mijn collega's of met mijn bedrijf. Ik heb een hekel aan alles wat nog maar een beetje neigt naar 'corporate culture'.

Onlangs heb ik me voor het eerst in meer dan 15 jaar echt ongelukkig gevoeld. Me aan het afvragen wat ik hier eigenlijk zit te doen. Ik ben voorbestemd voor actie en avontuur, niet om te zitten wegkwijnen achter een bureau in één of ander corporate hellhole.

Het probleem is dat het veel te goed verdient en ik veel verlof heb. Het zou te zot zijn om dit zomaar op te geven. Maar volgend jaar start ik als vrijwillig brandweerman en hopelijk als reservist bij Defensie. Ik hoop daar de voldoening uit te kunnen halen die ik mis in mijn full-time job.

Nog een tip vanuit mijn eigen ervaring: ga sporten. Van zodra ik aan het lopen of aan het liften ben, ben ik alles vergeten. Elke dag iets om naar uit te kijken.
Beiden heel herkenbaar.
Ik ben vrij zeker dat ik met een mengeling van beiden zit. Burn-out vooral door het ploegenwerk, constant veranderende ritme, nooit zekerheid van een dag thuis de "verplettendheid" van de warmte en drukte hier,... (Zie ergernissen op het werk topic of hieronder).
Maar ook een bore-out. 90% van de tijd op het werk zit ik met m'n vingers te draaien. Zolang alles hier normaal verloopt heb ik in principe niet veel te doen. Ik zit hier mijn tijd te verschijten wetende wat er thuis allemaal ligt te wachten. Maar door het burn-out gedeelte heb ik eens ik dan thuis ben totaal geen fut meer om dan iets te doen, tegenwoordig is simpelweg boodschappen gaan doen al een heel zware opdracht.

Mensen, verander aub eens gewoon van job als je een bore-out hebt? Da's gelijk in een hopeloze relatie zitten waar je doodongelukkig bent. Oftewel kan je erover klappen en probeer je eraan te werken, oftewel stop je met de relatie en ga je beiden verder. Idem ditto, oftewel klap je erover met je WG en zoek je een oplossing, oftewel bespaar je jezelf de lijdensweg, je werkgever de zak centen die je voor niks krijgt en zoek je iets anders.

Ff heel zwart-wit uitgedrukt natuurlijk maar komaan!
Dan moeten ze u ook laten gaan e. Ik heb, zoals velen ondertussen wel al weten, meer dan een jaar geleden de beslissing genomen om een andere job te zoeken.
Begin maart 2022 gesolliciteerd, eind mei bericht gekregen dat ik geslaagd/aangenomen was en begin juni 2022 getekend voor de nieuwe job. Dit is binnen hetzelfde bedrijf, maar een andere directie, dagdienst met 3 dagen thuiswerk. Ik zit nu al meer dan een jaar te wachten om aan m'n nieuwe job te kunnen/mogen starten en heb nog 4 maand te gaan. Oorspronkelijk vond ik dat niet zo erg, ik werd al betaald voor m'n nieuwe functie, hogere graad en 800€ bruto per maand meer + 10,5€ netto extra per werkende dag. Dus dat maakte de voorziene wachttijd draaglijker.
Standaard is het voorzien dat iemand die intern naar een andere directie gaat 6 maand moet wachten, dat leek me ok aangezien dit samenviel met de verhuis van werkplek naar Gent (zie m'n wot hieronder) waar ik serieus tegen op keek.
In januari hebben ze me dan beloofd dat ik op 1 november weg mag, wat dus 1,5j ipv 6 maand was. Maar gezien de recente ontwikkelingen hier heb ik een voorgevoel dat dit nog zal uitgesteld worden.
Een heel groot deel solliciteert volop voor andere jobs binnen het bedrijf, velen slagen daar ook voor en beginnen aan hun lange wachtperiode. Personen die naar een dagdienst gaan binnen dezelfde directie krijgen voorrang en personen die naar NMBS gaan zijn na 6 maand sowieso weg.
Ook de ene na de andere collega valt langdurig ziek en velen geven zelfs hun ontslag omdat het te lang duurt. Ontslag geven hier is 1 maand opzeg. En met de vele achterstallige verlof en compensatiedagen zitten die mensen meestal al een paar maand thuis voor ze officieel hun ontslag kunnen geven.

Om @Vega zijn vergelijking even door te trekken. Ik zit momenteel in de situatie dat ik een jaar geleden gescheiden ben en er een nieuwe vriendin op me aan het wachten is. Maar dat m'n ex weigert om me los te laten tot zij ook iemand nieuw gevonden heeft.
Ex:
GONs.gif

Nieuwe vlam:
Ka9-dC.gif

Ik ga in de loop van volgende week naar m'n huisarts. Een stap die ik al heel lang moest genomen hebben, maar telkens uitstelde om de alom gekende redenen: ik wil niet als zwak overkomen, ik kloot er mijn collega's mee aangezien zij mijn shiften moeten overnemen als ik ziek thuis zit, het zal vanzelf wel beteren, ik ga te veel loon verliezen, wat moet ik zeggen, die gaat alles weglachen en zeggen "man up", de te voorspellen zever met de controlearts,......

Maar m'n vrouw gaf aan dat ik thuis opvallend veranderd ben de laatste weken. Ik loop heel kortaf, ben voor het minste kwaad, durf al eens agressief reageren,... (Ik heb al momenten gehad dat ik met gebalde vuist los tegen een muur wou kloppen uit pure frustratie). En 89-90% van wat er in mijn hoofd afspeel hou ik verborgen. Hetgeen zij ziet is enkel wat me niet (meer) lukt om binnen te houden.

In 2015 ben ik al eens naar m'n huisarts geweest (andere dan m'n huidige aangezien hij al op pensioen is) en die heeft me toen een paar weken thuisgezet met "Psychische decompensatie (overbelasting, surmenage)" en me medicatie voorgeschreven. Hij zei toen van dat verder op te volgen, maar om redenen die ik zelf niet meer weet (wss uitstelgedrag, het zal vanzelf wel beteren,...) heb ik dat toen niet gedaan.
Alle problemen die ik nu heb zijn toen eigenlijk begonnen en zijn al jaren aan het sluimeren met af en toe een piek. Maar die pieken zijn nog nooit zo hoog geweest als nu.

Ik doe mijn job sinds 2009. In 2011 ben ik begonnen met te werken in een functie in een hogere graad dan de graad die ik toen had. (Qua werk zo goed als hetzelfde maar met meer verantwoordelijkheid). Hierdoor kreeg ik per werkdag een extra premie wat een 400-500€ netto per maand extra opleverde.
Vanaf dan deed ik dan ook elk jaar mee met "selectieproeven" om die graad ook effectief te hebben.
In 2015 had ik ongewild tegen onze manager zijn schenen geschopt. Ik deed het enkel om goed te doen, maar dit was blijkbaar in het verkeerde keelgat geschoten. Onze manager had beslist dat we geen reeksen van 7 opeenvolgende nachten meer mochten doen, maar dat ze gesplitst moesten worden (3 en 4). Dus ipv om de 6 weken nachten met telkens een week thuis erna moesten we ineens elke 3 weken ons ritme omgooien en waren we maar 1 dag thuis na die nachten. Wat veel collega's, waaronder ik dus niet zagen zitten. We hadden van een andere werkzetel opgevangen dat er lokaal kon afgeweken worden van die beslissing als de meerderheid dit wou. Ik heb daar mijn schouders onder gezet, en 98% wou die 7 nachten behouden. Maar onze manager heeft me teruggefloten. En via via gedreigd dat hij mij mijn hogere functie zou afnemen (want dat was een gunst).
Bij die selectieproeven dat jaar had ik een supergoed gevoel na dat examen. Ik was er rotsvast van overtuigd dat ik geslaagd was. Tot ik m'n resultaten kreeg. 11,5/20 (we moesten 12/20 hebben om te slagen). Ik heb feedback gevraagd en daar zeiden ze dat alles wat ik gezegd had heel goed was en dat ik duidelijk wist waarover ik sprak. Maar dat het jammer was dat ik een heel stuk vergeten vertellen was. Toen ik zei dat dit niet klopte, dat ik dat ook zeker verteld had stak hij z'n armen in de lucht en zei "dat is uw woord tegen het mijne". Onze manager had dus overduidelijk aan die persoon doorgegeven dat ik er zeker niet door mocht zijn
Sindsdien had ik elk jaar m'n eigen manager als voorzitter van de jury (wat eigenlijk niet mocht wegens vriendjespolitiek, maar hij had connecties) en had ik toevallig telkens 1 puntje te kort om te slagen.
Ik had toen ook via via gehoord dat ze elk jaar bij die selectieproeven 3 lijsten hadden. Een lijst personen die sowieso geslaagd waren, een lijst personen die sowieso gebuisd waren en een 3e lijst om aan te vullen waar nodig.

Ik ben elk jaar blijven meedoen, want ik was quasi verplicht als ik die hogere functie wou blijven doen. Maar ik studeerde er niet meer voor.

Ik werkte dus in Dendermonde waar we met 5 personen in dezelfde ruimte zaten. Daar was ik tijdens mijn shiften steeds de "hoogste" in rang door die hogere functie. Ik had daar de eindverantwoordelijkheid over heel ons actiezone. Ik deed dat werk graag en bijna alle collega's werkten graag samen met mij omdat ik m'n werk enorm goed kon en ook steeds kalm en vriendelijk bleef. (Veel collega's vertelden me toen dat ze blij waren als ik er was in crisissituaties aangezien mijn kalmte afstraalde op hen waardoor ze niet in paniek schoten)
We zaten daar rustig, goed en ver genoeg van de bemoeienissen en rotte mentaliteit van "Gent".

Fast forward naar 2021. De "centralisatie van de seinhuizen" waar al enkele jaren sprake van was kwam plots heel dichtbij, en begin januari 2021 verhuisden we van Dendermonde naar Gent. We kwamen daar in een ruimte die ongeveer even groot was, maar waar we nu met 25 personen tesamen zaten. Daar zaten met shift ook 2 collega's die even "hoog" waren als ikzelf (in m'n hogere functie), en 1 collega daar nog een stapje boven. Dus het was gedaan met de verantwoordelijkheid, voor elke beslissing moest ik eerst met die hogere rang gaan praten. De connectie met de machinisten, technische diensten, mensen op het perron,... van in de regio Dendermonde verwaterde. Die mensen kwamen daar geregeld eens "naar boven" waardoor we een betere band hadden en al eens iets extra voor elkaar deden.
Hier in Gent ging ik na elke shift met barstende hoofdpijn naar huis. Ik slikte toen Dafalgan en Ibuprofen al ware het snoepjes. Thuis moest ik toen ook meestal Melatonine nemen om te kunnen slapen s'nachts.
Jullie moeten weten, ik ben een introvert, hoog sensitief persoon en ik kan niet tegen drukte en lawaai. Ik heb ook snel last van de warmte. Met zoveel volk in 1 ruimte en een thermostaat die naar minstens 24° (en geregeld naar 26°) geregeld werd was dit dus pure hel voor mij.

Wat er voor gezorgd heeft dat ik toen niet volledig crashte is dat ik 4/5 (met ouderschapsverlof) werkte. 4 weken werken, 1 week thuis. Ze stampten wel alle shiften van die 5 weken in die 4, maar ik had telkens een weekje om te recupereren. Ik had die 4/5 aangevraagd om zo telkens een weekje te kunnen doorwerken aan verbouwingen (oa slaapkamers voor de kinderen afwerken). Maar dat lukte niet omdat ik die week echt moest recupereren. Vooral mentaal, maar ook fysiek. Ik sliep dan geregeld overdag wat bij.
Mijn vrouw zag duidelijk aan mij dat ik serieus aan het afzien was die periode. Maar ik zag geen opties. Ik kon m'n overplaatsing vragen naar Antwerpen, maar ik ging dan sowieso 2 jaar moeten wachten hebben eer die kon doorgevoerd worden. Een andere functie in dagdienst kon ik enkel binnen m'n eigen graad waardoor ik 600€ netto per maand ging verliezen en ook hier zou ik 2 jaar moeten wachten hebben. Ik heb toen eraan gedacht om m'n ontslag te nemen. Maar ik heb slechts een A2 diploma en had(heb) geen relevante ervaring voor ergens "in de privé". Ik zou dus maar een job kunnen vinden aan de helft van het loon dat ik toen had.

Het systeem van examens voor promotie werd toen veranderd. Het was niet meer gewoon een examen om die graad te krijgen, maar we moesten solliciteren voor een specifieke functie. Er kwam zo een zogenaamde "post met profiel" open voor de functie die ik deed. Ik had hiervoor gesolliciteerd, maar hoe dichterbij het sollicitatiegesprek kwam, hoe meer ik begon te twijfelen. Nu had die manager die me al 8j tegen hield alle macht en als ik zou slagen zou ik hier 5 jaar "vast" zitten. (Tenzij ik daarna zou slagen voor een nog hogere graad). Uiteindelijk na lang twijfelen en vele gesprekken met m'n vrouw, ouders, hier,... heb ik me uitgeschreven en dus niet meegedaan. Hierdoor verloor ik mijn hogere functie (en bijhorend loon) en viel ik terug naar mijn effectieve functie. (Dewelke in de praktijk toen eigenlijk identiek was qua werk).
Na een tijd hoorde ik dat het management mensen aan het zoeken was om tijdelijk in Denderleeuw te gaan bijspringen aangezien ze daar met een tekort zaten, maar ze vonden niemand. Aangezien ze daar in Denderleeuw ook met een pak minder volk zaten (6 in een gelijkaardige ruimte), en de sfeer, rust, onafhankelijkheid,... daar gelijkaardig waren als het in Dendermonde was en ik die hogere functie toch kwijt was heb ik aangeboden dat ik dat wel zou zien zitten. Qua verplaatsing was het wel een pak slechter. Naar Gent had ik 4 treinen per uur en was het 20 minuten met de auto. Naar Denderleeuw had ik geen treinen en was het al snel 45 minuten met de auto. Maar ik kreeg daar kilometervergoeding voor en een extra premie omdat ik op een andere dan m'n vaste werkplaats werkte.

Begin januari 2022 ben ik dan naar Denderleeuw gegaan.
Mijn vrouw merkte toen al snel op dat ik veel vrolijker, rustiger,... was thuis. Ik sliep over het algemeen terug beter en ik kon me thuis ook meer en meer bezighouden met die verbouwingen en zo.

Daar in Denderleeuw wist ik dat het maar tijdelijk was en daarom hield ik onze interne jobsite goed in de gaten. Tot ik dus in maart op een job stuitte die me wel aansprak en waar ook een graadsverhoging aan vasthing. (Dezelfde graad die ik 10j gedaan had) Ik heb daarvoor gesolliciteerd en eind mei kreeg ik te horen dat ik geslaagd was en daar mocht beginnen. Ik ben officieel aangesteld in die functie vanaf 1 juni 2022. Maar de onderlinge afspraak binnen het bedrijf is dat onze oude directie ons nog 6 maand mag tegenhouden om vervanging te zoeken. Dit kan verlengd worden mits grondige reden. Er werd mij direct gezegd dat het voor mij sowieso langer ging zijn. Ze gingen proberen om me te laten gaan als we met Denderleeuw naar Gent zouden verhuizen. Maar ik wist toen al dat dit ijdele hoop was aangezien er al andere collega's langer geslaagd waren en die ook nog niet weggeraakten.

Eind december 2022 verhuisden we dan van Denderleeuw naar Gent. Sindsdien zitten we met 30 personen in dezelfde ruimte.
Mijn 4/5 is toen ook op z'n einde gekomen waardoor het plots veel ineens was.
Maar ik had het vooruitzicht op m'n nieuwe job, werd al aan dat loon betaald en ik kreeg een extra premie per gewerkte dag.
De persoon die toen mijn dienstrooster maakte was een van de personen die indertijd in Dendermonde heel graag met mij samenwerkte. Zij had het heel lastig en voelde dat ze die job niet aankon. Maar door mijn rust en kalmte lukte het haar als ze met mij samenwerkte. Ondertussen had zij een overplaatsing gekregen naar de dienst planning. Ik kwam nog steeds goed overeen met haar en zij probeerde, in de mate van het mogelijke, mijn dienstrooster zo draagbaar mogelijk op te stellen voor mij door niet te veel opeenvolgende dagen in te plannen en niet te veel te switchen. Zij wist ook dat ik liefst nachtshiften deed omdat hier dan minder volk is en iedereen over het algemeen stiller is s'nachts. Er waren ook enkele collega's die niet graag nachten deden dus wisselden we onderling ook constant. Ik heb tot nu toe in 2023 4x zoveel nachten gedaan dan vroeges en latest samen.

Eind januari kreeg ik te horen dat ik pas tegen 1 november aan m'n nieuwe job zou mogen starten.
In maart is er iemand nieuw op de planning gekomen die ons dienstrooster overnam. Deze hield ook rekening met mij. Maar na een maand heeft die zijn ontslag genomen en de persoon die na hem gekomen is houdt 0,0 rekening. Bij zijn eerste dienstroosters heb ik op 2 maand al meer vroeges en lates dan de rest van het jaar samen. En slechts 8 nachten op 2 maand. Ook zijn de roosters zo ingepland dat ik onmogelijk met collega's kan wisselen voor extra nachten.

Begin april loopt m'n vrouw dan een driedubbele enkel/beenbreuk op waardoor thuis plots ALLES op mijn schouders valt. Het volledige huishouden, 3 kinderen, 2 honden, vrouw, iedereen overal naartoe voeren (school, dokter,...). En ook net dan staan een hoop aannemersbezoeken gepland + regelingen voor leningen.
Ik heb gelukkig loopbaanonderbreking kunnen nemen wegens "zorg voor een zwaar ziek familielid". Maar dit was slechts voor 4x7 dagen. Mijn nachtshiften die ingepland stonden heb ik wel nog gedaan. Ik heb hierdoor meer dan 3000€ "verloren"

Ik heb de laatste 3 maand letterlijk geen 5 seconden op mijn gat kunnen zitten. Zelfs hier op het werk, waar niets mij nog maar 1 fuck interesseert ben ik op de rustige momenten bezig met lijstjes te maken van wat ik thuis allemaal nog moet doen, plannetjes aan het tekenen, berekenen hoeveel materiaal ik nodig heb, prijzen opzoeken, afspraken regelen, nadenken, piekeren,...
In die laatste 3 maand als ik op de parking van het werk toekom zit ik in de auto nog 5 minuten in het ijle te staren.
ook heb ik het af en toe voor dat als ik na een shift buitenkom, ik me heel gejaagd voel. Ik voel m'n hart kloppen, heel hard en snel. Tegelijk moet ik continu geeuwen zonder voorbij die "klik" te geraken (als jullie begrijpen wat ik daarmee bedoel?). En dan begin ik te hoesten en kokhalzen.
Na ergens tussen de 5 en 15 minuten geraak ik bij een geeuw wel voorbij die "klik" en dan betert het. Podcast op in de autorit naar huis om mijn gedachten af te leiden en tegen dat ik thuis ben voel ik me terug normaal.
Dit begon met af en toe eens, maar sinds 1 a 2 weken geleden (oorzaak allicht zie volgende paragraaf) is het bijna dagelijks zo. En de laatste dagen krijg ik het af en toe plots gewoon thuis. Ik heb sinds een week mijn (toegegeven AliExpress) smartwatch vanonder het stof gehaald en die geeft aan dat ik qua stresslevel bijna niet onder de 70 geraak, tenzij ik slaap.

Dan krijg ik 2 weken geleden plots een mail.
"Wegens de vele ziektemeldingen hebben we jouw dienstrooster op 12/7 aangepast". Ze hebben dus op mijn verjaardag mij zonder iets te vragen een late gegeven. Ik heb daarop geprotesteerd en ze hebben dat geannuleerd, maar in de plaats wel 2 dagen ervoor mij een late gegeven, op een post waar ik al 1,5j niet meer gezeten heb, en een functie 2 graden lager dan mijn huidige graad (wat in principe niet mag). Collega hier die bij de vakbond zit zegt dat ze niet zomaar diensten mogen bij smijten als het rooster al uit is. Maar hij vindt nergens terug waar dit beschreven staat.

Ook hebben ze mij 2x zo ingepland dat ik van de nacht naar een vroege ga. Dit mag normaal ook niet, tenzij ik daar toestemming voor geeft, en ze mij een "overgang" (= 4 overuren) voor geven. Ze hebben mij 2x niets gevraagd, en als ik dan naar die overgang vraag zeggen ze dat ik daar geen recht op heb aangezien er 2 dagen verlof tussen zitten. Dit staat nergens beschreven, maar het tegendeel ook niet. Ook hier vindt de collega van de vakbond geen "bewijzen".

Ik zit hier nu dus dik tegen mijn goesting in een veel te drukke en warme ruimte te "sterven". S'nachts en in het weekend zet ik mijn hoofdtelefoon met ANC op. Dus ben ik hier de asociale "kloot" (maar idgaf). Morgen heb ik voor het eerst sinds februari een vroege op een weekdag. Dan lopen hier dus bazen rond. Ik weet oprecht niet hoe ik ga reageren als ze zeggen dat ik die hoofdtelefoon moet afzetten.

Ik word echt ook al zenuwachtig omdat ik niet weet wat ik eigenlijk tegen m'n huisarts moet zeggen. Laat staan de controlearts.
Hoever moet ik bvba in detail gaan? Als ik de wall of text van hierboven zou voorlezen zit ik daar al een half uur of zo. Maar ik wil ook niet te weinig zeggen dat hij het niet te licht opneemt want ik zit echt wel heel diep.

Ik loop hier al over te piekeren sinds ik de afspraak bij de huisarts heb vastgelegd.

Het beste voor mij zou zijn dat ik me gewoon de komende 4 maand laat thuiszetten. Maar kan/wil de huisarts dat doen, gaat de controlearts dat niet weigeren/tegenspreken? Laat ik me doorverwijzen naar een psychiater? Maar wat dan met die wachtlijsten,...
Ik heb dan ook schrik dat ik veel loon ga verliezen, dat ik aan teveel ziektedagen kom en ze me op medisch pensioen gaan sturen,...

zelf steeds vaker figuurlijk braakneigingen bij de zoveelste wijziging van werkwijzen, invoeren andere programma’s op pc’s, wetswijzigingen,…

Ook alles steeds sneller moeten aanleveren of althans toch die indruk.
Het feit dat we moeilijk personeel vinden en er twee van mijn peers weg zijn die nog niet vervangen zijn en ik taken bij kreeg die mij ofwel totaal niet interesseren of die ik gewoon niet meester ben doen me soms twijfelen aan de toekomst.

Ik merk dat ik cynischer geworden ben en ik moet nog langer werken dan ik nu reeds werk.
Laatst omwille van een akkefietje met mijn auto gedreigd met ontslag (wat totaal mijn aard niet is), rare is dat HR-department me nog slaafs volgde ook.
Maakte me nog cynischer.

Heb soms afgunst op de vakkenvullers in de supermarkt…
En meer en meer denk ik: “mijn huis is toch afbetaald en ik heb wat marge”.

Update: deze voormiddag naar huisarts geweest, conclusie serieuze burn-out op randje van depressie. Direct 2 maand thuis maar zal waarschijnlijk verlengd worden.

Update: deze voormiddag naar huisarts geweest, conclusie serieuze burn-out op randje van depressie. Direct 2 maand thuis maar zal waarschijnlijk verlengd worden.
Aaah, ik lees nu pas dit. 😉
Goed dat je eens aan jezelf hebt gedacht nu! Maar laat je vooral ook begeleiden door een psycholoog als dat nog niet gebeurt want "rust" (in jouw geval wil thuis zitten nog niet zeggen dat je rust hebt) alleen lost weinig op op langere termijn. :support:

Jesus, wat een klotewerkplaats.

Maar... het toont wel dat mijn cynisme naar "doorgroeimogelijkheden" wel terecht is, wat een bait en switch heeltijd. En altijd de stok achter de deur houden die voor eender welke reden een blokkade kan zijn.

*zucht*

Sinds ik werd thuisgezet voelde ik op slag alsof er een gewicht van 1000kg van m'n schouders viel. Dag per dag voelde ik me beter, de eerste dagen deed ik veel (lange) middagdutjes. Ondertussen hield ik me wat bezig met enkele kleinere klusjes te doen.
Niets plannen, gewoon als ik ergens zin in had, of aan iets dacht deed ik het op m'n gemakje.
Ook veel naar series gekeken.
Gamen lukt me nog niet. Na een kwartier ben ik steeds enorm opgejaagd om een of andere reden.
Maar over het algemeen voel ik me dag per dag telkens een beetje beter.

Maar, vorige week mail en brief gekregen dat ik binnen 2 weken naar de controlearts moet.
Binnen het half uur weer hartkloppingen, gejaagd gevoel, geeuwen en kokhalshoesten.
Sindsdien geraak in s'avonds weer niet meer in slaap. Gelijk hoe moe ik ben en hoe vroeg ik er in kruip. Ik lig te draaien en keren tot minstens 2-3u. Met als uitschieter de nacht van zaterdag op zondag. Pas om 5u30 in slaap gevallen. Elk mogelijk scenario bij die controlearts is al meermaals door m'n gedachten gegaan. Gaande van dat die me uitkaffert en verplicht onmiddellijk terug te gaan werken tot dat die zegt dat ik minstens tot het eind van het jaar thuis moet blijven.

Sinds die brief weet ik plots terug met mezelf geen blijf meer. Ik begin een serie te kijken en na 5 minuten zet ik ze terug af want geen zin meer. Ik begin op te ruimen, of een of ander klusje te doen en na een kwartier ben ik "op". Ik leg me in de zetel of bed voor een dutje maar ben plots klaarwakker.

En ondertussen lukt het me maar niet om een psycholoog te vinden. Zelfs via het werk lukt het niet. Ze hebben sinds eind juni een samenwerking met een psychologen-bureau waarbij we na het invullen van een formulier op hun website zogezegd binnen de 3 werkdagen gecontacteerd worden om een afspraak vast te leggen. Maar nog niemand gehoord.

zelf steeds vaker figuurlijk braakneigingen bij de zoveelste wijziging van werkwijzen, invoeren andere programma’s op pc’s, wetswijzigingen,…

Ook alles steeds sneller moeten aanleveren of althans toch die indruk.
Het feit dat we moeilijk personeel vinden en er twee van mijn peers weg zijn die nog niet vervangen zijn en ik taken bij kreeg die mij ofwel totaal niet interesseren of die ik gewoon niet meester ben doen me soms twijfelen aan de toekomst.

Ik merk dat ik cynischer geworden ben en ik moet nog langer werken dan ik nu reeds werk.
Laatst omwille van een akkefietje met mijn auto gedreigd met ontslag (wat totaal mijn aard niet is), rare is dat HR-department me nog slaafs volgde ook.
Maakte me nog cynischer.

Heb soms afgunst op de vakkenvullers in de supermarkt…
En meer en meer denk ik: “mijn huis is toch afbetaald en ik heb wat marge”.
Dit vooral.

Wijzigen om te wijzigen. De carousel van steeds maar veranderingen slikken.
(Jij moet dat doen. Anderen moeten dat ook doen, maar je weet dat bij die anderen vanalles mis gaat gaan, waardoor dat ook nog eens bij u komt.)

Prent vandaag iets in uw hoofd van het werkt zo en zo, maar binnen een maand is het toch weer anders.
Zaken moeten vaak alweer veranderd worden, alvorens ze zijn opgeleverd zelfs.

Ik zit zelf niet tegen een burn-out aan.
Maar er zit toch een soort verzuchting in me. En ik moet ook nog een dikke 25 jaar zo.

Ik heb ooit een simpele job gehad. Gewoon wat logistiek.
Dozen op een pallet zetten, veelal geautomatiseerd. Met transpaletten maar rondrijden. Ik krijg vaak nostalgische gevoelens naar dat jobke.
Uren kloppen en gedaan, moe zelden. Geen zever en pruts&prul meer.

Ik zie alvast rondom me, mensen 1 voor 1 uitvallen.
Of effectief dus mensen, met soms serieuze diploma's een totale omschakeling doen naar een simpele doejob.
(Ingenieurs, mensen in de verzekeringen, IT'ers, ... noem maar op.)
En dan hebben het ook over 50+'ers, die jaren ervaring en een goed loon, overboord gooien voor liever shit aan de handen, dan shit aan het hoofd, en dat voor véél minder.

Een collega zei onlangs nog:
"Goed dat ik al in de 60 ben. Ik kan me niet voorstellen 25 jaar te zijn. Ik deed mezelf iets aan denk ik."
Gewoon omdat alles maar verandert en verandert, en hectischer wordt.
(Op zich vind ik het nog redelijk rustig werken dan hier. Overheidsgedoe. Maar alles glijdt toch ook stilaan af naar carousels.)

Met aan de top business, wetgevers en managers die vervreemd zijn van de realiteit, en elke 5 voet van gedachte veranderen.

Alles is gewoon aan het afbrokkelen overal.
Overal hoor ik dezelfde verhalen.

Een stom vb.
Maar met hoeveel hr-tooltjes om verlofdagen in te vullen ik ooit niet met in aanraking ben geweest.
En dan maken ze fouten bij de overzetting.
Werkelijk ooit voorgehad:
-verlofdagen die waren opgenomen, waren er nog eens afgetrokken. Dus telden als dubbel opgenomen.
-het ene systeem werkte met komma's, het andere met :'s. Had men dat gelijk gesteld, maar klopte niet. Dat is niet 1-op-1.
-feestdagen die niet waren geregistreerd.

Beste was dat ik dat toen allemaal had uitgedokterd, was niemand anders toen opgevallen.

Zijn nog de minste dingen. Maar zo is het steeds wel iets nieuws. Komt er allemaal bij.
En dan accounts die uiteraard maar half se gat in orde zijn.

--
Dat is dan nog het werkgedoe.
Maar velen die dan nog eens thuiskomen. De bouw, dat is in deze tijd tevens een hectische nest.
De kinderen, ook altijd wel iets.

En dan flippen ze door.

--
Goed dat je cynisch wordt alvast.
Of je wordt cynisch, of je gaat onderuit. Grijze zone is er weinig. 😂

--
En rekkenvullers.
Iemand die effectief voor een advocatenkantoor werkte als klerk.
Massa's overuren, dikwijls zondag nog werken, want als een zaak voorkomt, moet uw werk klaar zijn, geen excuus.
Die was een flexijob gaan bijdoen in een lokale winkel.
Men zocht op een gegeven moment een voltijdse betrekking.
Je kan het al raden. Klopt nog just zijn uren, en veel gelukkiger.

Laatst bewerkt:
@Waelvis die stress is niet uitzonderlijk hoor, praat met je huisarts erover hoe je je kan voorbereiden om die stress te minderen.

En ivm met de psycholoog: patiëntenstops zijn geen uitzondering en dan nog eens zomervakantie waarbij velen enkele weken verlof opnemen... Logisch allemaal maar daar ben je nu vet mee!

@Oldskooler dat was exact wat mijn psycholoog me al die jaren geleden heel snel al had duidelijk gemaakt: "Jouw draagkracht redt het niet om terug te keren naar het onderwijs. Geloof me, van simpelweg in de Delhaize te gaan werken ga je na je uren tenminste nog energie over hebben om hobby's te kunnen uitvoeren en een betere balans te hebben."
Lijkt me nu niet dat we "mindere" jobs nu moeten verheerlijken als zijde stressvrij want dat klopt ook allerminst!
Maar ook ik heb de switch gemaakt naar een job die minder betaalt, waarbij ik het knopje om kan zetten als mijn uren erop zitten en nog nooit spijt van gehad!

Zelf ook wel last gehad van een serieuze burn-out. Ik zou er 10 boeken over kunnen schrijven...

Beginnen werken bij een niet nader genoemde groen-gele gamesretailer. Ik had gesolliciteerd voor de job van Community Manager maar na een goed gesprek werd ik 5 minuten later al gebeld dat ik de job niet had. Vreemd want dat gesprek ging keigoed. 10 min later een telefoon van iemand anders binnen dat bedrijf met de vraag of ik geen eigen winkel wou open doen. Ik had net mijn ontslag gekregen ergens anders dus ik dacht... why not.

In een zeer snel tempo met amper opleiding heel die winkel opgebouwd en voor ik het wist stond ik daar, samen met een part-time verkoper met een IQ van 14. Allebei amper benul van hoe die kassa werkte, geen idee wat de procedures waren, etc... Dat was ook net de periode van Sinterklaas en Kerst wat er dus voor zorgde dat het belachelijk druk was. Ik denk niet dat ik sindsdien nog zo'n stressvolle periode doorgemaakt heb. Dat was echt van 's morgens tot 's avonds afzien, onzeker zijn want je hebt geen flauw idee wat je aan het doen bent. Natuurlijk ook massa's fouten gemaakt maar dat merk je pas achteraf. Dat was toen in Sint-Truiden, ik woonde in Oud-Heverlee dus ook niet meteen bij de deur.

Na een jaar wou HQ dat ik in de grote winkel in Merksem ging werken. Elke ochtend een uur in de file van Leuven naar Zaventem en dan nog heel die E19 afrijden om op de gezellige ring rond Antwerpen terecht te komen. Ik zat toen elke dag minstens 2,5 a 3,5 uur in de wagen. Mijn eigen wagen en die tankvergoeding was toen ook echt triestig. De sfeer op het werk was wel leuk toen omdat we in die winkel met 5-6 man stonden en daardoor minder moesten werken. Dus het werk zelf was niet zo stresserend op dat moment. Dan moest ik de winkel in Kapellen gaan "redden" omdat de cijfers tegenvielen. Heel veel stress en druk + daar stond ik dan ook terug met 1 verkoopster.

Uiteindelijk heb ik dan nog 3-4 jaar in de winkels van Leuven en Gent gestaan en mij "opgewerkt" tot regiomanager waardoor er zo'n 5-6 winkels onder mijn verantwoordelijkheid vielen. Het ding is dat je bij promotie niets van taken afgeeft, enkel maar bij krijgt. Dus als verkoper moet je de wc's en de winkel kuisen, de kassa doen, stock doen, bijvullen, bestellen maar als regiomanager ook. Waardoor je zo'n gigantisch takenpakket krijgt voor zo'n belachelijk loon (1650 netto). Dan moet je nog al die winkels in de gaten houden, volk aannemen, volk opleiden, evaluaties doen, cijfers nakijken, alle shit oplossen. Ook 24/7 bereikbaar zijn want alle alarmen staan doorgeschakeld naar jou. Elk weekend gaan werken. Hele dagen rechtstaan want zitten is uit den boze.

Het ergste is dan ook nog dat dit bedrijf echt geen clue heeft van wat het doet en daardoor elke maand wel met een nieuw "topidee" op de proppen komt. Gestuurd door idioot management en wat ja-knikkers op HQ, mag je elke maand wel iets belachelijks proberen verkopen en weer heel die winkel ombouwen. Om onnozel van te worden.

En plots was het "op". Ik kwam op het werk toe, ik zette mij neer en ik deed de hele dag geen klop op het absolute noodzakelijke na. Het moet enorm onplezant geweest zijn voor mijn collega's toen maar het was echt op. Ik had geen zin meer om te gaan werken, om weer die idiote klanten te zien, weer die debiele verkoopspraatjes te doen, al dat geklaag en gezaag te aanhoren. Ik wou mijn mails niet meer lezen, kon het niet meer opbrengen om vriendelijk te zijn. Ik had in het verleden al een paar keer geprobeerd om elders terug aan de slag te gaan maar het was altijd net niet, of mijn portfolio was te oud of er zat een te groot gat in mijn CV.

En toen... de verlossing... ik werd ontslagen. Er moesten winkels dicht en omdat ik mijn mond al een tijdje niet meer hield als ze weeral eens met een dom idee afkwamen of dik in de fout gingen, mocht ik het afbollen. Ergens deed het wel pijn omdat ik er zelf al zo lang weg wou en het voelde alsof zij nu het laatste woord hadden.

Toen mijn opzeg gedaan was, was COVID er ineens en zat iedereen ganse dagen thuis en binnen. Ik heb toen besloten om me te herscholen naar IT'er, een knelpuntberoep dus mijn uitkering werd op die manier bevroren. Ik moest toen wachten tot augustus om te starten waardoor ik 6 maanden echt niks gedaan heb en volop genoten heb van het niets doen.

Ik draag nog altijd wel die burn-out mee want ik vind het bijvoorbeeld heel moeilijk om me nog 100% te smijten op mijn werk. Precies of die werkvreugde ergens verdwenen is. Het kan natuurlijk ook liggen omdat mijn job niet zo uitdagend is momenteel.

Long story short: Niet bij Game Mania gaan werken.

Een stom vb.
Maar met hoeveel hr-tooltjes om verlofdagen in te vullen ik ooit niet met in aanraking ben geweest.
En dan maken ze fouten bij de overzetting.
Werkelijk ooit voorgehad:
-verlofdagen die waren opgenomen, waren er nog eens afgetrokken. Dus telden als dubbel opgenomen.
-het ene systeem werkte met komma's, het andere met :'s. Had men dat gelijk gesteld, maar klopte niet. Dat is niet 1-op-1.
-feestdagen die niet waren geregistreerd.

Idem.
En intern op de dienst houden we nog steeds alles bij een manueel in te vullen excel-file die we bewaren in een mapje, omdat de tool van SDworx niet echt overtuigt.

Idem.
En intern op de dienst houden we nog steeds alles bij een manueel in te vullen excel-file die we bewaren in een mapje, omdat de tool van SDworx niet echt overtuigt.
Dit werkt niet, dat werkt niet, dit werkt niet, dat werkt niet. Het is weer veranderd. Afwachten.
Herhaal dat 10 keren in de dag.

Een goed evenwicht tussen fysiek aanwezig zijn op je werk en telewerken kan al veel stress verminderen. Maar de werkdruk in België is door ons materialistische denkwijze natuurlijk zeer hoog.
En de verwachtingen dat vele bedrijven stellen stijgt enkel maar exponentioneel. Ratrace waar we nog velen het geluk hebben dat we nog relatief veel vrije dagen hebben..

Maar, vorige week mail en brief gekregen dat ik binnen 2 weken naar de controlearts moet.
Binnen het half uur weer hartkloppingen, gejaagd gevoel, geeuwen en kokhalshoesten.
Neem het met een korrel zout want ik ben geen dokter maar da's exact wat ik voel (zonder het geeuwen dan) als ik een paniekaanval voel opkomen. Vaak gekoppeld met hyperventileren en extreem zweten.
Wat mij helpt op dat moment is herkennen dat het een paniekaanval is en dat die altijd overgaat. Ride the storm als het ware.
Enfin, ik wil het maar meegeven, misschien heb je er iets aan.

Neem het met een korrel zout want ik ben geen dokter maar da's exact wat ik voel (zonder het geeuwen dan) als ik een paniekaanval voel opkomen. Vaak gekoppeld met hyperventileren en extreem zweten.
Wat mij helpt op dat moment is herkennen dat het een paniekaanval is en dat die altijd overgaat. Ride the storm als het ware.
Enfin, ik wil het maar meegeven, misschien heb je er iets aan.
M'n huisarts zei dat idd ook dat het daarop kon wijzen.

Ik heb nu als het echt erg is al een paar keer een Temesta (3x in totaal) genomen. (Overschot nog van toen m'n vrouw tijdens COVID zware paniekaanvallen kreeg) en dat hielp wel. Maar ik wil dat uiteraard niet te veel nemen (want zelf-medicatie en Temesta is verslavend).
Meestal als ik het voel opkomen zet ik, afhankelijk van de oorzaak en hoe ik me voel bepaalde muziek op. (Eerder depri of Eerder pissed). Maar bvb op het werk is dat niet echt mogelijk.

M'n huisarts zei dat idd ook dat het daarop kon wijzen.

Ik heb nu als het echt erg is al een paar keer een Temesta (3x in totaal) genomen. (Overschot nog van toen m'n vrouw tijdens COVID zware paniekaanvallen kreeg) en dat hielp wel. Maar ik wil dat uiteraard niet te veel nemen (want zelf-medicatie en Temesta is verslavend).
Meestal als ik het voel opkomen zet ik, afhankelijk van de oorzaak en hoe ik me voel bepaalde muziek op. (Eerder depri of Eerder pissed). Maar bvb op het werk is dat niet echt mogelijk.
Hartcoherentie oefeningen kunnen ook helpen, zoek maar eens op youtube wat jou wel of niet ligt. Zelf heb ik wel baat bij kruidensupplementen op slechte dagen. Ik neem passiflora forte van alfred Vogel, mijn moeder gebruikt Valeriaan.

(Dit zijn ondersteunende zaken die hier helpen, maar je huisarts moet nog steeds je aanspreekpunt zijn...)

Terug
Bovenaan