Buitenlandse verkiezingen

Gaat mij over het feit dat West-Duitsers op dagelijkse basis meer met migranten te maken hebben, en toch minder op AfD stemmen. Met andere woorden, de migratieproblematiek is door (sociale) media opgeklopt tot iets belangrijkers en problematischer dan wat het eigenlijk is, dixit de mensen die er elke dag mee in aanraking komen.

Dat is toch maar gewoon een veronderstelling.

Of de allochtone bevolking stemt zelf niet op AfD zodat het logisch is dat die partij gemiddeld minder goed scoort in gebieden waar veel migranten wonen (west-duitsland).

Of mensen die wonen in gebieden met veel allochtonen, zijn zich ervan bewust dat het toch hopeloos is. Je kan allochtonen die hier meer dan 10 jaar wonen, moeilijk terugsturen.

Of gebieden waar het over het algemeen welvarender is, maar waar toevallig ook meer migranten wonen, zijn meer tevreden met het beleid dan een regio die een gigantische achterstand in te halen had/heeft.

Dat hij maar snel een tandem vormt met Macron & Duitsland uit het slop haalt. Gezien wij praktisch gezien één van de buitenlandse bundeslander zijn, hoe sneller de economie daar groeit, des te sneller wij ook opnieuw zulleen aanknopen met groei.

Of de allochtone bevolking stemt zelf niet op AfD zodat het logisch is dat die partij gemiddeld minder goed scoort in gebieden waar veel migranten wonen (west-duitsland).

Of mensen die wonen in gebieden met veel allochtonen, zijn zich ervan bewust dat het toch hopeloos is. Je kan allochtonen die hier meer dan 10 jaar wonen, moeilijk terugsturen.
Ik dacht dat het ook met het geloof te maken had. Gelovigen stemmen niet op de AFD.

En mensen in Oost-Duitsland beseffen dat niet, dat na 10 jaar je moeilijk allochtonen kan terugsturen?

AfD heeft de oplossing tegen de migratieproblemen, en toch stemmen de mensen die daar dagdagelijks het meest onder "lijden" zowel procentueel als absoolut in mindere getallen dan zij die daar minder tot niet onder lijden. Dat is toch de teneur op sociale media? Dat West Europa gebukt gaat onder migratiecriminaliteit. Vreemd dat die mensen dan niet en masse op AfD stemmen.

In Schleswig-Holstein wonen 2x zoveel mensen als in Mecklenburg-Vorpommern, en toch scoort de AfD in absolute cijfers hoger in die laatste, dan in de eerste. Dus heeft niks met invloed van de allochtone bevolking te maken.

Let op, dat wil niet zeggen dat ik pro-massamigratie ben of niet vind dat er iets moet veranderen. Uiteraard moet er iets veranderen. Zelfs als immigranten niet meer criminaliteit plegen dan autochtenen, is elke misdaad gepleegd door een immigrant er uiteindelijk een te veel en eentje die misschien vermeden had kunnen worden. Er zijn op dat vlak een aantal noodzakelijke verbeteringen nodig. Maar ik ga evenzeer akkoord met de stelling dat het allemaal wat overdreven en opgeklopt wordt, en dat ze heel vaak te snel tot foutieve conclusies komen en te veralgemeniserend te werk gaan. En dat er vooralsnog belangrijkere zaken zijn.

Wordt dat pro Rusland sentiment dat aan AfD hangt ook niet grotendeels gepercipieerd door de media en politieke tegenstanders? AfD is toch gewoon een extreem-rechtse partij die op migratiestandpunten leunt zoals Vlaams Belang.

Ik kan begrijpen dat ginder in Oost-Duitsland waar er misschien wat meer beïnvloeding door Rusland heerst er bepaalde sympathieën zijn voor dat land, maar dat zal dan eerder zijn omwille van de keiharde repressie die daar gevoerd wordt en hun houding tegenover de Islam. Voor de rest zie ik geen enkele reden waarom een rechtse/conservatieve Duitser zo hoog op zou moeten lopen met Rusland.

Mensen stemmen op AfD omwille van diverse redenen, niet enkel omwille van de migratieproblematiek. Oost-Duitsers voelen zich wellicht tweederangsburgers, dus is het voor een deel een f*** you aan de gevestigde orde van CDU en SPD.

Wordt dat pro Rusland sentiment dat aan AfD hangt ook niet grotendeels gepercipieerd door de media en politieke tegenstanders? AfD is toch gewoon een extreem-rechtse partij die op migratiestandpunten leunt zoals Vlaams Belang.

Ik kan begrijpen dat ginder in Oost-Duitsland waar er misschien wat meer beïnvloeding door Rusland heerst er bepaalde sympathieën zijn voor dat land, maar dat zal dan eerder zijn omwille van de keiharde repressie die daar gevoerd wordt en hun houding tegenover de Islam. Voor de rest zie ik geen enkele reden waarom een rechtse/conservatieve Duitser zo hoog op zou moeten lopen met Rusland.

Neen. Volgens de Duitse Staatsveiligheid althans toch niet.

Mensen stemmen rechts in het platteland, links in de stad. Dat is toch in praktisch iedere democratie zo. En als je vindt dat de politiek niets doet voor u, dan ga je richting extreemlinks/extreemrechts.

Of in de steden wonen gewoon meer allochtonen en gematigde mensen?
Denk niet dat er in de steden meer gematigde mensen wonen. Hier in Vlaanderen zie je ook dat het platteland van WVL en Limburg richting Vlaams Belang opschuift. Daar zitten niet zo veel migranten. Dat is imo ook omdat ze het gevoel hebben dat Brussel niks doet voor hen , en als 2e mss dat ze de migratieproblematiek niet willen. Maar migratie is niet de enige reden waarom mensen op die extremen stemmen.

Het is toch ook geen geheim dat er extreem rechtse partijen zijn die geld uit Rusland hebben gekregen.

Denk niet dat er in de steden meer gematigde mensen wonen. Hier in Vlaanderen zie je ook dat het platteland van WVL en Limburg richting Vlaams Belang opschuift. Daar zitten niet zo veel migranten. Dat is imo ook omdat ze het gevoel hebben dat Brussel niks doet voor hen , en als 2e mss dat ze de migratieproblematiek niet willen. Maar migratie is niet de enige reden waarom mensen op die extremen stemmen.
Ik woon ook vrij landelijk, maar ik zou niet weten wat Brussel nog extra voor mij zou moeten doen? Ik denk als er mensen zijn die reden tot klagen hebben dat Brussel niets voor hen doet dat het de Brusselaars zelf zijn.

Is in Polen ook. PiS (oerconservatieve, rechtse partij) is nipt de grootste partij van het land met 30-35% van de stemmen, maar heeft geen burgemeester in de grootste 50 steden van het land.
Die divisie is hier heel duidelijk zichtbaar. Quasi elk stedelijk gebied met meer dan 75.000 inwoners stemt vooral "progressief", en ruraal is dat dan weer overweldigend conservatief.

Ik had de Afd veel sterker verwacht, zeker na wat er in München gebeurde zo kort voor de verkiezingen
Misschien dat er in Duitsland meer zijn die doorhebben dat het met die Brandmauer toch geen zin heeft om op de Afd te stemmen. En wellicht had het Musk-verhaal eerder een omgekeerd effect en hebben er daardoor afgehaakt.

Maar waarom begin je nu over Hongarije, we zijn toch over West en Oost Duitsland bezig? Gaat mij over het feit dat West-Duitsers op dagelijkse basis meer met migranten te maken hebben, en toch minder op AfD stemmen. Met andere woorden, de migratieproblematiek is door (sociale) media opgeklopt tot iets belangrijkers en problematischer dan wat het eigenlijk is, dixit de mensen die er elke dag mee in aanraking komen.
In alle voormalige oostbloklanden (dus alle die deel uitmaakten van de voormalige Sovjetunie), dus ook Oost-Duitsland is er gewoonweg een andere mentaliteit, veeleer conservatief, dus Afd leunt daar beter bij aan. Uit ervaring met collega's uit die regio's, staan zij veel minder open voor de "wier schaffen das" mentaliteit tov migranten dan de west-europese landen. Zeker en vast niet voor migranten die er andere religies/culturen op na houden, ongeacht of ze er al veel met problematiek ervan geconfronteerd zijn of niet. En neen geen opgeklopte sociale media verhalen, gewoon de nieuwsbeelden van aanslagen in Duitsland en andere west-Europese landen hun problemen zijn voldoende om te overtuigenom rechts te stemmen uit behoudsgezindheid. Als de problematiek hun minder impacteerd, wel dan nog is het beter te voorkomen dan te genezen.
In west europese landenn/regio's is het nog steeds taboe om te rechts te denken (nazi identificatie), deze sociale druk en het feit dat ze het financieel beter hebben, kan er dus voor zorgen dat west-duitsland minder overtuigend rechts gaat stemmen.

In alle voormalige oostbloklanden (dus alle die deel uitmaakten van de voormalige Sovjetunie), dus ook Oost-Duitsland is er gewoonweg een andere mentaliteit, veeleer conservatief, dus Afd leunt daar beter bij aan. Uit ervaring met collega's uit die regio's, staan zij veel minder open voor de "wier schaffen das" mentaliteit tov migranten dan de west-europese landen. Zeker en vast niet voor migranten die er andere religies/culturen op na houden, ongeacht of ze er al veel met problematiek ervan geconfronteerd zijn of niet. En neen geen opgeklopte sociale media verhalen, gewoon de nieuwsbeelden van aanslagen in Duitsland en andere west-Europese landen hun problemen zijn voldoende om te overtuigenom rechts te stemmen uit behoudsgezindheid. Als de problematiek hun minder impacteerd, wel dan nog is het beter te voorkomen dan te genezen.
In west europese landenn/regio's is het nog steeds taboe om te rechts te denken (nazi identificatie), deze sociale druk en het feit dat ze het financieel beter hebben, kan er dus voor zorgen dat west-duitsland minder overtuigend rechts gaat stemmen.

Tuurlijk wordt dat opgeklopt. Dat er een persoon wordt neergestoken in Berlijn heeft meer aandacht gekregen op het forum en sociale media omdat de dader een asielzoeker was, dan de schietpartij in Zweden waarbij 11 mensen omkwamen maar waarbij de dader blank was.

Tuurlijk wordt dat opgeklopt. Dat er een persoon wordt neergestoken in Berlijn heeft meer aandacht gekregen op het forum en sociale media omdat de dader een asielzoeker was, dan de schietpartij in Zweden waarbij 11 mensen omkwamen maar waarbij de dader blank was.
Neen, dat is nu onze typische westerse mentaliteit, een paar aanslagen per jaar (een paar steekpartijen, voertuigen die inrijden op de menigte meestal rond kerstmis jaarlijkse baldadigheden rond nieuwjaar, ...) daar kijkt niemand nog van op, wij vinden dat het nieuwe normaal. Al die oostbloklanden hebben daar weinig last van en willen dat dan ook zo houden, vandaar hun voorkeur voor een gesloten grenzen politiek.

Neen, dat is nu onze typische westerse mentaliteit, een paar aanslagen per jaar (een paar steekpartijenvoertuigen die inrijden op de menigte meestal rond kerstmis, jaarlijkse baldadigheden rond nieuwjaar, ...) daar kijkt niemand nog van op, wij vinden dat het nieuwe normaal. Al die oostbloklanden hebben daar weinig last van en willen dat dan ook zo houden, vandaar hun voorkeur voor een gesloten grenzen politiek.

Vorige week nog een Tsjechische man die twee vrouwen heeft neergestoken.
Vorig jaar een Poolse man die kleuters heeft neergestoken.

Je hebt gewoon geen idee waarover je praat wegens de indoctrinatie van sociale media.

Vorige week nog een Tsjechische man die twee vrouwen heeft neergestoken.
Vorig jaar een Poolse man die kleuters heeft neergestoken.

Je hebt gewoon geen idee waarover je praat wegens de indoctrinatie van sociale media.
Ik kijk geen sociale media imho, enkel de "reguliere" mediakanalen. Ik geef gewoon aan dat mensen uit het voormalig oostblok veel minder open staan voor andere culturen/religies dan wij. veel conservatiever ingesteld zijn (en ik werk er dagelijks mee). De multiculturele problemen die wij hebben en dus ook de reguliere nieuwskanalen bereiken wil men daar gewoonweg niet (beter voorkomen dan genezen), je hoeft geen sociale media te raadplegen om te zien dat deze issues (aanslagen) voornamelijk westerse landen en dus landen met meer migratie treffen.

Terug
Bovenaan