Bordspelreview: Wonderboek

Ik heb een zwak voor mooie spellen. Net om die reden, en dat was eigenlijk ook de enige, stond Wonderboek al enige maanden op mijn wishlist. Het bordspel werd vorig jaar uitgebracht door dV Giochi en rond de feestdagen kwam 999 Games over de brug met een Nederlandstalige editie. Bij spellen die ik met mijn twee kinderen kan spelen, prefereer ik het Nederlandstalige spel. Dat is vooral als er ook tekst op de kaarten staat, zoals het geval is bij Wonderboek. Na enkele spelletjes gespeeld te hebben, kan ik 999 Games ook uitdrukkelijk bedanken voor het opsturen van een exemplaar. Ze hebben goud in handen.

Wonderboek is een verhalend, coöperatief spel dat je alleen of met maximaal drie andere spelers kunt spelen. De leeftijd op de doos spreekt van een minimumleeftijd vanaf tien jaar, maar met mijn kinderen ging het ook vlot. Zij zijn negen en bijna acht en hadden soms wat hulp nodig, maar niets wat het speelplezier naar beneden haalde. De dochter zei wel dat het wat lang duurde en haar ongelijk geven kan ik niet doen. Je bent snel anderhalf uur bezig met de uitgebreidere hoofdstukken en voor kinderen is zo lang stilzitten niet altijd even eenvoudig.

Wonderboek-11.jpg


Helden moeten Oniria beschermen

Wonderboek bevat zes hoofdstukken waarbij enkele helden alles op alles moeten zetten om het koninkrijk Oniria te beschermen tegen het kwaad. Het eerste hoofdstuk speelt zich af op de achterzijde van het boek en dient zowat als introductie. Eens je de basisregels in het spelregelboek hebt doorgenomen, neemt het deck kaarten je mee in het verhaal, waarbij alles stap voor stap wordt uitgelegd. Zo kiest elke speler een van de helden, pakt hij of zij de bijhorende heldenkaart, neemt het aantal op die kaart afgebeelde hartjes als levenspunten en worden er eventueel nog wat voorwerpen of kaarten aan het spelbord toegevoegd. Naarmate het spel vordert, hoe meer er te gebeuren valt. Echter zal ik niets spoilen om de pret van dit verhalende avontuur niet te bederven.

Wonderboek is een van de mooiste spellen in mijn collectie.


Een held heeft tijdens de heldenfase drie acties uit een keuze van zeven, waarbij meermaals dezelfde actie mag worden uitgevoerd. Bij het verplaatsen mag je een veld bewegen, terwijl je bij een aanval de aanvalsactie die op je heldenkaart vermeld staat uitvoert. Daar waar Tina met haar pijl en boog bijvoorbeeld maar een dobbelsteen mag rollen, mag Sid er twee rollen. Ook hangt van het personage af of je meleeaanvallen uitvoert of vanop afstand schade kunt toebrengen. Ook een sprankeltje magie oprapen is een actie, net als het gebruiken van die magie voor een andere actie vermeld op je heldenkaart. Andere acties zijn een vaardigheid gebruiken, interactie voeren met een kaart of een speciale actie vanop een Snipperkaart gebruiken. Keuze zat dus.

Wonderboek-04.jpg


Knokken!

Overleg is een belangrijk aspect in Wonderboek. Zo is het soms belangrijk om te beslissen wie als eerste aan de beurt komt, wie een aanval op een bepaalde Wyrm (zo heten de vijanden in dit spel) uit zal voeren en wie bepaalde zaken onderzoekt. Een aanval uitvoeren is een belangrijk onderdeel van Wonderboek. Wyrms hebben namelijk twee levens en om hen aan te vallen moet je rollen met een of meerdere dobbelstenen. Hits en misses zijn mooi verdeeld, waardoor je op dat vlak weinig vat hebt op de dobbelsteenworpen. Gelukkig kun je door het afstaan van een levenspunt wel alle misses opnieuw rollen, maar dat is uiteraard ook een risico. Eens een speler geen levens meer heeft, wordt de held bewusteloos. Pas in de volgende heldenfase komt die held weer bij en worden weer alle levenspunten aangevuld, al gaat dat ten koste van de lotfiches. Per fase waarin een of meerdere helden bewusteloos liggen, wordt er een zo'n fiche naar de passieve zijde gedraaid. Eens die allemaal met de passieve kant naar boven liggen, is het spel verloren voor alle helden.

Eens alle spelers drie acties hebben uitgevoerd, is het aan de vijanden. Hiervoor wordt een kaart van de Wyrm-trekstapel genomen en worden daarvan de acties uitgevoerd van boven naar onder. Meestal staat op die kaart aangeduid hoeveel nieuwe Wyrms er op het spelbord komen en of ze eventueel acties uitvoeren. Eerst komt een eventuele bewusteloze Wyrm weer bij, waarna die aanvalt indien mogelijk. Voor elke aanval verliest een held een levenspunt en vijanden moeten niet dobbelen. Is er niemand die aangevallen kan worden? Dan verplaatsen ze zich naar de dichtstbijzijnde held en ondernemen dan eventueel een aanvalspoging, afhankelijk van het aantal activaties dat de vijanden hebben.

Wonderboek-09.jpg


Magische wereld ontvouwt zich

Daar waar het eerste hoofdstuk zich afspeelt op de achterzijde van het boek, ontvouwt zich (letterlijk) een nieuwe wereld in de overige hoofdstukken. Door het openvouwen van het boek, verschijnt een fenomenale pop-upwereld die er niet alleen schitterend uitziet, maar die ook nog eens vele geheimen herbergt. Er wordt aangeraden om niets te onderzoeken tot een kaart uit het verhaaldeck je daartoe opdracht geeft, ook hier weer om spoilers en verrassingen te vermijden. Ook de miniaturen van zowel de helden als de monsters zijn van hoogstaande kwaliteit en de artwork op de kaarten is verbluffend. Wonderboek is ongetwijfeld een van de mooiste spellen in mijn veel te uitgebreide collectie.

Niet enkel het uitzicht van een spel is belangrijk, ook de gameplay op zich natuurlijk. Hoewel een hoofdstuk gemakkelijk anderhalf uur duurt, speelt het spel behoorlijk vlot. In het begin waren er wat kleine onduidelijkheden, maar al snel verdwenen die als sneeuw voor de zon door nog eens in het spelregelboek te bladeren. Het verhaaldeck geeft per hoofdstuk je huidige missie aan, waardoor je in veel gevallen maar op een iets moet focussen. Dat je ook nog vele verhaalkeuzes moet maken en sleutelwoorden kunt 'verzamelen' die invloed hebben op die keuzes, tillen het geheel nog naar een hoger niveau. Een nadeel is wel dat, eens je het verhaal kent, zo goed als alle verrassingen weg zijn en daarmee toch een deeltje van de magie verloren gaat. Een nog groter nadeel is de geluksfactor. Vijanden raken je altijd, terwijl de spelers met dobbelstenen moeten rollen en de kans op succes slechts vijftig procent is ...

Conclusie

Wonderboek is een aanwinst voor de collectie, zoveel is zeker. Je wordt getrakteerd op een verbluffend mooi spel met componenten van uitstekende kwaliteit. Zowel de kaarten, de miniaturen, het pop-upboek ... Alles ziet er fenomenaal uit. Helaas heeft dat ook een prijskaartje van om en bij de tachtig euro. Het verhaal in Wonderboek wordt leuk gebracht en is zelfs te spelen met jongere kinderen (mits wat begeleiding), al gaat er wel een deeltje van de magie verloren eens je het spel of een bepaald hoofdstuk een tweede keer zou spelen.

Alle foto's werden aangeleverd door Wouter Debisschop. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina Tabletopping.

Pro

  • Ziet er schitterend uit
  • Speelt bijzonder vlot, ook met jongere kinderen
  • Alle componenten van uitstekende kwaliteit
  • Tof gebracht verhaal

Con

  • Meermaals herspelen zit er niet echt in
  • Geluksfactor
  • Prijzig
7.5

Over

Uitgever

  1. 999 Games
 
Terug
Bovenaan