Bordspelreview: Vivid Memories

Hoewel ik het liefst een zware eurogame of een ameritrash game met een kilo plastiek speel, komt hier regelmatig ook een abstract puzzelspel op tafel. Enkele van onze favorieten die regelmatig op tafel komen, zijn bijvoorbeeld Azul, Sagrada en Cascadia. Helaas moet ik meestal het onderspit delven tegen mijn wederhelft, maar dit belet de pret niet om mezelf naar een zo hoog mogelijke score te puzzelen. Met Vivid Memories kregen we een nieuwe uitdaging voorgeschoteld en deze keer mochten we jeugdherinneringen maken.

Hoewel de distributie van Vivid Memories bij ons wordt verzorgd door Asmodee en Matagot, werd het spel oorspronkelijk uitgegeven door Floodgate Games. Deze uitgever ken je waarschijnlijk wel van Sagrada, Bosk of Holi: Festival of Colors. De designers van Vivid Memories zijn ook geen onbekende namen, want het duo achter het spel is gezamenlijk verantwoordelijk voor onder andere Elysium, Chocolate Factory, Roll for Adventure en Professor Evil and The Citadel of Time. Of hun nieuwste spel ook een topper is, ontdek je hieronder.

Vivid_Memories_Player_Board_2MP_1200x800@2x.png


Herinneringen maken

Zoals de titel doet vermoeden, staan herinneringen centraal in dit spel, meer bepaald de herinneringen aan je jeugd. Het is aan jou om deze herinneringen zo goed mogelijk te herbeleven en belangrijke momenten op te slaan, want alleen zo kan je de overwinning behalen in Vivid Memories. Dit doe je door met behulp van fragmenten patronen te vormen en verbindingen te maken om kernherinneringen te creëren. Thematisch zit het spel dus leuk in elkaar en het is ook geen alledaags onderwerp, zeker niet in de bordspellenwereld. Helaas komt het thema niet volledig tot zijn recht. Het idee van jeugdherinneringen en de fantasie van kinderen wordt wel mooi weergegeven op de tegels, met dank aan de prachtige artwork van Andrew Bosley (Everdell, Tapestry). Maar de speluitwerking is net iets te abstract om het thema levendig te doen voelen.

In Vivid Memories zal je gedurende drie rondes fragmenten verzamelen vanop Momenttegels om ze op jouw bord te leggen, wat de vorm heeft van hersenen, om zo patronen en netwerken te vormen. Om fragmenten te verzamelen, gebruikt het spel een draftmechanisme vergelijkbaar met dat van Azul, maar hier kies je één fragment, twee fragmenten van dezelfde kleur of drie fragmenten van dezelfde kleur van een van de buitenste Momenttegels. Vervolgens plaats je deze in hetzelfde veld op je bord, waarbij je wat kan herschikken als je slechts één fragment hebt gekozen. Als je een tegel leegmaakt, dan krijg je deze tegel en zal je die later in de ronde gebruiken als actie en om punten te scoren. Zodra alle fragmenten in de huidige ronde verdeeld zijn, volgt er een actiefase en worden er punten gescoord.

Het idee van jeugdherinneringen en de fantasie van kinderen wordt wel mooi weergegeven op de tegels.


In de actiefase heeft elke speler vier acties om zijn bord te optimaliseren. Hierbij kan je kiezen uit vier basisacties op je spelersbord, maar elke Momenttegel die je hebt gepakt moet je gebruiken om een van de basisacties te vervangen. Zodra elke speler zijn vier acties heeft uitgevoerd, worden de patronen op de Momenttegel gescoord, net als de afgewerkte netwerken en opgevulde kernherinneringen. Op het einde van het spel scoor je vervolgens nog je geheime Ambitietegel, waarbij je extra punten scoort voor een bepaalde kleur op je bord, in je kernherinneringen en op je Momenttegels. Wie de hoogste score heeft, mag zichzelf uitroepen tot big brain, oftewel winnaar van het spel.

Vivid_Memories_Fragments_1200x800@2x.png


Leuke doordenker

Als het thema weinig tot zijn recht komt, dan bieden de spelmechanismen de spelers wel een goede doordenker aan. Zo is het al een hele denkoefening om bepaalde Momenttegels te verzekeren, maar moet je bij deze Momenttegels ook nog eens de afweging maken in functie van zowel de actie die ze bieden als de patronen waarmee je kan scoren. Daarna mag je nog eens je hersenen pijnigen tijdens de actiefase om te bepalen hoe je de Momenttegels en basisacties zal uitvoeren. Hierdoor duren beurten al wat langer dan wat we gewoon zijn bij dit soort spellen, zeker als je spelers hebt die last hebben van analysis paralysis. Maar voor zij die een iets zwaardere abstracte puzzel zoeken dan gelijkaardige titels, zullen door Vivid Memories aangenaam verrast zijn. Wel wil ik een kanttekening maken en dat is dat net als bij Azul bijvoorbeeld, de variatie eerder beperkt is, waardoor de ene speelbeurt niet zoveel verschillend is van de andere, en voor sommigen kan dit de herspeelbaarheid ten goede komen.

Wat ons verder ook positief verraste was de productiekwaliteit van het spel. Alles oogt heel kleurrijk en levendig en zowat al het gebruikte materiaal is van zeer degelijke kwaliteit. Zo zijn de spelersborden tweelagig, waardoor de felgekleurde fragmenttegeltjes mooi in hun velden blijven liggen. Alle spelcomponenten kan je opnieuw mooi opbergen in een handige insert, wat in mijn ogen altijd een meerwaarde is voor een bordspel vandaag de dag. Enkel de bordkartonnen fiches die je gebruikt om de score bij te houden en om je gebruikte acties aan te geven, waren een lichte tegenvaller in vergelijking met de rest van doosinhoud.

Conclusie

Vivid Memories is een leuk abstract puzzelspel met een origineel thema en een kleurrijk uiterlijk, maar vergis je niet. In tegenstelling tot zijn soortgenoten, schotelt het spel je het nodige denkwerk voor, wat dan weer kan leiden tot analysis paralysis. Los daarvan is Vivid Memories een aanrader voor zij die op zoek zijn naar een familievriendelijkspel dat meer diepgang biedt dan bijvoorbeeld Azul of Sagrada.

Pro

  • Kleurrijk
  • Knappe artwork
  • Origineel thema
  • Meer een doordenker dan gelijkaardige spellen

Con

  • Scorefiches
  • Weinig variatie
  • Beurten kunnen lang duren
  • Thema komt niet volledig tot zijn recht
7

Over

Uitgever

  1. Asmodee

Designer

Matthew Dunstan, Brett J. Gilbert

Aantal spelers

2-4

Tijdsduur

30-45 minuten
 
Terug
Bovenaan