Bordspelreview: Silhouetters

Mensen die onze boardgamereviews in de gaten houden, zagen al een aantal reviews passeren van spellen uit de Cartamundi Shuffle-reeks. In deze reeks vinden we zowel losstaande spellen terug als spellen gebaseerd op filmfranchises. Na mijn eerdere review van Friday the 13th, was het nu de beurt aan Silhouetters, een woordspel dat op het eerste zicht doet denken aan Dobble, maar waar toch een andere insteek achter schuilgaat. Daar waar eerstgenoemde vooral snelle reflexen en goede observatieskills vergt, is voor Silhoutters eerder creativiteit een basisvereiste. Benieuwd naar mijn spelervaring? Lees dan zeker onderstaande review!

Zelf ga ik regelmatig op zoek naar spelletjes die makkelijk mee te nemen zijn, waar mensen zonder boardgame achtergrond vlot in te introduceren zijn en waar mijn zoon van vijf toch ook al iets aan heeft. In dat kader leek Silhouetters een leuke aanvulling op de collectie. Het compacte spelletje, dat amper een tien à vijftien minuutjes tijd vergt, kan tevens als ideale reisgezel mee om stille momentjes op te vullen. Die woordkeuze is trouwens niet zomaar gekozen, maar daarover later meer!

Silhouetters front.png


Roep het uit!

Silhouetters wordt gecatalogeerd onder de woordspellen. Het doel is simpel: woorden zoeken die overeenkomen met de tekeningen (silhouetten, hence de naam) op de kaarten. Om het nog iets creatiever te maken, dienen de woorden te beginnen met één van de letters die op de letterdobbelstenen staan. Zo bestaat het spel in totaal uit vijftig Silhouetter-kaarten, drie letterdobbelstenen, een aantal verschillende soorten kleurentokens die de punten voorstellen en een zandloper. Beginnen doe je door de letterdobbelstenen van de juiste letters te voorzien. In totaal zijn er achttien letters die je verdeelt over drie dobbelstenen. Nadien kan het spel beginnen! Dit doe je met twee tot zes personen.

Er zijn drie verschillende manieren om te spelen. Ben je met een groot aantal spelers, dan is de eerste versie naar mijn mening de interessantste. Hierbij gooit iemand de drie dobbelstenen, wordt de zandloper omgedraaid en worden twee Silhouetter-kaarten omgedraaid. Vanaf dan mogen de spelers tegelijkertijd woorden beginnen roepen. Deze moeten uiteraard te maken hebben met silhouetten die afgebeeld zijn op één van de kaarten. Van zodra je een woord geroepen hebt, mag je een zwarte token nemen, tenzij een andere speler het woord betwist en aangeeft dat het niet correct is. Van zodra de zwarte tokens op zijn, worden witte tokens genomen en finaal de rode token. De speler die de rode token heeft, scoort vier punten. Witte tokens zijn elk twee punten waard en zwarte tokens één punt. Hoe meer woorden er al geroepen zijn, hoe moeilijker het uiteraard wordt. Na het verstrijken van de tijd of wanneer de rode token genomen is, stopt het spel en worden de punten geteld. Wie als eerste dertig punten haalt, mag zich tot winnaar kronen. Met meer dan vier personen wordt het al gauw een hectische, maar leuke bedoening. Het leukste element zijn de discussies of een woord al dan niet terecht is. Vooral na de aperitief zorgt dit voor hilarische situaties, al zou ik voorstellen om in deze versie de zandloper gewoon achterwege te laten.

Silhouetters 2.png


Schrijf het op!

Wie het liever rustig houdt, of wanneer je maar met twee of drie spelers bent, kan je opteren voor de tweede versie: de ‘Schrijf het op’-variant. In deze versie neemt iedereen pen en papier, worden de dobbelstenen gegooid, twee Silhouetter-kaarten omgedraaid, de zandloper omgedraaid en schrijft iedereen zoveel mogelijk woorden op die te maken hebben met de afbeeldingen. Het spel duurt in totaal twee minuten. De zandloper nog eens omdraaien is dus de boodschap. Een beetje vervelend wanneer iedereen gefocust is op het vinden van zijn eigen woorden, maar goed let’s carry on! Van zodra de tijd verstreken is, worden de woorden vergeleken. Elk uniek woord levert één punt op. Als spelers hetzelfde woord hebben, krijgen ze met andere woorden voor dat woord geen punten. Een bijkomende regel is, dat de persoon met het langste woord twee extra punten krijgt. Een leuke twist om extra creatief uit de hoek te komen!

Deze variant is trouwens ook perfect te spelen met jongere spelertjes. Aangezien hun woordenschat nog niet dermate uitgebreid is, is het voor hen makkelijker om alles rustig op te schrijven. Kunnen schrijven is uiteraard een vereiste, dus laat ons zeggen dat ze hiervoor toch minstens zeven jaar oud moeten zijn. Een leuke, speelse manier om de woordenschat van je lagere schoolkinderen uit te breiden.

Silhouetters 3.png


Of … Geef het door!

In deze derde en laatste variant begint iedereen met drie tokens en worden twee kaarten omgedraaid. Van zodra je aan de beurt bent, gooi je een dobbelsteen. Vervolgens roepen de spelers om de beurt één woord. Je krijgt hiervoor steeds tien seconden de tijd. Het mag geen woord zijn dat al eerder is gezegd. Wanneer je geen woord kan vinden, verlies je een token. De speler die als laatste nog een token over heeft, wint het spel.

Het is deze variant die ik het vaakst met mijn zoontje van vijf heb gespeeld. Aangezien hij nog niet kan schrijven, maar wel al verrassend creatief denkt, lukte het hem vrij goed om mee te spelen. De zandloper lieten we ook hier achterwege. Hoewel sommige tekeningen nog iets te moeilijk waren, beleefden we alvast een leuke tijd en was ik als vader fier om mijn zoon op een speelse manier toch wat woordenschat bij te brengen. Ook hilarisch om het denkpatroon van zo’n jonge koter van dichtbij in werking te zien. Fun gegarandeerd!

Silhouetters is een leuk woordspel, waarbij je met twee tot zes personen op een creatieve, speelse manier aan de slag kan gaan.


Zoals je kan lezen ben ik behoorlijk positief over Silhouetters. Dat neemt niet weg dat er ook een aantal minpuntjes zijn. Eén van de grootste minpuntjes is naar mijn mening de grootte van de tekeningen. Hoewel de compactheid van het spel een voordeel is, zorgt dit er ook voor dat de tekeningen soms wat onduidelijker zijn. Dit maakt het vooral met meerdere spelers lastiger. Ook de regels, die op de binnenkant van het doosje gedrukt zijn, zijn hierdoor iets moeilijker te lezen. Niets onoverkomelijk, maar vergeet toch maar je leesbril niet! Een tweede minpunt is de zandloper. Hoewel de tijdsdruk nodig is voor die extra dimensie, is het vaak ook moeilijk om de zandloper in de gaten te houden terwijl je woorden zoekt. Een extra timekeeper of een digitaal alarmklokje kan dus aangewezen zijn! Desalniettemin wegen de hilarische momenten, de creatieve insteek en de leuke, speelse manier om kinderen hun woordenschat uit te breiden op tegenover deze minpuntjes. Neem daarbij de lage prijs en de drie verschillende spelmodi in een compact doosje en je kan begrijpen waarom ik het spel zeker aanraad!

Silhouetters 1.png

Conclusie

Silhouetters is een leuk woordspel, waarbij je met twee tot zes personen op een creatieve, speelse manier aan de slag kan gaan. Ondanks de compacte verpakking, bevat het spel drie verschillende modi die zowel jong als oud zal kunnen verrassen. Van hilarische woorddiscussies tot educatieve leermomentjes met je kinderen, voor elk wat wils! Ook de prijs is zeker geen dealbreaker. Ben je nog op zoek naar een klein cadeautje voor de Sint of voor onder de kerstboom, dan is Cartamundi’s Silhouetters zeker het overwegen waard!

Pro

  • Compact doosje
  • Verschillende spelmodi
  • Leuke, hilarische momenten met vrienden
  • Educatieve momenten met kinderen

Con

  • Silhouetten niet altijd even duidelijk
  • De zandloper is soms lastig in de gaten te houden
7

Over

Designer

Cartamundi

Aantal spelers

2 - 6

Tijdsduur

10 - 15 minuten
 
Terug
Bovenaan