Bordspelreview: Schermstrijd

Mensen met kinderen in huis, kennen het ongetwijfeld. De kinderen vinden dat ze niet genoeg op PlayStation of tablet mogen spelen of dat ze niet genoeg naar televisie mogen kijken. Bij ouders is dat het omgekeerde verhaal, zij vinden namelijk dat de kinderen een teveel aan scherm krijgen. Dat resulteert wel eens in een discussie, maar laat dat verleden tijd zijn. Enkele Belgen hebben namelijk het kaartspel Schermstrijd uitgebracht. Laat de discussies achterwege en vecht het uit. De inzet? Schermtijd.

Laat me al even duidelijk maken dat er eigenlijk wel wat voer voor discussie is, want de spelregels zijn niet geheel duidelijk. Met wat logisch nadenken zijn de kleine discussiepuntjes wel snel opgelost, maar ik vermeld het toch graag. Schermstrijd is, ondanks de kleine onduidelijkheden, wel eenvoudig om te spelen. Je maakt eerst een pincode van vier cijfers en die moeten de spelers zo snel mogelijk namaken. Lukt dat, dan wordt de volgende van een vooraf bepaald aantal rondes gespeeld. Op het einde van het spel zie je dan hoeveel schermtijd de kinderen hebben gewonnen. Of verloren, maar dan zijn ze minder gelukkig.

Schermstrijd 1.png


Tijd winnen of verliezen?

Aan het begin van elke ronde wordt er een nieuwe viercijferige pincode gevormd. Dit gebeurt door willekeurig kaarten van de geschudde trekstapel te trekken. Dit is de code die alle andere spelers zo snel mogelijk moeten namaken. Daarnaast wordt ook het scoreblad ingevuld. Dit gebeurt al aan het begin van het spel. Je geeft elke zijde van de dobbelsteen een waarde in minuten. Dit bepalen de spelers onderling. Eén oog staat bijvoorbeeld voor één minuut schermtijd, terwijl de waarde zes als twintig minuten ingezet wordt. De keuze is volledig aan de spelers. Aan het begin van de ronde wordt dan de inzet bepaald door met de dobbelsteen te rollen. Die inzet vul je dan in op je scoreblad, samen met de startinzet. Bij mij thuis mogen ze standaard één uur op tablet zitten, dus vul ik altijd zestig minuten in als starttijd.

Geen discussies meer, maar wel een grote portie geluk.


Eens het scoreblad is ingevuld, kan het spel gestart worden. De dobbelsteen wordt geworpen en afhankelijk van het resultaat wordt de overeenkomstige actie uitgevoerd. Bij waarde één mag je die ronde geen nieuwe kaart nemen, twee staat voor het trekken én spelen van een extra kaart, terwijl je bij waarde drie één ronde lang beschermd bent tegen diefstal. Bij waarde vier mag je een van de vier kaarten van de pincode die nagemaakt moet worden vervangen, terwijl je bij de vijf twee kaarten uit je hand aan een andere speler geeft en er daarna twee trekt uit de hand van dezelfde speler. Bij waarde zes mag je een kaart van een andere speler stelen.

Schermstrijd front.jpg


Acties vol geluk en ongeluk

Na het uitvoeren van de actie, moet je een kaart spelen. Je kunt ofwel je eigen pincode aanvullen, een wiskaart spelen of Wifi de hond op tafel leggen. Bij dat laatste wordt de volledige code van elke speler, dus ook van jezelf, gewist. Bij een wiskaart heb je twee keuzes. Ofwel verwijder je één kaart bij een andere speler, ofwel doe je de volledige code weg van een andere speler. Dat laatste is enkel mogelijk als je samen met de wiskaart een joker aflegt. Kun je geen kaart spelen, dan leg je gewoon een kaart af op de aflegstapel en neem je een nieuwe kaart (behalve als je een één hebt gerold natuurlijk).

Afhankelijk van wie een ronde wint, wordt er schermtijd toegevoegd of afgetrokken. Winnen de ouders, dan verliezen de kinderen schermtijd. Winnen de kinderen, dan krijgen ze enkele minuten extra. Er wordt aangeraden om drie tot vijf ronden te spelen, waarna een klein rekensommetje gemaakt moet worden om het eindresultaat te zien. Er staan trouwens ook enkele kleine aanpassingen in de spelregels voor oneven aantallen spelers of zelfs voor ouders die teveel schermtijd hebben. Het leuke is dat er nu geen discussies meer nodig zijn over het al dan niet een teveel aan schermtijd, én je krijgt de kinderen nog eens rond de tafel. Iets wat niet altijd evident is in dit digitale tijdperk.

Schermtijd 2.jpg

Conclusie

Schermstrijd is een tof, kort spelletje dat ouders en kinderen laat strijden voor schermtijd. Winnen de kinderen, dan mogen ze van wat extra tijd achter een scherm genieten. Winnen de ouders, dan worden er minuten afgetrokken. Verwacht je aan een zeer eenvoudig, erg kleurrijk spel waarbij geluk een te grote factor is. De spelregels zijn niet altijd even duidelijk, maar wat logisch nadenken lost dat euvel wel op.

Is je interesse gewekt? Dan hebben we goed nieuws. Je kunt met dank aan uitgever Spellmakers het spel Schermstrijd winnen. Heb je minder geduld? Dan kun je op hun website het spel bestellen met 10% korting door de kortingscode "Schermstrijd10" te gebruiken.

Pro

  • Speelt erg vlot
  • Ruziemaken om schermtijd is verleden tijd
  • Uitnodigende artwork en kleuren

Con

  • Spelregels niet altijd even duidelijk
  • Veel geluk mee gemoeid, dus amper tactiek
7

Over

Designer

Ruben Demesmaeker, Pieter Huyghe, Bart Meese, Wannes Vandenbussche

Aantal spelers

2-6

Tijdsduur

20–35 minuten
 
Bovenaan