Bordspelreview: Paper Dungeons

Dungeons, of kerkers in het mooi Nederlands, verkennen is een bezigheid die in zowel het videogame- als bordspellandschap geen onbekend genre is. Qua bordspellen is Gloomhaven waarschijnlijk het bekendste, als rollenspel ontegensprekelijk Dungeons and Dragons. Ook de Belgische uitgever Geronimo Games waagt zich nu aan een spel waarin je kerkers verkent, al is het een stukje lichter dan eerder vermelde spellen. Ik neem je graag mee op mijn avontuur met Paper Dungeons.

Geronimo Games stuurde ons een exemplaar van Paper Dungeons op, zodat we deze roll & write aan de tand kunnen voelen. Zelf ben ik fan van het roll & write-genre, vooral als het om een op zichzelf staand spel gaat zoals hier het geval is. Het genre zelf is een tijd lang uitgemolken geweest en toen verschenen er talloze roll & write-variaties op bestaande spellen, net zoals er al veel kaartspellen van diezelfde spellen werden uitgebracht. Paper Dungeons staat dus op zichzelf en werd zelfs al in 2020 uitgebracht, al wachtte Geronimo Games tot nu om ook de Vlamingen en Nederlanders in hun eigen taal te bedienen.

Paper Dungeons 1.jpg


Vier klassen

Paper Dungeons kan zowel solo als met maximaal zeven anderen gespeeld worden op zo'n half uurtje tijd. Aangezien elke speler tegelijkertijd bezig is, verandert de speelduur niet bij een ander aantal tegenstanders. Elke speler neemt een speelvel, twee machtkaarten, twee doelkaarten en een van de bijgeleverde potloodjes. Daarnaast wordt er één kerkerkaart genomen waarop de setup voor het huidige spel staat. Hierop staat onder andere vermeld welke drie monsters er in de kerker zitten en de kaarten van deze griezels worden op de tafel gelegd. Daarnaast moeten ook de muren en de locaties van de monsters aangeduid worden op de speelvellen van elke speler. Er worden nog drie missiekaarten op tafel gelegd en als laatste mogen de drie witte en drie zwarte dobbelstenen niet ontbreken. Hierna kan het verkenplezier beginnen.

Vier klassen en drie monsters, veel meer heb je niet nodig.


In Paper Dungeons kruipt elke speler in de huid van een Krijger, Tovenaar, Geestelijke en Dief. Dit tegelijkertijd, aangezien ze allemaal deel uitmaken van dezelfde party. Afhankelijk van de gekozen doelkaart (je kiest er één van de twee gekregene), verdeel je deze klassen in. Twee ervan zullen met de witte dobbelstenen werken, de andere twee klassen met de zwarte. Het doel is om het spel te eindigen met de meeste overwinningspunten. Deze kun je verdienen op tal van manieren, waaronder het toebrengen van schade aan de drie monsters. Gedurende acht ronden, verdeeld over drie seizoenen, neemt iedereen het tegen elkaar op. Aan het begin van elke ronde worden alle zes de dobbelstenen gerold. Deze zijn nu het aanbod van de huidige ronde, dus elke speler zal het met deze dobbelstenen moeten doen.

Paper Dungeons 2.jpg


Gesundheit!

Worden er meer dan twee klavers of doodskoppen gerold, dan moeten alle dobbelstenen opnieuw worden gerold. Na de worp wordt gekeken hoeveel doodskoppen er werden gedobbeld. Dit aantal staat gelijk aan de hoeveelheid schade die elke speler krijgt. Hoe meer verwondingen je aan het einde van het spel hebt, hoe meer minpunten je daarvoor krijgt. Daarnaast krijg je eenmalig negen minpunten als je meer schade oploopt dan het huidige level van je volledige party. Gelukkig zijn er een aantal manieren om dit te voorkomen, waaronder door het gebruiken van drankjes. Uit de overige dobbelstenen kiest elke speler er drie, waarbij dan de bijbehorende acties op het speelvel worden uitgevoerd. Zo kun je je partyleden levelen, al moeten hierbij zowel de kleur van de dobbelsteen als het symbool van de klasse overeenkomen. Doe je dit, dan kleur je zowel het vakje van het desbetreffende partylid als het vakje dat de gezondheid van je party weergeeft, waardoor je bestand bent tegen extra schade. Daarnaast geeft deze waarde ook de kracht aan van je party en dit is belangrijk om het tegen de monsters op te nemen.

Naast het levelen van je partyleden kun je ook magische items maken. Door het gebruiken van twee dobbelstenen, bemachtig je zo'n voorwerp dat je helpt in de verdere strijd en verkenning in de kerkers. Zo kun je eventueel over water lopen, door muren lopen, ontvang je drie toverdrankjes of krijg je droogweg vier overwinningspunten. Ook het maken van toverdrankjes is mogelijk. Eén dobbelsteen, kleur en symbool maken niet uit, geef je recht op twee drankjes. De volgende keer dat je schade lijdt door een doodskop, kun je onder de toverdrankjes vakjes aanduiden. Net als bij het levelen van je personages kun je ook hier bonussen vrijspelen als je een bepaald aantal vakjes hebt aangekruist. Een van de belangrijkste acties, is het verkennen van de kerker zelf. Dit is dan ook een van de leukste elementen van Paper Dungeons.

Paper Dungeons 3.jpg


Klopterop!

In Paper Dungeons schuilen er heel wat geheimen in de kerkers, al is het belangrijkste het verslaan van de drie monsters. Daar kun je namelijk een pak punten mee verdienen. Per dobbelsteen kun je in de kerker twee vakjes verplaatsen, maar pas op! Sommige vakjes bevatten vallen. Betreed je zo'n veld op je speelvel, dan moet je een verwonding aankruisen. Kom je een handlanger tegen het lijf, dan versla je die sowieso. Er staat echter altijd aangeduid welke van de vier klassen er mee moet vechten en welk level die moet hebben. Komt je Krijger bijvoorbeeld één level te kort, dan loop je één schade op. Het verslaan van handlanger levert ook een pak punten op. Versla je er vier, verdien je zes punten. Versla je er acht, dan mag je al rekenen op veertien punten. Het is dus geen slecht idee om er zo enkele op hun smoel te slaan.

Vechten voor punten of wegrennen voor minpunten?


Dat gebeurt ook met de monsters. Na ronde één vecht je tegen het eerste monster, op voorwaarde dat je op zijn locatie bent of bent geweest. Is dat niet het geval, dan krijg je strafpunten. Nu tel je de sterkte van je party op, rekening houden met de zwakte van het monster. Haal je de laagst benodigde waarde niet, krijg je ook strafpunten. Lukt het wel om een paar rake klappen uit te delen, dan krijg je zowel schade als overwinningspunten afhankelijk van het aantal. Degene die het meeste schade toebrengt aan het monster, mag ook rekenen op een extraatje. Hetzelfde geldt voor de overige twee monsters na het tweede en derde seizoen, waarna de puntentelling begint. Degene die de meeste punten bij elkaar wist te sprokkelen, mag zichzelf als overwinnaar uitroepen. Of als dungeon master.

Conclusie

Paper Dungeons is een erg vermakelijk roll and write-bordspel en is best uniek te noemen. Het combineert het aankruisen van vakjes om verbeteringen door te voeren met het verplaatsen door een kerker om de monsters te verslaan. Ik ben alleszins fan van het genre, waarbij onder andere Welcome to (al is dat een flip and write), Clever (en de twee opvolgers), Qwinto en menig ander spel regelmatig de revue passeert. Vanaf nu heeft ook Paper Dungeons z'n plekje ingenomen. Zowel in mijn hart als op de speeltafel.

Alle foto's werden aangeleverd door Henk Rolleman. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina namellor.

Pro

  • Speelt erg vlot
  • Heel duidelijke spelregels
  • Heel wat mogelijkheden
  • Elke keer volledig anders

Con

  • Het thema zal menig speler niet aanspreken
  • Van zodra je wat opgebouwd hebt, is het spel gedaan
8

Over

Uitgever

  1. Geronimo Games

Designer

Leandro Pires

Aantal spelers

1-8

Tijdsduur

30 minuten
 
Redactie
Heb je hem ook solo gespeeld? Zo ja, ook nog steeds plezant? Of is de interactie met andere spelers leuker?
Bordspellen speel ik niet solo.
Daarnaast is er in dit spel niet bijzonder veel interactie met andere spelers. Diamanten kun je voor elkaars neus wegkapen en je wil de sterkste zijn tegen het monster, maar voor de rest doe je alles alleen op je eigen speelvel.
 
Terug
Bovenaan