Bordspelreview: Lost Cities: Roll & Write

Samen op archeologische ontdekking in de diepste krochten van de jungle. Expedities leiden met slechts één doel: schatten veroveren. Nee, het is niet de inleiding van een nieuwe Indiana Jones-film, maar wel van het dobbelspel Lost Cities: Roll & Write. Benieuwd om ook aan de slag te gaan met deze nieuwe Lost Cities-variant? Ik neem je, dankzij uitgever 999 Games die ons een exemplaar opstuurde, graag mee op ontdekkingstocht in onderstaande review!

Lost Cities zal bij velen reeds een belletje doen rinkelen. Het spel ontstond oorspronkelijk in 1999 en werd als tweespeler kaartspel op de markt gebracht. Dankzij zijn goede ontvangst, werden later ook andere varianten en uitbreidingen toegevoegd. Eén iets hebben ze steeds gemeen: het zijn lichtgewicht, toegankelijke spellen, die voor voldoende vermaak zorgen. Benieuwd of dat ook het geval is in deze Lost Cities: Roll & Write . Wie trouwens het concept van roll and write niet kent: het zijn steeds compacte en doorgaans eenvoudige spellen, waarbij je dobbelstenen gooit en afhankelijk van de uitkomst iets noteert op een blaadje. Denk hierbij aan titels zoals Yahtzee, Qwixx, Welcome To … Hoewel er verschillende varianten van het genre bestaan, gaat het doorgaans om een afweging te maken tussen risico nemen en hierdoor meer punten scoren of voor de ‘zekere’ punten gaan.

LC 3.png


Verschillende wegen leiden tot de overwinning

Ik gaf het al mee in de inleiding, maar in Lost Cities: Roll & Write gaan we op ontdekkingstocht. Dit doen we op een speelvel waarop zes verschillende, gekleurde kolommen te zien zijn, die elk een expeditie voorstellen. Het is aan jou om zo ver mogelijk in de verschillende expedities te geraken en hierdoor punten te sprokkelen. Wie aan het einde van het spel het meeste punten heeft, wint.

De spelcomponenten zijn simpel: een blok speelvellen en zes dobbelstenen. Uiteraard zal je ook iets nodig hebben om te schrijven. Voorzie zelf de nodige potloden, stiften of balpennen, want deze werden helaas niet meegeleverd. Wanneer iedereen een speelvel voor zich heeft liggen, kunnen we beginnen. De startspeler wordt bepaald en de dobbelstenen worden geworpen. Er worden steeds zes dobbelstenen geworpen. Deze bestaan uit drie zeszijdige dobbelstenen waarop steeds een kleur en symbool (fijn voor de kleurenblinden!) te zien zijn en drie tienzijdige dobbelstenen met de cijfers nul tot en met negen. Vervolgens kies je een combinatie van een kleur (expeditie) en een getal, en schrijf je het getal neer in de overeenkomstige kolom. Ga hierbij verstandig te werk, want van zodra je een getal noteert, moet het volgende getal in die kolom hetzelfde of groter zijn. Begin je je expeditie bijvoorbeeld met een zeven, dan wordt het moeilijk om deze helemaal tot het einde af te werken, aangezien elke expeditie uit negen velden bestaat. De overige spelers krijgen vervolgens de keuze uit de overblijvende vier dobbelstenen en hun bijhorende combinaties.

lc 4.png


Ga slim om met het kiezen van expedities

Het is niet verplicht om elke expeditie te starten. Soms kan het slim zijn om op slechts een paar kolommen te focussen en de rest links te laten liggen. Het is namelijk zo dat wanneer je een expeditie start, je met minpunten begint. Pas vanaf het vierde getal in de kolom, begin je punten te scoren. Hoe verder je vordert, hoe meer punten je haalt. Hierbij heeft de ‘nul’ een tweeledige betekenis. Zo stelt deze enerzijds het getal tien voor, maar kan deze ook gebruikt worden om de punten van een expeditie te verdubbelen. Hiervoor kruis je het bolletje onderaan de expeditie aan. Dit kan je enkel doen wanneer je de expeditie nog niet bent gestart. Let wel op, want je start in dat geval op min vijftig! Lukt het je niet om de kolom verder aan te vullen, dan zal je met heel wat minpunten eindigen.

Tijdens je expedities zal je ook verschillende symbolen tegenkomen. Zo heb je enerzijds pijlen, welke je toelaten een extra getal in te vullen. Dit hoeft niet in dezelfde kolom te zijn, maar mag je willekeurig bepalen. Maak hiervan slim gebruik, want het zijn deze ‘versnellingen’ die je zullen toelaten om ook de kolommen met minder interessante cijfers verder aan te vullen. Anderzijds zijn er vazen die artefacten voorstellen. Dit zijn extra schatten waarmee je in een aparte kolom punten kan scoren.

Het grootste voordeel is dat er zo goed als geen downtime aan te pas komt.


Je tegenstanders voor zijn is de boodschap, want wie in elke kolom als eerste een zevende getal kan invullen, passeert een brug die extra punten oplevert. Elke brug kan slechts één keer door één speler worden gehaald. Het is dus niet enkel belangrijk om op je eigen expedities te focussen, maar ook die van de tegenstanders in de gaten te houden. Hierdoor zal je soms gedwongen worden om getallen te noteren die je liever niet noteert, maar die voor andere spelers te interessant kunnen zijn. Uiteraard zullen er momenten zijn dat je liever geen getallen invult of dat je geen getal kan invullen. In dat geval kruis je het symbool in de meest rechtse kolom aan. Ook deze kolom zal punten opleveren, maar let op: van zodra je moet passen, maar deze kolom is vol, zal voor jou het spel stoppen. Dit is meteen de eerste voorwaarde om het spel te stoppen. De overige spelers blijven wel verder spelen. De andere voorwaarde is dat alle bruggen werden behaald, waardoor meteen het spel voor iedereen stopt. Ervaring leert dat doorgaans het gebrek aan pasbeurten de eindtelling zal inzetten. Slim omgaan met de getallen en ten gepaste tijde elkaar de loef afsteken is de boodschap!

LC 2.png


Hou ook je tegenstanders in de gaten

De opzet en speluitleg zijn net als bij de meeste roll and writes erg simpel. Daarenboven is de doos vrij compact en zijn er weinig spelonderdelen, wat maakt dat het een erg toegankelijk spel is om snel mee te beginnen. In tegenstelling tot het origineel, kan je de roll and write-variant met twee tot vijf spelers spelen. Ideaal om in de wagen te laten liggen voor die onverwachte momenten. Al zou ik wel aanraden een dice tray mee te nemen!

Hoewel ik het originele Lost Cities nooit heb gespeeld, en dus niet kan vergelijken, is deze versie één van de leukere roll and write-spellen die ik al gespeeld heb. Het grootste voordeel is dat er zo goed als geen downtime aan te pas komt, doordat je ook steeds meespeelt in anderen hun beurt. Uiteraard blijft het een dobbelspel en komt er met andere woorden het nodige geluk bij kijken, maar je zal merken dat er meer tactiek achter schuilgaat dan je initieel zou denken. Zo zal je slim moeten omgaan met je eigen expedities, maar ook die van de anderen in de gaten moeten houden. Er zit ook een push your luck-factor in het spel. Door op meer expedities in te zetten kan je meer punten scoren, maar is de kans ook groter dat je andere expedities niet zal kunnen vervolledigen. Ondanks dat het thema een beetje op de achtergrond verdwijnt, werd ik toch steeds getriggerd om een nieuw spel te starten. Een aanrader binnen zijn genre!

Conclusie

Wie houdt van compacte, snel op te zetten en makkelijk te spelen spellen, is met deze Lost Cities: Roll & Write aan het juiste adres. Ondanks zijn simpliciteit en vrij grote geluksfactor komt er toch de nodige tactiek bij kijken. Hierbij zal je niet enkel rekening moeten houden met je eigen speelvel, maar ook moeten inspelen op de expedities van je tegenstanders en dus slim moeten omgaan met de keuze van je dobbelstenen. Doordat je ook in anderen hun beurt speelt, kent het spel zo goed als geen downtime. Het ideale spel om mee te nemen op verplaatsing!

Pro

  • Nagenoeg geen downtime, aangezien je elke beurt meespeelt
  • Overzichtelijke spelonderdelen
  • Snel te leren en makkelijk te spelen

Con

  • Thema verdwijnt een beetje
  • Vrij hoge geluksfactor
  • Geen potloodjes meegeleverd
7.5

Over

Uitgever

  1. 999 Games

Designer

Reiner Knizia

Aantal spelers

2-5

Tijdsduur

30 minuten
 
Terug
Bovenaan