Bordspelreview: Gasha

Japan, het land van sushi, sake, manga en ... gachapon. Hoewel ik zelf enkele van die capsule toys in huis heb gehaald tijdens mijn reizen naar Japan, waaronder enkele Gundam-mechs, blijf ik de fascinatie van Japanners met dit fenomeen vreemd vinden. De machines met vaak gelimiteerde collectibles en speelgoedjes zijn enorm populair in het land en je kan in multimediawinkels rijen en rijen met gachaponmachines vinden. Het is er zo populair dat het zelfs een model is in vele Japanse (en in het verlengde Chinese) mobile games die als snel worden gelabeld als gacha games.

De vergelijking met lootboxen in onze computerspellen is snel gelegd en het zal dan ook niet verbazen dat de digitale variant van gachapon helemaal ingeburgerd is. Maar een cardboard-versie van het fenomeen, dat had ik niet snel verwacht. Toch is dat wat Gam'inBIZ ons brengt met het luchtige kaartspel Gasha, dat werd ontworpen door debutant Jason Levine en geïllustreerd door Christine Alcouffe (Paper Tales, Yōkai) en Miguel Coimbra (7 Wonders, Small World).

IMG_20230804_124455.jpg

Kaarten verzamelen​

Gasha probeert de magie van de capsule toys te vangen in een klein doosje dat een honderdtal kaarten en wat kartonnen fiches bevat. De regels van het spel zijn opvallend eenvoudig. In jouw beurt kan je uit twee acties kiezen: ofwel trek je gashakaarten van de vier stapels, ofwel ruil je een set van gashaspeeltjes in voor een beloningskaart die je punten oplevert. Op deze beloningskaarten staan ook halve tickets en als je zo’n volledig ticket kan maken, dan krijg je een bonusfiche, met als bonus dat je een extra kaart mag trekken als ze dezelfde kleur hebben. Deze fiches kunnen een van de drie volgende eigenschappen hebben: drie extra punten, twee jokers die je kan gebruiken om een set te maken of direct een extra beurt nemen. Het spel eindigt wanneer de bonuskaarten of bonusfiches op zijn, of in het uitzonderlijke geval dat er geen vierde stapel met gashakaarten kan gemaakt worden.

Set collection in zijn meest zuivere en eenvoudige vorm.


Zelfs met de toevoeging van de bonusfiches toont Gasha zich als set collection in zijn meest zuivere en eenvoudige vorm. De kern van het spel bestaat immers uit het trekken van kaarten om sets te vormen die je kan inruilen voor punten. Een leuke toevoeging aan het concept is dat de achterkant van de gachakaarten de machines voorstellen en dat er twee of drie speeltjes opstaan die je kan krijgen met deze kaart. Dit leunt dicht aan bij de echte machines en het bijhorende gokelement, waarbij je wel een indicatie hebt van wat je kan krijgen maar nooit de garantie hebt dat je exact dat ene speeltje zal krijgen dat je graag wil hebben. Geluk speelt dus een grote rol in het spel, maar dit is hier net een van de sterktes. Persoonlijk mocht voor mij dit aantal weergegeven speeltjes gerust wat hoger liggen, net als het aantal speeltjes dat je kan verzamelen, maar dan had de geluksfactor misschien net wat te hoog gelegen.

IMG_20230804_124841.jpg

Vooral voor jong en een beetje voor oud​

Dankzij zijn eenvoudige spelregels en weinig complexe spelmechanismes, is Gasha een goed instapspel voor beginnende spelers, of meer zelfs voor kinderen. Dit is duidelijk geen spel dat zich richt op de meer ervaren bordspelers. Persoonlijk vond ik de ervaring veel te licht. Ik was uiteindelijk vooral gecharmeerd door het thema en de bijhorende schattige tekeningen van de capsule toys die je kan verzamelen, waaronder zo'n Gundam-achtige mech maar ook een sushi- of een kitsune-sleutelhanger. Voor mij mochten er echt wat meer verschillende speeltjes aanwezig zijn aangezien er uiteindelijk slechts vijf beschikbaar zijn in het spel. Langs de andere kant is het natuurlijk ook mogelijk dat je door het thema totaal geen voeling zal hebben met het spel en de tekeningen wat kinderachtig zal vinden.

Zelfs voor beginnende spelers zijn er echter betere spellen in dit genre beschikbaar op de markt. Mogelijks zullen ook zij snel uitgekeken zijn op Gasha door de lichtheid van het spel. Voor kinderen lijkt dit spel door zijn kleurrijke en charmante uiterlijk echter een perfecte match. Zij zullen veel plezier beleven aan het verzamelen van de speeltjes en het inwisselen voor punten als ze erin slagen een set te vormen. Er is zelfs een speciale variant van het spel dat zich richt op de zeer jonge spelertjes van ongeveer vier à vijf jaar. In deze variant speel je zonder de bonuskaarten die jokers hebben en worden de eigenschappen van de bonusfiches niet gebruikt. Jezelf tot overwinnaar uitroepen is ook veel eenvoudiger want op het einde tel je gewoon het aantal verdiende bonusfiches en -kaarten in plaats van je gescoorde punten.

IMG_20230804_124630.jpg

Conclusie

Gasha is een eenvoudig kaartspelletje waarin je sets van gashaspeeltjes probeert te verzamelen om punten te scoren. Het spel combineert een origineel thema met leuk artwork, maar voor bordspelveteranen zal de ervaring veel te licht uitvallen. Beginnende spelers en vooral kinderen zullen het meeste plezier halen uit dit charmante kaartspel, dat zelfs speciale regels heeft voor de allerkleinste bordspelfanaten onder ons.

Pro

  • Leuk artwork
  • Zeer makkelijk aan te leren
  • Eenvoudig te spelen met jonge kinderen dankzij aparte spelregels

Con

  • Heeft echt heel weinig om het lijf
  • Er mocht iets meer variatie in de kaarten zijn
6

Over

Uitgever

  1. Gam'inBIZ

Designer

Jason Levine

Aantal spelers

2-6

Tijdsduur

20 minuten
 
Terug
Bovenaan