Bordspelreview: ERTG: The Legend of Redbeard's Gold

Je hart bonst in je keel als je voor de gesloten deur van de kapiteinshut staat: voor Redbeards kajuit. Niet aarzelen nu. Dit is niet het moment om over de risico’s en mogelijke consequenties na te denken. Schiet op, matroos! Dit is je kans om het piratenbestaan achter je te laten en een nieuw leven te beginnen.

Tot zover de intro die je meekrijgt bij de uitbreiding The Legend of Redbeard's Gold van de Escape Room: The Game-reeks. Net zoals in de meeste uitbreidingen van de ERTG-opdrachten is het verhaal rond de opdracht eerder bijzaak, maar zorgt het wel voor een betere beleving en voor een mooie inkleding van het thema. Ook hier is dit het geval, waar je als piraat de uitgelezen kans krijgt om aan de haal te gaan met de schatkist, om zo een nieuw leven te starten, los van het piratenbestaan. De kapitein is namelijk van boord gegaan om één van zijn vele echtgenotes te verblijden met een bezoekje en jij staat voor zijn kapiteinshut, klaar om binnen te breken en de schatkist te stelen. Echter is de deur gesloten met een codeslot en om die open te breken krijg je één uur de tijd, want na exact een uur zal de kapitein alweer afscheid hebben genomen van zijn deerne om opnieuw op plunderingsavontuur te trekken. Het laatste wat je wilt, is dat de kapitein je ziet staan inn zijn kajuit, want dat zou zonder twijfel je doodsvonnis betekenen. Niemand komt namelijk nog maar in de buurt van zijn kajuit. Snel zijn is dus de boodschap!

ERTG_The_Legend_Of_Redbeards_Gold_1.jpg

Het eerste deel vliegt voorbij

Met dit verhaal in het achterhoofd mag je daarna de eerste envelop openen, waarin je vijf papegaaikaarten vindt en een uitdrukpapier met snippers papier die je mag uitdrukken, waarna je posters in elkaar moet puzzelen. Er lijkt een verband te zijn tussen de posters en de papegaaien, en dat is dan ook de opdracht die in het eerste deel tot een eerste code moet leiden, die je met de sleutels uit het basisspel dan terug in de decoder moet steken. Net zoals in alle uitbreidingen van Escape Room: The Game is het dus een must om de decoder uit één van de twee basisspellen te hebben, anders kan je onmogelijk verifiëren of de door jullie gevonden code de correcte was. The Legend of Redbeard’s Gold wordt geclassificeerd met een moeilijkheidsgraad van twee op vijf, de laagst mogelijke moeilijkheidsgraad en dat werd ook vrij snel duidelijk in het eerste deel. Natuurlijk zullen we niet verklappen wat je precies moet doen om tot een code te komen om door te stoten naar het volgende deel, maar mits wat logisch nadenken geraakten wij toch vrij vlot door dit eerste deel. “Wij” is in dit geval een gezelschap van vier spelers, waarbij een paar spelers reeds de nodige ervaringen hadden met het spelen van escape rooms.

Sukkelen met kleine papiersnippertjes

Het tweede deel was een pak uitgebreider en ook wat complexer dan het eerste deel. Het bevatte ook een pak meer speelmateriaal die je tijdens het zoeken naar de code zal moeten gebruiken. Net zoals in de reeds besproken uitbreiding van Tomb Robbers vonden we dat de spelcomponenten heel mooi zijn vormgegeven, maar dat ze wel heel fragiel waren. Zo moet je bepaalde spelcomponenten op elkaar leggen en vaak hadden we het gevoel dat deze bij de minste aanraking bewogen, waardoor het moeilijk was om tot een correcte oplossing te komen, gezien ook de precisie waarmee je bepaalde zaken moet gaan uitvoeren. Enkele van de meegeleverde spelcomponenten hadden wat ons betreft ook gerust wat groter mogen zijn, want sommige waren bijna microscopisch klein, en dat voor geen enkel reden. Maar deze kleine sidenotes bedierven voor ons het spelplezier allerminst en na toch een paar verkeerd ingegeven codes konden we naar het derde en laatste deel, met nog ruim twintig minuten op de teller.

Deze uitbreiding bevat eerder simpele, maar thematisch heel mooi uitgewerkte opdrachten.


Ontsnappen via een unieke opdracht!

Het derde deel, dat in een vierkante envelop is meegeleverd en die we met nog zestien minuten over op de klok konden afwerken, is wederom zeker en vast niet het meest moeilijke deel, maar bevat wel een originele insteek om tot de oplossing te komen. Jammer dat je in reviews niet kunt prijsgeven wat je precies moet doen, want enkel hiervoor zou ik deze uitbreidingsset willen aanraden. In dit derde deel zitten trouwens opnieuw spelcomponenten waar je geacht wordt om op te schrijven, waardoor het spel op zich niet geschikt zou zijn om op door te geven, maar de mannen van Identity Games zijn zo vriendelijk om die spelcomponenten gratis en voor niks aan te bieden op hun website om deze opnieuw af te drukken. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om de spelcomponenten waarop je moet kladderen ook gewoonweg niet te gebruiken en de aantekeningen te maken op een apart blad. Het derde deel hadden we ook vrij snel opgelost, waardoor we tijdig konden ontsnappen en we eindelijk ons piratenbestaan achter ons konden laten!

ERTG_The_Legend_Of_Redbeards_Gold_2.jpg

Conclusie

We hebben voldoende plezier beleefd aan The Legend of Redbeard’s Gold om deze uitbreidingsset van Escape Room: The Game aan te bevelen. Het is zeker en vast niet de moeilijkste set van opdrachten die je voorgeschoteld krijgt, maar is ideaal als instapper als je nieuw bent in het genre of je gewoon niet graag moeilijkere opdrachten oplost. De fragielere spelcomponenten blijven een werkpunt voor uitgever Identity Games, maar de mooie vormgeving ervan, gecombineerd met een leuk verzonnen verhaal, zorgt ervoor dat deze uitbreidingsset deze score verdient!

Pro

  • Leuk thema en dito verhaal
  • Originele spelcomponenten die mooi zijn vormgegeven

Con

  • Misschien net te simpel, ook al ben je een beginner
  • Fragiele en te kleine spelcomponenten
8

Over

Uitgever

  1. Identity Games
 
Terug
Bovenaan