Bordspelreview: ERTG: Tomb Robbers

Escape Rooms schieten tegenwoordig in bijna alle steden als paddenstoelen uit de grond, de één al attractiever en uitdagender dan de andere. Zo ook in de bordspelwereld, waar verschillende game-uitgevers een creatief team aan het werk zetten om de fysieke escape rooms te vertalen naar een bordspelvariant. Wij kregen van Identity Games de kans om hun laatste uitbreiding Tomb Robbers te spelen, die sinds begin augustus in de winkelrekken te vinden is.

Escape Room The Game (2) was enige tijd terug mijn eerste ervaring met de bordspelvariant en dat smaakte toen al naar meer. In deze basisgames zitten er vier spellen van een verschillende moeilijkheidsgraad die je telkens in een penibele situatie brengen waarvoor je exact één uur de tijd krijgt om deze situatie te proberen omkeren. Daarvoor zit er in de basisgame een meegeleverde chronoklok, waarin je aan de hand van een unieke combinatie en volgorde van sleutels weet of je een correcte oplossing bekomt, maar die tegelijkertijd ook zorgt voor een extra spannende sfeer. Zorg wel dat je hiervoor drie AA-batterijen liggen hebt, want die worden niet meegeleverd met een basisspel van ERTG. Voor de uitbreiding Tomb Robbers heb je ook de chronoklok (en dus het basisspel) nodig voor een ultieme beleving.

In Tomb Robbers (volgens de spelmakers een spel voor drie tot vijf spelers, al kan je het evengoed (en misschien zelfs beter) met twee spelen als je het mij vraagt) speel je een schattenjager die aan de hand van een antieke kaart de toegangspoort van de graftombe van Osiris weet bloot te leggen. Net wanneer je de graftombe betreedt, klinkt er een geluid en begint er uit een gat in het plafond met een alarmerende snelheid zand naar beneden te stromen. Daardoor krijgen we maar (hoe kan het ook anders) exact één uur om de schat in de tombe te vinden en weg te komen.

20210806_212437.jpg

Vanaf het moment dat je ook effectief begint te zoeken naar de grafkamer in het midden van de piramide schuift er een zware valdeur naar beneden, die het team waarmee je speelt ook effectief in twee delen opsplitst. Daarom ook dat je het spel met minstens twee personen moet spelen, want een goede communicatie zal nodig zijn tussen de buitendeur en de binnendeur van de val om de valdeur terug open te krijgen en door te stoten naar het tweede deel van de quest. Ja, ook deze ERTG-uitbreiding wijkt niet af van de tien overige uitbreidingen en splitst de zoektocht naar de schat op in drie verschillende onderdelen, telkens terug te vinden in drie verschillende enveloppes. Terug naar de meegeleverde valdeur: een mooi component, maar die wel wat onhandig werken is (zonder al te veel prijs te geven) tussen de binnen- en buitenmuur. En onhandigheid is iets wat overheerst in deze uitbreiding, want ook in de andere delen moet er wat geknutseld en verschoven worden om tot een juiste oplossing te komen. Het is dan ook wat jammer dat je al het knutselwerk moet uitvoeren tijdens de 60 minuten durende klok, want het is zo al stressy genoeg om tijdig tot een oplossing te komen..

Deze uitbreiding staat garant voor unieke raadsels en een uurtje stress.


Over de opdrachten zelf kunnen we natuurlijk niet te veel prijsgeven. Een algemene indruk is wel dat ook deze keer de opdrachten origineel gevonden zijn met raadsels die ik nog niet eerder in een welbepaalde vorm was tegengekomen. Ze zijn zeker en vast niet hapklaar, maar wel haalbaar genoeg om op te lossen binnen de voorziene tijd (en mits wat ervaring met escape rooms, want deze uitbreiding krijgt een 3.5/5 qua moeilijkheidsgraad). Een minder puntje is wel dat het niet altijd 100% duidelijk is wat de juiste oplossing moet zijn en wordt het soms een beredeneerde gok om een sleutel uit te kiezen en in de decoder te steken. Achteraf kan je via hun website wel de walkthrough downloaden om zo te weten te komen waar je eventuele fout precies zat.

20210806_212547.jpg

Conclusie

Deze uitbreiding is zeker en vast zijn adviesprijs van € 10 waard en kan daarna, als je voorzichtig genoeg te werk gaat bij bepaalde opdrachten, ook opnieuw gespeeld worden door vrienden en/of familie (met een basisspel). Ook het verhaaltje dat er rond verzonnen is zorgt opnieuw voor een extra sfeer rond het oplossen van de raadsels. O ja, voor ik het vergeet: wij speelden het spel met z’n drieën en ontsnapten met nog een kleine zeven minuten tijd over uit de tempel!

Pro

  • Originele raadsels
  • Mooi vormgegeven
  • Perfecte moeilijkheidsgraad voor escapers met enige ervaring

Con

  • Fragiele spelcomponenten
  • Ook al weet je hoe je bepaalde raadsels moet oplossen, dan nog is het niet altijd 100% duidelijk wat de oplossing effectief is
7.5

Over

Uitgever

  1. Identity Games
 
Terug
Bovenaan