Bordspelreview: Escape Room The Game 2

We hebben bij BeyondGaming al enkele Escape Room-spellen onder de loep genomen. Zo bespraken we eerder al de basisgame en gingen we ook al aan de slag met verschillende uitbreidingen. Om het plaatje compleet te maken hebben we voor jullie ook de review van Escape Room The Game 2, het vervolg op de eerste basisgame. Of deze ook in de smaak viel, kom je te weten in deze review.

Eerst en vooral een kleine rechtzetting, want Escape Room The Game 2 is niet écht het vervolg op Escape Room The Game. Alhoewel de naam het anders doet vermoeden, is ERTG 2 niet meer dan een kopie van ERTG, maar met vier nieuw gebundelde verhalen. De decoder, die de spellenreeks zo uniek maakt, is met andere woorden dus gewoon een exacte kopie van hetgeen we vinden in de oorspronkelijke doos! Nadat we deze bittere pil hadden doorgeslikt, gingen we alvast aan de slag met het eerste spel, gezien ook het introductiespel hetzelfde bleek te zijn uit de oorspronkelijke game. Een tweede domper.

ERTG2_1.jpg

Panic on The Titanic is een echte instapper

Het eerste spel waar we mee aan de slag gingen was deze keer Panic on The Titanic. Op de schaal van flauwe woordspelingen halen ze wat mij betreft een twee op vijf en dat was ook meteen de moeilijkheidsgraad van dit verhaal. Qua verrassende verhaallijn scoort Panic on The Titanic misschien zelfs geen twee sterren, want zoals verwacht botst ook hier het schip tegen een gigantische ijsberg en krijg je exact een uur de tijd om jezelf in veiligheid te brengen. Aangezien het spel redelijk eenvoudige puzzels bevat, gingen we hier als ervaren Escape Room-spelers ook snel door en konden we de kapitein waarschuwen met nog ruim vijftien minuten op de klok. Het positieve aan dit verhaal – en eigenlijk mag dit doorgetrokken worden naar alle ERTG’s – is dat alle opdrachten steevast mooi zijn vormgegeven binnen het thema: zo moest je als eerste opdracht – zonder te veel vrij te geven – op zoek gaan op één of andere manier tegen welke ijsberg de Titanic was gevaren om zo tot de eerste sleutel te komen.

Alle scenario's bevatten steevast heel originele en binnen het thema passende raadsels voor zowel de beginnende als de ervaren Escape Room-speler.


Het tweede verhaal, Alice in Wonderland, was al meer een kolfje naar ons hand. Tijdens een rondleiding belandden we plots zelf in het sprookjesverhaal en konden we enkel ontsnappen door het Witte Konijn te volgen. Als we hem overal op tijd konden bijbenen, konden we ontsnappen en terugkeren naar de werkelijkheid. Mja, ook hier is het verhaal er wat bijgesleurd, maar het doet verder absoluut geen afbreuk aan de spitsvondigheid van de raadsels. Je moet een “Niet-Schaakspel” uitdokteren om tot een bepaalde volgorde te komen, maar het meest ingenieuze raadsel zat hier toch in het tweede deel. Je krijgt in dit deel een schoenveter meegeleverd in de enveloppe en met deze schoenveter en een papieren doolhof moet je het codewoord zien te ontcijferen. We kunnen natuurlijk niet verklappen hoe dit precies in zijn werk gaat, maar bij het oplossen van dit raadsel keken we met z’n drieën toch naar elkaar met de bevestigende blik van appreciatie. Je krijgt ook de opdracht om met een spiegel te gaan werken, en alhoewel het redelijk voorspelbaar is waar en hoe je dit zou moeten gaan gebruiken, vonden we dit derde deel ook niet het meest simpele binnen deze drie sterren tellende escape-opdracht.

ERTG2_2.jpg

De twee moeilijkste scenario's swingen tussen haalbaar en misschien wel té moeilijk

Dawn of the Zombies kreeg dan weer 3,5 sterren achter zijn naam van de maximum te behalen vijf. Zombies bestormen de stad van alle kanten en zetten hun weg naar het winkelcentrum. Om exact negen uur zal het leger een evacuatiehelikopter ter beschikking hebben op het dak van het winkelcentrum. Kijkend op onze horloge zien we dat we nog exact één uur de tijd hebben om het levend tot het dak van het winkelcentrum te brengen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want ondertussen zijn de eerste zombies al tot bij de ingang van het winkelcentrum geraakt! In het eerste deel krijg je een paar print-outs van vier winkels die een deel van het winkelcentrum moeten voorstellen en op basis van alle informatie die we in dit deel meekrijgen moet je de volgorde zien te vinden van de sleutels die nodig zijn om de zombie-inval chronologisch tegen te houden. Heel wat tekstverwerking in het eerste deel, maar met gezond verstand en goede samenwerking tussen de verschillende spelers wisten we dit eerste deel snel te doorspartelen. Net zoals in Alice In Wonderland vonden we één opdracht in het tweede deel heel inventief gevonden. Zonder echt prijs te geven wat je moet doen, kunnen we toch zeggen dat de decoder op een heel andere manier zal moeten worden ingezet dan dat je ooit had kunnen denken. Mysterieus, niet? In het laatste deel ga je aan de slag om een genezingsmiddel te brouwen, en hiervoor moet je ook terugkeren naar elementen uit de vorige delen! Pas op, dit laatste deel is zeker niet het meest eenvoudige en houd je beter ook voldoende tijd voor over. Wij konden gelukkig net op tijd ontsnappen, wat ons tot dusver een drie op drie opleverde.

De laatste opdracht was Another Dimension, meteen ook de moeilijkste opdracht, want met 4,5 uit vijf sterren is hij volgens mij zelfs de moeilijkste van alle opdrachten die wij ooit voorgeschoteld kregen bij de ERTG-spellen. In Another Dimension ga je op zoek naar jouw werkvriend die niet kwam opdagen op jullie wekelijkse café-afspraak. Daags voordien vond je ook dat hij zich vreemd gedroeg. Je beslist op eigen houtje om in te breken op het werk en daar zie je in het kantoor van de directeur een vreemd groen licht opduiken, precies een portaal naar een “andere dimensie”! Je hebt nog exact één uur om jouw vriend terug te halen uit deze wereld! Je ziet, de verhaallijnen zijn vaak bij het haar getrokken, maar toch besloten we maar om onze fantasie de vrije loop te geven en op zoek te gaan naar een manier om onze vriend te redden. We openen de enveloppe en krijgen een poster die het kantoor moet voorstellen, vergezeld met wat documenten en een paar polaroids. That’s it. Al snel begin je bepaalde dingen te linken aan elkaar, maar dan nog zijn de puzzels (soort van letter-combinatiepuzzel) zeker niet van kleuterniveau en zullen de hints in deze missie wel vaker van pas kunnen komen. De hints mag je net zoals altijd opnieuw om de zoveel minuten raadplegen (de decoder geeft een seintje wanneer je mag) om toch tijdig te kunnen ontsnappen. In het tweede deel krijgen we heel wat uitduwwerk te verduren, en het niveau van de puzzels bleef stijgen. Uiteindelijk slaagden we er ook niet in om deze puzzel tot een goed einde te brengen en hebben we zelfs moeten spieken naar de walkthrough om te weten hoe we bepaalde zaken moesten oplossen. Een flauwe "aha" kon er nog vanaf, maar we vonden de oplossingen toch wat te ver gezocht.

ERTG_3.jpg

Conclusie

De grootste ontnuchtering bij Escape Room: The Game 2 kregen we al bij het openen van de doos: de decoder was voor de volle 100% identiek aan de decoder uit het eerste spel, waardoor we nu met een overbodige tweede decoder opgescheept zitten. Een kleine domper op de feestvreugde, want voor de rest bevatte de doos opnieuw vier leuke escape-avonturen, de een al moeilijker dan de andere. Escape Room: The Game blijft een aanrader voor liefhebbers van het genre, maar spelers die de oorspronkelijke game hadden, kopen beter de verhalen afzonderlijk als uitbreiding.

Pro

  • De escape rooms bevatten voor iedereen wat wils, van makkelijke tot heel moeilijke puzzels
  • De raadsels passen perfect binnen de verhalen, wat een meerwaarde is
  • Mooi vormgegeven

Con

  • Geen vernieuwde decoder ten opzichte van het eerste basisspel, een gemiste kans!
  • Matige verhaallijnen die het inlevingsvermogen wat beperkt hielden
  • In de laatste opdracht soms te ver gezochte puzzels
7.5

Over

Aantal spelers

3-5

Tijdsduur

60 minuten per scenario
 
Terug
Bovenaan