Boete gebruik smartphone achter het stuur

Retired

Member
Hoi,

Ik heb net via de post een boete ontvangen voor gebruik van smartphone achter het stuur. Kan ik daar bewijs van opvragen of hoe zit dat? Dat is een behoorlijk aanzienlijk bedrag voor iets wat ik me niet kan herinneren..
 
Ik denk dat dat het woord van de agent tegen het jouwe is.
Mijn vrouw heeft ook zo eens een boete in de bus gehad.
 
Ook wel vreemd inderdaad, meestal zou je verwachten dat ze je direct staande houden bij zo iets.
Zo een typisch geval van aan het rood licht en ernaast een combi die dat dan even opschrijft ofzo, begin maar eens.

Bijkomend: ik hoor hier regio Aalst nog te vaak dat je toch ook meteen het rijbewijs mag afgeven.
Is dit wel wettelijk? Ik weet dat er vaak acties rond lopen maar dat ze dit standaard toepassen is normaal gezien toch niet geweten?
 
Hoi,

Ik heb net via de post een boete ontvangen voor gebruik van smartphone achter het stuur. Kan ik daar bewijs van opvragen of hoe zit dat? Dat is een behoorlijk aanzienlijk bedrag voor iets wat ik me niet kan herinneren..

Daar kunnen ze geen bewijs van leveren, wordt gewoon vastgesteld door politie die voorbij reed of die ergens de bestuurder in het oog staan te houden.

Maar aangezien ge een boete in de bus kreeg zullen ze zich wel ergens hebben opgesteld want een combi zal u normaal gezien doen stoppen om onmiddellijk te innen.
 
Ook wel vreemd inderdaad, meestal zou je verwachten dat ze je direct staande houden bij zo iets.
Zo een typisch geval van aan het rood licht en ernaast een combi die dat dan even opschrijft ofzo, begin maar eens.

Bijkomend: ik hoor hier regio Aalst nog te vaak dat je toch ook meteen het rijbewijs mag afgeven.
Is dit wel wettelijk? Ik weet dat er vaak acties rond lopen maar dat ze dit standaard toepassen is normaal gezien toch niet geweten?

Is regio gebonden maar bijvoorbeeld in O-VL ben je je rijbewijs voor 8 dagen kwijt blijkbaar.

Wie in Oost-Vlaanderen betrapt wordt op gsm'en achter het stuur, is rijbewijs kwijt
 
Daar kunnen ze geen bewijs van leveren, wordt gewoon vastgesteld door politie die voorbij reed of die ergens de bestuurder in het oog staan te houden.

Maar aangezien ge een boete in de bus kreeg zullen ze zich wel ergens hebben opgesteld want een combi zal u normaal gezien doen stoppen om onmiddellijk te innen.
Het is aan een rood licht, zijn er cameras die dit monitoren of als bewijs gebruikt kunnen worden?
 
Het is aan een rood licht, zijn er cameras die dit monitoren of als bewijs gebruikt kunnen worden?
Camera’s of ander bewijs hoeft niet;

Bewijskracht van een vaststelling van een verkeersinbreuk​

Elke politieagent of ander bevoegd persoon die onder artikel 3 van de wegcode valt, kan binnen zijn bevoegdheden overtredingen vaststellen en melden (behalve brandweerlieden en leden van de civiele bescherming). Of de bevoegd persoon nu alleen is of niet, zijn uniform draagt of niet, is niet van belang.

Om een strafbaar feit te betwisten moet je het tegendeel bewijzen met alle middelen die volgens jou nuttig zijn. Dit kunnen getuigenissen, documenten, foto’s … zijn. De parketmagistraat zal aan de hand van je bewijs en aan de hand van de bevindingen van de persoon die het pv heeft opgesteld, nagaan of je al dan niet gerechtelijk wordt vervolgd.



Link
 
"Nummerplaat tijdens het rijden gebruik maakt van de gsm in de rechterhand. Gezien de drukke verkeerssituatie zijn wij niet in de mogelijkheid om ons dienstvoertuig op een veilige manier te keren, hierdoor kunnen wij niet overgaan tot identificatie van de overtreder"........
 
Begin maar, evengoed zuigen ze iets uit hun duim voor hun quota of voor de lol.
Briefje opstellen dat je niet kan weten wie er die dag op dat tijdstip zich met jouw wagen aan het verplaatsen was.
Dat je geen herinnering hebt van dit feit te begaan.
 
Briefje opstellen dat je niet kan weten wie er die dag op dat tijdstip zich met jouw wagen aan het verplaatsen was.
Dat je geen herinnering hebt van dit feit te begaan.
ken je voorvallen waarbij dit gelukt is? Lijkt me weinig kans op slagen aangezien titularis van het voertuig (op basis van nummerplaat) beschouwd wordt als overtreder indien men de overtreder niet direct staande houdt/identificeert. Daarom dat er bij een boete op het antwoordformulier de mogelijkheid is om aan te geven dat je niet zelf reed en wie dan wel de bestuurder (en overtreder) was en wie vervolgens de boete dient te betalen.
 
Briefje opstellen dat je niet kan weten wie er die dag op dat tijdstip zich met jouw wagen aan het verplaatsen was.
Dat je geen herinnering hebt van dit feit te begaan.
Wat voor onzin is dit? Dan zou iedereen met elke flitsboete wegkomen. Als de titularis van de nummerplaat niet kan aanwijzen wie er toen reed is de titularis van de nummerplaat diegene die geacht wordt gereden te hebben. Het zou wat zijn als je er zo mee weg kan komen.
 
Begin maar, evengoed zuigen ze iets uit hun duim voor hun quota of voor de lol.
Briefje opstellen dat je niet kan weten wie er die dag op dat tijdstip zich met jouw wagen aan het verplaatsen was.
Dat je geen herinnering hebt van dit feit te begaan.
En waarom zouden ze dat voor de lol doen? Een boete uitschrijven is voor hun ook extra werk he, als ze dan nog random nummerplaten etc moeten gaan opzoeken...

Als je wil bewijzen dat het niet waar is, uw gsm trackt wss uw locatie, je kan proberen aantonen dat je daar niet was...
 
Begin maar, evengoed zuigen ze iets uit hun duim voor hun quota of voor de lol.
Briefje opstellen dat je niet kan weten wie er die dag op dat tijdstip zich met jouw wagen aan het verplaatsen was.
Dat je geen herinnering hebt van dit feit te begaan.
Ik acht de kans toch iets realistischer dat hij effectief met zijn GSM in de hand zit. Rij eens een uur door Vlaanderen en je kan er al 20 op de bon smijten, waarvan achteraf 15 zullen beweren dat het geen waar is.
 
Hier kan je niets tegen beginnen... De agent heeft een PV opgesteld en de feiten zoals waargenomen door de agent zijn juridisch gezien dus de facto bewijs. Het is dan aan jou om het tegenbewijs te leveren dat je de overtreding niet begaan hebt, dit is onmogelijk (tenzij je toevallig een (dashboard)camera hebt die jou filmt waarvan je de beelden van die specifieke datum kan verkrijgen... Maw, onbegonnen werk).
 
Je kan het je niet herinneren maar het is waarschijnlijk wel waar of je bent er 100% zeker van dat je niet met je gsm bezig was?

Ik zou me zoiets ook niet kunnen herinneren maar ik zou het zelf niet in twijfel trekken omdat ik mijn gsm aan het rood licht wel eens bekijk als die een melding geeft.

Ik zou de boete gewoon betalen als ik jou was. Het is algemeen geweten dat er zware boetes aan vast hangen. Je bent nu eenmaal betrapt en dat zijn de gevolgen.
(Tenzij je 100% zeker bent dat je niet met je gsm bezig was maar dan nog is zoiets zeer moeilijk te bewijzen.)
 
Ik acht de kans toch iets realistischer dat hij effectief met zijn GSM in de hand zit. Rij eens een uur door Vlaanderen en je kan er al 20 op de bon smijten, waarvan achteraf 15 zullen beweren dat het geen waar is.
"jamaar ik keek alleen maar heel even van wie het whatsappje was" en dan ook nog snel antwoorden.
Ik kan het mensen niet eens heel kwalijk nemen, de verleiding is heel groot, meldingen zijn er op gericht onze aandacht zoveel mogelijk te trekken en we zijn geconditioneerd om voortdurend met onze telefoon bezig te zijn.
Ver buiten handbereik leggen is het enige wat echt werkt.
 
Ik acht de kans toch iets realistischer dat hij effectief met zijn GSM in de hand zit. Rij eens een uur door Vlaanderen en je kan er al 20 op de bon smijten, waarvan achteraf 15 zullen beweren dat het geen waar is.
Toch wel fucked up, stel dat je ruzie hebt met een wijkagent, die pee kan je dan gewoon constant boetes blijven opsturen want ze hebben geen bewijs nodig...

Nu zou kunnen dat ik achter een rood licht een whatsapp heb gelezen. Maarja nu is het woord tegen woord.. waarbij aan het woord van de belastingsbetalet geen waarde word gehecht.. hoe kan je nu bewijzen dat je niet je smartphone hebt gebruikt.
 
Toch wel fucked up, stel dat je ruzie hebt met een wijkagent, die pee kan je dan gewoon constant boetes blijven opsturen want ze hebben geen bewijs nodig...
Da's nogal een wantrouwen in de politie... Onze politie staat nu niet gekend als corrupt.
Nu zou kunnen dat ik achter een rood licht een whatsapp heb gelezen.
Twijfel je daarover, of twijfel je erover dat je gepakt zou kunnen zijn toen je dat deed?
Maarja nu is het woord tegen woord.. waarbij aan het woord van de belastingsbetalet geen waarde word gehecht..
Nee, het woord van een agent is gewoon meer waard.
Het is niet omdat je jezelf "belastingbetaler" noemt dat dat jou een speciale status geeft, hoor da's nogal een flauw argument.
hoe kan je nu bewijzen dat je niet je smartphone hebt gebruikt.
Je telefoon eenvoudigweg niet gebruiken, klaar. Ik weiger te geloven dat er in België agenten zijn die voor de fun of voor quota willekeurige bestuurders gaan verbaliseren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan