Play4 Blind Gekocht 2023

hoeveel mensen hebben een fulltime job + een flexijob?
dat is precies alsof: "gij zijt kinderloos, gij moet constant werken".
 
hoeveel mensen hebben een fulltime job + een flexijob?
dat is precies alsof: "gij zijt kinderloos, gij moet constant werken".
Absoluut niet hoor, maar in HUN geval is dat wat ze zelf aangaven: "we werken+ nog een flexi en kunnen niets vinden".
Dan is dat doorgaans door een gebrek aan realiteitszin.
Er zijn er ruim voldoende met een lager inkomen die wél iets kunnen vinden. Omdat ze realistisch zijn. 🤷‍♀️

Wat ik bedoelde is: eens er kinderen bij gaan komen (wat hun wens is volgens wat ze zelf aangaven) gaan ze pas ècht met de neus op de feiten gedrukt worden en dan zal honderden euro's crèche per maand pas echt een struikelblok zijn.
 
Verzoek ivm respectvolle communicatie (geen strafpunten)
Dien gast van Lede leek mij echt ne luizak. Zo nen dikke slome simpelton. Zou mij niet verbazen moest hij aan de wiet zitten.

Ik vermoed ook dat ze weinig sparen en teveel uitgeven aan hun huidige woning en levensstijl aangezien ze wel beide werken.
Lijkt mij zo'n koppel dat een klein spaarpotje verzameld heeft en er gewoon vanuit gaat dat dat wel voldoende is. (lolneen)
In plaats van voor hun doel te blijven gaan en meer te sparen zijn ze liever kwaad op de maatschappij en de banken...
Strafste was dat ze na zoveel bezoeken zelf geen conclusies konden trekken, daarvoor hadden ze Bart en Kinga duidelijk wel nodig.

Moeder en dochter uit Brugge zijn wel een geniaal cringefest. Letterlijk op pauze moeten zetten tijdens de 'tigste vlog omdat ik het niet meer aan kon.
Toen ze het onthaal van de gasten aan het acteren was..... maximaal plaatsvervangende schaamte.
Edit: volgens mij waren die programmamakers echt in hun handjes aan't wrijven toen ze die beelden ontvingen, you can't make that shit up.
 
Laatst bewerkt:
Mij lijkt dat zo raar niet. Wij zijn ook gestart met een woning van 360k (incl kosten) zonder enige steun van de ouders, wat spaargeld en relatief ok job (consulting beide bedrijfswagen etc). Het is niet dat je na x-aantal jaar aan het werk na hogere studies een forse spaarpot staan hebt.
Nu als mid-30igers kunnen wij wel onze droomwoning realiseren. Vorige woonst met winst verkocht, grotere spaarspot, hoger inkomen en de ouders die wat kunnen helpen na erfenis/afbetaalde woonst/geen kinderlast meer.
Enige verschil is dat de woningprijzen, de rente en de algemene cost of living sterk gestegen zijn… die woning die wij konden aankopen kost vandaag al snel 450-480k :/. Men gaat met minder moeten tevreden zijn en van daaruit opbouwen zoals ze in het programma ook terecht voorstellen.
En hoelang geleden was dat? Want 10 jaar geleden was 360k wel een deftig budget. Daar kocht je bij ons in de regio een half open nieuwbouw voor op 400m2 incl. btw. Nu is dat makkelijk 450k voor hetzelfde.

315k is de dag van vandaag niet zo’n groot budget meer helaas.
 
Er bestaan nog mensen die van loon naar loon moeten leven, zonder mogelijkheid om veel op te bouwen.
Ja, dat klopt. Maar die moeten dan niet kwaad zijn op de maatschappij/banken of meedoen met onrealistische eisen aan een programma zoals Blind gekocht.

Koop kleiner, eventueel in een andere regio. Neem je tijd om op je gemak te renoveren (voornamelijk zaken die meerwaarde creëren). Verkoop dit na een jaar of 5, hopelijk met wat winst en ondertussen heb je een groter spaarpotje. En ga dan kijken naar woningen die aan je eisen voldoen.

En anders huur je verder je geliefde woning in je favoriete omgeving. Het is geen vanzelfsprekendheid dat iedere belg iets kan kopen en al zeker niet in het duurdere segment. Dat is niet realistisch. Zelfs niet met 2 normale lonen, aangevuld met een flexijob en wat spaargeld.

Met >4k netto en > 50k aan eigen inbreng, hadden ze echt wel voldoende budget gehad (+-400k) om iets te vinden binnen hun eisen.
 
Ja, dat klopt. Maar die moeten dan niet kwaad zijn op de maatschappij/banken

en waarom niet?
een huis waar ge nu 300k voor betaalt, kocht ge begin jaren '80 voor 40k. toen deden de banken ook niet moeilijk à la: "we weten dat ge nu méér betaalt aan huur, maar de afbetaling die ge wilt is niet haalbaar voor u". en dat huis van 40k kon ge dan meteen in gaan wonen, terwijl ge bij datzelfde huis dat nu 300k kost binnen de x aantal jaren nog eens verplicht 50k moet investeren in verbouwingen (wat trouwens op rekening van de koper komt, want als ge dat al 50 jaar hebt, moet ge daar niks in doen).

allemaal dingen die het allemaal veel moeilijker maken, zelfs als ge eigen eisen hebt die lager liggen. nu heb je 3 inkomens, en is het nog niet genoeg. ik vind wel dat je dat oneerlijk mag vinden. zeker in tijden waarin ze in de pensioenen willen snoeien. allemaal goed en wel dat je kan huren terwijl je 3 inkomens hebt, eens dat je op pensioen valt, ga je dat misschien ook al niet meer kunnen betalen.
gaan we naar Amerikaanse toestanden waar je op je 90ste nog moet gaan werken, omdat je gewoon de huur niet meer betaalt krijgt.

allez ja, allemaal goed voor de mensen die goed hunne boterham verdienen en zich daar geen zorgen moeten over maken, maar dat is imo toch niet het grootste deel van de bevolking.

het feit dat die kerel hier ook al afgedaan wordt als luiwammes die "zeker aan de wiet zit", zegt trouwens genoeg over hoe de maatschappij (waar we niet kwaad op mogen zijn) denkt over de lagere inkomens.
 
Laatst bewerkt:
het feit dat die kerel hier ook al afgedaan wordt als luiwammes die "zeker aan de wiet zit", zegt trouwens genoeg over hoe de maatschappij (waar we niet kwaad op mogen zijn) denkt over de lagere inkomens.
@JPV heeft elders al mooie cijfers gegeven over hoe dat van "vroeger koste een huis geen fluit" niet klopt. Moet je zelf maar eens zoeken. (Verhouding loon/prijs van een huis + rentevoet)

En 1 iemand die ongepaste commentaar geeft die nergens om gebaseerd is behalve op uiterlijk is geen representatie over "hoe de maatschappij denkt". Niemand die hier trouwens weet of zij een laag inkomen hebben, een gemiddeld inkomen of zelfs een hoog inkomen. Ook met een hoog inkomen kan je leencapaciteit laag liggen als je bvb 2 wagens op afbetaling hebt waar je nog jaren voor moet betalen.
 
@JPV heeft elders al mooie cijfers gegeven over hoe dat van "vroeger koste een huis geen fluit" niet klopt. Moet je zelf maar eens zoeken. (Verhouding loon/prijs van een huis + rentevoet)

ik heb niet gezegd dat het geen fluit kostte he, maar zelfs met inflatie was het gemakkelijker dan nu. een woning kostte in 2021 gemiddeld 28% meer als in 2011. da's toch een aanzienlijke stijging op 10 jaar tijd. én daar komen die verplichte renovatiekosten nog bij (wat vroeger, ver voor 2011 dan, toch veel minder was).
En 1 iemand die ongepaste commentaar geeft die nergens om gebaseerd is behalve op uiterlijk is geen representatie over "hoe de maatschappij denkt".
nee, maar die 1 die zijn commentaar neerpent zal niet de enige zijn die het denkt. misschien niet op BG, maar we zitten hier wel met een hoger niveau dan HLN en de gelijken.
Niemand die hier trouwens weet of zij een laag inkomen hebben, een gemiddeld inkomen of zelfs een hoog inkomen. Ook met een hoog inkomen kan je leencapaciteit laag liggen als je bvb 2 wagens op afbetaling hebt waar je nog jaren voor moet betalen.
ja, ik ga ervan uit dat ze een lager inkomen hebben, maar kan idd zijn dat ze meer verdienen en nog andere kosten hebben. of dat ze gewoon ondanks hun mooie inkomen niet veel mogen lenen van de bank omdat ze (nog) niet veel eigen inbreng hebben.

maar mijn commentaar gaat ook niet enkel over hun he.
 
@JPV heeft elders al mooie cijfers gegeven over hoe dat van "vroeger koste een huis geen fluit" niet klopt. Moet je zelf maar eens zoeken. (Verhouding loon/prijs van een huis + rentevoet)
Mulan zei:
En 1 iemand die ongepaste commentaar geeft die nergens om gebaseerd is behalve op uiterlijk is geen representatie over "hoe de maatschappij denkt". Niemand die hier trouwens weet of zij een laag inkomen hebben, een gemiddeld inkomen of zelfs een hoog inkomen. Ook met een hoog inkomen kan je leencapaciteit laag liggen als je bvb 2 wagens op afbetaling hebt waar je nog jaren voor moet betalen.
Je kan je natuurlijk wél afvragen of je wel 2 wagens op afbetaling moet kopen ;).

Ik heb het programma toen het thuis opstond maar met een half oor gevolgd, maar stelde ook wel vragen over het feit dat ze géén kinderen hadden, een flexijob hebben (wat betekent dat ze ook al lang minstens 4/5e werken, dus geen langdurige ziekte) én toch (lijkt het) geen spaarreserves hebben ondanks blijkbaar al lang aan het zoeken zijn in nu ook niet de duurste regio van Vlaanderen. Dan moet je toch denken dat er met hun uitgavenpatroon iets mis zit, als er geen miserie uit het verleden meegedragen wordt (schulden, ...).
 
En hoelang geleden was dat? Want 10 jaar geleden was 360k wel een deftig budget. Daar kocht je bij ons in de regio een half open nieuwbouw voor op 400m2 incl. btw. Nu is dat makkelijk 450k voor hetzelfde.

315k is de dag van vandaag niet zo’n groot budget meer helaas.
Inderdaad 10 jaar geleden. Maar het is niet dat de starterslonen even sterk gestegen zijn als de woningprijzen. Huurprijzen en algemene cost of living zijn vandaag hoger wat sparen moeilijker maakt, wij hebben toen geleend aan een interestvoet die maar de helft was wat ze vandaag zijn, ik vind dat dus echt niet zo raar dat ze niet meer budget hebben. Ze zijn nog geen 30 eh, ze had gezegd dat ze tegen haar 30ste aan kinderen wou beginnen ;). Als je nog maar enkele jaren aan het werk bent na hogere studies en als je geen steun krijgt van thuis uit heb je nog geen forse spaarpot. Enige voordeel dat ze hebben is dat de registratierechten gedaald zijn, maar wij hadden dan weer de woonbonus.
 
Inderdaad 10 jaar geleden. Maar het is niet dat de starterslonen even sterk gestegen zijn als de woningprijzen. Huurprijzen en algemene cost of living zijn vandaag hoger wat sparen moeilijker maakt, wij hebben toen geleend aan een interestvoet die maar de helft was wat ze vandaag zijn, ik vind dat dus echt niet zo raar dat ze niet meer budget hebben. Ze zijn nog geen 30 eh, ze had gezegd dat ze tegen haar 30ste aan kinderen wou beginnen ;). Als je nog maar enkele jaren aan het werk bent na hogere studies en als je geen steun krijgt van thuis uit heb je nog geen forse spaarpot. Enige voordeel dat ze hebben is dat de registratierechten gedaald zijn, maar wij hadden dan weer de woonbonus.
Dat meisje is 29 dacht ik. Leeftijd van die jongen weet ik niet.

Tegen dat ik leeftijd had, had ik toch al een mooi spaarpotje bij elkaar door bewust om te gaan met mijn geld.
 
Tegen dat ik leeftijd had, had ik toch al een mooi spaarpotje bij elkaar door bewust om te gaan met mijn geld.
Enkel door bewust om te gaan met je geld? of ook door ouders die je steunden?

Allez, pas op, er zou zeker wat spaargeld moeten zijn en hoge intresten maken het een stuk lastiger dan vroeger (als ik de cijfers die ik hierboven link zou aanpassen, zouden de huidige woningen zeker bij de iets duurdere zitten), maar vergeet nooit hoe gemakkelijk een stabiele gezinssituatie je een flinke voorsprong kan geven.

Als je je vakantiejob kan gebruiken om te sparen vs die moet gebruiken om je studiekost te betalen, is er een groot verschil.

Soit, zoals zo vaak met zo'n afleveringen weet je te weinig over hun geschiedenis om veel te kunnen zeggen over iemand.
 
Enkel door bewust om te gaan met je geld? of ook door ouders die je steunden?

Allez, pas op, er zou zeker wat spaargeld moeten zijn en hoge intresten maken het een stuk lastiger dan vroeger (als ik de cijfers die ik hierboven link zou aanpassen, zouden de huidige woningen zeker bij de iets duurdere zitten), maar vergeet nooit hoe gemakkelijk een stabiele gezinssituatie je een flinke voorsprong kan geven.

Als je je vakantiejob kan gebruiken om te sparen vs die moet gebruiken om je studiekost te betalen, is er een groot verschil.

Soit, zoals zo vaak met zo'n afleveringen weet je te weinig over hun geschiedenis om veel te kunnen zeggen over iemand.
Enkel door bewust om te gaan met geld. Tijdens mijn eerste 3 jaar dat ik werkte, deed ik bijna alles op aan hobbies en uitgaan tot ik mezelf begon af te vragen wat ik nodig had om een huis te kopen. Dan een spaarplan opgemaakt voor mezelf met jaar/maand targets en dat mooi gevolgd.
 
Moeder en dochter uit Brugge zijn wel een geniaal cringefest. Letterlijk op pauze moeten zetten tijdens de 'tigste vlog omdat ik het niet meer aan kon.
Daar had ik ook mijn bedenkingen over eerlijk gezegd, ze hadden zodanig veel van die filmkes gemonteerd dat ze op het laatste van het programma geen tijd meer namen om de volledige reveal te tonen. Dat is vrij slordig en onnodig.
De Nederlandse versie van dit programma is qua indeling veel beter, per aflevering 1 koppel begeleiden van begin tot einde + reveal.
De volgende aflevering behandelt dan weer een nieuw verhaal, dat kan ik meer waarderen dan de Vlaamse versie die teveel verhalen versnipperd.

Wat betreft het koppel in Lede, misschien (waarschijnlijk) heb ik iets gemist, maar was er een harde eis van hun kant qua lokatie?
Ik kan het mij niet herinneren, dus ik vroeg mij af of er geen Gent <-> Gavere scenario mogelijk zou zijn?
 
Op basis van uw beschrijving en de locatie zal dat al eerder richting de 700 á 800k gaan.

Lol.

Mensen denken allemaal dat ze in de ultieme woning wonen, waar stiekem eigenlijk iedereen zou willen wonen. Mensen denken allemaal dat hun eigen dorpje het centrum is van de wereld. Aandoenlijk.

Wie zei dat hier weer onlangs: "Kopers onderschatten telkens de prijs van een vastgoed. Verkopers overschatten telkens de prijs van hun vastgoed."
 
Lol.

Mensen denken allemaal dat ze in de ultieme woning wonen, waar stiekem eigenlijk iedereen zou willen wonen. Mensen denken allemaal dat hun eigen dorpje het centrum is van de wereld. Aandoenlijk.

Wie zei dat hier weer onlangs: "Kopers onderschatten telkens de prijs van een vastgoed. Verkopers overschatten telkens de prijs van hun vastgoed."

Vooropgesteld: no way dat mijn huis 700-800K waard is.
Verder heb ik gewoon een feitelijke opsomming gegeven ervan, en kan je daar zelf conclusies uit trekken.

Allez, ik heb hier eigenlijk al op geantwoord:

Ik ben zeer nuchter en vrij conservatief. Ik beschrijf het zoals het is he. Als ik zie wat voor prijzen gevraagd en betaald worden, dan denk ik echt wel dat ik onderschat. Dat klein huisje van 215K voor die alleenstaande moeder en ziek kind staat letterlijk op 200 meter van mijn deur he
 
Laatst bewerkt:
Alsof een woning van 250k euro waar 130k euro ingestoken werd 15 jaar later ineens 700/800k euro waard zou zijn.:rofl:

En dan klagen ze hier dat veel kandidaten geen realiteitszin hebben:unsure:
 
Ik heb de aflevering eindelijk bekeken. Wat een naïef koppel die Kaatje en Niels. Compleet niet mee met de realiteit en dan opmerkingen zoals: "ik heb niet het gevoel dat onze eisen/wensen zo extreem zijn". Lol

Classic willen maar niet kunnen. Maar goed, hopelijk leren ze uit deze ervaring.
 
We hebben 315k maar bieden op huizen van 310k die weggaan voor 340k. Lukt niet. Ja, dan moet ge huizen van 290k bekijken, die wat kleiner zijn natuurlijk. Tis het ene of het andere (meer geld of kleiner)
 
Ik kende het programma wel, maar heb het nooit gevolgd. Nu Kijk ik aventoe met de vriendin een stukje mee en ik vroeg haar of het altijd zo een onsympathieke mensen zijn die geselecteerd worden. Ik gun geen enkele van die deelnemers eigenlijk een huis. Het is stout van mij, maar dat zijn mensen die ik in het dagelijks leven ver weg houd en al zeker niet als buur zou willen.

Alsof die hun allemaal hebben ingeschreven met hun oog op de gouden pot. Onrealistische wensen voorschotelen in de hoop dat de sponsors hun gat kunnen bijvullen. Wij willen een huis van 500K voor 300K, dus zoek ons een krot van 300K en probeer er voor 200K aan renovatiewerken uit te sponsoren. Zo voelt het voor mij echt aan.

Dat je die 2 mensen van Brugge uberhaut wilt helpen... GVD ik werd daar zo kwaad van. Verder dan "Onze grote droom is een B&B uitbaten" kwam er niet uit. Voor de rest 0,0 voorbereiding. Weeral mensen die een easy way zochten maximaal profijt uit hun budget te halen zonder zelf een kl**t te doen. Handig toch dat je binnenhuisarchitecten hebt die voor u je b&b ontwerpt. En al uw sanitair en keukens hopelijk door de sponsors.
Ik zou morgen graag een schrijnwerkerij beginnen. Nog nooit een plank gezaagd, maar gelieve mij een pand te zoeken met atelier aan in een centrum van een grote stad. Hier zijn mijn rosse centjes, now fix it for me please.

En dan wetende dat er echt gewoon mensen zijn die door tegenslagen zoals ziekte, sterfte,... dit soort hulp echt kunnen gebruiken en effectief dankbaar zouden zijn, neen selecteren ze allemaal aasgieren die beter hun geld even zouden steken in hun persoonlijke ontwikkeling bij een psycholoog.

Soit, ik denk dat de programma-makers in hun opzet geslaagd zijn want ik heb goesting om een baksteen door mijn tv te smijten.
 
Terug
Bovenaan