Play4 Blind Gekocht 2023

Ik vind deze jaargang van "Blind Gekocht" de beste tot nu toe, ik volg het programma van de eerste aflevering en ik vind het dit jaar veel beter omdat men de "kopers" vrij snel met de neus op de feiten drukt als het mission impossible is (of dreigt te worden).
Sommige kandidaten zijn onzeker en dan is de hulp van professionals meer dan welkom maar de meesten rekenen de extra's er gewoon bij in en willen meer huis voor minder geld en vooral : instapklaar ... heb in de kennissen kring iemand die zijn huis verkocht, bij sommige kandidaat kopers die komen kijken wil je liefst niet thuis zijn, onbeleefd, recht van't veld sommigen (bij wijze van spreken), openlijk afkeuren wat ze zien in de zin van lelijke meubels, mottige kleur van tegels, of 't is niet proper (genoeg), als ze een barstje zien gaat de prijs met 10K naar beneden want daar betalen ze niet voor en weet je wat da kost om te herstellen, opmerkigen in de zin van amai, hier moeten we nog schilderen voor we erin kunnen, belachelijke biedingen doen, na een paar keer ben je liever niet thuis...(het huis in kwestie was volledig in orde en goed onderhouden, EPC waarde D).
 
Laatst bewerkt:
Iedereen: kleiner wonen is de norm. Appartementen van 100m² worden niet meer gezet, de norm is 80m² geworden.

Laatste koppel: wij willen een grote woning, met gigantische tuin. Voor 315k.

Terecht dat die mensen eens met voetjes op de grond gezet worden. Dit programma is geen win-for-life waarbij je met je budget van 100 een woning krijgt die je eigenlijk 150 had moeten kosten. Het is goed voor de kijkcijfers, maar ik erger me wel serieus aan sommige deelnemers die een paleis willen voor de prijs van een hondenkot.

Dan vind ik Brugge beter, een redelijk budget waar toch iets mee aangevangen kan worden. Oké zij zullen ook niet alles hebben dat ze willen, maar toch ligt hun budget realistischer dichtbij de verwachtingen. Al lijkt het blauw niet in de smaak te gaan vallen, terecht. :oi22:
 
Ik zie toch anders wat opties staan voor dat budget in die regio, zonder dat het aftandse krotten zijn... Dat die dingen snel verkopen zal best zo zijn maar ok, daar hebben ze dan een topmakelaar voor he...

Jij doet die 315 af als een budget waarmee je je hoogstens een garagebox kan permitteren in die regio. Terwijl dat verloren gat in een uithoek van OVL helemaal geen dure regio blijkt te zijn. 'T is niet dat ze met hun budget in Sint-Martens-Latem zoeken.
Toch niet volledig akkoord, maar goed. Je komt met tegenvoorbeelden die niet volledig voldoen aan hun eisen, oftewel moeten ze dus toegevingen doen ;)
 
Laatste koppel: wij willen een grote woning, met gigantische tuin. Voor 315k.

Terecht dat die mensen eens met voetjes op de grond gezet worden. Dit programma is geen win-for-life waarbij je met je budget van 100 een woning krijgt die je eigenlijk 150 had moeten kosten. Het is goed voor de kijkcijfers, maar ik erger me wel serieus aan sommige deelnemers die een paleis willen voor de prijs van een hondenkot.

goh ja, maar die grote huizen met 3 slaapkamers, grote tuin, etc. dat zijn de huizen waar ze zijn in opgegroeid. allez, dat was bij mij ook zo, en mijn vader dat was een simpele arbeider bij de colruyt, en ons moeder was een part-time bejaardenhelpster.

ik zou denken dat ik nu beter doe qua inkomen, maar zo'n huis zou ik toch niet kunnen kopen, nu.
maar ik vind niet dat je de mensen die mee doen als "mensen die win-for-life verwachten" als ze aan denken aan iets waar ze zelf in opgegroeid zijn, als ze zelf beter opgeleid en betere jobs hebben als hun ouders.
en toch is dat niet meer realistisch.
 
Het doet me vaak ook wel afvragen hoeveel ons huis nu waard zou zijn. Indertijd in 2008 gekocht voor 250K, ondertussen voor iets van een 130K aan verbouwingen gedaan. 3 slaapkamers, mooie volledig nieuwe badkamer met topmaterialen, mooie nieuwe ruime keuken, grote leefruimte beneden (ook beneden volledig gerenoveerd met goede afwerking en materialen), garage, recent ook zonnepanelen met laadpaal op komst, dat alles op 1500 vierkante meter. Ligging in Gavere, niet DE allerduurste gemeente maar verre van de goedkoopste, interessant tov nabijheid snelwegen en in dorp met alle nodige winkels, station etc nabij.

In mijn hoofd zit dat nog altijd ergens tussen de 300K en 400K maar hoe meer ik dat soort programma's zie, hoe meer ik denk dat ik enorm aan het onderschatten ben.
Op basis van uw beschrijving en de locatie zal dat al eerder richting de 700 á 800k gaan.
 
Dat koppel met een budget van 315k werkt fulltime en minstens een van hen doet nog een flexijob er bovenop.
Dat die dan “maar” 315k kunnen uitgeven doet me vermoeden dat ze weinig sparen, maar dan wel boos zijn op de maatschappij…

En als ge dan meer dan 100 huizen bezocht hebt, dan weet je ondertussen toch wel dat 315k niet realistisch is voor hun wensen? Die hopen op een mirakel ofzo?
 
Laatst bewerkt:
Dat koppel met een budget van 315k werkt fulltime en minstens een van hen doet nog een flexijob er bovenop.
Dat die dan “maar” 315k kunnen uitgeven doet me vermoeden dat ze weinig sparen, maar dan wel boos zijn op de maatschappij…

En als ge dan meer dan 100 huizen bezocht hebt, dan weet je ondertussen toch wel dat 315k niet realistisch is voor hun wensen? Die hopen op een mirakel ofzo?
het zullen geen BG'ers zijn.
als ze beiden fulltime werken voor netto 1500 per maand, + 1 flexi van 500 per maand, hebben ze 3500 he.

da's niet zo héél veel voor 2.
 
Waarom zochten ze voor dat koppel uit Lede geen huis in een goedkopere streek op 20 minuten rijden van de gevraagde regio, dat is toch meestal de oplossing? 😐
 
Die mensen zullen niet al hun inkomsten naar hun lening willen zien gaan, wat ik best begrijp. Maar dan moet je ook content zijn met een categorie lager.
 
Het doet me vaak ook wel afvragen hoeveel ons huis nu waard zou zijn. Indertijd in 2008 gekocht voor 250K, ondertussen voor iets van een 130K aan verbouwingen gedaan. 3 slaapkamers, mooie volledig nieuwe badkamer met topmaterialen, mooie nieuwe ruime keuken, grote leefruimte beneden (ook beneden volledig gerenoveerd met goede afwerking en materialen), garage, recent ook zonnepanelen met laadpaal op komst, dat alles op 1500 vierkante meter. Ligging in Gavere, niet DE allerduurste gemeente maar verre van de goedkoopste, interessant tov nabijheid snelwegen en in dorp met alle nodige winkels, station etc nabij.

In mijn hoofd zit dat nog altijd ergens tussen de 300K en 400K maar hoe meer ik dat soort programma's zie, hoe meer ik denk dat ik enorm aan het onderschatten ben.

Op basis van uw beschrijving en de locatie zal dat al eerder richting de 700 á 800k gaan.
Hangt van EPC af want alles moet naar A, geen idee hoe ze dat willen realiseren want meeste hebben daar het geld niet voor.

En dan heb je er met geld teveel die een villa van 30j volledig slopen om een nieuwbouw te zetten :laugh:
 
Dat koppel met een budget van 315k werkt fulltime en minstens een van hen doet nog een flexijob er bovenop.
Dat die dan “maar” 315k kunnen uitgeven doet me vermoeden dat ze weinig sparen, maar dan wel boos zijn op de maatschappij…

En als ge dan meer dan 100 huizen bezocht hebt, dan weet je ondertussen toch wel dat 315k niet realistisch is voor hun wensen? Die hopen op een mirakel ofzo?
Mij lijkt dat zo raar niet. Wij zijn ook gestart met een woning van 360k (incl kosten) zonder enige steun van de ouders, wat spaargeld en relatief ok job (consulting beide bedrijfswagen etc). Het is niet dat je na x-aantal jaar aan het werk na hogere studies een forse spaarpot staan hebt.
Nu als mid-30igers kunnen wij wel onze droomwoning realiseren. Vorige woonst met winst verkocht, grotere spaarspot, hoger inkomen en de ouders die wat kunnen helpen na erfenis/afbetaalde woonst/geen kinderlast meer.
Enige verschil is dat de woningprijzen, de rente en de algemene cost of living sterk gestegen zijn… die woning die wij konden aankopen kost vandaag al snel 450-480k :/. Men gaat met minder moeten tevreden zijn en van daaruit opbouwen zoals ze in het programma ook terecht voorstellen.
 
het zullen geen BG'ers zijn.
als ze beiden fulltime werken voor netto 1500 per maand, + 1 flexi van 500 per maand, hebben ze 3500 he.

da's niet zo héél veel voor 2.
Maar ondertussen wel in een (zo leek toch) een recente (wellicht niet goedkope) huurwoning wonen. Dat is letterlijk geld over de balk gooien als jong kinderloos koppel. Zo zal je inderdaad niet snel genoeg kunnen sparen voor je "droomwoning". Mensen willen direct alles, maar hebben er niets voor over. Ze hadden initieel beter geïnvesteerd in een appartementje of kleine starterswoning, dan konden ze nu in een hogere prijsklasse shoppen.
 
maar da's ook weer realiteit he:

voor in een huurwoning te trekken van 1000€ per maand hebt ge 4000€ nodig (meeste verhuurders vragen 3 maand waarborg).
voor een woning te kopen van 300.000€ hebt ge 30.000€ nodig. da's een groot verschil.

het zijn ook al dertigers, dus zó jong nu ook weer niet.
 
Maar ondertussen wel in een (zo leek toch) een recente (wellicht niet goedkope) huurwoning wonen. Dat is letterlijk geld over de balk gooien als jong kinderloos koppel. Zo zal je inderdaad niet snel genoeg kunnen sparen voor je "droomwoning". Mensen willen direct alles, maar hebben er niets voor over. Ze hadden initieel beter geïnvesteerd in een appartementje of kleine starterswoning, dan konden ze nu in een hogere prijsklasse shoppen.
Ja maar niet iedereen wil direct samen kopen, soms zelfs niet als ze al getrouwd zijn. En als er vóór het huren niks van weggezet centje is, dat kan ook gebeuren. Er bestaan nog mensen die van loon naar loon moeten leven, zonder mogelijkheid om veel op te bouwen.
 
Er bestaan nog mensen die van loon naar loon moeten leven, zonder mogelijkheid om veel op te bouwen.
Maar doorgaans zijn dat geen Belgen die voltijds werken, een flexijob hebben en geen kinderen hebben. Dan gaat het vaak niet om "geen mogelijkheid hebben" maar wel om "geen goesting hebben".
 
Terug
Bovenaan