Binnenshuis schilderen/verven.

515

Well-known member
Ik vond enkel wat losse posts hierover terug.

Na de aankoop van een woning zou ik hier nu schilderwerken in willen uitvoeren. Muren lijken oké te zijn.

Alle tips en advies zijn welkom.
Welke merken verf zijn oké? Welk materiaal aankopen om te gebruiken schilderen?
Hier zijn precies redelijk veel opties en verschillende prijzen dus advies is welkom.

ik ben volop bezig met het schilderen van mijn nieuwbouw dus van de voorbereiding voor reeds geschilderde muren weet ik eigenlijk niet veel. Ik denk wel dat je ze best eens afwast om te ontvetten. St Marc is daarvoor een veel genoemd product.
Schuren: wij hebben zo een telescopisch schuurmachine maar ik vind dat niet heel gemakkelijk om mee te werken en als je de controle verliest beschadig je uw muren ermee. Na het schuren moet je ook effe het stof van de muren borstelen.
Verf: de bekende merken online kopen spaart wel wat geld uit. Ik heb alles nu in een primer gezet (Trimetal magma prim fix) en de badkamers wel met een meer vocht bestendige verf (Trimetal magnacryl velours). Ik heb de slaapkamers ook in een kleur gezet en die verf kwam van Colora, heel goeie verf maar niet goedkoop. Sikkens en Sigma schijnen ook toppers te zijn maar Trimetal kwam ons wat goedkoper uit.
Materiaal: afplaktape en lees even bij over de verschillende kleuren want ze plakken niet allemaal even hard. Ik gebruik de paarse voor reeds geverfde oppervlaktes en geel voor raam profielen etc.
Een telescopische verf stok heeft mij al veel uren bespaard, dat gaat heel vlot en heeft me amper 10 euro gekost.
Wat kwasten (vierkant en rond) voor hoeken en randjes te doen. Koop niet de goedkoopste want die verliezen haren en dat is een merde om er weer uit te prutsen.
Rollers: ik heb die van het merk Anza gekocht maar er zullen er nog wel goeie zijn. Wel zelfde opmerking als hierboven: je wil niet dat die pluisjes achterlaten in de verf.

En alles heel goed afdekken. Ik hou ook altijd een emmer water en spons bij de hand om iets onmiddellijk af te kuisen als ik toch wat gemorst heb.

Als je plafonds gaat schilderen, draag dan een bril! Verf in uw ogen is echt rot, ik spreek uit ervaring. Draag er bij het schuren ook ene.

Succes!

Zeker werken met een telescopische steel, dat kost inderdaad weinig en gaat een pak sneller. Daar doe je grote stukken muur mee op heel korte tijd. Het verfwerk zelf gaat snel, maar het meeste tijd kruipt wel in de voorbereiding. Muren voorbereiden, deftig afplakken, vetvrije en propere muren, grond afplakken,...

Nog een tip aanvullend op wat hierboven staat: Gezien je in meerdere lagen moet verven, moet je uw borstels niet laten uitdrogen. Wij hadden hier recent een schilder voor één ruimte (die deed een totaalproject incl kasten) en die maakte adhv. diepvrieszakken de ruimte rond de borstel volledig luchtvrij. Na het verven dus de borstel stevig afplakken en met tape luchtdicht maken, de ochtend nadien zak eraf en je kan de borstel opnieuw hergebruiken. Dat gaat je toch wat tijd en moeite besparen om borstels uit te wassen aan het eind van een lange dag.

Ik zou gewoon een compressor huren/kopen en met een verfspuitpistool aan de slag gaan.
Ik heb ons vorig huis dat ik huurde moeten verven en daar zat nog niks van verf op, zelfs geen primer. Met een verfroller is dat niet aan te raden...

• Koop ook zo een draadnetje, kost geen fluit en is een meerwaarde (meer verf in rol, minder - zelfs geen spatten)
  • als je gedaan hebt met schilderen en je gaat de volgende dag opnieuw aan de slag: de rol inwikkelen in een plastic zak is voldoende, reinigen is niet nodig (gebruik normale verf Trimetal/Boss/Sikkens/Sigma)
  • plakband is uw vriend - goede voorbereiding spaart veel tijd uit, koop kwaliteit

Beste aankoop van mijn leven. Ik heb hiermee mijn volledige nieuwbouw in 5 dagen van twee lagen (primer en eindlaag) voorzien. De steel is lang genoeg dat je die gewoon boven je hoofd kan houden om plafond te spuiten, de flexibel lang genoeg dat je perfect een vlak van 5 à 6 meter kan afstappen zonder de compressor te verplaatsen.
Aanzuigen rechtstreeks vanuit de pot. Er wordt aangeraden de verf te verdunnen maar ik heb dat met mijn Sikkens verf niet gedaan en geen enkel probleem ervaren.
Mijn schoonvader volgde in mijn spoor om met borstel kleine hoeken en kanten (deuren etc) af te werken.

Ter illustratie: een slaapkamer heb ik zo van één volledige laag voorzien (muren en plafond) in 40 minuten. De tijdswinst was, vergeleken met mijn vorige verfklussen, gigantisch.
En het resultaat is echt wel mooi en egaal.
Overzetbril en mondmasker zijn aangeraden.

Wel moet je alles perfect afplakken (daar ben ik ook bijna een volledige week mee bezig geweest), want die nevel komt overal. (stucloper op de grond, overal, en afdekfolie over alle ramen, kozijnen, ballustrade, keuken, ... alles).

Verf heb ik matte verf van Sikkens gebruikt. Ik heb ze besteld op https://www.deverfzaak.nl/.
Sikkens Alphacryl Pure Mat SF
Sikkens Alpha primer

De prijs is die van de Levi's verf in de brico, maar de kwaliteit is wel een stevige trap beter. Je kan op die website bestellen in de gewenste RAL-kleur. Die potten stonden in 24u aan mijn deur. Dus als ik zag dat ik een pot primer te kort ging komen bestelde ik er gewoon snel eentje bij.

Er zijn in mijn huis ook moeilijk bereikbare stukken (stukken hoge plafonds van 3,3m en een vide in de hal). Ik had (ook voor andere zaken in mijn nieuwbouw) een rolstelling met meerdere modules gekocht: https://alumexx.nl/eco-line-a-b-c/ (ik heb de 3 modules, maar je kan ook enkel A, of A+B kopen). De basis module rolstelling was voldoende voor de hoge plafonds, en modules A+B+C voor opstelling in mijn vide om overal aan te kunnen.

Laatst bewerkt:
Nog een tip aanvullend op wat hierboven staat: Gezien je in meerdere lagen moet verven, moet je uw borstels niet laten uitdrogen. Wij hadden hier recent een schilder voor één ruimte (die deed een totaalproject incl kasten) en die maakte adhv. diepvrieszakken de ruimte rond de borstel volledig luchtvrij. Na het verven dus de borstel stevig afplakken en met tape luchtdicht maken, de ochtend nadien zak eraf en je kan de borstel opnieuw hergebruiken. Dat gaat je toch wat tijd en moeite besparen om borstels uit te wassen aan het eind van een lange dag.

Gewoon van die plasticfolie voor de keuken. Paar lagen erover en je kan die een week laten liggen zelfs.

Thanks all!!
"Sigma Sigmatex Superlatex Matt" of "Sigma Perfect Matt" om aan te brengen op de huidige verflaag?

Thanks all!!
"Sigma Sigmatex Superlatex Matt" of "Sigma Perfect Matt" om aan te brengen op de huidige verflaag?
Welke heb je uiteindelijk gebruikt?

Ik heb hier een hele traphal te schilderen, 4 verdiepingen.
Tijdelijke opfrissing om binnen 5 j door een schilder perfect te laten doen.

Als je een accentmuur wilt, is vooraf afkitten de manier om een mooie lijn tussen de 2 kleuren te krijgen.

Eerst de volledige rand van de accentmuur glad en egaal afkitten met schilderskit.
Dan over die rand schilderen met je hoofdkleur. Niet bang zijn en verf ook een stuk van de muur waar je een accentkleur zult schilderen.
Dan afplakken over de gekitte rand en je accentmuur schilderen.

Ik ga altijd 1 of 2 mm verder dan de hoek zelf, kan je veel strakker afwerken en optisch zie je dat niet.

De meeste tips zijn hierboven gegeven :) Nog een laatste langs mijn kant: wees niet bang om te veel verf te gebruiken. De fout die het vaakst gemaakt wordt is spaarzaam zijn met de verf. Resultaat: niet mooi gedekte muren waarin je (rol)strepen kan zien + bepaalde stukken die er anders uitzien dan andere.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan