Als men wou dat die cijfers wel meegerekend werden dan moest men die maatregelen ook al afgesproken hebben en doorgerekend hebben. Je kan toch niet gaan zeggen dat je een begroting opmaakt maar aan de inkomstenzijde je niet alles zal rekenen gezien je volgend jaar nog maatregelen zal nemen. Dat is als naar de bank gaan voor een lenning, zeggen dat je 6000 euro zal afbetalen met je loon van 2000 euro maar er zal tegen dat ik de lening nodig heb wel nog 4000 euro gevonden worden hoor. Dan ben je gewoon bezig met jezelf rijk te rekenen.
Zoals gezegd, ja en neen. Ik geef u deels gelijk. Maar als uw deadline voor uw cijfers staan op vorige week. En je hebt een bepaald cijfer doorgegeven aan uw CEO, en whatnot. (dus Europa

)
Ga jij een week later dan even zeggen van frack, deze afspraak hoort er ook nog bij en zou eigenlijk moeten toegevoegd worden, al is het de intentie om die budgetneutraal te maken. Ga jij dan eventjes al die gegevens van een week geleden gewoon terugroepen, of ga je gewoon zeggen van kijk we houden die gegevens bij en rekenen dat in, en op het moment van de volgende cijferronde passen wij die cijfers aan. We voorzien dan ook wat meer info over het terugverdieneffect, daar dit in december zou uitgeklaard worden conform de planning EN dan kunnen we een betere inschatting maken ervan.
Naast het feit dat het dan ook beter uitkomt in de cijfers natuurlijk dan als je gewoon een extra gat bijvoorziet waardoor je boven de limiet van 3% kruipt federaal (waar Europa moeilijk over gaat doen dacht ik).
Anders gezegd, ik kan vanuit die optiek er nog wel een lans voor breken... uiteindelijk is het gewoon een vorm van opsmukking van de cijfers. Nu bon, ik ga er vanuit dat Decroo hier nu uit geleerd heeft, dat hij de volgende beslissingen uitstelt tot nadat de begroting afgesloten is als er nog onzekerheid is over de uitwerking van de compensatietool, en dan komen al die invloeden op de begroting ook effectief pas bij de volgende herziening van de begroting naar boven. Ipv dat ze hem in zijn achterste kunnen bijten tijdens de begrotingsopmaak.
Maar zoals gezegd, puur cijfermatig had je het er moeten bijtellen ja. Maar zoals gezegd, vanuit de voorgestelde visie kan ik er ook nog wel een vorm van begrip voor opbrengen. Zeker omdat er duidelijk gesteld wordt dat het de intentie is om dat budgetneutraal in te voeren. Had dat er nergens ingestaan, dan was er geen discussie over.
Maar ja, damned if you do, damned if you don't. Zoals gezegd, hij heeft nu geleerd om geen beslissingen meer te nemen gedurende de begrotingsopmaak. Allez dat zou ik nu hiermee doen, als er onzekerheid is over de compensatiemaatregel.
Of dat veel beter is, ik weet het zo niet.