Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Allemaal weer gerommel in de marge.

Misschien moeten ze eens beleid voeren ipv te hervormen over wie het non-beleid mag voeren. Nobody cares. De helft van de ministers is niet verkozen en het parlement mag niks beslissen. Dus wat maakt het uit hoe en wie waar verkozen raakt...

Komt er nog iets van die pensioenhervorming of arbeidsmarkt hervorming?

Tik tak De Croo...

Het probleem van onverkozen ministers is het rechtstreeks gevolg van een meerderheid vormen uit verliezers. De klassieke partijen hebben elk steeds een kleiner en kleiner vijvertje waaruit men nog mensen kan vissen die én min of meer bekwaam zijn én nog eens verkozen geraken ook.

Het resultaat is doorgedreven consolidatie. Alles om toch maar aan de macht te blijven. Ideologie? Welke ideologie mijnheer.

Ministers zouden nooit verkozen moeten worden. Dat is een totaal verkeerde instelling.
Je hebt het parlement en je hebt de regering. 2 verschillende machten met verschillende mensen die elkaar in balans zouden moeten houden.
Het is de kromme particratie die in die zin de democratie overschaduwt door het parlement te degraderen tot knopjes duwers.
Verlinden en Vande Lanotte, alhoewel dat ik ze niet moet, zijn het meest democratische dat er de laatste 60 jaar is gebeurd.

Men zou 2 verkiezingen moeten houden. 1 voor het parlement en 1 voor de premier. (En waarschijnlijk de begroting hervormen voor dit systeem)
Er zou meer echt beleid mogelijk zijn.

Mag ik het wat vreemd worden dat iemand die nog geen seconde als politieker gewerkt heeft plots gebombardeerd wordt tot minister van Buitenlandse Zaken?

Dat mag je vinden.
Vrouw ✅ buitenlandse origine ✅. Toch een knappe zet richting 2024? Ze zal qua competentie niet verbleken tegen andere ministers dus wat maakt het uit?

Mag ik het wat vreemd worden dat iemand die nog geen seconde als politieker gewerkt heeft plots gebombardeerd wordt tot minister van Buitenlandse Zaken?

Wat is er niet vreemd in de Belgische politiek?

Het lijkt me net een heel slimme en gerichte zet.
Stel u voor dat je ervaring en kennis zou hebben en heel die shitshow zou doorprikken. Wat een mop toch!

Mopke van de dag ha! Hoe durft em zoiets op dit moment te verkondigen? Hij zit bijna in de kleinste partij..

Alexander De Croo wil na 2024 verder als premier

Je kan nu eenmaal moeilijk zeggen dat je niet wil doorgaan, bijkomend worden talloze successen geboekt onder zijn leiding:

- pensioenakkoord
- energievoorziening
- Corona crisis op voorbeeldige manier afgehandeld, tegen minimale kost
- upgrade van het leger
- de strategische medische voorraden aangevuld
- afstand genomen van SEK
- ….

Buiten een klein verschilletje uitgaven/inkomen … details details

Je kan nu eenmaal moeilijk zeggen dat je niet wil doorgaan, bijkomend worden talloze successen geboekt onder zijn leiding:

- pensioenakkoord
- energievoorziening
- Corona crisis op voorbeeldige manier afgehandeld, tegen minimale kost
- upgrade van het leger
- de strategische medische voorraden aangevuld
- afstand genomen van SEK
- ….

Buiten een klein verschilletje uitgaven/inkomen … details details
Hij had kunnen zeggen "laten we de uitslag afwachten." Of "dat is aan de kiezer om te beslisse " Of iets in die aard

Mopke van de dag ha! Hoe durft em zoiets op dit moment te verkondigen? Hij zit bijna in de kleinste partij..

Alexander De Croo wil na 2024 verder als premier

Het goede nieuws is dat het regeer akkoord snel onderhandeld zal zijn. Alles wat in volgende legislaturen gedaan met worden, beslissen ze nu :ROFLMAO:

Wat in het regeerakkoord staat, moeten ze nog altijd doen, kunnen ze misschien volgende legislatuur eindelijk mee beginnen...

Pensioenhervorming die naam waardig.
Energiebevoorrading.
Arbeidsmarkthervorming
...

Hij had kunnen zeggen "laten we de uitslag afwachten." Of "dat is aan de kiezer om te beslisse " Of iets in die aard
He did.

In ‘De Tijd’ stellen journalisten Dieter Dujardin en Jasper D’hoore aan De Croo de vraag of het zijn voorkeur is premier te blijven van Vivaldi-II. “Tuurlijk. Als het resultaat van de verkiezingen dat toelaat. Als de uitslag ontgoochelend is, zit je in een ander schema”, reageert de liberaal erop.

Na de vorige verkiezingen wou de kiezer dat ook niet...
Zolang je geen systeem hebt met de winnaar neemt alles, of een systeem in trappen is elke meerderheid hetgeen de kiezer wil.

Zo te zien is het makkelijker om tot een regering met de waalse partijen te komen zonder NVA dan met NVA. Misschien iets voor De Wever om rekening mee te houden in zijn volgende onderhandelingen zodanig dat ze de kaas niet halen van tussen zijnen boterham :P.
Of ervoor zorgen dat er geen meerderheid mogelijk is zonder hen. Zolang dat echter niet het geval is, gaat hij water bij de wijn moeten doen als hij mee aan de knoppekes wil draaien op federaal vlak.

Er zijn natuurlijk nog andere oplossingen denkbaar dan louter "The winner takes all", ik denk dan aan een hogere kiesdrempel - bij voorkeur één waar De Croo junior z'n partijtje van aristocraten en fraudeurs onder valt -, een andere methode van zetelverdeling die grotere partijen bevoordeelt (zoals nu reeds bij de gemeenteraadsverkiezingen gebeurt versus de andere verkiezingen) of - mijn voorkeur - mensen toelaten op bijvoorbeeld 3 partijen een stem uit te brengen, eventueel met een rangorde tussen die partijen. Met moderne IT-tools moet dat lukken.

Er zijn natuurlijk nog andere oplossingen denkbaar dan louter "The winner takes all", ik denk dan aan een hogere kiesdrempel - bij voorkeur één waar De Croo junior z'n partijtje van aristocraten en fraudeurs onder valt -, een andere methode van zetelverdeling die grotere partijen bevoordeelt (zoals nu reeds bij de gemeenteraadsverkiezingen gebeurt versus de andere verkiezingen) of - mijn voorkeur - mensen toelaten op bijvoorbeeld 3 partijen een stem uit te brengen, eventueel met een rangorde tussen die partijen. Met moderne IT-tools moet dat lukken.
Ik zie wel niet hoe jouw voorstel van meerdere stemmen op verschillende partijen de huidige problemen zouden kunnen oplossen. Dat zorgt hoogstens voor wat kleine verschuivingen in de verkiezingsuitslagen, maar dan zit je uiteindelijk nog altijd met dezelfde problemen bij de coalitievorming volgens mij.

• "Verloren" stemmen voor "extremen" als PvdA of Vlaams Belang gaan dan ook automatisch gepaard met "bruikbare" stemmen voor democratische partijen. Zo kan een Vlaams Belang kiezer aangeven of zijn tweede keuze eerder N-VA is - stem vanwege het rechts-conservatieve gedachte goed - of eerder Vooruit - stem vanwege het sociale aspect - of toch zelfs PvdA - nog een extra "foert" stem -.

• Ik zou er gemakshalve ook niet vanuit gaan dat die verschuivingen voor de rest per se klein zouden zijn. "Gewoonte"-stemmers zoals bejaarde CD&V-kiezers die al 60 jaar voor die partij stemmen en dat dus maar blijven doen zullen misschien eens meer nadenken over aan wie ze hun 2e en 3e stem geven.

• Ik zou er gemakshalve ook niet vanuit gaan dat die verschuivingen voor de rest per se klein zouden zijn. "Gewoonte"-stemmers zoals bejaarde CD&V-kiezers die al 60 jaar voor die partij stemmen en dat dus maar blijven doen zullen misschien eens meer nadenken over aan wie ze hun 2e en 3e stem geven.
Ik geloof daar niet in, die mensen gaan die 2de en 3de gewoon blank laten. Ik betwijfel dat de mensen die nu op die extreme partijen stemmen, zelfs maar die 2de en 3de zouden invullen met de traditionele partijen.

Dus ik zie dan ook echt geen voordeel van zo'n systeem. Persoonlijk dan liever zo'n winner takes all of 2de en/of 3de ronde van verkiezingen waarbij er terug gestemd kan worden op 3 partijen die dan een meerderheid moeten maken.
Dus vb : VB, NVA, SP, VLD, CDV is de uitkomst van de eerste verkiezing -> 2de ronde waarin men kan kiezen tussen VB, NVA en SP. En dat men dan ook met die partijen een meerderheid moet constitueren. (vb 2de en 3de ronde wanneer in de eerste ronde er minstens 5 met minimum 9-10% van de stemmen uitkomen, dus dan 2de ronde met 5 en 3de ronde met 3)

Dus vb : VB, NVA, SP, VLD, CDV is de uitkomst van de eerste verkiezing -> 2de ronde waarin men kan kiezen tussen VB, NVA en SP. En dat men dan ook met die partijen een meerderheid moet constitueren. (vb 2de en 3de ronde wanneer in de eerste ronde er minstens 5 met minimum 9-10% van de stemmen uitkomen, dus dan 2de ronde met 5 en 3de ronde met 3)
Het is onmogelijk om mensen te verplichten om een meerderheid te maken.

Het is onmogelijk om mensen te verplichten om een meerderheid te maken.
Ik verplicht dan ook geen mensen, ik verplicht partijen om tot een consensus te komen.

Moeilijk gaat ook.

Voor de rest was de intentie dat men dan met die 3 partijen en enkel die partijen een regering kunnen maken. Lukt het dan niet, dan zijn het nieuwe verkiezingen. En moeten de kiezers maar hun conclusie trekken over de stemmenvoorkeur en hoe ze de kaarten schudden. Eigenlijk dus als intentie dat het niet de partij met het hoogste percentage is die dan defecte wint, maar dat hey principe van een concensusstructuur nog altijd noodzakelijk is, indien er geen meerderheid is natuurlijk van 1 partij. Ik herinner mij nog de tijd dat er minder verschillende partijtjes waren die aan de knoppen zaten, en dat leek toch een pak praktischer...

Voor mijn part voeg je een versie toe dat na 2 zo gefaalde verkiezingen niemand van die partij zich voor de nieuwe verkiezing en die van x jaar later nog mag opkomen. Hiernaast een maximumtermijn van vb 9 maand om een regering te creëren ofwel nieuwe verkiezingen. Dit om er voor te zorgen dat men niet in ideologische loopgraven blijft zitten. En ook om er niet het principe the Victor takes it all te maken zoals in Amerika... dat werkt ook langs geen kanten..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
750
Weergaven
40K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven