Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
We hebben het eindpunt van onze (schijn)democratie wel al even bereikt ondertussen. Het enige wat onze democratie nog voorstelt is een circlejerk van verkiezing na verkiezing waar er veel wordt beloofd maar niet het minste wordt gedaan. Wie dacht dat corona de nodige shock zou creëren om het systeem terug te laten draaien, die was veel te naïef. De zakken zijn alleen maar dieper geworden, en de wijn nog ouder.

Het beste wat ons nu kan overkomen is een technocratie van mensen die verder denken dan de volgende verkiezingen, partijpolitiek en hun eigen zakken.

Het probleem is volgens mij dat politici nu te bereikbaar zijn en leuk moeten zijn. Vroegen moesten dat bekwame serieuze mensen zijn.
Ja dat hangt er inderdaad mee samen, ze moeten de vrolijke Frans kunnen uithangen en zeker niet de indruk geven dat ze misschien wat verder afstaan van "de gewone man". Een politicus "oude stijl", die klinkt als een stijve intellectueel (Martens, Eyskens) dat is nu praktisch ondenkbaar. Dehaene was op dat vlak eigenlijk al redelijk "modern".

Een grijze muis die bekwaam is en dossierkennis bezit legt het vandaag af tegen een mooiprater of een aantrekkelijke vrouw, al is dat deels natuurlijk altijd zo geweest.

Dehaene kon dat doen omdat er een gigantische externe deadline was. Lidmaatschap voor de Eurozone. Het is makkelijker onderhandelen als je met de rug tegen de muur staat :p.

We gaan toch Dehaene nu niet bestempelen als de persoon met een langetermijnvisie. "Een probleem moet je pas oplossen als het zich stelt"
Die uitspraak is letterlijk het wanbeleid van de laatste twintig jaar samengevat.
Nee, dat van Dehaene was vooral bedoeld als diegene die problemen benoemde. En ge hebt gelijk: daar was een deadline maar imo zitten we nu ook met een paar. Alleen lijkt er weinig urgentie te zijn of is de deadline te obscuur. Klimaat is bv. een waanzinnig dringend probleem maar omdat dat zo complex is, lijkt dat allemaal niet zo urgent.

Ik kan niet zeker zijn, wegens nog te jong om politiek te volgen, maar waren dat ook niet vooral andere tijden? Voor de (des)informatie en "sappige citaten" overload die sociale media en de klassieke media hebben uitgelokt? Toen was er buiten de kranten, tv-journaals, en duidingsprogramma's niets, nu wordt elke scheet al naar de pers gelekt en behandeld als een nieuw wetsvoorstel, waarna iedereen zijn mening mag geven en op voorhand al alles wordt afgebrand.

Kan best zijn dat we meer ruggegraatloze politici hebben, die gewoon inzitten met de volgende verkiezing te overleven, maar ik denk ook dat het politiek landschap en de maatschappij dat soort mensen bevoordeeld. Ik vermoed dat een Dehaene minder druk voelde op dat vlak, en meer het gevoel had dat er nog langetermijnsdoelen waren.

Het probleem is volgens mij dat politici nu te bereikbaar zijn en leuk moeten zijn. Vroegen moesten dat bekwame serieuze mensen zijn.
De verpakking lijkt meer te primeren over de inhoud. Imo is De Wever daar een perfect voorbeeld van. Niet alleen zijn optreden in de Slimste Mens maar ook tegenwoordig: veel praat en oneliners, weinig echte oplossingen. Wat heeft die eigenlijk verwezenlijkt?
Dat dan gekoppeld aan een zekere schrik voor de online backlash.

Nee, dat van Dehaene was vooral bedoeld als diegene die problemen benoemde. En ge hebt gelijk: daar was een deadline maar imo zitten we nu ook met een paar. Alleen lijkt er weinig urgentie te zijn of is de deadline te obscuur. Klimaat is bv. een waanzinnig dringend probleem maar omdat dat zo complex is, lijkt dat allemaal niet zo urgent.

Klimaat heeft geen harde deadline met een bepaalde dag. Staat nergens op een kalender en de mensen voelen het niet. Wie heeft er daar schrik voor?

Missen van het eurozone lidmaatschap was wel een harde deadline en dat was een zwaard van Damocles die hing boven België.
Dag dat we zaten in de Eurozone, was de saneringsdrang al heel wat minder. (En brak juist Verhofstadt 1 aan die helemaal geen fuck gaf over het overheidsbudget.)

De werkgever betaalt die brandstof toch via een aparte factuur?
Brandstof zelf zit normaal niet in het leasebedrag.
Bij de offertes die ik zie zit dit mee in het bedrag.
Dat het apart gefactureerd wordt is ook waar maar dat is omdat dit variabel is voor het bedrijf. Voor de werknemer is dit veelal vast.
Meestal is het zo dat dit 1 pot is en dat degene die minder rijden dan voorzien het gat dichten voor degene die meer rijden dan berekend.

“Bovendien wil ik een verkiezing in twee rondes. Dan zul je sneller een kandidaat hebben die gesteund is door alle democratische krachten. Volgens mij houd je dan een viertal partijen over en zullen de extremen minder talrijk aanwezig zijn.”

Ooh laten we het systeem dat ik zo hard bekritiseer dat ik zo ver ga om Fr. , de VS en de VK niet democratisch te noemen hier ook invoeren. Liberalen zijn het helemaal kwijt.

“We kunnen de politiek deblokkeren als we het aantal partijen inperken”
Hoe democratisch is het als je op deze manier v. partijen afwilt.

Ik wil 130 zetels laten verkiezen in hele kleine kieskringen, zo’n vier gemeentes samen”

Dus met districten en winner takes it all. Weg met D'Hondt. Ik hoop dat die Lachaert beseft dat in de meeste van die districten N-VA dan de grootste wordt en niet OVLD.

Gevaarlijk tuig wie op VLD stemt. Als je dit wilt, ben je geen democraat. Ik vind het een idiote partij. Ik zal er nooit op stemmen.

Als TVG morgen zegt, "wij zijn een democratischere partij dan OVLD", heeft hij gewoon gelijk. Misschien reactionair, racistisch, etc... maar "democratisch" zal niet gelogen zijn.

En wees maar gerust: als het VLD vs N-VA of VLD vs VB in zo een tweede ronde wordt in mijn district, dat ik voor de rechtse optie ga, zeker als VLD dit kiessysteem wilt.

___
Even gekeken naar mijn kanton want zo een district komt neer op een kanton. In 2019 zou de tweede ronde tussen N-VA en Vlaams Belang geweest zijn...

Laatst bewerkt:
Allemaal weer gerommel in de marge.

Misschien moeten ze eens beleid voeren ipv te hervormen over wie het non-beleid mag voeren. Nobody cares. De helft van de ministers is niet verkozen en het parlement mag niks beslissen. Dus wat maakt het uit hoe en wie waar verkozen raakt...

Komt er nog iets van die pensioenhervorming of arbeidsmarkt hervorming?

Tik tak De Croo...

Laatst bewerkt:
Ik huiver gewoon van dat soort mensen en dat soort partijen. Ik snap niet dat de media of mensen dit oprecht als "de meest democratische partij" zien.

Laatste jaren zoveel kritiek op het systeem in Fr., VK, VS. Veel strategisch stemmen, een systeem waar Trump van profiteerde. En wat denken de liberalen: "oh dit is zo leuk, laten we dat overnemen".

Links bestaat dat niet meer in Vlaanderen, helemaal dood dan. En in Wallonië bestaat rechts ook nauwelijks, al zal MR wel heel wat districten winnen. Dus de facto ga je altijd zonder uitzondering een rechtse federale regering hebben, gezien Vlaanderen de meeste zetels levert.

Als de VS zo een goed land is om in te leven, wel meneer Lachaert, ga dan naar de VS. Benieuwd hoe zeer het wapengeweld en de Trumpadoratie je kan smaken, maar als rijke stinkerd is VS toch de place to be.

Toch ook omgekeerde wereld, vooral onderstaande.

Verder hoop ik ook dat Vlaanderen optimistisch naar de toekomst kijkt en niet naar Vlaams Belang kijkt als een politieke partij die een oplossing kan brengen. En zeker niet naar hun desastreuze economische programma.

Waarom in hemelsnaam de nadruk op "en al zeker niet naar hun desastreuze economische programma", alsof dat dat het grootste probleem van Vlaams Belang is???

Misschien is Vlaams Belang "eigen bevolking eerst", waarbij al de rest niet telt, maar wat zijn de liberalen dan, "het geld eerst" of "eigen zakken eerst"?

Laatst bewerkt:
De efficiëntste manier om het aantal partijen te verminderen, is het verhogen van de kiesdrempel naar 10%.

Maar daar pleit Open-VLD niet voor zeker?

Waarom in hemelsnaam de nadruk op "en al zeker niet naar hun desastreuze economische programma", alsof dat dat het grootste probleem van Vlaams Belang is???

Misschien is Vlaams Belang "eigen bevolking eerst", waarbij al de rest niet telt, maar wat zijn de liberalen dan, "het geld eerst" of "eigen zakken eerst"?
Omdat mensen net stemmen voor VB omwille van hun "eigen volk eerst" standpunt.
Door te zeggen dat je niet voor VB mag stemmen omwille van die reden, zal niets uithalen.

Omdat mensen net stemmen voor VB omwille van hun "eigen volk eerst" standpunt.
Door te zeggen dat je niet voor VB mag stemmen omwille van die reden, zal niets uithalen.
Neen omdat GLB in principe ook geen probleem heeft met het "eigen volk eerst" mantra, en zich oprecht meer zorgen maakt om hun economische standpunten dan omwille van identitaire standpunten.

Waarop is dat dan gebaseerd? Buikgevoel?

Verder hoop ik ook dat Vlaanderen optimistisch naar de toekomst kijkt en niet naar Vlaams Belang kijkt als een politieke partij die een oplossing kan brengen. En zeker niet naar hun desastreuze economische programma.
Het benadrukken van hun "desastreuze economische programma" over het andere of het andere gewoon niet te benadrukken.

Buikgevoel dus.
Elke normale politicus of mens zou het anti-islam discours benadrukken over de vlakken waarop VB onaanvaardbaar is. GLB begint over hun economische discours. Typisch "liberaal". Daaruit insinueer ik of leid ik af dat hij blijkbaar geen probleem heeft met dat discours, anders zeg je dat niet.

Elke normale politicus of mens zou het anti-islam discours benadrukken over de vlakken waarop VB onaanvaardbaar is. GLB begint over hun economische discours. Typisch "liberaal". Daaruit insinueer ik of leid ik af dat hij blijkbaar geen probleem heeft met dat discours, anders zeg je dat niet.
Je hoeft niet op de man te spelen. Ik ben best een normaal mens en mijn buikgevoel zegt dat Bouchez slim genoeg is om niet te zeggen tegen VB-stemmers dat ze niet op VB moeten stemmen om hun migratiebeleid.

Bouchez speelt electoraal zelf graag in op allerlei 'woke' thema's dus het is niet eens zo verrassend dat hij op sommige vlakken dichterbij Vlaams Belang staat dan wij denken.

Je hoeft niet op de man te spelen. Ik ben best een normaal mens en mijn buikgevoel zegt dat Bouchez slim genoeg is om niet te zeggen tegen VB-stemmers dat ze niet op VB moeten stemmen om hun migratiebeleid.
Aparte kieskring en met een BDW-GLB vete aan de gang, weet ik niet of dat echt het geval is. Bouchez heeft wel meer rare kronkels gedaan, al kan het natuurlijk ook zijn dat Bouchez aangevallen wordt omdat anderen iets te winnen op het aanvallen van Bouchez, maar N-VA is wellicht meer baat bij een sterke MR en andersom ook denk ik.

Bouchez speelt electoraal zelf graag in op allerlei 'woke' thema's dus het is niet eens zo verrassend dat hij op sommige vlakken dichterbij Vlaams Belang staat dan wij denken.

Vergeet verder niet dat er geen enkele rendabele partij rechts van MR staat in Wallonië, dus om op een laag pitje de sociaal conservatieve / anti-immigratie stem binnen te halen, wint MR ook bij.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
750
Weergaven
40K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven