Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Omdat het correcte antwoord (dat dat er geen hol toe doet) niet zo politiek correct is, vermoedelijk.
Wacht wacht wacht. Dus iemand stelt een behoorlijk ambitieus plan op waarbij er een gigantische schokgolf door gans Europa gaat gaan. Iets wat impact heeft op enorm veel instellingen, landen. Economisch vooral. Maar een antwoord op de vraag hoe men dat juridisch en praktisch in orde gaat krijgen. Wel dat antwoord doet er niet toe?

Het hoort misschien in andere topics, en ik ga hier een vrij simpele stelling plaatsen: iedereen die gelooft dat een onafhankelijk Vlaanderen een land van melk en koekjes is is al even blind als zij die zien dat er geen problemen met de huidige structuur zijn.

Laatst bewerkt:
Wacht wacht wacht. Dus iemand stelt een behoorlijk ambitieus plan op waarbij er een gigantische schokgolf door gans Europa gaat gaan. Iets wat impact heeft op enorm veel instellingen, landen. Economisch vooral. Maar een antwoord op de vraag hoe men dat juridisch en praktisch in orde gaat krijgen. Wel dat antwoord doet er niet toe?

Het hoort misschien in andere topics, en ik ga hier een vrij simpele stelling plaatsen: iedereen die gelooft dat een onafhankelijk Vlaanderen een land van melk en koekjes is is al even blind als zij die zien dat er geen problemen met de huidige structuur zijn.
Ik zou denken dat een land zoals Vlaanderen, deel uitmakend van de Europese Unie, nogal business as usual zou moeten kunnen verderdoen in internationale context. Ik kan maar moeilijk geloven dat je internationaal op 5 jaar tijd niets geregeld krijgt. De wetgeving hoeft (initieel) niet drastisch te wijzigen, de officiële taal blijft dezelfde, zelfde munt, bestaande overheidsstructuren kunnen behouden blijven, ...

Het kluwen dat je moet aanpakken is voornamelijk intern (de werkelijke opsplitsing van alles, Brussel, ...).
En de juridische bezwaren, die zul je dan toch even moeten uitleggen. Een volk heeft steeds een recht tot zelfbeschikking, dus wie heeft er dan het recht om hier bezwaar tegen te maken?

Ik zou denken dat een land zoals Vlaanderen, deel uitmakend van de Europese Unie, nogal business as usual zou moeten kunnen verderdoen in internationale context. Ik kan maar moeilijk geloven dat je internationaal op 5 jaar tijd niets geregeld krijgt. De wetgeving hoeft (initieel) niet drastisch te wijzigen, de officiële taal blijft dezelfde, zelfde munt, bestaande overheidsstructuren kunnen behouden blijven, ...

Het kluwen dat je moet aanpakken is voornamelijk intern (de werkelijke opsplitsing van alles, Brussel, ...).
En de juridische bezwaren, die zul je dan toch even moeten uitleggen. Een volk heeft steeds een recht tot zelfbeschikking, dus wie heeft er dan het recht om hier bezwaar tegen te maken?
De meerderheid van Vlamingen die volgens alle peilingen niet onafhankelijk wil zijn?

Want zoveel efficiënter is Vlaanderen nu toch ook niet

En ook naar hoe de seperatisten dat kluwen denken aan te pakken is het al decennia gissen.
Een volk heeft steeds een recht tot zelfbeschikking, dus wie heeft er dan het recht om hier bezwaar tegen te maken?
Het deel van datzelfde volk dat walgt van het achterhaalde denken van het seperatistische deel. Onder andere.

Nieuwe voorzitters van groen net aan het bekijken, beiden lijken wel high van Happiness - geen idee hoe ik het moet verwoorden. We zullen zien wat de toekomst brengt

Valerie van Peel gaat ermee stoppen. Niet veel later dan Lorin. Er rommelt toch wat bij NVA.

Valerie van Peel gaat ermee stoppen. Niet veel later dan Lorin. Er rommelt toch wat bij NVA.

Mensen die met veel passie begonnen zijn in een relatief nieuwe partij, maar na een paar regeringsdeelnamen inzien dat politiek zowat de laatste sector is waar je in moet gaan als je iets wil betekenen. Wat er op de lange termijn over blijft bij zulke machts-/establishmentpartijen zijn ideologisch passieve mensen wiens primaire bezigheid alleen nog bestaat uit links en rechts hun zakken vullen. Open Vld is daar het perfecte voorbeeld van.

@Muñoz Wie herinnert zich nog Peter Leyman. Topman Volvo Gent die zich ook liet verleiden om de politiek in te gaan.

Is snel gedegouteerd er weer uitgestapt. Niks ging vooruit.

Ge zou bijna gaan denken dat er iets scheel binnen N-VA.
De hardliners rond Theo Francken hebben het nu dan voor't zeggen?
Specifiek voor N-VA zijn die de laatste (10?) jaren nu wel van veelbelovende partij die vernieuwing ging brengen veranderd in een soort van klassieke machtspartij, een beetje de CVP van vroeger maar dan met donkerblauw economisch discours. Ik kan me nu wel inbeelden dat hierdoor mensen met een zeker idealisme of gewoon vernieuwingsdrang afhaken.

Specifiek voor N-VA zijn die de laatste (10?) jaren nu wel van veelbelovende partij die vernieuwing ging brengen veranderd in een soort van klassieke machtspartij, een beetje de CVP van vroeger maar dan met donkerblauw economisch discours. Ik kan me nu wel inbeelden dat hierdoor mensen met een zeker idealisme of gewoon vernieuwingsdrang afhaken.

Kroniek van een aangekondigd falen als je het mij vraagt. Keer om keer hetzelfde verhaal. Nieuwe (jonge) gemotiveerde mensen die door onze particratie opgebrand geraken. Wat rest zijn de cashende backbenchers en kinderen van die op de familienaam verkozen geraken.

Ik las recent een uitspraak van Xi Jinping die ongeveer neer kwam op hoe besluiteloosheid, de vorm van zombieficatie van parlementaire democratieën, voor verschillende landen een existentieel probleem begint aan te nemen. Pak mij nu niet op die naam en schuif het geopolitieke aspect even terzijde. We zitten in dit land met een majeur probleem op dat vlak.

Kroniek van een aangekondigd falen als je het mij vraagt. Keer om keer hetzelfde verhaal. Nieuwe (jonge) gemotiveerde mensen die door onze particratie opgebrand geraken. Wat rest zijn de cashende backbenchers en kinderen van die op de familienaam verkozen geraken.

Ik las recent een uitspraak van Xi Jinping die ongeveer neer kwam op hoe besluiteloosheid, de vorm van zombieficatie van parlementaire democratieën, voor verschillende landen een existentieel probleem begint aan te nemen. Pak mij nu niet op die naam en schuif het geopolitieke aspect even terzijde. We zitten in dit land met een majeur probleem op dat vlak.
De kracht en snelheid van beslissingen nemen is natuurlijk wel een kenmerk van een meer totalitair model, maar de kritiek klopt wel natuurlijk dat in ons systeem het ongelooflijk moeilijk is om iets te besluiten, laat staan het uit te voeren.

Of gewoon merken dat het ongelofelijk moeilijk is om ook maar iets te veranderen in dit land (wat soms ook positief is, zo heb ik weinig angst als er ooit een extreme partij mee aan de macht komt, good luck dat die wel opeens voor een ommezwaai zouden kunnen zorgen) en dan maar liever in een andere sector gaan proberen om enigsinds van nut te zijn

De kracht en snelheid van beslissingen nemen is natuurlijk wel een kenmerk van een meer totalitair model, maar de kritiek klopt wel natuurlijk dat in ons systeem het ongelooflijk moeilijk is om iets te besluiten, laat staan het uit te voeren.

Komt het ook niet doordat er bij elke beslissing meteen een dozijn aktiegroepen met rechtzaken beginnen. Het NIMBY fenomeen. Er is ook altijd wel ergens een insect of plantje dat net alleen op die plaats groeit waardoor er jarenlang vertragingen zijn of er komt helemaal niets van.

Komt het ook niet doordat er bij elke beslissing meteen een dozijn aktiegroepen met rechtzaken beginnen. Het NIMBY fenomeen. Er is ook altijd wel ergens een insect of plantje dat net alleen op die plaats groeit waardoor er jarenlang vertragingen zijn of er komt helemaal niets van.
Dan spreek je al over iets van openbare werken, ik had het gewoon over zaken zoals bv. de senaat afschaffen, het belastingssysteem vereenvoudigen, BHV, ...

NIMBY speelt natuurlijk ook een rol van zodra er iets van infrastructuur moet komen, ik denk dan aan een tramlijn en dat soort zaken. Dat men met het leefmilieu rekening houdt vind ik nu wel een goede zaak.

Vergeet niet dat we momenteel ook met een omgekeerde bevolkingspiramide zitten dus zit je sowieso met een meerderheid die zijn gewoontes heeft en daar moeilijk wil van af stappen.

Anderzijds denk ik wel dat ons land uitblinkt in dergelijk immobilisme:
een overaanbod aan parlementairen, te veel regeringen, te veel niveaus (incl. de Brusselse clusterfuck), de grootste partijen die worden uitgesloten van machtsdeelname (dat is eigenlijk ongezien in vergelijking met buurlanden), de particratie, de fragmentering van het politieke landschap, de kleintjes die besturen in een coalitie waarin je nog maar weinig afzonderlijke kleuren herkent, ...

Ik bepleit absoluut geen totalitair systeem, maar misschien toch iets meer in de richting van de grotere partijen te bevoordelen bij de kiessleutel, of (mijn persoonlijke voorkeur) ranked voting. Of trek de kiesdrempel op tot 10% ofzo, dan sneuvelen ineens héél wat partijen (of zullen ze noodgedwongen wel gaan samenwerken).

Over politieke traagheid

Ik volg Louis rossman een beetje ( bekend voor zijn apple herstellingen en "right to repair")

Die heeft na 7-8 jaar lobbyen zijn eerste succes gehaald om in de staat van New York een bill door te krijgen in het kader van "right to repair".

Dat is hoe lang het duurt als je voorstellen redelijk op de achterbank zitten.

In België laten we onze politici veel te veel met rust dus hier gaat dat nog trager.

Ik vond de 2 Groene leiders wel een goede indruk maken in de zevende dag. Denk wel dat het een vooruitgang is tegenover Almaci.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
750
Weergaven
40K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven