Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Kunt toch moeilijk het vertrek van Ampe oplijsten als een verlies voor OVLD...

An sich niet, al zie ik haar wel graag een liberaal alternatief (libertair zou nog beter zijn ma soit) uit de grond stampen, al dat niet onder de vleugels van een N-VA.
Als ze daar de brulboei van Middelkerke in mee krijgt, wat andere donkerblauwen in kan aantrekken (genre Bouckaert etc) en wat overlopers uit de ruïnes van VLD kan aantrekken (die niet uit de D66-vleugel komen), dan kunnen ze nog wel eens heel hard gaan zweten bij de VLD.

Ampe zelf betekent weinig, maar ze staat wel mee symbool voor de achterban waarvan de VLD al lang vergeten is dat ze voor hen horen op te komen. Dat is een perfect scenario om de liberalen zichzelf niet alleen intern compleet te laten verscheuren, maar ook om richting/na de verkiezingen met een (aanzet tot) alternatief te komen en de rechterkant te versterken.

Ampe is wel echt van gigantisch belang in Brussel hé. Is daar zowat de populairste "Vlaamse" politicus. Het is nog maar de vraag of Betrand (vermoedelijke opvolgster) daar eenzelfde populariteit zal hebben. Enig idee hoe lastig Vlaamse partijen het hebben in Brussel?

Ge kunt er wel mee lachen en haha wat zegt die allemaal maar het belang van een persoon wordt toch vooral geteld door de stemmen.

Edit: en eigenlijk vind ik daar er wat te veel mee wordt gelachen. Vandaag is het bon ton om te zeiken op de top van de Open VLD, maar als mijn geheugen het goed heeft, is zij wel de enige uit het partijbestuur die het lef had om te beginnen zeiken op de top. En dat doet ze al een hele poos.

Ampe is wel echt van gigantisch belang in Brussel hé. Is daar zowat de populairste "Vlaamse" politicus. Het is nog maar de vraag of Betrand (vermoedelijke opvolgster) daar eenzelfde populariteit zal hebben. Enig idee hoe lastig Vlaamse partijen het hebben in Brussel?

Ge kunt er wel mee lachen en haha wat zegt die allemaal maar het belang van een persoon wordt toch vooral geteld door de stemmen.

Edit: en eigenlijk vind ik daar er wat te veel mee wordt gelachen. Vandaag is het bon ton om te zeiken op de top van de Open VLD, maar als mijn geheugen het goed heeft, is zij wel de enige uit het partijbestuur die het lef had om te beginnen zeiken op de top. En dat doet ze al een hele poos.

Als er gelachen wordt met Ampe heeft ze dat alleen maar aan zichzelf te danken, hoor. Zijn we dan al dat gestook tijdens Corona al weer vergeten?

Als er gelachen wordt met Ampe heeft ze dat alleen maar aan zichzelf te danken, hoor. Zijn we dan al dat gestook tijdens Corona al weer vergeten?
Ik zeg niet dat je er niet mee mag lachen wél dat er naar mijn persoonlijke smaak te veel mee wordt gelachen. Daarnaast vind ik het gewoon enorm kortzichtig om simpelweg te stellen dat haar vertrek geen verlies is voor de OVLD.

Ik zeg niet dat je er niet mee mag lachen wél dat er naar mijn persoonlijke smaak te veel mee wordt gelachen. Daarnaast vind ik het gewoon enorm kortzichtig om simpelweg te stellen dat haar vertrek geen verlies is voor de OVLD.
Natuurlijk wordt er veel mee gelachen.
Bijna al haar passages in de media zijn pure slapstick. Haar Twitter staat vol met hilariteiten waarvan de vrouw zelf denkt dat ze doodserieus zijn.
En het is gewoon algeheel een komisch figuur, het prototype van een roeptoeter.

Je geeft haar veel krediet om te stellen dat onder haar leiding een tegenstroming zal komen. Geen enkele serieuze politicus zal zich achter zo een project zetten hoor, echt niet.
Die tegenstroming zal er komen, maar niet onder leiding van Els Ampe.

Goeie klanten krijg extra korting op hun hypothecaire interesten die je nooit krijgt als de "gewone mens". (AXA directeur vertelde dat iedere bankdirecteur een "speciale portefeuille" heeft voor kortingen voor hypothecaire leningen voor speciale klanten)
Da's, tenzij AXA speciaal doet, gewoon een stuk van zijn eigen marge dat hij afdoet voor speciale klanten. Is geen speciale portefeuille ofzo hoor.

Laatst bewerkt:
Ik hoop dat iedereen ook beseft dat donkerblauw of libertair ook wil zeggen dat je individuele vrijheid boven het collectief belang stelt.
Logisch gevolg is altijd tegen een avondklok, CST, lockdown zijn.
Die vrijheid is het raison d'etre van liberalisme.

Ik hoop dat iedereen ook beseft dat donkerblauw of libertair ook wil zeggen dat je individuele vrijheid boven het collectief belang stelt.
Klinkt toch wel hard als een soort gebrek aan de vaardigheid om principes aan de kant te schuiven of een compromis te sluiten, als het "altijd" zus of zo is ongeacht de omstandigheden. Niet echt overtuigd dat we fundamentalisme nodig hebben in onze politiek.

Klinkt toch wel hard als een soort gebrek aan de vaardigheid om principes aan de kant te schuiven of een compromis te sluiten, als het "altijd" zus of zo is ongeacht de omstandigheden. Niet echt overtuigd dat we fundamentalisme nodig hebben in onze politiek.
Goh. Vooruit gaat niet een compromis sluiten met het Belang omdat het hun rode lijn qua zorgen voor zwakkeren zou overschrijden.
Draconische maatregelen zoals lockdown, CST en avondklok overschrijden de rode lijnen van het donkerblauw liberalisme. Compromissen over een snelheidscamera of over kinderopvang (privaat vs staat) zijn van een andere orde dan je raîson d'ètre aan de kant te schuiven. Op een gegeven moment kan je iets niet meer uitleggen aan de mensen die je wil vertegenwoordigen.

Goh. Vooruit gaat niet een compromis sluiten met het Belang omdat het hun rode lijn qua zorgen voor zwakkeren zou overschrijden.
Draconische maatregelen zoals lockdown, CST en avondklok overschrijden de rode lijnen van het donkerblauw liberalisme. Compromissen over een snelheidscamera of over kinderopvang (privaat vs staat) zijn van een andere orde dan je raîson d'ètre aan de kant te schuiven. Op een gegeven moment kan je iets niet meer uitleggen aan de mensen die je wil vertegenwoordigen.
Toch wel wanneer het gaat om een uitzonderlijke omstandigheid met een tijdelijk karakter ?

Ik zie nu geen lockdown, CST noch avondklok meer.

Daarnaast staat libertair voor maximale vrijheid, niet absolute vrijheid.
Dus defacto kan het individu aan de kant geschoven worden voor het collectief tgv de omstandigheid. Aangezien het de omstandigheid is die bepaalt wat er maximaal haalbaar is.

Donkerblauw of libertair valt toch ook niet in een vacuum van "absoluten" te zien. Het is niet omdat je een libertair standpunt hebt over bepaalde zaken, dat dit over de hele lijn zo moet zijn.

Zo kun je perfect economisch heel liberaal zijn, maar tegelijkertijd voor gesloten grenzen. Dit zien we toch vaak genoeg in de praktijk?
Of ecomomisch zeer liberaal, maar wel gaan beslissen over het recht op abortus van anderen.

Je haalt nu toch verschillende zaken door elkaar? Liberalisme en libertarisme zijn twee verschillende stromingen. Open VLD is een liberale partij, geen libertaire partij. Zie ook hun manifest.

Bof dat klinkt mij gewoon als een Belgische versie van de amerikaanse sovereign citizens. Een vrijgeleide om asociaal te leven in de maatschappij en zich tegelijkertijd te verschuilen achter een vermeende politieke overtuiging. Alle lusten zonder de lasten. Ik lach daar eens goed mee.

Goh, elk verlies dat stemment opbrengt is een verlies natuurlijk hé. Ik dacht dat Els Ampe ook een popualir VLD politicus was in Brussel. Ze zijn misschien in het partijbureau blij dat ze weg is als luis in de pels, maar goed voor de verkiezingen zal het ook wel niet zijn.

Ik heb er vaak ook mee gelachen met haar onnozele filmpjes, maar nu kan ik enkel maar zeggen dat ze als enige liberaal nog principes heeft. Benieuwd of ze naar N-Va zou gaan?

Donkerblauw of libertair valt toch ook niet in een vacuum van "absoluten" te zien. Het is niet omdat je een libertair standpunt hebt over bepaalde zaken, dat dit over de hele lijn zo moet zijn.

Zo kun je perfect economisch heel liberaal zijn, maar tegelijkertijd voor gesloten grenzen. Dit zien we toch vaak genoeg in de praktijk?
Of ecomomisch zeer liberaal, maar wel gaan beslissen over het recht op abortus van anderen.
Nu geef je gewoon voorbeelden van politici van liberale signatuur die gewoon niet consequent zijn. Dat gebrek aan (ideologisch) consequent zijn vind ik echt heel vreemd soms. Pragmatisme is één ding, maar gewoon radicaal het tegenovergestelde pleiten van de waarden waar ge voor staat? Zo snap ik bijvoorbeelkd absoluut niet, maar dan ook voor geen meter, dat je liberaal kan zijn en toch voor gesloten grenzen. Blows my mind.

Nu geef je gewoon voorbeelden van politici van liberale signatuur die gewoon niet consequent zijn. Dat gebrek aan (ideologisch) consequent zijn vind ik echt heel vreemd soms. Pragmatisme is één ding, maar gewoon radicaal het tegenovergestelde pleiten van de waarden waar ge voor staat? Zo snap ik bijvoorbeelkd absoluut niet, maar dan ook voor geen meter, dat je liberaal kan zijn en toch voor gesloten grenzen. Blows my mind.
Waarom zou je enkel in die vakjes mogen denken? THAT blows my mind.
In welke partij zou die dan terecht moeten?

Ik ben niet mee met wat je bedoelt.
Dat liberaal gedachtegoed meer is dan enkel 'individuele vrijheden' maar ook 'verplichtingen' omvat in het sociale contract. Zoals Open VLD het zelf omschrijft in hun manifesto:
De vrijheid van het individu is voor ons essentieel en we willen die vergroten. We verzetten ons tegen willekeurige en ondoordachte verbodsbepalingen en bepleiten het recht om zelf je leven te leiden zonder dwang van wie of wat dan ook.
De vrijheid van de ene, eindigt waar die van de andere begint. Elk individu heeft volgens ons ook een verantwoordelijkheid ten opzichte van de samenleving en medeburgers. Iedereen heeft de plicht om naar best vermogen een steentje bij te dragen aan onze maatschappij.

Via dat principe kan je perfect bv. een verplichte vaccinatie rechtvaardigen want ongevaccineerden brengen de individuele vrijheid van andere mensen in gevaar door asociaal gedrag. En ik heb veel liever dat politici zich hierbij laten adviseren door medische experts dan blindelings het dogma van een bepaalde ideologie volgen.

Dat liberaal gedachtegoed meer is dan enkel 'individuele vrijheden' maar ook 'verplichtingen' omvat in het sociale contract. Zoals Open VLD het zelf omschrijft in hun manifesto:

Via dat principe kan je perfect bv. een verplichte vaccinatie rechtvaardigen want ongevaccineerden brengen de individuele vrijheid van andere mensen in gevaar door asociaal gedrag. En ik heb veel liever dat politici zich hierbij laten adviseren door medische experts dan blindelings het dogma van een bepaalde ideologie volgen.
Wat je zegt klopt, maar ik zie niet zo goed hoe dat gelinkt is aan mijn post. Ik reageerde op Phate omdat hij voorbeelden gaf van enorme ideologische incongruentie terwijl het niet noozakelijk ideologisch incongruent hoeft te zijn, zoals jij hier aangeeft in je voorbeeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
651
Weergaven
36K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven