Binnenlandse politiek

Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • CD&V

    Stemmen: 4 2,6%
  • SP.A / Vooruit

    Stemmen: 14 9,0%
  • Open VLD

    Stemmen: 8 5,2%
  • Groen

    Stemmen: 11 7,1%
  • N-VA

    Stemmen: 47 30,3%
  • Vlaams Belang

    Stemmen: 42 27,1%
  • PVDA

    Stemmen: 16 10,3%
  • Overige

    Stemmen: 13 8,4%

  • Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
En ik had FVDB uit SPA gegooid omdat hij opdracht had gegeven om smeergeld te vebranden. What's your point?
Dat Vlaams Belang zich graag in de calimero positie plaatst maar zelf geen enkele moeite doet om zijn imago te verbeteren. En dat het dus ook niet verwonderlijk is dat andere partijen niet willen praten met een partij die racisme niet serieus neemt en op de koffie gaat bij neo-nazi's.
 
Als je wéét dat een samenwerking onmogelijk is, waarom zou dan eerst nog een inhoudelijke discussie moeten aangaan? Wat is het nut daarvan?
En hoe wéét je dat? Is het ooit geprobeerd? Er zijn zowiezo inhoudelijke raakvlakken. Dus dit vooraf uitsluiten gaat alvast niet over de inhoud. Voor mij moet politiek in de eerste plaats over inhoud gaan en niet over de poppetjes.
 
Dat Vlaams Belang zich graag in de calimero positie plaatst maar zelf geen enkele moeite doet om zijn imago te verbeteren. En dat het dus ook niet verwonderlijk is dat andere partijen niet willen praten met een partij die racisme niet serieus neemt en op de koffie gaat bij neo-nazi's.
En de PVDA onthield zich ook onlangs bij een stemming die Chinees geweld tegen de Oigoeren veroordeeld.
Lijkt het je nu redelijk om alle standpunten van die partij (en haar stemmers) te gaan herleiden tot dat ene voorval?
 
En de PVDA onthield zich ook onlangs bij een stemming die Chinees geweld tegen de Oigoeren veroordeeld.
Lijkt het je nu redelijk om alle standpunten van die partij (en haar stemmers) te gaan herleiden tot dat ene voorval?
Ik vind dat inderdaad een goede reden om met heel wat argwaan naar de PVDA te kijken, ja. Met zulke zaken zet je jezelf als partij keer op keer buitenspel. Dan moet je achteraf ook niet komen klagen dat andere partijen niet met je willen samenwerken.
 
En hoe wéét je dat? Is het ooit geprobeerd? Er zijn zowiezo inhoudelijke raakvlakken. Dus dit vooraf uitsluiten gaat alvast niet over de inhoud. Voor mij moet politiek in de eerste plaats over inhoud gaan en niet over de poppetjes.
En de laatste keer: dat er inhoudelijke raakvlakken zijn betwist niemand. Als mijn vrouw en ik een nieuw vervoersmiddel willen aanschaffen, dan boeit het weinig dat we het er over eens zijn dat de kleur van dat vervoersmiddel blauw moet zijn, als mijn vrouw absoluut een auto wil en ik absoluut een bakfiets.
 
Ik vind dat inderdaad een goede reden om met heel wat argwaan naar de PVDA te kijken, ja. Met zulke zaken zet je jezelf als partij keer op keer buitenspel. Dan moet je achteraf ook niet komen klagen dat andere partijen niet met je willen samenwerken.
Naar welke partij moet je dan eigenlijk wel nog kijken?
De VLD heeft onlangs een politika naar voren geschoven om de integratie te bevorderen en nu blijkt dat ze met het geld is gaan lopen.
De SPA heeft dan weer een naamsverandering ondergaan om weer een oude krokodil naar voren te schuiven die geen probleem heeft om geld in brand te steken. Bij de PS hebben een tijdje terug weer kopstukken moeten buitenzetten omdat ze systematisch het geld wegroofden dat bedoeld was om armoede te bestrijden.
Zo kan ik nog wel even doorgaan hoor, ik zie niet echt wat het nut is om 1 of 2 kleine voorvallen te selecteren en dat dan te veralgemenen naar een hele beweging/groep kiezers.
 
En de laatste keer: dat er inhoudelijke raakvlakken zijn betwist niemand. Als mijn vrouw en ik een nieuw vervoersmiddel willen aanschaffen, dan boeit het weinig dat we het er over eens zijn dat de kleur van dat vervoersmiddel blauw moet zijn, als mijn vrouw absoluut een auto wil en ik absoluut een bakfiets.
Die vergelijking raakt natuurlijk kant noch wal. Ze zitten met hun communautair programma quasi op knal dezelfde lijn als de N-VA, wat de laatste verkiezingen al een thema op zich was. De N-VA heeft ook rechtsere standpunten (bijv. strengere integratie, strikter asielbeleid, ...) wat in lijn ligt met wat het VB wilt.
 
Naar welke partij moet je dan eigenlijk wel nog kijken?
De VLD heeft onlangs een politika naar voren geschoven om de integratie te bevorderen en nu blijkt dat ze met het geld is gaan lopen.
De SPA heeft dan weer een naamsverandering ondergaan om weer een oude krokodil naar voren te schuiven die geen probleem heeft om geld in brand te steken. Bij de PS hebben een tijdje terug weer kopstukken moeten buitenzetten omdat ze systematisch het geld wegroofden dat bedoeld was om armoede te bestrijden.
Zo kan ik nog wel even doorgaan hoor, ik zie niet echt wat het nut is om 1 of 2 kleine voorvallen te selecteren en dat dan te veralgemenen naar een hele beweging/groep kiezers.
Dat moet ieder voor zich uitmaken. De PS die van het ene corruptieschandaal in het andere vervalt en Vlaams Belang dat keer op keer zijn vingers verbrandt aan racistische uitspraken kan je wel niet meer catalogeren als '1 of 2 kleine voorvallen', dat zijn gewoon trends en voor mij duidelijke signalen van de politieke cultuur in beide partijen.
 
Naar welke partij moet je dan eigenlijk wel nog kijken?
De VLD heeft onlangs een politika naar voren geschoven om de integratie te bevorderen en nu blijkt dat ze met het geld is gaan lopen.
De SPA heeft dan weer een naamsverandering ondergaan om weer een oude krokodil naar voren te schuiven die geen probleem heeft om geld in brand te steken. Bij de PS hebben een tijdje terug weer kopstukken moeten buitenzetten omdat ze systematisch het geld wegroofden dat bedoeld was om armoede te bestrijden.
Zo kan ik nog wel even doorgaan hoor, ik zie niet echt wat het nut is om 1 of 2 kleine voorvallen te selecteren en dat dan te veralgemenen naar een hele beweging/groep kiezers.
VLD, SPA, PS, Groen, NV-A zelfs godbetert CD&V hebben nog altijd een soort maatschappijvisie waar iedereen zich in kan thuisvoelen. Noem het de inclusieve samenleving. Je kan dit als zeer naïef omschrijven inderdaad. Maar omdat er schandalen ontstaan bij een of andere partij maakt die visie op zich niet slecht.

Ik persoonlijk kan niet voor VB stemmen omdat zij enkel simplistische oplossingen voorstellen. Natuurlijk zijn deze totaal onhaalbaar. Zonet even hun programma v 2019 gedownload (hopelijk gaan ze me nu niet volgen op de sociale media via m'n cookies :ROFLMAO: ). Als je een foert stem uitbrengt, weet dan ook dat je het VB vooruithelpt in hun agenda:

- Onze partij beschouwt Brussel principieel als een volwaardig deel van Vlaanderen. Historisch en geografisch is Brussel een Vlaamse stad.
- Opzegging van de Schengen-akkoorden.
- De euro kan eventueel worden vervangen door een gezonde munt die wordt gedeeld door een aantal Noord-Europese landen met de nodige begrotingsdiscipline.
- De regering moet op internationaal vlak de nodige stappen zetten om werk te maken van een eventuele herziening van de Conventie van Genève.
- Het principe in de Grondwet inschrijven dat de Vlaams-Europese leidcultuur de enige publieke cultuur is in Vlaanderen.
- De rechter moet chemische castratie kunnen opleggen en veroordeelden voor seksueel misbruik moeten zowel tijdens als na hun gevangenschap verplicht therapeutisch behandeld worden.
- Het Vlaams Belang wil een netwerk van ANPR-camera’s dat alle politiezones dekt.
- Sociale bijdragen van vreemdelingen moeten in een aparte sociale kas gestort worden. Enkel uit deze aparte sociale kas kunnen vervolgens sociale uitkeringen betaald worden.
- Een einde maken aan de verzuilde gezondheidszorg kan door het afbouwen van de mutualiteitsstructuren ten voordele van een eengemaakte neutrale ziekteverzekering voor alle Vlamingen.
- Geen lage-emissiezones (LEZ’s) in onze Vlaamse steden en gemeenten.
- Een immigratiestop is de beste remedie tegen het verder afkalven van onze open ruimten.
- Cultuursubsidies mogen niet misbruikt worden voor links activisme. Het ontvangen van subsidies geeft geen recht op het ontwikkelen van ‘vrijhavens’ waar de overheid geen controle op mag uitoefenen

Genoeg punten die duidelijk maken dat deze maatschappelijke visie voor de andere partijen gewoon niet overeenstemt. Logisch dan toch ook dat ze niet met die partij praten? Ze doen nu al meer als een jaar om een coalitie op de been te brengen. Met het VB gaan praten is dan toch puur tijdsverspilling?
 
Ik behandel die niet hetzelfde neen. Voor mij is stemmen op de PVDA het equivalent van nog geloven in Sinterklaas. Gestoeld op mooie principes, maar in de praktijk een gevaar voor onze welvaart. Dus ik zie die liever niet aan de macht. VB is gestoeld op principes die ingaan tegen alles waar onze samenleving voor staat. Die zijn een gevaar voor onze manier van leven en denken.
Akkoord dat de basisprincipes verschillend zijn, maar de praktische uitvoering van communisme is evengoed een groot gevaar voor onze manier van leven en denken.
 
Opiniestuk

Vond ik wel een mooi opiniestuk, beetje gekleurd maar hier en daar wel de vinger op de wonden.
Ja inderdaad, mooie samenvatting. Dehaene dierf het vroeger ten minste nog zeggen: "We zullen de problemen oplossen als ze zich stellen". Ze durven het nu zelfs niet meer zéggen. Op geen enkel belangrijk vlak in België zie je iets van langetermijnvisie.

Misschien is het probleem wel dat het hier best goed leven is (op dit moment) en politici weinig incentive hebben om echt grondige hervormingen op stapel te zetten waarmee ze mogelijk in hun eigen vel gaan snijden. Ik heb soms een beetje schrik voor het België waarin mijn kinderen morgen moeten gaan leven.
 
Ja inderdaad, mooie samenvatting. Dehaene dierf het vroeger ten minste nog zeggen: "We zullen de problemen oplossen als ze zich stellen". Ze durven het nu zelfs niet meer zéggen. Op geen enkel belangrijk vlak in België zie je iets van langetermijnvisie.

Misschien is het probleem wel dat het hier best goed leven is (op dit moment) en politici weinig incentive hebben om echt grondige hervormingen op stapel te zetten waarmee ze mogelijk in hun eigen vel gaan snijden. Ik heb soms een beetje schrik voor het België waarin mijn kinderen morgen moeten gaan leven.

Het is hier inderdaad best goed leven maar tegelijkertijd merk je wel dat we aan het wegzakken zijn. Ik moest verleden maand nog eens in Amsterdam zijn voor het werk. Als je dan met de auto door Nederland rijdt kun je er echt niet meer naast kijken. De infrastructuur en ruimtelijke ordening zijn daar gewoon van een ander kaliber. Steden als Amsterdam, Utrecht, Eindhoven. Als je die naast Belgische of Vlaamse equivalenten plaatst... Eenzelfde verhaal in Duitsland. Ik heb een tijd in Keulen gewoond en ook daar is dat zo.

Als je dan denkt dat men in die landen minder belastingen betaald als hier. 't is soms om moedeloos van te worden.
 
Het is hier inderdaad best goed leven maar tegelijkertijd merk je wel dat we aan het wegzakken zijn. Ik moest verleden maand nog eens in Amsterdam zijn voor het werk. Als je dan met de auto door Nederland rijdt kun je er echt niet meer naast kijken. De infrastructuur en ruimtelijke ordening zijn daar gewoon van een ander kaliber. Steden als Amsterdam, Utrecht, Eindhoven. Als je die naast Belgische of Vlaamse equivalenten plaatst... Eenzelfde verhaal in Duitsland. Ik heb een tijd in Keulen gewoond en ook daar is dat zo.

Als je dan denkt dat men in die landen minder belastingen betaald als hier. 't is soms om moedeloos van te worden.
Soms vraag ik mij af of het ook niet een beetje onze mentaliteit is ten opzichte van infrastructuur, hetzelfde zie je ten zuiden van ons nu ook wel. Ik heb in een land dat veel Vlamingen als 3de wereld zien toch ook veel beter onderhouden infrastructuur tegengekomen.

Maar goed, laat ons eerlijk zijn: 6 regeringen met parlementen, provincies, honderden gemeentes, ... dat je daarmee een hoop efficiëntie kwijtspeelt verbaast toch niemand?
 
Opiniestuk

Vond ik wel een mooi opiniestuk, beetje gekleurd maar hier en daar wel de vinger op de wonden.
Dat relanceplan is genuanceerder dan hier gebracht wordt. Thomas Dermine legde dit uit in De Afspraak op vrijdag.
Die 4000 jobs zijn enkel de directe jobs, met name de mensen in de bouw voor die infrastructuur etc. Als in het algemeen door deze bestedingen onze productiviteit sterker wordt, als onze overheid efficiënter gaat worden door digitalisering etc etc, dan vind ik dit nogal makkelijke kritiek van de "visiting fellow" van Denktank Itinera. Visiting Fellow, wat wil dat eigenlijk zeggen?
 
Het is hier inderdaad best goed leven maar tegelijkertijd merk je wel dat we aan het wegzakken zijn. Ik moest verleden maand nog eens in Amsterdam zijn voor het werk. Als je dan met de auto door Nederland rijdt kun je er echt niet meer naast kijken. De infrastructuur en ruimtelijke ordening zijn daar gewoon van een ander kaliber. Steden als Amsterdam, Utrecht, Eindhoven. Als je die naast Belgische of Vlaamse equivalenten plaatst... Eenzelfde verhaal in Duitsland. Ik heb een tijd in Keulen gewoond en ook daar is dat zo.

Als je dan denkt dat men in die landen minder belastingen betaald als hier. 't is soms om moedeloos van te worden.
De infrastructuur en ruimtelijke ordening is in Nederland beduidend beter als in België. Alleen al de staat van het wegdek van de autostrades... Echter, ik vind dan weer dat Nederlanders gemiddeld genomen zo klein gehuisvest zijn.
 
Als je dat een raar sentiment vindt, dan ben je gewoon geen democraat.

En de rest van je statement heeft weinig te maken met wat je citeert van Steven, maar om er toch even op te reageren: samenwerken met VB is voor de meeste andere partijen ingaan tegen alles waarvoor ze staan. Dat is voor hen geen water bij de wijn doen, maar de water en de wijn wegkappen en pure azijn drinken. Zou je reinste kiesbedrog zijn. Niet willen samenwerken met een bepaalde partij, daar is niets ondemocratisch aan. Integendeel.
Nu, los van de definities. Is er een ander land in Europa waar men zoiets heeft?

In Denemarken, Nederland, Oostenrijk, Italië, Noorwegen, Finland, Zweden weet ik al zeker dat extreem-rechts in coalities gezeten heeft met andere partijen.
 
Nu, los van de definities. Is er een ander land in Europa waar men zoiets heeft?

In Denemarken, Nederland, Oostenrijk, Italië, Noorwegen, Finland, Zweden weet ik al zeker dat extreem-rechts in coalities gezeten heeft met andere partijen.
Weet je hoe het zit bv. in Frankrijk (FN) en Duitsland (AfD)? Ik kan me niet voorstellen dat de partijen daar staan te springen om samen te werken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan