Binnenlandse politiek

Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • CD&V

    Stemmen: 4 2,6%
  • SP.A / Vooruit

    Stemmen: 14 9,0%
  • Open VLD

    Stemmen: 8 5,2%
  • Groen

    Stemmen: 11 7,1%
  • N-VA

    Stemmen: 47 30,3%
  • Vlaams Belang

    Stemmen: 42 27,1%
  • PVDA

    Stemmen: 16 10,3%
  • Overige

    Stemmen: 13 8,4%

  • Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
stoten die ze hebben uitgehaald zijn wat mij betreft echter te ver gegaan: meest in het oog springend is natuurlijk de woonbonus,
Want dat was geen gedrocht van een regeling? Kom op dat dit zo lang heeft bestaan is in feite al een aanfluiting. Niemand wijst gratis geld af, maar als je even nadenkt dan snap je toch dat dit een regeling was die geen steekt hield.

Hoe ja van N-VA naar de SP.A/ vooruit weggeefpolitiek kan gaan snap ik niet goed. Connor Rousseau is een goeie acteur en charmeur, maar allesbehalve een goed politicus.
 
Want dat was geen gedrocht van een regeling? Kom op dat dit zo lang heeft bestaan is in feite al een aanfluiting. Niemand wijst gratis geld af, maar als je even nadenkt dan snap je toch dat dit een regeling was die geen steekt hield.

Hoe ja van N-VA naar de SP.A/ vooruit weggeefpolitiek kan gaan snap ik niet goed. Connor Rousseau is een goeie acteur en charmeur, maar allesbehalve een goed politicus.

De woonbonus was inderdaad een gedrocht, maar de manier waarop men ze heeft afgeschaft door enerzijds de factuur volledig naar de jongeren en/of mensen die nog een eigen woning moeten verwerven te schuiven en anderzijds een extra neo-liberaal loophole voor de rijksten (6% registratierechten is vooral een voordeel voor zéér dure woningen, andere oplossingen zoals het behoud van 10% voor woningen boven 500k euro heeft men bewust vermeden).

Overigens had men wat mij betreft dan maar de moed van hun overtuiging moeten hebben en de woonbonus voor iedereen afschaffen.
Begin niet opnieuw met die onzin van verworven rechten: in Nederland kon men perfect de hypotheekrenteaftrek voor alle eigenaars corrigeren.

Er zaten inderdaad perverse neveneffecten aan de woonbonus, maar voor zover die een stijgende invloed had op de prijzen, zijn de prijzen ook zeker niet gezakt. Is het systeem nog extra pervers geworden omdat de aftrek voor de tweede woning op federaal niveau wél nog bestaat. En oh ja: bij nieuwbouw aan 21% BTW krijg je volledig niets meer... behalve nog meer bouwvoorschriften waarvan je de investering misschien nooit nog terugverdient.

Alle partijen in dit land zijn weggeefpartijen. De N-VA heeft zijn neoliberale vriendjes aan wie ze te graag cadeaus doen en als ze een extra overbodige Vlaamse overheidsinstellingen kunnen oprichten zullen ze het ook niet nalaten. De diehard Vlaams-nationalisten praten graag over een efficiënte overheid als excuus voor minder België, maar als het op een extra Vlaams vlaggetje neerkomt om mee te zwaaien, dan mag dat plots wel nog wat kosten.

Ik vraag me inderdaad af hoeveel kwaliteit onder het gepolijste oppervlak van Connor Rousseau schuilt, maar één manier om erachter te komen denk ik dan, mocht ik in 2024 nog gaan stemmen. Bart De Wever mag dan gerust nog één van de meest kwaliteitsvolle politici zijn van de afgelopen 10 jaar, met leugenaars (cfr. Lachaert en diens anti-Vivaldie voorzitterscampagne) en postjespakkers bij de andere partijen, niet in het minst de VLD zit hij wel geblokkeerd. Een politicus die onvoldoende kan realiseren is ook niet veel waard.
Eén kans zou het uiterste zijn wat de N-VA van mij nog zou krijgen, maar dan moet eerst die neo-liberale hoek er vanaf.
 
Welk (rechts) beleid was dringend nodig? De taxshift? Dat was een grote cadeau aan werkgevers en een vergiftigd geschank aan particulieren. Ja hogere nettoloon, maar producten/diensten werden duurder. 21% BTW op elektriciteit ipv 6% en zo, je weet wel. Als dat rechts beleid is, mogen ze dat steken waar de zon nooit schijnt.

Verhogen pensioenen, we zitten aan laagste van Europa. De mensen hebben recht op een leefbaar pensioen, ze hebben heel hun leven afgedragen ervoor. Tis de schuld van de overheid dat ze daar niet efficiënt omgaan met de premies. Dus ja, verhoog de pensioenen en zorg voor een beter beleid.

Het enige wat dringend nodig is, is het inkrimpen van de overheid. Nee dat doen we niet hoor. Laten we een valse vijand maken(walen/moslims) en ondertussen profiteren van de vetpot en laten we verschillende mandaten combineren met elkaar. En hebben we een begrotingstekort? Schuld van de leefloners/langdurige werklozen en profiteurs. Tis goed dat ze dat aanpakken hoor, ik heb daar niks tegen zaken zoals dit https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...sociale-woning-in-lier-verlaten-omdat-ze-ook/
Maar daarmee lossen we ons begrotingstekort niet op. Het zou me verbazen moesten ze de investeringen daar eruithalen. De vetpot zit bij de politici zelf. En NVA heeft hier geen oren naar, want ze zijn een systeempartij geworden.

Dusja, dan maar een nieuw rechts partij? Maar eerst moeten we wachten totdat BDW op zijn bek afgaat. Hoe sneller dat dat gebeurt, des te sneller een nieuw rechts zal ontstaan. Dus stemmen op NVA = stemmen op status quo.
1) elektriciteit is altijd 21% geweest op 2 jaar na. En was ook zo ingevoerd
2) als je kijkt hoeveel jaren er effectief gewerkt wordt zitten we achteraan. Hoe verwacht je dan dat oa. pensioenen betaalbaar zijn als er zo weinig effectief gewerkt wordt
3) de huidige federale regering zonder NVA telt meeste ministers/staatssecretarissen ooit dacht ik? Dus de andere partijen willen dat ook helemaal niet oplossen
 
1) elektriciteit is altijd 21% geweest op 2 jaar na. En was ook zo ingevoerd
2) als je kijkt hoeveel jaren er effectief gewerkt wordt zitten we achteraan. Hoe verwacht je dan dat oa. pensioenen betaalbaar zijn als er zo weinig effectief gewerkt wordt
3) de huidige federale regering zonder NVA telt meeste ministers/staatssecretarissen ooit dacht ik? Dus de andere partijen willen dat ook helemaal niet oplossen

1)Het verhaal van 6% naar 21% btw op elektriciteit is ook het verhaal van de financiering van de taxshift
BTW op elektricteit gaat terug naar het oorspronkelijke tarief, van 6 naar 21%
Dat doet de regering op basis van aanbevelingen van de OESO en het IMF. Ook hier wordt de opbrengst gebruikt om andere belastingen te laten dalen zodat er geen negatieve effecten zijn op de koopkracht van de mensen. De verhoging van het tarief wordt wel meegenomen in de index, zodat er via de index geen nadelige effecten optreden.

2)Klopt, voor mijn part mogen ze gerust op de effectieve jaren strenger zijn, maar pensioenen verlagen? Nee dank u.

3)De huidige partijen zijn van hetzelfde bedje ziek. Daarom dat er een nieuwe anti-systeempartij moet komen. Dat komt niet omdat BDW nog altijd niet is uitgespeeld. BDW wilt zijn afspraak met de geschiedenis niet missen. Pas als we van Bart en co(Bart, jambon, Theo,...) verlost zijn geraakt, kan er mss een nieuwe NVA komen met een nieuwe visie. Ik heb liever een nieuwe anti systeempartij. Want NVA = systeempartij nu.
Als BDW bij volgende verkiezingen verkozen geraakt, hebben we weer zoveel jaar verloren, want omdat ze een systeempartij zijn gaan ze de nodige hervormingen niet doorvoeren.
 
1)Het verhaal van 6% naar 21% btw op elektriciteit is ook het verhaal van de financiering van de taxshift


2)Klopt, voor mijn part mogen ze gerust op de effectieve jaren strenger zijn, maar pensioenen verlagen? Nee dank u.

3)De huidige partijen zijn van hetzelfde bedje ziek. Daarom dat er een nieuwe anti-systeempartij moet komen. Dat komt niet omdat BDW nog altijd niet is uitgespeeld. BDW wilt zijn afspraak met de geschiedenis niet missen. Pas als we van Bart en co(Bart, jambon, Theo,...) verlost zijn geraakt, kan er mss een nieuwe NVA komen met een nieuwe visie. Ik heb liever een nieuwe anti systeempartij. Want NVA = systeempartij nu.
Als BDW bij volgende verkiezingen verkozen geraakt, hebben we weer zoveel jaar verloren, want omdat ze een systeempartij zijn gaan ze de nodige hervormingen niet doorvoeren.
Geen enkele partij gaat de nodige hervormingen kunnen doorvoeren want er is geen enkele partij die federaal alleen kan regeren (en Vlaams is dat ook een utopie)

En nee die 6% was een tijdelijke maatregel zelfs zonder taxshift was die afgelopen
 
Geen enkele partij gaat de nodige hervormingen kunnen doorvoeren want er is geen enkele partij die federaal alleen kan regeren (en Vlaams is dat ook een utopie)

En nee die 6% was een tijdelijke maatregel zelfs zonder taxshift was die afgelopen
Dat was mss het idee ja.

Hoeveel bronnen moet ik nog geven?
 
Dat was mss het idee ja.

Hoeveel bronnen moet ik nog geven?
Dat was ook gewoon een beetje een vuile zet van de vorige regering, op het einde van de legislatuur plots een belastingvermindering geven die door de volgende betaald ging moeten worden. Als de NVA in een regering komt en op haar laatste dag alle belastingen afschaft, is de volgende regering dan ook verantwoordelijk als ze dat ongedaan maakt?
 
Dat was ook gewoon een beetje een vuile zet van de vorige regering, op het einde van de legislatuur plots een belastingvermindering geven die door de volgende betaald ging moeten worden. Als de NVA in een regering komt en op haar laatste dag alle belastingen afschaft, is de volgende regering dan ook verantwoordelijk als ze dat ongedaan maakt?
Mss dat ze het toch bij 6%btw gingen houden moest de taxshift niet in hun programma staan? Ze hebben ook nog andere accijnzen verhoogd om de taxshift te financieren. Daarover ging het dan ook. De taxshift zorgt ervoor dat het leven duurder wordt. Ok je hebt meer nettoloon, maar dat blijft dus status quo. De échte cadeaus gingen naar werkgever , want personeelskosten werden verlaagd.
En uiteindelijk wat is dan achteraf gebleken? Heeft de taxshift gezorgd voor meer investeringen? Meer jobs? Nee, gewoon meer winst voor bedrijven. Stom dus.

Taxshift werd trouwens niet volledig gefinancierd. Slecht voor de overheid, slecht voor de burger, goed nieuws voor de werkgever/bedrijven. En de gewone "jan met de put" steunt die kadees van NVA he...
 
Ik vind echter vooral de kopstukkenanalyse wel interessant, want draai het hoe je het wilt of keert, op dit moment staat Bart De Wever niet alleen op eenzame hoogte in zijn partij, maar nog steeds in het hele politieke landschap. Niet alleen qua redenaarstalent maar ook qua democratisch draagvlak van zijn partij, de traditionele partijtjes zijn immers gereduceerd tot elfjes. Nu goed met de huidige peilingen - nu ja, uit angst voor de kiezer doen zelfs de media nauwelijks nog peilingen - wijzen erop dat in 2024 er wel eens een gitzwarte zondag kan zijn...
Als politicus is De Wever sowieso de beste in z'n vak. Alleen, wie is die man nog niet beu gehoord? Steeds dat zelfde afgezaagde liedje over besparingen, centrumrechts beleid, hard drugsbeleid, zijn theoretisch gekakel over hoe een inclusieve maatschappij er moet uit zien, etc. Maar hij vergeet elke keer dat na 5 jaar federaal en >10 jaar Vlaams "centrumrechts beleid", het land meer schulden heeft en dat alles nog vierkanter draait dan ervoor. Beetje zoals de communist die volhoudt dat het échte communisme nog nooit is geprobeerd. Veel blabla, weinig boem boem. Oude politiek.

En daarbij zou ik sowieso nooit kunnen stemmen voor iemand die zichzelf eerst en vooral conservatief noemt. Het is armoe troef, maar ik kijk vooral naar de partijen/voorzitters die de meest verfrissende (lees: 21e eeuwse) en pragmatische ideeën hebben. Geen naïeve dromers à la Almaci en Mertens, maar ook geen 28e afkooksel van de ouwe politiek à la Coenen of Lachaert. Blijven eigenlijk enkel Rousseau en Van Grieken over. Enfin, voor mij Conner Rousseau dus.
 
Als politicus is De Wever sowieso de beste in z'n vak. Alleen, wie is die man nog niet beu gehoord? Steeds dat zelfde afgezaagde liedje over besparingen, centrumrechts beleid, hard drugsbeleid, zijn theoretisch gekakel over hoe een inclusieve maatschappij er moet uit zien, etc. Maar hij vergeet elke keer dat na 5 jaar federaal en >10 jaar Vlaams "centrumrechts beleid", het land meer schulden heeft en dat alles nog vierkanter draait dan ervoor. Beetje zoals de communist die volhoudt dat het échte communisme nog nooit is geprobeerd. Veel blabla, weinig boem boem. Oude politiek.
Tja, maar ik weet niet of je dat direct aan BDW kan verwijten. Door enerzijds de enorme versnippering en anderzijds het cordon sanitair (laten we eerlijk zijn zowel links als rechts in de praktijk), is het quasi onmogelijk om een consistent links of rechts blok neer te zetten en en zit je altijd met een flauw afkooksel van programmapunten dat overblijft. Iedereen wil graag een trofeetje binnenhalen, maar zelden leidt dit tot een consistent beleid.

Van mij mag er gerust naar een politiek landschap geëvolueerd worden waar op termijn de kleine partijen afvallen zodat je na elke verkiezing hopelijk niet met meer dan 2 partijen moeten samengaan om een regering te vormen.
 
  • Leuk
Waarderingen: k995
Tja, maar ik weet niet of je dat direct aan BDW kan verwijten. Door enerzijds de enorme versnippering en anderzijds het cordon sanitair (laten we eerlijk zijn zowel links als rechts in de praktijk), is het quasi onmogelijk om een consistent links of rechts blok neer te zetten en en zit je altijd met een flauw afkooksel van programmapunten dat overblijft. Iedereen wil graag een trofeetje binnenhalen, maar zelden leidt dit tot een consistent beleid.

Van mij mag er gerust naar een politiek landschap geëvolueerd worden waar op termijn de kleine partijen afvallen zodat je na elke verkiezing hopelijk niet met meer dan 2 partijen moeten samengaan om een regering te vormen.
Ach, het probleem is gewoon fundamenteel. Ons land heeft de schijn van een democratie en je mag wel stemmen, maar in feite gebeurt er met die stem amper iets. In Engeland konden mensen stemmen voor of tegen de brexit, in Frankrijk kon de oude politiek compleet weggevaagd worden, in Italië konden anti-establishment partijen aan de macht komen (M5S en de Lega). In België is zoiets ondenkbaar en onmogelijk.

GCBBMv9.png

Nog een geluk dat we om de 4 jaar eens een bolletje mogen (enfin, moeten) inkleuren in het stemhokje, dat onze overheid redelijk functioneert en dat we redelijk veel vrijheid hebben (hoewel aanzienlijk minder dan onze buurlanden), anders zouden we helemaal als laatste in het rijtje staan.
Hoewel we dat nu ook al zijn tenzij je Griekenland en Turkije tot West-Europa beschouwt. Globaal staan we 36e, we zijn dus bij de democratischere landen, maar zeker niet meer bij de meest democratische landen. Bijna alle landen gaan langzaam vooruit (of blijven hetzelfde), België boert jaar na jaar achteruit.

Dus met dat in het achterhoofd zou ik me toch meer zorgen maken als de zoveelste sheriffminister of -gouverneur weer een (lokale) avondklok of dergelijke afkondigt. Zelfs het "dictatoriale Spanje" dat Catalaanse politici opsluit is aanzienlijk democratischer.
 
Laatst bewerkt:
Ach, het probleem is gewoon fundamenteel. Ons land heeft de schijn van een democratie en je mag wel stemmen, maar in feite gebeurt er met die stem amper iets. In Engeland konden mensen stemmen voor of tegen de brexit, in Frankrijk kon de oude politiek compleet weggevaagd worden, in Italië konden anti-establishment partijen aan de macht komen (M5S en de Lega). In België is zoiets ondenkbaar en onmogelijk.

GCBBMv9.png

Nog een geluk dat we om de 4 jaar eens een bolletje mogen (enfin, moeten) inkleuren in het stemhokje, dat onze overheid redelijk functioneert en dat we redelijk veel vrijheid hebben (hoewel aanzienlijk minder dan onze buurlanden), anders zouden we helemaal als laatste in het rijtje staan.
Hoewel we dat nu ook al zijn tenzij je Griekenland en Turkije tot West-Europa beschouwt. Globaal staan we 36e, we zijn dus bij de democratischere landen, maar zeker niet meer bij de meest democratische landen. Bijna alle landen gaan langzaam vooruit (of blijven hetzelfde), België boert jaar na jaar achteruit.

Dus met dat in het achterhoofd zou ik me toch meer zorgen maken als de zoveelste sheriffminister of -gouverneur weer een (lokale) avondklok of dergelijke afkondigt. Zelfs het "dictatoriale Spanje" dat Catalaanse politici opsluit is aanzienlijk democratischer.
Heb eens gekeken en al dan niet referenda houden worden en of er iets met je stem gebeurt hebben op "political participation" zelfs geen rechtstreekse invloed op. Wel zaken zoals opkomst tijdens verkiezingen (België scoort hier 0 op omdat er een verplichte opkomst is wat het resultaat vertekent, dit gewoon weglaten was logischer geweest volgens mij). Andere factoren zijn het aantal vrouwen in het parlement (meer is democratischer), hoeveel mensen de politiek volgen, hoeveel mensen er een partijkaart hebben etc.

Jammer genoeg zetten ze de berekening per land niet bij maar ik vermoed dat dat ook wel met een reden zal zijn, het ziet er allemaal nogal weinig onderbouwd uit.
 
Heb eens gekeken en al dan niet referenda houden worden en of er iets met je stem gebeurt hebben op "political participation" zelfs geen rechtstreekse invloed op. Wel zaken zoals opkomst tijdens verkiezingen (België scoort hier 0 op omdat er een verplichte opkomst is wat het resultaat vertekent, dit gewoon weglaten was logischer geweest volgens mij). Andere factoren zijn het aantal vrouwen in het parlement (meer is democratischer), hoeveel mensen de politiek volgen, hoeveel mensen er een partijkaart hebben etc.

Jammer genoeg zetten ze de berekening per land niet bij maar ik vermoed dat dat ook wel met een reden zal zijn, het ziet er allemaal nogal weinig onderbouwd uit.
Democracy index is nochtans al jaren een belangrijk referentiepunt. Natuurlijk moet je die berekening met een korrel zout nemen, en er vanuit een cross-sectionele visie naar kijken gaat ook verkeerde conclusies geven. Maar feit is wel dat België jaar na jaar achteruit boert, terwijl dat bij quasi elk ander land andersom is. De stemplicht bestaat hier al idk hoe lang, dus het ligt sowieso aan andere zaken die duidelijk wel verslechteren.
België gaat qua (participatieve) democratie echt wel achteruit, en ik denk dat iedereen die niet onder een steen leeft (en zowel jong als oud) dat ook wel aanvoelt.
 
Democracy index is nochtans al jaren een belangrijk referentiepunt. Natuurlijk moet je die berekening met een korrel zout nemen, en er vanuit een cross-sectionele visie naar kijken gaat ook verkeerde conclusies geven. Maar feit is wel dat België jaar na jaar achteruit boert, terwijl dat bij quasi elk ander land andersom is. De stemplicht bestaat hier al idk hoe lang, dus het ligt sowieso aan andere zaken die duidelijk wel verslechteren.
België gaat qua democratie echt wel achteruit, en ik denk dat iedereen die niet onder een steen leeft (en zowel jong als oud) dat ook wel aanvoelt.
Dat soort studies die niet eens hun methodologie durven tonen en niet aan bronvermelding doen zijn redelijk waardeloos. Kan zijn dat de democratie hier achteruit boert (al heb ik persoonlijk mijn twijfels) maar dat kan je met zo'n veredelde poll niet aantonen.
 
Dat soort studies die niet eens hun methodologie durven tonen en niet aan bronvermelding doen zijn redelijk waardeloos.
Ahja, het is allemaal een groot complot om de waarheid, dat België de beste democratie is, te verdoezelen.
Was ik efkes vergeten.

Een democratie meten is altijd subjectief, en kan je nooit exact doen. Maar dat België als één van de weinige landen jaar na jaar achteruit gaat, ik trek daar mijn conclusies uit.
 
Ahja, het is allemaal een groot complot om de waarheid, dat België de beste democratie is, te verdoezelen.
Was ik efkes vergeten.
Of gewoon geen moeite doen. België is een klein land, ik denk niet dat het de economist veel kan schelen.

Een groot deel van de score lijkt gebaseerd op bevragingen. Maar als je aan een Turk vraagt of er voldoende scheiding tussen Kerk en Staat is dan ga je een heel ander referentiekader hebben dan als je dat aan Belg vraagt, in België is er duidelijk een grotere scheiding maar dat wil daarom niet zeggen dat dat zo zal blijken uit een bevraging.

Da's een beetje als de evolutie van de criminaliteit onderzoeken door aan de mensen te vragen hoe veilig ze zich voelen. Dat zijn twee zaken die los van elkaar kunnen evolueren.
 
Poll even gereset omdat je meerdere antwoorden kon selecteren, wat de vergelijkbaarheid met eerdere edities niet ten goede zou komen. Dus even opnieuw stemmen als je dat al gedaan had. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan