Bijberoep in huurwoning

Greny

Well-known member
Crowdfunder FE
Eens even polsen of hier iemand van op de hoogte is.
Mijn vriendin maakt in bijberoep chocolade truffels.
Het gaat om een uit de hand gelopen hobby.
Lees : +- 3kg/maand
Ze houdt er om te zeggen geen hol aan over maar doet dit omdat ze het graag doet (en een chocoladeverslaving heeft ;)).
Alle sociale bijdragen zijn betaald , die hele papierwinkel is in orde.
Maar nu kreeg ze daarstraks telefoon van het FAVV dat die eens een kijkje willen komen nemen.

Nu , in ons contract staat dat de verhuurder niet toestaat dat de huurder een deel van het goed gebruikt voor de uitoefening van een handelsactiviteit.

Als wij nu aan de huisbaas een papier vragen waarin hij zegt dat dit van hem wel mag , zijn we dan in orde ?
Voor zo ver als ik kan lezen moet de huisbaas meer belastingen gaan betalen , maar enkel als wij een deel dan de huur als kosten gaan inbrengen.
Dit zijn we echter helemaal niet van plan omdat het ocharm over 50 à 70 €/maand gaat.

Moest de huisbaas nu zo'n papier willen opmaken en die van het FAVV komen langst , waar gaan die juist naar kijken ?
Ze maakt die truffels gewoon in de keuken en die steken hier in een aparte frigo.

Hopelijk weet iemand wat antwoorden want ze is in paniek. Terwijl er in mijn ogen niet zo veel aan de hand is.

Thanks
 
Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen is een Belgische parastatale overheidsinstelling die tot taak heeft te waken over de veiligheid van de voedselketen en de kwaliteit van het voedsel.
Moet je je niet eerder zorgen maken over de veiligheid van het voedsel en de werking van jouw vriendin?

Jullie huurcontract en de fiscale afhandeling is volgens mij minder van belang, een eerder een mogelijke taak voor FOD Financiën.
 
Zal hem inderdaad meer over hygiene gaan, geen idee hoever ze daar in gaan in iets kleinschalig maar misschien gewoon om zeker te zijn dat er toch een bepaalde basishygiene is en dat het geen woning toestanden zijn zoals in 'de vuilste jobs'. :unsure:
Denk niet dat die gaan vragen of je daar huurt of dat het je eigen woning is.
 
Moet je je niet eerder zorgen maken over de veiligheid van het voedsel en de werking van jouw vriendin?

Jullie huurcontract en de fiscale afhandeling is volgens mij minder van belang, een eerder een mogelijke taak voor FOD Financiën.
Daar maak ik me eigenlijk niet te al veel zorgen over. Alles wordt hier met wegwerphandschoenen gemaakt.
De vulling staat in een frigo van +-4°c , de afgewerkte truffels in een aparte frigo die op 12°c staat.
Ze zet zelfs een haarnetje op als ze er aan 't maken is.
Ik zit zelf in de voedingsbranche en heb dagelijks te maken met HACCP , BRC , enz certificaten.
Maar dat is dus een industriële omgeving en niet huis/tuinapparatuur.

Het ging me er eigenlijk gewoon om of ze problemen maken als je dit in je eigen keuken maakt.
Of dat deze aan speciale eisen moet voldoen.
We hebben hier natuurlijk geen inox werkbank of zo staan.
En België kennende zijn er honderden regeltjes die voor elke subsector in de voeding verschillend zijn.
 
Zal hem inderdaad meer over hygiene gaan, geen idee hoever ze daar in gaan in iets kleinschalig maar misschien gewoon om zeker te zijn dat er toch een bepaalde basishygiene is en dat het geen woning toestanden zijn zoals in 'de vuilste jobs'. :unsure:
Denk niet dat die gaan vragen of je daar huurt of dat het je eigen woning is.
Waarschijnlijk gaan ze niets vragen over huren of eigendom maar je weet maar nooit.
De vriendin heeft altijd geprobeerd om met alles in orde te zijn omdat je tenslotte toch met voeding bezig bent.
Maar soms denk ik dat ze beter gewoon stopt met die onzin en haar maaksels zelf opeet en niets meer verkoopt.
 
Waarschijnlijk gaan ze niets vragen over huren of eigendom maar je weet maar nooit.
De vriendin heeft altijd geprobeerd om met alles in orde te zijn omdat je tenslotte toch met voeding bezig bent.
Maar soms denk ik dat ze beter gewoon stopt met die onzin en haar maaksels zelf opeet en niets meer verkoopt.
Of in ‘t zwart 😜🤐
 
Los van topicstarter;
als er een contractueel verbod van beroepsmatig gebruik was, kan een verhuuder dan zijn huurcontract ontbinden indien dit toch het geval is?
 
Los van topicstarter;
als er een contractueel verbod van beroepsmatig gebruik was, kan een verhuuder dan zijn huurcontract ontbinden indien dit toch het geval is?
Je kan een wanbetaler al heel moeilijk uit uw huurpand zetten dus voor zo iets banaals lijkt me dat dat niet gebeurd. Moest het nu iets met lampjes achter een raam zijn :p
 
Los van topicstarter;
als er een contractueel verbod van beroepsmatig gebruik was, kan een verhuuder dan zijn huurcontract ontbinden indien dit toch het geval is?
Hij kan alleszins de extra belastingen verhalen op de huurder.

@Greny In principe maakt het niet uit of je de huur beroepsmatig aftrekt of niet. Het feit dat je het pand professioneel gebruikt is op zich al voldoende om de huur belastbaar te maken bij de verhuurder.
 
Laatst bewerkt:
Hij kan alleszins de extra belastingen verhalen op de huren.

@Greny In principe maakt het niet uit of je de huur beroepsmatig aftrekt of niet. Het feit dat je het pand professioneel gebruikt is op zich al voldoende om de huur belastbaar te maken bij de verhuurder.
En dat gaat de verhuurder niet graag hebben :)

Nu, ik heb ooit in het appartement dat ik toen huurde een kamer onderverhuurd aan mijn vennootschap (als kantoor) en dat was toch geen enkel probleem.
 
Het FAVV gaat alleen kijken naar het voedselveiligheid gedeelte vd zaak hoor, het fiscale/legale gaan zij zich niet meteen aantrekken. Het kan wel een gezamenlijke controle worden of dat zij, na inspectie, ook andere diensten briefen.

Maar, helaas, of het nu een huiskeuken of industriële grootkeuken is, ge gaat toch aan alle toepasselijke regels moeten voldoen, de hoeveelheid verwerkt product maakt daarbij niet uit.
 
Of in ‘t zwart 😜🤐
Neenee , ze heeft alles juist officieel gedaan om daar geen gezeik mee te krijgen.
Een vriendin van haar maakte taarten en cupcakes voor vrienden en familie. Plaatste hier foto's van op Instagram en FB en uiteindelijk heeft daar één of andere bakker een klacht voor ingediend wegens inkomensverlies.
Da meiske heeft daar serieus problemen mee gekregen en serieuze boete.
Hij kan alleszins de extra belastingen verhalen op de huurder.

@Greny In principe maakt het niet uit of je de huur beroepsmatig aftrekt of niet. Het feit dat je het pand professioneel gebruikt is op zich al voldoende om de huur belastbaar te maken bij de verhuurder.
Ik heb dus geen enkel idee hoeveel dit extra zou kunnen zijn voor de verhuurder. Wordt dit berekend adhv de huurprijs ?
Moest dit nu enkele honderden €'s zijn zou ik eventueel het verschil zelf kunnen bijleggen.
Dan moet ze er maar wat minder opeten en meer verkopen om de meerkost te recupereren.
Het FAVV gaat alleen kijken naar het voedselveiligheid gedeelte vd zaak hoor, het fiscale/legale gaan zij zich niet meteen aantrekken. Het kan wel een gezamenlijke controle worden of dat zij, na inspectie, ook andere diensten briefen.

Maar, helaas, of het nu een huiskeuken of industriële grootkeuken is, ge gaat toch aan alle toepasselijke regels moeten voldoen, de hoeveelheid verwerkt product maakt daarbij niet uit.
De regels zijn er om gevolgd te worden maar mss dat ze wat milder zijn als je in je eigen keuken werkt.
Bwa , ik kan ze eens laten afkomen , horen wat ze te zeggen hebben en dan verder zien zeker.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou me sowieso niet al te veel zorgen maken. Zelfs als de FAVV-controleurs zeggen dat het niet in orde is gaan ze je gewoon een waarschuwing geven en komen ze later terug. Direct sluiten of boetes komt zeer zelden voor. Maar maak dan wel, moest dat zo zijn, dat het tegen de volgende keer wel in orde is. Hygiëne is natuurlijk het belangrijkst, maar ook temperaturen van voedsel (niet enkel in de keuken maar ook in de ketting naar verkooppunt) en hoe de keuken er uitziet qua opzet wordt naar gekeken. De controleurs gebruiken een checklist, bekijk eens aan wat je moet voldoen op favv.be

Mbt de verhuurder: check dat toch even na bij de verhuurder of het OK is dat je zijn woning gebruikt als handelspand (dat adres staat geregistreerd in de KBO?). Dat staat echter volledig los van de controle van de FAVV, dat gaat enkel over voedselveiligheid.
 
Daar maak ik me eigenlijk niet te al veel zorgen over. Alles wordt hier met wegwerphandschoenen gemaakt.
De vulling staat in een frigo van +-4°c , de afgewerkte truffels in een aparte frigo die op 12°c staat.
Ze zet zelfs een haarnetje op als ze er aan 't maken is.
Ik zit zelf in de voedingsbranche en heb dagelijks te maken met HACCP , BRC , enz certificaten.
Maar dat is dus een industriële omgeving en niet huis/tuinapparatuur.

Het ging me er eigenlijk gewoon om of ze problemen maken als je dit in je eigen keuken maakt.
Of dat deze aan speciale eisen moet voldoen.
We hebben hier natuurlijk geen inox werkbank of zo staan.
En België kennende zijn er honderden regeltjes die voor elke subsector in de voeding verschillend zijn.
Waar je alles maakt ligt het FAVV niet zo wakker van, of dat nu je eigen keuken, foodtruck of op een tafel in het bos is, zolang alles wat voor de bereidingen gebruikt word maar volgens de regelgeving is (temperaturen, traceerbaarheid, hygiene,...)
Probleem bij privé keukens is dat er (meestal) geen duidelijk onderscheid is, en het FAVV er dus vanuit gaat dat "alles" beroepsmatig is, tenzij je duidelijk onderscheid kan aantonen (afzonderlijke frigo's, afzonderlijke kast/bewaarplaats voor alle materialen,...)

Concreet, als haar vullingen correct (gelabeld, temperatuur,...) in de "gewone" frigo worden bewaard zou ook jou restje spaghetti en het potje kip-curry voor de boterham correct gelabeld moeten worden want men kan geen onderscheid maken tussen privé en verkoop (bij wijze van spreke is een chocolade truffel met Kip-curry vulling net haar specialiteit).
Net zo met pak vervallen speculoos koekjes in de kast, mss is dit ook voor de chocolade?

Zoals aangehaald zullen in eerste instantie normaal geen boetes,... volgen,
 
Ik heb dus geen enkel idee hoeveel dit extra zou kunnen zijn voor de verhuurder. Wordt dit berekend adhv de huurprijs ?
Moest dit nu enkele honderden €'s zijn zou ik eventueel het verschil zelf kunnen bijleggen.
Dan moet ze er maar wat minder opeten en meer verkopen om de meerkost te recupereren.
Als je aan particulieren verhuurd wordt verhuurder belast op basis van het KI van de woning, als het voor het beroep gebruikt wordt door huurder is is op basis van de reële huur, die bijna altijd hoger ligt. Verschil zal inderdaad waarschijnlijk een paar honder euro bedragen, maar hangt ook af van zijn inkomensschijven en aftrekken.

Da's geen automatisme die extra taxatie, jij weet niet wat hij op zijn aangifte invult en het is ook niet alsof de fiscus automatisch zijn verhuur zal linken aan het beroepsgebruik van je vriendin. Zolang er geen issue is zou ik niet voorstellen om hem te vergoeden.
 
Terug
Bovenaan