BeyondGaming is jarig! Hoe heb jij het beleefd?

Logo-BG_Transparant_Birthday-v3.png

Hiep, hiep, hoera! Vandaag zijn we officieel 1 jaar oud. En het leek ons wel plezant om even kort neer te schrijven hoe wij het ontstaan en het stormachtige jaar dat volgde beleefd hebben. Want er is heel veel gebeurd, er zijn heel veel mensen die we moeten bedanken, en er zijn misschien nog wel tipjes van sluiers over de toekomst op te lichten.

En dan lezen we natuurlijk graag van jullie hetzelfde! Hoe kijken jullie terug op het ontstaan, wat zijn je mooiste momenten op BG al en wat zien jullie voor onze toekomst? We zijn benieuwd!
 
Ik kan me het nog goed herinneren heel die periode. Mijn relatie was toen net pakweg een dag of 10 gedaan en ik was terug thuis gaan wonen. Ik had op dat moment geen werk, kon niet gaan voetballen, fitnessen, op café gaan, etc. Dus het enige dat ik (buiten af en toe eens wandelen) nog qua sociale interactie had was 9Legacy. En toen stuurde @BlackOccult dat Telenet de boel ging opdoeken.

Ik ben toen echt compleet door het lint gegaan, want ineens gingen ze dit nu ook nog eens van mij afpakken. Dus ik was zeer blij toen er een nieuw alternatief op de proppen kwam reeds enkele uren later. En het was leuk om te zien hoe een bende 30-plussers na bijna 16 jaar zich achter dit initiatief schaarde en ja, ook de portefeuille open deden. Om toch maar aan te tonen dat dit meer is dan gewoon "een plek" om wat rond te lullen.
 
Ik denk dat @utred b2b met @PolletPoulet_OG nog wel een goed feestje zou worden. :coolbrows:

Ik zou dan toch nog een paar keer bij de members hier gaan smeken om wat centjes te doneren. Dat gaat gene goedkope B2B worden
 
Vroeger frequent games.telenet.be gebezigd, maar dat heeft me op een bepaald moment aan soort van afkeer doen krijgen. Daarna lang forumgewijs een nomadenleven erop na gehouden. Veel van de concullega's hebben ook overnames (of afstotingen gekend), maar hebben het er allemaal een stuk minder goed van af gebracht. BG heeft mooi bewezen dat verandering en evolutie positief kunnen uitpakken als je het omarmt en niet noodzakelijk vastklampt aan de oude formule. Resultaat is een actieve en aangename community. Een heildronk!
 
Lang 9Lives als homepage gehad, maar puur voor het game nieuws.
Dan lange tijd er niet meer naar omgekeken tot een half jaartje geleden ik nog eens naar de website surfte en zag dat hij dus al niet meer bestond...
Me dan maar een account aangemaakt hier op BeyondGaming, maar niet met het idee om echt veel op het forum te zitten (aangezien ik voordien nooit echt forums gebruikte) maar sindsdien check ik BeyondGaming (en dan vooral de film/boeken topics) dagelijks! Merci!
 
Ik zat in de begindagen ook reeds op het games.telenet forum en nadien op 9Lives uiteraard, maar nooit de betrokkenheid gevoeld die ik hier op BG voel. Wellicht omdat ik er hier ook, zoals zovelen van jullie, van bij het begin bij was, op 9Lives ben ik eigenlijk pas later actiever beginnen posten.

Heel erg blij zoals de meesten dat de online toogpraat kon en kan doorgaan, moge het nog vele jaren duren. :thumb:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik snap uw punt zeker. De meest actieve mensen zijn allemaal 'oude garde'. Maar ik ben ook blij dat ik af en toe een fris nieuw gezicht zie. @David79 bv is een nieuw gezicht (denk ik :unsure:) dat ik hier toch regelmatig zie passeren.
Ik zat vroeger alleen maar op het Buy Sell PC forum (9Lives). Sinds het nieuw forum heb ik ontdekt dat er veel meer topics zijn.

Maar kent er iemand de echte geschiedenis?

9 Lives is het forum geworden gelinkt aan Telenet toch? Je had vroeger toch een forum/topic "Telenet Games" en ik dacht dat dat dan naar 9 Lives is veranderd (of was het een onderdeel). Nu spreek ik wel ten tijden van 2000/01/... ???

Daar was ik dus zekers actief op. Zeker omdat wij onze Telenet hadden van 1996/97 als eerste klanten.

Maar Weten jullie vanwaar eigenlijk alles begonnen is?

Eigenlijk heeft Telenet Games of toch dat onderdeel " De Spelletjes Garnaal .be " overgenomen. Dan was de aller eerste Game gerelateerd fora nog voor Telenet destijds op het internet via de inbel verbinding. Wij hadden toen Planet Internet als abo en nadien EUnet ofzoiets en dan Telenet via de Kabel.

Mijn vraag, wie zat er op www.despelletjesgarnaal.be de voorloper van Telenet Games of ook wel bekent als games.telenet.be ... ? Dan spreek ik terug naar 1995/96. De periode van Quake 1 (1996) Ik ben nu 42, die tijd was ik 16/17 jaar het Windows 95 tijdsperk!

Ik gebruik "nu" nog steeds als tag: AoT de eerste game clan die in België bestond. Je vind hier niks maar dan ook niks meer van terug op internet. Eigenlijk goed ook, want niet alles moet op wikipedia staan. Alleen memories blijven bestaan. Maar ik ben er zeker van dat oude rotten zich dat nog herkende. Wss zijn die mensen nu allemaal mid-veertigers.

Een zelfde periode kwamen er via via illegale CDROMS nadien de DVDROMS van Twilight, Crazybites, Maxxx ...

Ook die zelfde periode zaten we allemaal op mIRC op Undernet in clan rooms of war rooms met onze warbots, eggdrops ... met andere woorden, een veel leukere tijd :p

Dus theoretisch zat ik er al op van in het begin, ik heb alles toch zien veranderen van naam.
 
Maar kent er iemand de echte geschiedenis?
Van de Wiki pagina:

Met de opkomst van Telenet en het daarbij horende breedbandinternet ging het bedrijf op zoek naar diverse doelgroepen. Een van die doelgroepen waren gamers die op zoek waren naar een snelle en betrouwbare manier om onlinete kunnen gamen, zonder hun vaste telefoonlijn bezet te houden.

Op 21 april 2001 lanceerde Telenet de website games.telenet.be, een online forum waar gamers, door gebruik te maken van Telenets eigen breedbandinternet, snel updates en demo's konden downloaden. Men kon op het forum terecht over een beperkt aantal games en/of servers huren om online te gamen. Op deze servers kon men onder andere de spellen Unreal Tournament, Quake III, Half-Life, Medal of Honoren andere games spelen.

In 2004 werd games.telenet.be een nieuw merk. Via een wedstrijd die werd uitgeschreven op de site konden de bezoekers zelf een nieuwe naam en een nieuw logo voorstellen. De winnende naam werd 9lives met een kattenhoofdlogo. De layout van de website werd aangepast, de redactie werd uitgebreid en het aanbod contentwerd groter.

Tussen 2009 en 2011 werd de website beheerd door GUNKtv, Telenets eigen digitale zender met de focus op games, programma's voor jongvolwassenen en muziek. Na het stopzetten van GUNKtv in 2011 kwam de website weer onder Telenets vleugels terecht, tot het einde in januari 2021. Na de honderdste editie van het spelblad GUMKMagazine werden alle activiteiten van GUNK overgebracht naar het 9lives-platform.

9lives bleek in 2014 gekraakt te zijn, waarbij gegevens van ruim 100.000 gebruikers zijn gelekt. De website was drie weken offline om het probleem op te lossen.
 
Met de opkomst van Telenet en het daarbij horende breedbandinternet ging het bedrijf op zoek naar diverse doelgroepen. Een van die doelgroepen waren gamers die op zoek waren naar een snelle en betrouwbare manier om onlinete kunnen gamen, zonder hun vaste telefoonlijn bezet te houden.

Op 21 april 2001 lanceerde Telenet de website games.telenet.be, een online forum waar gamers, door gebruik te maken van Telenets eigen breedbandinternet, snel updates en demo's konden downloaden. Men kon op het forum terecht over een beperkt aantal games en/of servers huren om online te gamen. Op deze servers kon men onder andere de spellen Unreal Tournament, Quake III, Half-Life, Medal of Honoren andere games spelen.

In 2004 werd games.telenet.be een nieuw merk. Via een wedstrijd die werd uitgeschreven op de site konden de bezoekers zelf een nieuwe naam en een nieuw logo voorstellen. De winnende naam werd 9lives met een kattenhoofdlogo. De layout van de website werd aangepast, de redactie werd uitgebreid en het aanbod contentwerd groter.

Tussen 2009 en 2011 werd de website beheerd door GUNKtv, Telenets eigen digitale zender met de focus op games, programma's voor jongvolwassenen en muziek. Na het stopzetten van GUNKtv in 2011 kwam de website weer onder Telenets vleugels terecht, tot het einde in januari 2021. Na de honderdste editie van het spelblad GUMKMagazine werden alle activiteiten van GUNK overgebracht naar het 9lives-platform.

9lives bleek in 2014 gekraakt te zijn, waarbij gegevens van ruim 100.000 gebruikers zijn gelekt. De website was drie weken offline om het probleem op te lossen.
Dit is gewoon een copy past van wikipedia ... ik doel dus meer op het voorgaande in de jaren negentig, net dat staat niet op wikipedia en weten alleen zij die erbij waren. Dit hoeft ook niet op wiki te staan, het is en blijven alleen herinneringen in het prille internet gebruik en de eerste "online" gaming clan(s) die ontstaan zijn. Ik zou er wel een boek kunnen overschrijven. De eerste 5 jaar op internet waar de eerste online games ontstaan had wel iets. Het was dan net ook die tijd dat onze Sega en Nintendo op zolder bleven en het pc master race werd geboren ;)

NB deze intel die jij van Wiki copy/paste is ook onvolledig. Voor GunkTV met Frank van BB, had je nog een ander tv programma dat gerelateerd was aan pc en games. Gepresenteerd door ... (de naam ontgaat mij maar ik kom er nog wel eens op) Het programma noemde "Explorer" (zoiets)

Conclusie: wat je copy/past is niet het voorgaande en dus niet de geschiedenis!
 
Van de Wiki pagina:

Met de opkomst van Telenet en het daarbij horende breedbandinternet ging het bedrijf op zoek naar diverse doelgroepen. Een van die doelgroepen waren gamers die op zoek waren naar een snelle en betrouwbare manier om onlinete kunnen gamen, zonder hun vaste telefoonlijn bezet te houden.

Op 21 april 2001 lanceerde Telenet de website games.telenet.be, een online forum waar gamers, door gebruik te maken van Telenets eigen breedbandinternet, snel updates en demo's konden downloaden. Men kon op het forum terecht over een beperkt aantal games en/of servers huren om online te gamen. Op deze servers kon men onder andere de spellen Unreal Tournament, Quake III, Half-Life, Medal of Honoren andere games spelen.

In 2004 werd games.telenet.be een nieuw merk. Via een wedstrijd die werd uitgeschreven op de site konden de bezoekers zelf een nieuwe naam en een nieuw logo voorstellen. De winnende naam werd 9lives met een kattenhoofdlogo. De layout van de website werd aangepast, de redactie werd uitgebreid en het aanbod contentwerd groter.

Tussen 2009 en 2011 werd de website beheerd door GUNKtv, Telenets eigen digitale zender met de focus op games, programma's voor jongvolwassenen en muziek. Na het stopzetten van GUNKtv in 2011 kwam de website weer onder Telenets vleugels terecht, tot het einde in januari 2021. Na de honderdste editie van het spelblad GUMKMagazine werden alle activiteiten van GUNK overgebracht naar het 9lives-platform.

9lives bleek in 2014 gekraakt te zijn, waarbij gegevens van ruim 100.000 gebruikers zijn gelekt. De website was drie weken offline om het probleem op te lossen.
Was spelletjesgarnaal niet van Planet Internet of van Belgacom?
 
Mai zeer correct is dat Wikipedia artikel toch ook niet precies :D

...weten alleen zij die erbij waren...
Vóór "Telenet G@me$" hadden DrPepper en Matrix (beiden toen helpdeskmedewerkers bij Telenet) in hun pauzes enkele gameserver opgesponnen + beheren, en daar een forumpje Agora (?? of Pandora?) wat toen eigenlijk meer een soort public bulletin board was (geen registraties, met publiek zichtbare IP adressen als "bewijs van identiteit"). De mannen die toen op Kotnet in Leuven zaten, konden elkaar terugvinden via de redelijk unieke 10.x.x.x IP adres range :D Zo heb ik in 2001 Pipoclown leren kennen (die toen al in de crew zat) en ben sinds 2002 er ingerold als crewie :unsure:

Omdat het wel populair bleek te zijn heeft Matrix dan het vBulletin forum opgestart begin 2002 waarbij iedereen kon registeren, en de rest is geschiedenis geworden :) De samenwerking met Gunk was om hoger te scoren in de perslijsten (9lives had enkel online presence maar geen TV/magazine), de bedoeling was dat beide communities ook naast elkaar gingen blijven bestaan, totdat ze van de ene dag op de andere de stekker van het gunk.be forum er gewoon los uitgetrokken hadden. Telenet is daar wel altijd hoofdaandeelhouder van gebleven voor zover ik mij kan herinneren :thinking:

De rebranding strategie van Telenet (waar ze oa ook onze oudere broer breedbandfora toen naar Zita hebben rebranded) was anno 2006 met een publieke wedstrijd. Ik ging toen ook een inzending doen (BeyondGaming) maar een 3D kaart fabrikant had DIEZELFDE week nog een campagne gestart met identiek dezelfde naam... :angry:

Tbh had ik zelf lang verwacht dat ze met 9lives identiek hetzelfde gingen doen, maar ze hebben ons 2 maand voorsprong gegeven (waarvoor nog steeds ontelbaar veel dank, Telenet).

Spelletjesgarnaal was inderdaad van Belgacom en waren onze "concurrenten" (zij hadden een +18 forum, wij mochten niet :D )
Het ander (zeer goeie) gamesprogramma op VT4 ("gammo" volgens @JohnnyricoMC ) was ook niet gelinkt aan ons.
 
Laatst bewerkt:
Mai zeer correct is dat Wikipedia artikel toch ook niet precies :D


Vóór "Telenet G@me$" hadden DrPepper en Matrix (beiden toen helpdeskmedewerkers bij Telenet) in hun pauzes enkele gameserver opgesponnen + beheren, en daar een forumpje Agora (?? of Pandora?) wat toen eigenlijk meer een soort public bulletin board was (geen registraties, met publiek zichtbare IP adressen als "bewijs van identiteit"). De mannen die toen op Kotnet in Leuven zaten, konden elkaar terugvinden via de redelijk unieke 10.x.x.x IP adres range :D Zo heb ik in 2001 Pipoclown leren kennen (die toen al in de crew zat) en ben sinds 2002 er ingerold als crewie :unsure:

Omdat het wel populair bleek te zijn heeft Matrix dan het vBulletin forum opgestart begin 2002 waarbij iedereen kon registeren, en de rest is geschiedenis geworden :) De samenwerking met Gunk was om hoger te scoren in de perslijsten (9lives had enkel online presence maar geen TV/magazine), de bedoeling was dat beide communities ook naast elkaar gingen blijven bestaan, totdat ze van de ene dag op de andere de stekker van het gunk.be forum er gewoon los uitgetrokken hadden. Telenet is daar wel altijd hoofdaandeelhouder van gebleven voor zover ik mij kan herinneren :thinking:

De rebranding strategie van Telenet (waar ze oa ook onze oudere broer breedbandfora toen naar Zita hebben rebranded) was anno 2006 met een publieke wedstrijd. Ik ging toen ook een inzending doen (BeyondGaming) maar een 3D kaart fabrikant had DIEZELFDE week nog een campagne gestart met identiek dezelfde naam... :angry:

Tbh had ik zelf lang verwacht dat ze met 9lives identiek hetzelfde gingen doen, maar ze hebben ons 2 maand voorsprong gegeven (waarvoor nog steeds ontelbaar veel dank, Telenet).

Spelletjesgarnaal was inderdaad van Belgacom en waren onze "concurrenten" (zij hadden een +18 forum, wij mochten niet :D )
Het ander (zeer goeie) gamesprogramma op VT4 ("gammo" volgens @JohnnyricoMC ) was ook niet gelinkt aan ons.
Bedankt voor deze bijdrage.

Edit:

Doet me wel deugd dat er nog mensen zijn van toen, was keihard kicken die periode gewoonweg om simpele games terwijl nu alles vanzelfsprekend is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan