Film TV Beste scenes in serie en film

Gelieve filmpjes in spoilertags te delen.

Hallo,

naast het feit dat een film vaak een interesant verhaal of sterke dialogen moet hebben om hem boeiend te maken kan ik ook genieten van de (audio)visuele pracht die de regisseurs soms op het scherm toveren. Welke scene's zijn jullie zoal bijgebleven en waarom ?

Ik stel de vraag naar aanleiding van de film Contact (1997) die ik laatst nog eens gezien heb, en meer bepaald volgende scene welke de toon heeft gezet voor een dozijn vergelijkbare shots, laatst nog mooi geshowcased tijdens "Last night in Soho":


Opvallend in dit soort shots zijn de verschillende technieken die gebruikt worden om "spiegelshots" te filmen zonder dat de camera hierin te zien is, gaande van het gebruik van dubbelgangers tot volledig gekopieerde filmsets. Tegenwoordig wordt de camera wat makkelijker weggepoetst met CGI.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bankoverval uit Heat; 25 jaar na datum nog steeds de beste shootout ooit in een film imo.


Scene waar ik als puber steevast kippenvel van kreeg.


Nog een pareltje. Gary Oldman zet daar ook een van de beste villains ooit neer vind ik.


De lijst is eindeloos natuurlijk maar deze schoten me zo meteen te binnen. Leuk topic!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De openingsscene van Millennium Mambo
giphy-downsized-large.gif
 
Dit is altijd al mijn favoriet geweest

Ik heb daar altijd een haat voor gehad omwille van het feit dat mensen daar een verhaal zijn rond gaan verzinnen dat dit niet geacteerd zou zijn, maar Will's echte gevoelens naar zijn vader in het echte leven. Terwijl hij in interviews vaak heeft herhaald hoe zijn vader er altijd voor hem was, hem heeft leren werken, etc.
 
Is het misschien ook niet beter dat al die filmkes in een spoiler tag gepost gaan worden? Want anders gaat menig telefoongebruiker een probleem krijgen als ze deze pagina's beginnen te laten. :unsure:
 
Hier zou ik echt tientallen voorbeelden kunnen zetten, een favoriet is ook al gezegd (Train Robbery uit Jesse James).

Van Pulp Fiction kies ik deze scène:
Ik heb een zwak voor long takes/one shot scènes, maar dan vooral als ze iets toevoegen en niet gewoon een technisch hoogstandje op zichzelf zijn:
Deze staat er helaas niet helemaal op

Nog een andere long take in Children of Men maar deze maakte het meeste indruk
En nog twee favoriete scènes uit favoriete films:
 
Nooit gedacht dat ik ooit zó hard ontroerd zou zijn door een kinderprogramma, maar Bluey is echt briljant. Zo boenk erop. Ik mag Sleeptime nog duizend maal zien, ik zal altijd een paar tranen wegpinken.

Of de aflevering met dat dode vogeltje. :cry:
 
  • Geweldig
Waarderingen: Lint
Pff zoveel keuzes, om er een paar te geven:

Once Upon a Time in the West - The Massacre of McBain Family
Network - The world is a corporation
The Cook The Thief His Wife And Her Lover - ending
 
Ik heb een zwak voor long takes/one shot scènes, maar dan vooral als ze iets toevoegen en niet gewoon een technisch hoogstandje op zichzelf zijn:
Deze staat er helaas niet helemaal op
Ook een sucker voor long takes. Openingsscene van Boogie Nights is door de combo van Best Of My Love, de 70s vibes en die long take één van mijn favorieten.

En The Bear episode 7, die is zó goed. De chaos en frustratie die opbouwt... :love:

De "one shot" van True Detective vond ik ook zeer cool gedaan.
 
Ik vind het altijd tof als er een speciaal/vreemd camerastandpunt gebruikt wordt.
Maar ik kan die scènes niet meteen online vinden.

Bij Breaking Bad is dat soms het geval: bv als Skyler staat af te wassen, wordt dat gefilmd vanuit de wasbak door het afwaswater heen.

Ik herinner me ook nog dat er zo verschillende scènes zijn bij Natural Born Killers (daar was ik volledig weg van toen ik die in de cinema zag, zeker met de soundtrack van Leonard Cohen - Waiting for the miracle).
Daar wordt ooit gefilmd door een karrewiel ofzo.

Als kind uit midden jaren '70 en beginnend puber in de 2de helft van de jaren '80 is er 1 scène die ertoe deed:
Flodder - Buurman, wat doet u nu?...
 
Terug
Bovenaan