Belgische Stadionprojecten

En hoeveel nieuw gebouwde stadions (geen verbouwing) staan in een woonwijk? (Oprechte vraag)
Maar dat is dan ook net het ding ook hé. Vroeger was dat allemaal geen probleem klaarblijkelijk. Gezien de hoeveelheid stadions die gewoon in een woonwijk (of stadscentrum) staan, maar nu opeens wel? Geeft toch ook weer gewoon aan hoe bepaalde zaken er aan toegaan anno 2023.

Jan Breydel is gebouwd in 1975 bv., ik veronderstel dat er toen ook gewoon mensen woonden daar?
 
Eerlijk gezegd zie ik dat ook niet echt zitten op huidige plaats. Maar het is gewoon onnozel dat alles zo lang moet duren, eerst kan die bezwaar indienen, dan de andere en dan de volgende, en waarschijnlijk maanden tijd om protest an te tekenen om dan op voorlaatste dag in te dienen... Als het niet gaat, dan is dat zo maar beslis toch eens verdorie. Het is goed dat mensen iets te zeggen hebben over hun woonomgeving maar zou niet mogen dat daar jaren over gaan. En sommige bezwaren miss uit schrik over waarde van hun eigendom terwijl ze wel zelf net goedkoper gekocht hebben door stadion?
Maar waarom wordt met shuttle niet eens getest naar huidig stadion? dan zien we eens hoe dat loopt. Of is er nergens parking genoeg? De grote stadions die ik ik buitenland gezien heb liggen meestal dicht bij metro, massa kan zo wel vrij snel weg. En eigenlijk is op huidige site best wel wat plaats om parking te maken lijkt me? als je die velden weg doet en olympos, als dat er ook bij hoort? Voor een overgang is dat wel moeilijk natuurlijk.
Volgens mij gaat dat toch niet altijd volledig uitverkocht zijn, tenzij prijs verlaagt.
 
Als club fan nooit gesnapt dat ze voor een nieuw stadium niet voor een nieuwe site gegaan zijn.
Al een paar keer match gaan bijwonen en die mensenmassa die door die wijk moet om naar de auto verderop geparkeerd te gaan is gewoon niet leuk voor de buurtbewoners.
 
Maar dat is dan ook net het ding ook hé. Vroeger was dat allemaal geen probleem klaarblijkelijk. Gezien de hoeveelheid stadions die gewoon in een woonwijk (of stadscentrum) staan, maar nu opeens wel? Geeft toch ook weer gewoon aan hoe bepaalde zaken er aan toegaan anno 2023.

Jan Breydel is gebouwd in 1975 bv., ik veronderstel dat er toen ook gewoon mensen woonden daar?
Het verkeer is veel drukker geworden dan in die tijd.
 
Maar dat is dan ook net het ding ook hé. Vroeger was dat allemaal geen probleem klaarblijkelijk. Gezien de hoeveelheid stadions die gewoon in een woonwijk (of stadscentrum) staan, maar nu opeens wel? Geeft toch ook weer gewoon aan hoe bepaalde zaken er aan toegaan anno 2023.

Jan Breydel is gebouwd in 1975 bv., ik veronderstel dat er toen ook gewoon mensen woonden daar?
Voornamelijk weilanden rond het stadion toen, de uitbreiding van Brugge naar de randgemeenten is pas later gekomen als het stadion er al ff stond
 
Grotere stadions in steden te vinden in buitenland. Draait allemaal rond bereikbaarheid
Tuurlijk, Londen staat vol bv.
Maar daar gaat, in de stadions die ik al bezocht heb, ook quasi niemand met de auto naar de voetbal want daar is het openbaar vervoer deftig geregeld.
Ze kunnen nu, zonder een stadion, de auto's vol toeristen die de stad Brugge willen bezoeken al met moeite aan en op matchdagen is het al een grote ramp dus ik begrijp wel dat de buren daar geen zin hebben in nog eens 10.000 man extra.

Vandaar dat een stadion zoals de Ajax Arena perfect zou zijn eigenlijk... Daar kan je een grote parking aanbouwen die je op niet matchdagen nog kan gebruiken als P+R om naar het centrum te gaan. En het is vooral dat zulke zaken worden tegengehouden dat ik niet snap. Vaak echt om belachelijke redenen.
 
Kunnen de clubs/voetbalbond niet gewoon met de NMBS en De Lijn een contractje sluiten waarbij voetbaltickets op matchdag voor gratis OV zorgen zodat mensen gemakkelijk naar het stadion kunnen? En dat ze bij De Lijn en de NMBS dan ook gewoon een lijn of twee extra inleggen naar het stadion toe.
Hebben we daarvoor geen te onregelmatige uren qua matchen? As in, einduren die buiten de dienstregelingen vallen?
Er zal genoeg vraag zijn dus die treinen/bussen zullen vol zitten dus qua rendement mag dat geen probleem zijn voor de NMBS/De Lijn maar je moet chauffeurs vinden ook natuurlijk.
 
Bij ons krijg je op matchdagen twee gratis tickets voor De Lijn om te gebruiken. Ik kom zelf met de fiets maar wel nuttig om mensen aan te sporen de auto thuis te laten. Zeker omdat wij ook in een woonwijk zitten.
 
Ik parkeer me nog steeds op dezelfde plaats als 2005, denk kleine kilometer van het stadion en naar huis gaan via Loppem. Heb nog nooit in iemands voortuin gestaan ( al zie je het veel van anderen ).
Snap wel dat bepaalde buurtbewoners schrik hebben, maar anderzijds die straat van waar het protest komt staat nu al bomvol.
 
Dat het leuker/gezelliger is in zo’n woonwijk snap ik. Maar in 1975 kwamen er veel minder supporters van over heel het land supporteren voor Club. Dat was veel meer een lokaal gebeuren dus ook veel minder last van wagens/overlast omdat er meer locals waren. En speelde Club eind jaren 80 tot 2000 voor gemiddeld 12à13000 toeschouwers itt tot nu waar ze al jaren voor meer dan 20000 mensen spelen
 
Wat een absoluut debiel artikel geschreven door iemand die geen verstand van zaken heeft en dan maar een beetje tegen schenen gaat schoppen.
 
Die man heeft nochtans 100% gelijk.
Die man lijkt vnl een serieuze afkeer te hebben van Bart Verhaeghe.

Alsof dat nieuwe stadion er enkel voor hem en zijn persoonlijke gewin komt én alsof het abnormaal zou zijn dat de grootste voetbalclub van het land liefst niet meer in een versleten stadion van de jaren 70 wil spelen.

"Club Brugge moet niemand met de vinger wijzen. De club besliste zelf dat ze niet langer in het huidige Jan Breydel-stadion wil spelen "omdat de faciliteiten niet langer aan haar ambities voldoen". Lees: omdat we onze omzet willen maximaliseren door zelf een stadion te exploiteren. Jan Breydel behoort toe aan de stad, en daar kan die strategie niet ontplooid worden."


Ja kijk, zo denkt zowat elke voetbalploeg die hogerop wilt, dit nu specifiek als argument gaan opwerpen wanneer het om Club Brugge gaat is gewoon ridicuul en toont aan dat bij deze journalist, zoals wel vaker bij het Belgische journaille, persoonlijke afkeer van iets of iemand heel sterk meespeelt.

Dus ja, dat artikel is gewoon oppervlakkige stemmingmakerij zonder ook maar enige onderbouwing of informatieve duiding.
 
Waar ik mij wel steeds over verbaas, is het argument dat een stadion "middenin een woonwijk" vandaag niet meer kan.

Niet dat dit vandaag wel zomaar zou moeten kunnen, maar vooral het feit dat het stadion van Club gewoonweg niet middenin een woonwijk ligt.

Het ligt in een (sport)park grenzend aan een woonwijk. Direct rond het stadion heb je verschillende oefenvelden, een veld, een zwembad, een bowlingcenter, een woonzorgcentrum, een school, een bos, een ander sportcentrum met een voetbalploeg en hockeyclub, een begraafplaats, enkele bedrijven,... En daarrond heb je inderdaad enkele woonwijken.

De realiteit vandaag is dat buurtbewoners heel weinig meerwaarde hebben door het stadion en zijn omgeving én dat er overlast is omwille van de parkeerproblematiek, licht en geluid.

In het ontwerp en de locatie van het nieuwe stadion werd rekening gehouden met dat laatste, vnl omdat het volledige stadion gesloten is en alle tribunes overdekt zijn. Dat is dus een meerwaarde en een oplossing voor een probleem dat er nu is.

Ook wat lichtoverlast betreft is het nieuwe ontwerp een meerwaarde en oplossing, want oa alle voetbalvelden met felle avondverlichting rond het stadion verdwijnen.

In de plaats van de momenteel nogal troosteloze omgeving van het stadion die weinig meerwaarde biedt, zou een park komen vol groen met wandel- en sportmogelijkheden voor de buurt. Zo zou de buurt tenminste gebruik kunnen maken van de omgeving van het stadion, toch een enorme meerwaarde me dunkt.

Wat vaak ook vergeten wordt is dat er momenteel omwille van Cercle Brugge, elk weekend voetbal is op de site. Dat zou, gezien Cercle elders een kleiner stadion zou krijgen, dus wegvallen. Toegegeven, omwille van het beperkte aantal supporters en het feit dat ze vnl vanuit de directe omgeving komen zorgen die Cercle dagen voor minder overlast, maar toch.

Blijft er de mobiliteit. Nu is er idd veel overlast voor de buurt omdat velen parkeren in de wijken errond. Er zou dus een parkeerverbod komen voor niet buurtbewoners op wedstrijddagen. Of dan de maatregelen (extra parkeerplaatsen op de site zelf, meer busparkeerplaatsen, shuttles naar verdere parkings) gaan werken of niet, dat valt uiteraard af te wachten. Maar het zou toch sowieso, omwille van het parkeerverbod, een verbetering zijn voor de buurtbewoners? En of die maatregelen dan werken is toch hun zorg eigenlijk niet?

Daarbij vind ik snelle uitspraken als "alsof supporters op een parking 5 km verder gaan staan en met een shuttle gaan komen, we weten toch allemaal dat ze dat niet gaan doen" heel kort door de bocht en op weinig gebaseerd. Want jawel, als dat systeem goed uitgewerkt is en die parkings zijn vlot bereikbaar, gaan ze dat wel doen. Ik zou ook liever aan de afrit van de E40 vlot een parking op kunnen rijden en 10minuutjes moeten wachten op een shuttle dan dat ik een half uur moet aanschuiven tot aan de wijken rond het stadion, daar een kwartier moet zoeken achter een plaats om dan nog 1,5km te moeten stappen tot aan het stadion.

Er zal overigens bij het kopen van een ticket moeten aangetoond worden wat jouw vervoerskeuze is, in de praktijk zal iemand die met de auto komt dus bij het kopen van zijn ticket of abonnement een parking en shuttle op voorhand moeten kiezen.

Het stadion, de omgevingsaanpassing en het mobiliteitsplan zijn gewoon een verbetering voor de ganse buurt, maar de mensen die nu protesteren zien imo vnl hun kans schoon om op termijn het ganse stadion gewoon te doen verdwijnen. En dat is toch vrij hypocriet, gezien daar veel mensen pas zijn komen wonen nadat het stadion er al lang stond.
 
Laatst bewerkt:
Ivm die shuttlebussen en op afstand parkeren, waarom velen dat afschieten als 'een sprookje' en ook in dat artikel 'een fata morgana' genoemd wordt, snap ik toch ook niet.
Ik ben eenmaal naar Anderlecht - Brugge gaan kijken en heb me toen gewoon geparkeerd op de parking van Decathlon en dan de shuttlebus naar het stadion genomen. Ging perfect en vond dat supergemakkelijk en dat doen ze daar al jaren. Na de match ook massa's supporters die op de shuttlebus (van de lijn trouwens) wachten. De straten rond het Astridpark zijn dan ook niet toegankelijk.

Op basis van wat gaan ze nu plots opwerpen dat zoiets niet zou kunnen in Brugge? :unsure:
 
Terug
Bovenaan