Ivm die shuttlebussen en op afstand parkeren, waarom velen dat afschieten als 'een sprookje' en ook in dat artikel 'een fata morgana' genoemd wordt, snap ik toch ook niet.
Ik ben eenmaal naar Anderlecht - Brugge gaan kijken en heb me toen gewoon geparkeerd op de parking van Decathlon en dan de shuttlebus naar het stadion genomen. Ging perfect en vond dat supergemakkelijk en dat doen ze daar al jaren. Na de match ook massa's supporters die op de shuttlebus (van de lijn trouwens) wachten. De straten rond het Astridpark zijn dan ook niet toegankelijk.

Op basis van wat gaan ze nu plots opwerpen dat zoiets niet zou kunnen in Brugge? :unsure:
Ons openbaar vervoer is een ramp , maar voor een speeldag kan je toch wel iets organiseren vind ik .
 
Ons openbaar vervoer is een ramp , maar voor een speeldag kan je toch wel iets organiseren vind ik .
Al die extra ritten die de Lijn doet zijn door chauffeurs die dat op vrijwillige basis wat overuren willen doen wat het niet altijd simpel maakt om alles om de 2 weken consequent in te vullen. Met een privé firma werken lijkt dan weer onrealistisch omdat die niet staan te springen om zatte supporters te vervoeren.
 
Waar ik mij wel steeds over verbaas, is het argument dat een stadion "middenin een woonwijk" vandaag niet meer kan.

Niet dat dit vandaag wel zomaar zou moeten kunnen, maar vooral het feit dat het stadion van Club gewoonweg niet middenin een woonwijk ligt.

Het ligt in een (sport)park grenzend aan een woonwijk. Direct rond het stadion heb je verschillende oefenvelden, een veld, een zwembad, een bowlingcenter, een woonzorgcentrum, een school, een bos, een ander sportcentrum met een voetbalploeg en hockeyclub, een begraafplaats, enkele bedrijven,... En daarrond heb je inderdaad enkele woonwijken.

De realiteit vandaag is dat buurtbewoners heel weinig meerwaarde hebben door het stadion en zijn omgeving én dat er overlast is omwille van de parkeerproblematiek, licht en geluid.

In het ontwerp en de locatie van het nieuwe stadion werd rekening gehouden met dat laatste, vnl omdat het volledige stadion gesloten is en alle tribunes overdekt zijn. Dat is dus een meerwaarde en een oplossing voor een probleem dat er nu is.

Ook wat lichtoverlast betreft is het nieuwe ontwerp een meerwaarde en oplossing, want oa alle voetbalvelden met felle avondverlichting rond het stadion verdwijnen.

In de plaats van de momenteel nogal troosteloze omgeving van het stadion die weinig meerwaarde biedt, zou een park komen vol groen met wandel- en sportmogelijkheden voor de buurt. Zo zou de buurt tenminste gebruik kunnen maken van de omgeving van het stadion, toch een enorme meerwaarde me dunkt.

Wat vaak ook vergeten wordt is dat er momenteel omwille van Cercle Brugge, elk weekend voetbal is op de site. Dat zou, gezien Cercle elders een kleiner stadion zou krijgen, dus wegvallen. Toegegeven, omwille van het beperkte aantal supporters en het feit dat ze vnl vanuit de directe omgeving komen zorgen die Cercle dagen voor minder overlast, maar toch.

Blijft er de mobiliteit. Nu is er idd veel overlast voor de buurt omdat velen parkeren in de wijken errond. Er zou dus een parkeerverbod komen voor niet buurtbewoners op wedstrijddagen. Of dan de maatregelen (extra parkeerplaatsen op de site zelf, meer busparkeerplaatsen, shuttles naar verdere parkings) gaan werken of niet, dat valt uiteraard af te wachten. Maar het zou toch sowieso, omwille van het parkeerverbod, een verbetering zijn voor de buurtbewoners? En of die maatregelen dan werken is toch hun zorg eigenlijk niet?

Daarbij vind ik snelle uitspraken als "alsof supporters op een parking 5 km verder gaan staan en met een shuttle gaan komen, we weten toch allemaal dat ze dat niet gaan doen" heel kort door de bocht en op weinig gebaseerd. Want jawel, als dat systeem goed uitgewerkt is en die parkings zijn vlot bereikbaar, gaan ze dat wel doen. Ik zou ook liever aan de afrit van de E40 vlot een parking op kunnen rijden en 10minuutjes moeten wachten op een shuttle dan dat ik een half uur moet aanschuiven tot aan de wijken rond het stadion, daar een kwartier moet zoeken achter een plaats om dan nog 1,5km te moeten stappen tot aan het stadion.

Er zal overigens bij het kopen van een ticket moeten aangetoond worden wat jouw vervoerskeuze is, in de praktijk zal iemand die met de auto komt dus bij het kopen van zijn ticket of abonnement een parking en shuttle op voorhand moeten kiezen.

Het stadion, de omgevingsaanpassing en het mobiliteitsplan zijn gewoon een verbetering voor de ganse buurt, maar de mensen die nu protesteren zien imo vnl hun kans schoon om op termijn het ganse stadion gewoon te doen verdwijnen. En dat is toch vrij hypocriet, gezien daar veel mensen pas zijn komen wonen nadat het stadion er al lang stond.
Ik ben het 100% eens met je volledige post behalve dit, want dat is om problemen vragen. Als ik 90% van de wedstrijden met de supportersbus mee wil, maar uitzonderlijk de auto wil gebruiken zou dit echt een pain in the ass zijn.
 
Waar ik mij wel steeds over verbaas, is het argument dat een stadion "middenin een woonwijk" vandaag niet meer kan.

Niet dat dit vandaag wel zomaar zou moeten kunnen, maar vooral het feit dat het stadion van Club gewoonweg niet middenin een woonwijk ligt.

Het ligt in een (sport)park grenzend aan een woonwijk. Direct rond het stadion heb je verschillende oefenvelden, een veld, een zwembad, een bowlingcenter, een woonzorgcentrum, een school, een bos, een ander sportcentrum met een voetbalploeg en hockeyclub, een begraafplaats, enkele bedrijven,... En daarrond heb je inderdaad enkele woonwijken.

De realiteit vandaag is dat buurtbewoners heel weinig meerwaarde hebben door het stadion en zijn omgeving én dat er overlast is omwille van de parkeerproblematiek, licht en geluid.

In het ontwerp en de locatie van het nieuwe stadion werd rekening gehouden met dat laatste, vnl omdat het volledige stadion gesloten is en alle tribunes overdekt zijn. Dat is dus een meerwaarde en een oplossing voor een probleem dat er nu is.

Ook wat lichtoverlast betreft is het nieuwe ontwerp een meerwaarde en oplossing, want oa alle voetbalvelden met felle avondverlichting rond het stadion verdwijnen.

In de plaats van de momenteel nogal troosteloze omgeving van het stadion die weinig meerwaarde biedt, zou een park komen vol groen met wandel- en sportmogelijkheden voor de buurt. Zo zou de buurt tenminste gebruik kunnen maken van de omgeving van het stadion, toch een enorme meerwaarde me dunkt.

Wat vaak ook vergeten wordt is dat er momenteel omwille van Cercle Brugge, elk weekend voetbal is op de site. Dat zou, gezien Cercle elders een kleiner stadion zou krijgen, dus wegvallen. Toegegeven, omwille van het beperkte aantal supporters en het feit dat ze vnl vanuit de directe omgeving komen zorgen die Cercle dagen voor minder overlast, maar toch.

Blijft er de mobiliteit. Nu is er idd veel overlast voor de buurt omdat velen parkeren in de wijken errond. Er zou dus een parkeerverbod komen voor niet buurtbewoners op wedstrijddagen. Of dan de maatregelen (extra parkeerplaatsen op de site zelf, meer busparkeerplaatsen, shuttles naar verdere parkings) gaan werken of niet, dat valt uiteraard af te wachten. Maar het zou toch sowieso, omwille van het parkeerverbod, een verbetering zijn voor de buurtbewoners? En of die maatregelen dan werken is toch hun zorg eigenlijk niet?

Daarbij vind ik snelle uitspraken als "alsof supporters op een parking 5 km verder gaan staan en met een shuttle gaan komen, we weten toch allemaal dat ze dat niet gaan doen" heel kort door de bocht en op weinig gebaseerd. Want jawel, als dat systeem goed uitgewerkt is en die parkings zijn vlot bereikbaar, gaan ze dat wel doen. Ik zou ook liever aan de afrit van de E40 vlot een parking op kunnen rijden en 10minuutjes moeten wachten op een shuttle dan dat ik een half uur moet aanschuiven tot aan de wijken rond het stadion, daar een kwartier moet zoeken achter een plaats om dan nog 1,5km te moeten stappen tot aan het stadion.

Er zal overigens bij het kopen van een ticket moeten aangetoond worden wat jouw vervoerskeuze is, in de praktijk zal iemand die met de auto komt dus bij het kopen van zijn ticket of abonnement een parking en shuttle op voorhand moeten kiezen.

Het stadion, de omgevingsaanpassing en het mobiliteitsplan zijn gewoon een verbetering voor de ganse buurt, maar de mensen die nu protesteren zien imo vnl hun kans schoon om op termijn het ganse stadion gewoon te doen verdwijnen. En dat is toch vrij hypocriet, gezien daar veel mensen pas zijn komen wonen nadat het stadion er al lang stond.
Het nieuwe stadion wordt natuurlijk niet op dezelfde plaats als het jan breydel neergepoot. Daarvoor worden de oefenvelden opgeofferd waardoor de meer 'centralere' ligging van het stadion op de site nu wordt ingeruild voor eentje dichter bij de woonwijk. Redelijk dicht tegen de lange molenstraat en de doornstraat. Het zou me niet verbazen dat de 16 vooral in die hoek te zoeken zijn.
Die mensen kijken in de nieuwe situatie letterlijk op een muur uit. Ook niet vergeten, de nieuwe mobiliteitsoplossingen gaan het probleem enkel mitigeren want je gaat via een schaalvergroting van 29k bezoekers naar 44k(?)
Ik heb indertijd tijdens de wedstrijdfase van het stadion wel wat plannetjes links en rechts gezien op onze server en het is zeker geen sinecure om op diezelfde site 15000 extra bezoekers te herbergen.

omgevingstadionclub1.jpg


En ik ben al jaar en dag club fan dus tis niet echt dat ik ze dat stadion niet gun maar met het vooropgestelde budget dat 50% lager ligt dan een normaal stadion in die categorie lijkt het me dat er niet teveel budget geïnvesteerd gaat worden in de akoestische maatregelen. De gevel in het winnend ontwerp wordt er eentje in textiel :S

Mijn hof is 80 meter diep, met de tuin van de buren erbij zal het ook een 100 a 110 meter zijn, en als ik hier door het raam kijk en me even voorstel dat daar een wand van 34meter + nog eens 12 meter hellend dak zou komen te staan...
 
Laatst bewerkt:
Die man heeft nochtans 100% gelijk.

En toch gaan het Brugse stadsbestuur en de Vlaamse regering vlot mee in het megalomane verhaal van vastgoedondernemer en Club-voorzitter Bart Verhaeghe. Dat de buurt nu al kreunt onder de parkeer- en mobiliteitshinder bij elke thuiswedstrijd van Club (gemiddeld goed voor 25.000 aanwezige toeschouwers) wordt als een onbelangrijk detail weggezet.

Das al de eerste fout, Club Brugge is niet met dit plan afgekomen, dit plan is er op voorstel van voornoemde overheden gekomen.

Blijkbaar moet in dit dossier alle rede wijken voor het privaat belang van Bart Verhaeghe en Club Brugge. We mogen immers niet uit het oog verliezen dat het nieuwe Club-stadion een privaat initiatief is, dat ervoor moet zorgen dat in de toekomst alle exploitatie-inkomsten voor rekening van de voetbalclub zijn

Euh ja zoals bij iedere ploeg? Waarom moet die dan op de persoon Verhaeghe schieten?

Club Brugge moet niemand met de vinger wijzen. De club besliste zelf dat ze niet langer in het huidige Jan Breydel-stadion wil spelen "omdat de faciliteiten niet langer aan haar ambities voldoen". Lees: omdat we onze omzet willen maximaliseren door zelf een stadion te exploiteren. Jan Breydel behoort toe aan de stad, en daar kan die strategie niet ontplooid worden

Euh nee, die betonrot wat hij een alinea verder afdoet als nonsens wat nog te fixen is, is gigantische onzin natuurlijk. Daar valt niks meer aan te fixen das effectief rot, meneer heeft duidelijk nog nooit voet gezet in dat stadion. Kan het me al inbeelden dat die pipo wrs ook een van de eerste zou zijn die zou gaan beginnen melken als er zich eens iemand kwetst door dat afgeleefde stadion. "waarom speelt zo'n ploeg in zo'n aftands stadion"

Waarom moet er in België altijd kritiek komen op iets of iemand die iets probeert re realiseren? Nu wordt er geluld over de locatie maar wordt er wel heel gemakkelijk over het feit heen gegaan dat ook voor Club dit zeker en vast niet de gewenste locatie was en enkel en alleen omdat er hier wel steun was vanuit de vlaamse overheid en het brugse stadsbestuur is men daarin meegegaan. Om dan zo'n belachelijk artikeltje te schrijven moet ge een journalistje zijn die een persoonlijke vete probeert uit te vechten en zijn research niet heeft gedaan. Lekker wat clicks binnenhalen en of het nu de waarheid is of niet dat boeit eigenlijk niet zo hard.
 
Al die extra ritten die de Lijn doet zijn door chauffeurs die dat op vrijwillige basis wat overuren willen doen wat het niet altijd simpel maakt om alles om de 2 weken consequent in te vullen. Met een privé firma werken lijkt dan weer onrealistisch omdat die niet staan te springen om zatte supporters te vervoeren.

In het buitenland gaat dit toch zonder problemen?
Zolang dat clubs betalen voor die prive-firma's en clubs borg staan voor schade aan bussen door supporters, zouden prive firma's er toch geen problemen mee moeten hebben.
 
In het buitenland gaat dit toch zonder problemen?
Zolang dat clubs betalen voor die prive-firma's en clubs borg staan voor schade aan bussen door supporters, zouden prive firma's er toch geen problemen mee moeten hebben.
Ik denk dat heel wat firma's het gedoe er rond niet zien zitten, ook al wordt alles goed vergoed en geregeld. En het personeel zal ook niet staan te springen om zaterdagavond of op zondag wat rond te rijden met dronken mensen (ook al worden ze daar rijkelijk voor vergoed). Eigenlijk zouden ze een soort beestenwagens moeten hebben voor zo'n vervoer waar niks aan stuk kan gedaan worden.
 
Toch vooral gemakzucht van Club zelf.
Een stadion dat in de jaren 70 gebouwd is en gerenoveerd in 2000 moet er toch beter uitzien dan dit.
Is gewoon om druk te zetten.
Waarom dit stadion niet gewoon renoveren?
 
  • Unsure
Waarderingen: blub
Wat is dat voor denigrerende en racistische bullshit "zelfs in Polen zien stadions er beter uit". Alsof we hier allemaal in krotten wonen en de stadions van 100 jaar terug zijn ofzo? Belachelijke opmerking.

Kerel is precies vergeten dat er hier een EK was 10 jaar geleden en dat al die stadia nieuw gebouwd zijn en een hoop andere gans gerenoveerd.
 
Wat is dat voor denigrerende en racistische bullshit "zelfs in Polen zien stadions er beter uit". Alsof we hier allemaal in krotten wonen en de stadions van 100 jaar terug zijn ofzo? Belachelijke opmerking.

Kerel is precies vergeten dat er hier een EK was 10 jaar geleden en dat al die stadia nieuw gebouwd zijn en een hoop andere gans gerenoveerd.
Ik ben een paar jaar geleden met een uitmatch van Genk in Lech Poznan gaan kijken. Dat was een absolute voetbaltempel. Prachtig. Daar zou Verhaeghe en andere voorzitters een moord voor begaan.
 
Toch vooral gemakzucht van Club zelf.
Een stadion dat in de jaren 70 gebouwd is en gerenoveerd in 2000 moet er toch beter uitzien dan dit.
Is gewoon om druk te zetten.
Waarom dit stadion niet gewoon renoveren?
In de jaren voor 2000 hebben ze het idd nagelaten om de Belgische stadions aan te pakken. Als je bv de Nederlandse stadions ter vergelijking ziet 😅
 
Ik ben een paar jaar geleden met een uitmatch van Genk in Lech Poznan gaan kijken. Dat was een absolute voetbaltempel. Prachtig. Daar zou Verhaeghe en andere voorzitters een moord voor begaan.

Klopt, en zo zijn er nog wel een paar. Ook in Gdansk dichtbij waar ik woon, staat er een moderne voetbaltempel met plaats voor meer dan 40,000 toeschouwers. In 2021 vond daar ook de Europa League finale plaats, wanneer gaat zoiets in Belgie gebeuren?
 
En dat kan niet met samenwerking van de stad? Die laten het liever verloederen?
Club heeft al genoeg geinvesteerd als niet eigenaar zijnde. En dan vergeten we nog dat er ook een 2de ploeg in dat stadion speelt.

Dat gij verwijst naar Club als gemakzuchtig terwijl er nog 2 andere partijen zijn die een hand hebben in dit stadion zegt ook wel genoeg over de kennis ter zake.
 
Club heeft al genoeg geinvesteerd als niet eigenaar zijnde. En dan vergeten we nog dat er ook een 2de ploeg in dat stadion speelt.

Dat gij verwijst naar Club als gemakzuchtig terwijl er nog 2 andere partijen zijn die een hand hebben in dit stadion zegt ook wel genoeg over de kennis ter zake.
Ik heb geen kennis hierover, daarom dat ik het ook vraag.
Maar Club verliest alleen maar op deze manier.
Zo druk zetten zal het stadiondossier echt niet vooruit helpen.
De snelste manier lijkt mij om JB gewoon te renoveren, want een nieuw stadion kan jaren aanslepen.
Weten wij alles van.
 
https://sporza.be/nl/2023/02/17/bet...WoLvWUKdd0Pn3DhYOac0KSuHAcvytemw4I1E8I5HVGBeE

Mja, volgens die ene journalist was het enkel en alleen te doen voor het persoonlijke gewin van Verhaeghe hé.
Ze hadden natuurlijk beter wat structurele problemen laten zien dan in plaats van een rotte stalen deur, wat afvoerbuizen die lekken, kabels die los hangen en wc's die in geen jaren gerenoveerd zijn. Die betonblokken staan waarschijnlijk al 20 jaar nat omdat uw afvoer niet onderhouden is.
Niets dat met een deftig onderhoudsplan niet had voorkomen kunnen worden.

Los daarvan, Brugge mag van mij gerust een nieuw stadion zetten maar zo'n reportage gaat weinig helpen hoor.
 
Ik heb geen kennis hierover, daarom dat ik het ook vraag.
Maar Club verliest alleen maar op deze manier.
Zo druk zetten zal het stadiondossier echt niet vooruit helpen.
De snelste manier lijkt mij om JB gewoon te renoveren, want een nieuw stadion kan jaren aanslepen.
Weten wij alles van.
De capaciteit moet sowieso uitgebreid voor Club om te groeien, moeten we niet onnozel over doen, dus renoveren is sowieso geen optie los van het feit dat ge ook hier de vraagt kunt stellen voor wie zijn rekening die renovatie zou zijn met meerdere belanghebbende. Ook in u voorstel van te renoveren is het enkel Club dat verliest hoor.
 
Terug
Bovenaan