Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
Toch leuk zo'n forum.
Je opent een topic met de titel "Behoor jij tot de middenklasse" en voor je het weet wordt het gedomineerd door leden (rijken kuch, kuch) die menen dat ze genoeg belastingen betalen en niet rijk zijn.
Kom we steken is efkes 2500 per maand in een EFT maar zijn wel middenklasse hoor.

Toch leuk zo'n forum.
Je opent een topic met de titel "Behoor jij tot de middenklasse" en voor je het weet wordt het gedomineerd door leden (rijken kuch, kuch) die menen dat ze genoeg belastingen betalen en niet rijk zijn.
Kom we steken is efkes 2500 per maand in een EFT maar zijn wel middenklasse hoor.
Welkom op BG. 57% dus hoge middenklasse en rijk. Straalt zich in veel topics af.
Dat is ook nu en dan even slikken voor mij. Je herscholen in IT, niveau naar hogere studies. Jaren hard werken en dan chronisch ziek worden. Geen steun ouders of familie of partner. De overheid, they dont give a shit, neen, me zelfs nog gaan viseren.

We betalen allemaal het gelag van onze hoge belastingdruk en zijn momenteel slechte ROI. Tenzij je elite bent of crimineel en het boeltje kan omzeilen.

ps. de laatste pagina's horen evengoed hier thuis

Laatst bewerkt:
Kom we steken is efkes 2500 per maand in een EFT maar zijn wel middenklasse hoor..
Ik zou denken dat zoiets een mogelijkheid KAN zijn als ik uitga van:
  • Koppel
  • Beiden werkend aan 2x4700 € bruto (+/- 5800 € netto) + wagen (of één van beiden OV) en wat voordelen
  • Beperkte lening (< 1000 €)
  • 5800-1000-2500 = 2300 €/maand + vakantiegeld + 13de maand om van te leven
Lijkt me perfect mogelijk of ben ik het gevoel met de realiteit compleet kwijt?

• Koppel
  • Beiden werkend aan 2x4700 € bruto (+/- 5800 € netto) + wagen (of één van beiden OV) en wat voordelen
Zonder kinderen val je volgens die tabel met dat inkomen toch onder rijk?

• Koppel

Ja maar de helft is gescheiden met een stevige onderhoudsuitkering te betalen of een co-ouderschap met twee kinderen :p.

Dans is het 2.900 netto met nog altijd een lening van 1.000 euro (want ja, je twee kinderen in co-ouderschap moeten ergens in slapen.) met "mogelijks" een auto (maar niet iedereen heeft een bedrijfswagen. Dus voor die sukkelaars, dok maar ook 300/400 euro per maand af.)

Je 2.900 is al gedaald naar 1.500/1.400 en je hebt nog niks van eten, energie, kosten aan kinderen,... betaald
En dan word je ziek of werkloos. En dan begint de miserie.

Toch leuk zo'n forum.

Deze ranting is anders ook niet relevant voor het topic.

En natuurlijk betalen we al genoeg belastingen, neem er anders de OESO maar eens bij.
Gvj6kUpXEAAw__h

Valt hier trouwens nog mee. Volgens artikels online heeft 20% van de bevolking het label rijk met een vermogen >=1M.
Hier is volgens de poll maar 10,3% rijk. We doen het dus eigenlijk minder goed op het BG forum dan je zou denken. :crazy:

Heb hier nog niemand zien opperen dat hij rijk is maar eigenlijk tot de middenklasse behoort ook dus weet niet waar je dat haalt.

Zonder kinderen val je volgens die tabel met dat inkomen toch onder rijk?
Volgens de tabel van de openingspost, kom je als kinderloos koppel maar pas in het segment rijk vanaf ~€6.400 netto gezamelijk inkomen, in 2022. Dus met €5.800 zit je daar onder.

Als je de nieuwere test uit 2023 (uit deze post) invult met €5.800 netto, eindejaarspremie van €6.000 & bedrijfswagen aan €1.600 VAA per jaar, zit je ook nog steeds in de middenklasse:
54NPYeY.png

De test van 2025 (uit deze post) zit achter paywall, dus geen idee wat het resultaat daar zou zijn.

Maar dan i.v.m. deze post:
Toch leuk zo'n forum.
Volgens de afbeelding/test van de openingspost ben je als koppel met 3 kinderen met €10.000 netto-inkomen nog steeds middenklasse, zoals meermaals aangehaald is in het begin van de thread. Met dat maandloon is €2.500/maand in een ETF steken niet zo onwaarschijnlijk. Je kan niet akkoord zijn met de grenzen van middenklasse/rijk, maar daar gaat de poll waar je naar de resultaten van verwijst wel over.

Volgens de tabel van de openingspost, kom je als kinderloos koppel maar pas in het segment rijk vanaf ~€6.400 netto gezamelijk inkomen, in 2022. Dus met €5.800 zit je daar onder.

Als je de nieuwere test uit 2023 (uit deze post) invult met €5.800 netto, eindejaarspremie van €6.000 & bedrijfswagen aan €1.600 VAA per jaar, zit je ook nog steeds in de middenklasse:
54NPYeY.png

De test van 2025 (uit deze post) zit achter paywall, dus geen idee wat het resultaat daar zou zijn.

Maar dan i.v.m. deze post:

Volgens de afbeelding/test van de openingspost ben je als koppel met 3 kinderen met €10.000 netto-inkomen nog steeds middenklasse, zoals meermaals aangehaald is in het begin van de thread. Met dat maandloon is €2.500/maand in een ETF steken niet zo onwaarschijnlijk. Je kan niet akkoord zijn met de grenzen van middenklasse/rijk, maar daar gaat de poll waar je naar de resultaten van verwijst wel over.
Was me eerder nooit opgevallen maar de helling van die scheidingslijnen lijkt me niet echt logisch. Voor iemand die rijk is doet de grootte van zijn gezin er minder toe mbt hoeveel ie kan uitgeven dan iemand die minder verdient. Die grafiek toont exact het tegenovergestelde, hoe rijker je bent, hoe sneller een groot gezin je een klasse lager kan duwen. Ik denk niet dat er al veel mensen eerst eens gedacht hebben dat iemand die 8000 euro netto verdient rijk is, om dan hun mening te herzien als ze leren dat ie twee kinderen heeft. In lagere klassen weegt die kost van kinderen een pak meer door en zou je iets plattere scheidingslijnen verwachten.

Ik denk dat mensen tout court het aantal kinderen niet in rekening brengen als ze over rijke mensen spreken. Als het aantal kinderen nog een impact heeft op je financiële welstand ben je waarschijnlijk niet wat de mensen als rijk beschouwen.

Laatst bewerkt:
Was me eerder nooit opgevallen maar de helling van die scheidingslijnen lijkt me niet echt logisch. Voor iemand die rijk is doet de grootte van zijn gezin er minder toe mbt hoeveel ie kan uitgeven dan iemand die minder verdient. Die grafiek toont exact het tegenovergestelde, hoe rijker je bent, hoe sneller een groot gezin je een klasse lager kan duwen. Ik denk niet dat er al veel mensen eerst eens gedacht hebben dat iemand die 8000 euro netto verdient rijk is, om dan hun mening te herzien als ze leren dat ie twee kinderen heeft. In lagere klassen weegt die kost van kinderen een pak meer door en zou je iets plattere scheidingslijnen verwachten.

Ik denk dat mensen tout court het aantal kinderen niet in rekening brengen als ze over rijke mensen spreken. Als het aantal kinderen nog een impact heeft op je financiële welstand ben je waarschijnlijk niet wat de mensen als rijk beschouwen.
De defintie van middenklasse is hier al ettelijke keren ter discussie gekomen. Maar ik antwoordde op 2 mensen die naar de grafiek/poll (die op basis van de grafiek in openingspost is) verwijzen, dan moet je je daartoe beperken of je er nu mee akkoord gaat of niet.

Ik vind de latere tests ook beter, omdat je daar zowel vermogen als inkomen hebt. En ik vind vermogen een betere maatstaf. Al maken ze daar voor vermogen niet de aflijning tussen soorten middenklasse en vinden ze enkel de top 5% rijk en min 15% arm; wat dan ook weer minder afgelijnd is om over discussie te voeren als het over middenklasse gaat. Want ik vind niet enkel de 5% rijksten rijk, zeker als je dan kijkt waar de limieten liggen bij inkomen in dezelfde test. Maar ook dat is weer persoonlijk ;)

Toch leuk zo'n forum.

Ik doe dat ook net omdat ik niet rijk ben en mij wil wapenen voor als het eens slecht gaat, ik heb namelijk nog een grote hypotheek (1650 per maand) te betalen. Enfin, ik moet va de hypotheek natuurlijk maar de helft betalen en het sparen is 100% mijn deel (scheiding van goederen, behalve het huis).
Moest ik rijk zijn, zou ik geen Opel corsa (OK, een nieuw gekochte) op de oprit hebben staan, of gaan we dat ook een uitspatting noemen?

Ja maar de helft is gescheiden met een stevige onderhoudsuitkering te betalen of een co-ouderschap met twee kinderen :p.

Dans is het 2.900 netto met nog altijd een lening van 1.000 euro (want ja, je twee kinderen in co-ouderschap moeten ergens in slapen.) met "mogelijks" een auto (maar niet iedereen heeft een bedrijfswagen. Dus voor die sukkelaars, dok maar ook 300/400 euro per maand af.)

Je 2.900 is al gedaald naar 1.500/1.400 en je hebt nog niks van eten, energie, kosten aan kinderen,... betaald
En dan word je ziek of werkloos. En dan begint de miserie.

Ge beseft dat een kind in co-ouderschap u ook maar de 60-65% kost, en dan is mijn zoon nog vaak hier op momenten dat die eigenlijk bij de mama hoort, maar wat kost een aardappel en wat vlees nu extra... Ik krijg het groeipakket (zoon staat hier ook gedomicilieerd) maar dat komt op een rekening voor gezamelijke kosten (waar ondertussen duizenden euro's reserve opstaan, want grote kosten storten we eigenlijk altijd bij). Ik betaal overigens exact 0 euro alimentatie.

Mijn huidige vrouw heeft 2 kinderen voltijds (12-2 regeling) en vangt buiten groeipakket, 400 euro alimentatie en 50% buitengewone kosten. Die kinderen kosten dus ook gevoelig minder.

Dus officieel zijn we een gezin van 2,1 denk ik, maar effectief ligt dat lager aangezien de kosten van de 3 kinderen telkens gedeeld is.

Ik doe dat ook net omdat ik niet rijk ben en mij wil wapenen voor als het eens slecht gaat, ik heb namelijk nog een grote hypotheek (1650 per maand) te betalen. Enfin, ik moet va de hypotheek natuurlijk maar de helft betalen en het sparen is 100% mijn deel (scheiding van goederen, behalve het huis).
Moest ik rijk zijn, zou ik geen Opel corsa (OK, een nieuw gekochte) op de oprit hebben staan, of gaan we dat ook een uitspatting noemen?

Ge beseft dat een kind in co-ouderschap u ook maar de 60-65% kost, en dan is mijn zoon nog vaak hier op momenten dat die eigenlijk bij de mama hoort, maar wat kost een aardappel en wat vlees nu extra... Ik krijg het groeipakket (zoon staat hier ook gedomicilieerd) maar dat komt op een rekening voor gezamelijke kosten (waar ondertussen duizenden euro's reserve opstaan, want grote kosten storten we eigenlijk altijd bij). Ik betaal overigens exact 0 euro alimentatie.

Mijn huidige vrouw heeft 2 kinderen voltijds (12-2 regeling) en vangt buiten groeipakket, 400 euro alimentatie en 50% buitengewone kosten. Die kinderen kosten dus ook gevoelig minder.

Dus officieel zijn we een gezin van 2,1 denk ik, maar effectief ligt dat lager aangezien de kosten van de 3 kinderen telkens gedeeld is.

Ik bezie dat meer bij mensen die single zijn en co-ouderschap hebben.

Dan heb je nog altijd een woning nodig met extra slaapkamers voor de kinderen. Een woning met 3 slaapkamers kopen met 1 loon, dat is relatief zwaar. Ik ken een koppel met 5 kinderen die gingen scheiden. Dat was onmogelijk om elk een woning te hebben met genoeg slaapkamers. Dus wat die deden is gewoon een 1 slaapkamerappartement huren. In plaats van de kinderen die wekelijks verhuisden, waren het de ouders die om de week verhuisden :p. Maar voor zulke dingen te doen, moet je natuurlijk wel nog goed overeenkomen. Als je 5 kinderen hebt, is die wil er wel wat meer.

Als je een nieuw samengesteld gezin vormt, dan is de draagkracht wel weer verbeterd.

^
Is dit nu ne humble brag of begrijp ik u verkeerd?
Als ge elke maand 2500 in EFT's kunt steken, dan kan je ook met meer dan een Corsa rijden. Verlaag die 2500 naar 2000 gedurende vier jaar. voeg die 24.000€ bij de aankoopwaarde van uw Corsa en ge maakt al ne hele sprong qua auto en daarna kan je weer 2500 sparen.

Als ge 2500€ kunt sparen naast een hypotheek van 1650€ (of technisch gezien 825€), zit je er goed voor. Laten we ermee stoppen om te doen alsof ge dan niet welgesteld zijt, want ocharme ge rijdt maar met ne corsa. Ik ben een mens van 12 ambachten, 13 stielen en ik heb bij momenten nog minder verdient dan jullie als hypotheek hebben.
't is toch geen wonder dat 'armere' mensen hier niet durven posten. De helft van de posters is hier elk gevoel voor realiteit gewoon kwijt. Ne gewone werkmens, je weet wel, die de rekken aanvult in uwe winkel, uw pistolekes overhandigt in de kouwe bakker, of uw lotje van de Lotto valideert heeft misschien netto 1400 tot 1600 euro per maand. (edit: vorige zin is een foute bewering. De lonen zijn blijkbaar al goed gestegen t.o.v. de tijd dat ik dit werk deed). Zelfs goed betaalde arbeiderjobs als bij ne Volvo Cars met een bruto van ong. 18€, komt ge als als alleenstaande op net geen 2200 (met premies misschien 2500). No way, dat bij die eerstgenoemde werkmensen onder normale omstandigheden iemand in staat is om maandelijks 2500 te sparen, zelfs niet als ze beide die pré hebben. Een koppel met beide een Volvo pré misschien nog wel, maar dat zijn dus al eerder de uitzonderingen in de regel onder de gewone arbeiders.
Dus please, stop met te doen alsof 2500€ kunnen sparen iets voor Jan en alleman is. Als koppel gaat ge dat kunnen doen als ge beide minstens middenklassers zijt (of 1 van de 2 rijk) en als ge het als alleenstaande kunt, zijt ge minstens hogere middenklasse (en dan niet grens met kernmiddenklasse, maar hogere kant), want ge moet waarschijnlijk een loon hebben dat +6K bruto is per maand.

Hier, een overzichtje om eens naar te kijken en eens te bedenken als ge de volgende keer eens buiten komt tussen het gewone volk.
Schermafbeelding 2025-07-14 212514.png

En ja, van mij mogen jullie rijk zijn. Ik moet zeggen: ik kom uit een gezin waar mijn kleding 2de hands was of in de Wibra gekocht en we woonden in een sociaal appartement. Ondertussen heb ik het beter dan toen. Ik heb (maar) ne Clio en ne motor en als technisch tekenaar zit ik in de kernmiddenklasse. Domme beslissingen in het verleden hebben ervoor gezorgd dat ik geen huis of zo heb. Maar ik ben tevreden. Ik ken geen armoede meer, maar ook geen rijkdom. Ik kan wat sparen en ik kan geld uitgeven aan domme dingen. En ik ben daar tevreden mee. Soms ben ik wel eens jaloers op de mensen met een huisje met een zwembad daarbij en ik wou dat ik het geld had om ergens in een hutje aan een meer te kunnen leven. Maar ik besef dat ik het goed heb en zelfs beter dan veel mensen. Ik moet me momenteel geen zorgen maken of ik mijn rekeningen ga kunnen betalen en dat is voor mij al veel. Als ik dood ben, kan ik toch niets meenemen in het graf en ik heb geen kinderen om het aan na te laten.
Anyway, veel blabla om maar te zeggen: ik ben tevreden en van mij mogen er gerust mensen zijn die het beter hebben dan ik. Maar doe aub niet alsof jullie de gemiddelde mens vertegenwoordigen en het niet breed hebben, zeker niet als je 2500 opzij kan zetten, dat is voor sommigen bijna 2x hun maandloon dat jullie als overschot hebben.

Laatst bewerkt:

Gelieve iets terug te lezen. Gelieve de statistiek er terug even langs te leggen. Gelieve terug te kijken naar hoe uw ouders het hadden toen jij zo oud was als uw kinderen nu zijn.
En geef dan gewoon toe dat je wel bij de welstellende klasse hoort?

Waar niets mis mee is. Jij hebt daar hard voor gewerkt en je werkt daar nog altijd hard voor. En ik ga ervan uit dat je opgegroeid bent met de mantra doe geen zotte kosten. Net zoals mij. Waar zo'n Opel Corsa dan eerder onder valt. Al had mijn vader gezegd... hoezo geen tweedehandse aankoop !!!!! Zotte kosten aan het doen ? (jaja, ik heb het mogen horen met mijn KIA ;))

Maar het feit dat je een Opel Corsa hebt wil niets zeggen over uw rijkdom. Net zoals het niet is omdat je in een bolide van 250k rijdt dat je daarom rijk bent. Niet voor niets de uitdrukking dat er mensen waren die een dikke bak hadden maar geen nagel aan hun .... hadden om aan te krabben.

Als we daarna terug kijken naar de statistiek van wat mensen kunnen sparen dan weet je al dat het feit dat je 2500€ per maand naar een ETF kunt moven wil zeggen dat je ook daarop welgesteld bent. Want dat wil ook zeggen dat je daarnaast een buffer op uw spaarrekening al hebt.
8% kan meer dan 1000€ sparen. Als je dan ook beter kan doen, dan weet je gewoon dat je eerder bij de toplaag hoort dan bij de gemiddelde Belg.
Opnieuw daar is niets mis mee. En daar zul je ook wel bepaalde keuzes bij maken (waar keuzes bijhoren om dingen niet te doen). Maar dat is de realiteit. En zeggen dat je niet bij onder betere welstellende klasse valt is dan gewoon oneerlijk (of valse bescheidenheid).

Al begrijp ik wat uw intentie is en was. Aangezien dit eerder draait rond dat je u niet zo voelt. Of wil voelen. Omdat je bij rijk zijn nog altijd iets anders inbeeldt. Maar de realiteit is dat je als gezin, en zelfs als single destijds dat al was.
Maar dat is gewoon statistiek. Zie ook de volledige uitleg van The Fox.

En ik moet niet veel zeggen... want ik val daar evengoed onder. Al heb jij het verschil dat je tenminste ook nog rijk bent op een andere wijze.

De helft van de posters is hier elk gevoel voor realiteit gewoon kwijt. Ne gewone werkmens, je weet wel, die de rekken aanvult in uwe winkel, uw pistolekes overhandigt in de kouwe bakker, of uw lotje van de Lotto valideert heeft misschien netto 1400 tot 1600 euro per maand.
Hier ben ik gestopt met lezen want jij bent ook het gevoel met de realiteit (en inflatie) kwijt.
Het huidige GGMMI is €2.111,89 bruto, hangt natuurlijk van sector af en is hier te checken: https://www.minimumlonen.be/
Pakt uw voorbeeld van winkelbedienden. Het absolute minimum is loonschaal B, cat 1 met 0 jaar anciënniteit ; €2.037,52 bruto. En dat is netto voor een alleenstaande dus €1.960.

Netto 1400 of 1600 per maand voor een voltijdse functie is al ettelijke jaren zwaar onder het minimum. En het is niet meer dan logisch (zeker gezien de tabel die je later post) dat het enkel over voltijdsen gaat.

Verder moet ik mijn vorig antwoord op u gewoon herhalen: De hele thread gaat over de limieten die opgesteld zijn in de tabel in de beginpost. En dan valt hij niet onder de rijken hoor... Dat jij dat anders ziet is goed voor u, maar dat doet er bitter weinig toe als de limieten waarover de discussie gaat er zijn.

Hier ben ik gestopt met lezen want jij bent ook het gevoel met de realiteit (en inflatie) kwijt.
Het huidige GGMMI is €2.111,89 bruto, hangt natuurlijk van sector af en is hier te checken: https://www.minimumlonen.be/
Pakt uw voorbeeld van . Het absolute minimum is loonschaal B, cat 1 met 0 jaar anciënniteit ; €2.037,52 bruto. En dat is netto voor een alleenstaande dus €1.960.

Netto 1400 of 1600 per maand voor een voltijdse functie is al ettelijke jaren zwaar onder het minimum. En het is niet meer dan logisch (zeker gezien de tabel die je later post) dat het enkel over voltijdsen gaat.

Verder moet ik mijn vorig antwoord op u gewoon herhalen: De hele thread gaat over de limieten die opgesteld zijn in de tabel in de beginpost. En dan valt hij niet onder de rijken hoor... Dat jij dat anders ziet is goed voor u, maar dat doet er bitter weinig toe als de limieten waarover de discussie gaat er zijn.
Je hebt precies gelijk. Als ik dat loon ingeef bij jobat, kom je idd bij die bedragen uit. Ik had het beter moeten controleren, dus I stand corrected op dat punt.
Maar dat verandert niets aan de rest van mijn argumentatie, namelijk het feit dat zo'n mensen nog altijd maandelijks geen 2500 kunnen sparen, zelfs als je beide dat loon hebt.
Het punt blijft dat maandelijks 2500 kunnen sparen, echt wel voor de meer gegoeden is, zeker als ge ook nog een hypotheek van +1500 erbij legt en ZEKER als ge dat als alleenstaande doet. 't is dat wat me kwaad maakt: dat men doet alsof het voor iedereen bereikbaar is, want zij rijden ook maar met een Corsa. @Renegadexxripxx zijn verwoording was beter.

Al begrijp ik wat uw intentie is en was. Aangezien dit eerder draait rond dat je u niet zo voelt. Of wil voelen. Omdat je bij rijk zijn nog altijd iets anders inbeeldt. Maar de realiteit is dat je als gezin, en zelfs als single destijds dat al was.
Ik woonde ooit in Heverlee, de SP-a stemmers daar vonden zichzelf helemaal niet rijk, hun ouders hadden een huis van 25k gekocht in de 1970s, dus hoe konden zij dan rijk zijn ? Die vuile VLD'ers in het miljardairskwartier, diè waren pas echt rijk.

In het voorbeeld is het koppel pre-kinderen dat nooit geld lekt op die 2300 qua voeding, vakantie, foliekes etc. wel zeer utopisch.

Is dit nu ne humble brag of begrijp ik u verkeerd?
Als ge elke maand 2500 in EFT's kunt steken, dan kan je ook met meer dan een Corsa rijden. Verlaag die 2500 naar 2000 gedurende vier jaar. voeg die 24.000€ bij de aankoopwaarde van uw Corsa en ge maakt al ne hele sprong qua auto en daarna kan je weer 2500 sparen.

Maar dan heb je een duurdere auto, grotere afschrijving, verzekering, belasting..., met de bedragen die je opnoemt is die zelfs 2,5 keer zo duurals de corsa. Dat houdt geen steek als 2de wagen die 5000km bolt op een jaar, voor een vrouw die het geen reet kan bommen met wat ze rijdt (behalve de Dacia Spring, dat was een veto).
De corsa is dan ook van mijn vrouw, aangezien we getrouwd zijn met scheiding van goederen kan ik daar ook geen aanspraak op maken. Ikzelf rij al 20 jaar met salariswagens...

Gelieve iets terug te lezen. Gelieve de statistiek er terug even langs te leggen. Gelieve terug te kijken naar hoe uw ouders het hadden toen jij zo oud was als uw kinderen nu zijn.
En geef dan gewoon toe dat je wel bij de welstellende klasse hoort?

Waar niets mis mee is. Jij hebt daar hard voor gewerkt en je werkt daar nog altijd hard voor. En ik ga ervan uit dat je opgegroeid bent met de mantra doe geen zotte kosten. Net zoals mij. Waar zo'n Opel Corsa dan eerder onder valt. Al had mijn vader gezegd... hoezo geen tweedehandse aankoop !!!!! Zotte kosten aan het doen ? (jaja, ik heb het mogen horen met mijn KIA ;))

Maar het feit dat je een Opel Corsa hebt wil niets zeggen over uw rijkdom. Net zoals het niet is omdat je in een bolide van 250k rijdt dat je daarom rijk bent. Niet voor niets de uitdrukking dat er mensen waren die een dikke bak hadden maar geen nagel aan hun .... hadden om aan te krabben.

Als we daarna terug kijken naar de statistiek van wat mensen kunnen sparen dan weet je al dat het feit dat je 2500€ per maand naar een ETF kunt moven wil zeggen dat je ook daarop welgesteld bent. Want dat wil ook zeggen dat je daarnaast een buffer op uw spaarrekening al hebt.
8% kan meer dan 1000€ sparen. Als je dan ook beter kan doen, dan weet je gewoon dat je eerder bij de toplaag hoort dan bij de gemiddelde Belg.
Opnieuw daar is niets mis mee. En daar zul je ook wel bepaalde keuzes bij maken (waar keuzes bijhoren om dingen niet te doen). Maar dat is de realiteit. En zeggen dat je niet bij onder betere welstellende klasse valt is dan gewoon oneerlijk (of valse bescheidenheid).

Maar dat is gewoon statistiek. Zie ook de volledige uitleg van The Fox.

En ik moet niet veel zeggen... want ik val daar evengoed onder. Al heb jij het verschil dat je tenminste ook nog rijk bent op een andere wijze.

Als ik naar de grafiek en cijfers van the_fox kijk, dan zitten we meer naar rechts aangezien we gevoelig boven de 5800 netto zitten, meer dan 6000 euro eindejaarspremie vangen en daar ook nog bonussen bovenop zitten. Maar onze gezinsgrootte is 2,1 en niet 1,5 waardoor we in hoge middenklasse vallen. Volgens de statistieken ben ik dus effectief niet rijk.

Mijn ouders... dar zijn wel 2 kanten aan.
Moeder waar ik opgegroeid ben straatarm. Ik heb financieel echt geen goede jeugd gehad.
Vader kan je wel bij rijk klasseren, maar betaalde niets voor de kinderen. De kosten die mijn moeder telkens moest maken om dat af te dwingen waren zo groot dat er nauwelijks iets overschoot daarvan.

De reden dat we de corsa nieuw gekocht hebben was omdat die met autosalon maar 3000 euro duurder (16k vs 13k) was dan een 2de hands van 3 jaar oud en 70k km op de teller. Bovendien hebben we nu 2 jaar volledige garantie en 5 jaar beperkte ipv max 1 jaar. Enkel een Dacia Spring was op papier een betere aankoop, maar er zijn ook bij ons grenzen. De corsa is overigens beter uitgerust met lane assist, achteruitrij camera, noodstop voor voetgangers en andere systemen.

Dat wil niet zeggen dat we in een uitstekende positie zitten uiteraard, we zijn ons daar wel degelijk van bewust. Ik beweer ook nergens het tegendeel.

Terug
Bovenaan